fangst af ål
Fra : Michael vindfeldt

Dato : 21-06-02 10:01

Hvem kan fortælle mig hvordan ålen fanges. Hvilke størelser kroge, agn
tidspunker af dagen/natten og ikke mindst, hvor.

Mvh Michael vindfeldt

Fra : EV0L

Dato : 21-06-02 10:16

> Hvem kan fortælle mig hvordan ålen fanges.
Sommer, i plummert vand og/eller steder med ålegræs...
>Hvilke størelser kroge, agn
Når de fanges på stang bruger jeg alm. forfang med sildestykker eller
børsteorm...
> tidspunker af dagen/natten og ikke mindst, hvor.
Helst nat... Og de findes næste alle steder i havet og i åer og søer...
> Mvh Michael vindfeldt
-e.

Fra : Ole Mose

Dato : 21-06-02 17:40

"Michael vindfeldt" <m_v@get2net.dk> wrote in message
> Hvem kan fortælle mig hvordan ålen fanges. Hvilke størelser kroge, agn
> tidspunker af dagen/natten og ikke mindst, hvor.

De kroge jeg bruger, er en standardkrog med langt skaft og modhagere. Jeg
vil tro det svarer til en størrelse 4-6. Agnen er en orm og jeg fisker om
natten.
Du kunne også tatte i stedet. Det skulle være ekstremt underholdende.
Fyld en nylonstrømpe (pil den af konen/kæresten) og fyld den med en 20-30
orm, og knus det hele. Bind den med en snor til en bambuskæp og sænk den ned
i vandet. Når ålen napper, løfter du tatten op og ålen hænger uhjælpeligt
fast med sine bagudvendte tænder, i de fine masker.
Det er et kritisk tidspunkt, for ålen springer af, så snart den får
jordkontakt. Derfor er der nogen, som anvender en omvendt paraply, som de
dropper ålen i.
Jeg får sgu helt lyst til selv at gå ned og dyrke det i aften.
Du kan vist også bruge anden madding i strømpen. (Du skal bare huske at
smide den ud. Prøv ikke at levere den tilbage.

Mvh

Ole

Fra : EV0L

Dato : 21-06-02 18:06

hahaha det lyder sjovt !

Det vil jeg klart prøve endag

-e.

Fra : Lars Overgaard

Dato : 21-06-02 20:49

In article <642331b0.0206210100.13edb9b1@posting.google.com>, Michael vindfeldt wrote:
> Hvem kan fortælle mig hvordan ålen fanges. Hvilke størelser kroge, agn
> tidspunker af dagen/natten og ikke mindst, hvor.
>
> Mvh Michael vindfeldt

Hvis du har adgang til en å med langsomt flydende vand eller en mose, så prøv at
fiske en stor fed regnorm på en krog uden anden vægt...altså ikke bly. Med et hjul
fyldt med tynd line kan en stor orm faktisk godt kastes længere end man umiddelbart
tror. Hvis det er nødvendigt kan du evt. sætte et par splithagl på.
Ormen fisker du meget meget langsomt hen over bunden, faktisk lidt ligesom man
ville fiske en vådflue, bare langsommere. Fordelen er at du har langt bedre føling
med de små forsigtige nap ålen starter med og så er det noget sjovere end bare at
kyle en bundsnøre ud og sætte dig til at vente.

Prøv det.

--

Lars
lars@linuxnet.dk

Fra : Kim Nedergaard

Dato : 22-06-02 00:34

Der findes mange måder at fange ål på nogle bruger flåd, andre bundsnørre,
nogle mener man skal have store kroge, andre mener man skal have små kroge.
meningerne om hvordan man fanger ål er mange.

Jeg selv bruger altid et gliderig, da ål ofte kan være sky og ikke (ifølge
mine erfaringer) bryder sig om modstand når de "smager" på agnen.

Et gliderig består af : først et blylod linen kan løbe uhindret igennem,
derefter et splithagl der virker som stop, derefter en 20 cm line med en alm
ørredkrog i enden.

Agn krogen med orm, kast ud og lad bremsen på hjulet være så løs som
muligt. når ålen så bider kan man høre at der trækkes line af hjulet og man
kan give modhug.

Ål fanges for det meste om aftenen / natten og bedste tidspunkt er efter min
mening fra solen går ned og et par timer frem, og igen sidst på natten. de
kan dog også fanges om dagen en gang imellen især på lumre dage

Min foretrukne agn er alm regnorm som jeg lyser aftene før fisketuren og
opbevarer i en spand med fugtigt græs (ikke i jord så er ormene ikke så
livlige). Lysning af orm giver som regel nogle meget større orm end hvis man
graver dem, og ål kan godt lide store orm(igen efter min egen mening).
man kan sagtens styre en 2 - 3 stænger med glideflåd, dog har jeg været ude
for at der var bid på 2 stænger på een gang( sjovt men hektisk).

Desuden medbringer jeg altid petroleumslamper som jeg har fået en anden til
at fylde(ål har en ret god lugtesans og bryder sig ikke om " skarpe" lugte
( jeg plejer at "vaske" fingrene i mudder på fiskestedet for at reducere
"menneskelugte")), desuden er det en meget god ide med en pandelampe, klud,
ålepose(stofpose der kan snørres til), varm kaffe og de obligatoriske
mellemmadder.

alt det her er min måde at gøre tingene på, måske en anelse fanatisk, men
jeg fanger som regel mange ål

Mvh
Kim Nedergaard

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 24-06-02 21:48

Du skal bruge det agn der findes "normalt", hvor du vil fiske efter ål. Jeg
har selv - mens der endnu var ål - fanget masser af dem i Nissum Bredning.
Det var mest dagfiskeri, hvor vi brugte levende tobis. Længere inde i
fjorden ved Agger brugte vi små levende ålekvabber, men alt det er desværre
fortid, men noget vi husker som nogen af højdepunkterne - det at mærke en
halv til hel punds ål i den anden ende glemmer man aldrig.
Mvh. Thorkil