Eksempel på 100% afskrivning af notebook
Fra : Aikon

Dato : 20-06-02 20:23

HJÆLP !!!

Er der nogen kloge hoveder i gruppen som kan give et hurtigt eksempel på
hvorledes man RENT BOGFØRINGSMÆSSIGT afskriver fx. en notebook til 9.000 kr.
(ekskl. moms).

Jeg har aldrig prøvet det før og er i tvivl om valg af konti samt ind- og
udgange på disse. Ligeledes er jeg i tvivl om hvorledes eller i hvilket felt
på selvangivelsen jeg skal angive denne afskrivning så jeg får et fradrag
for afskrivningen....

Lad os sige jeg har bogført køb af notebook på 11.250 kr.incl. moms sådan
her:

KREDIT Bank: 11.250 kr.
DEBIT Små-anskaffelser: 11.250 kr. (der er selvfølgelig købsmoms)

Hvordan kommer jeg så videre og viser Told & Skat at jeg har afskrevet og
derved er berettiget til fradrag ?

Venlig hilsen
Jan

Fra : IMB

Dato : 20-06-02 22:10

"Aikon" <aikon@3point.dk> skrev i en meddelelse
> HJÆLP !!!
Klip

> [...]
> DEBIT Små-anskaffelser: 11.250 kr. (der er selvfølgelig købsmoms)
>
> Hvordan kommer jeg så videre og viser Told & Skat at jeg har afskrevet

Det ER et fradrag du laver med den postering.

Idet kontoen for småanskaffelser under 9.800 (2001) 10.100(2002) er en
driftskonto som nedbringer dit overskud
af selvstændig virksomhed, som du viser Told & Skat via din udvidet
selvangivelse punkt 111.

PS:Kontoen småanskaffelser u/kr. 9.800 skal forstås som en
straksafskrivning samme år.

Håber det er til at forstå, eller skriv igen

Hilsen
Inge

Fra : Aikon

Dato : 21-06-02 10:50

Hej Inge

Tak for dit svar - det afklarede jo alle mine bekymringer Jeg havde hele
tiden troet at en afskrivning skulle bogføres anderledes og at fradraget
skulle angives selvstændigt på selvangivelsen.

Men jeg kan så forstå at det skal man ikke for det hele fremgår så af
årsopgørelsen og man skal så blot angive årets resultat før renter på
selvangivelsen punkt 111.

Hilsen Jan

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 21-06-02 18:16

Aikon wrote:

> Men jeg kan så forstå at det skal man ikke for det hele fremgår så af
> årsopgørelsen og man skal så blot angive årets resultat før renter på
> selvangivelsen punkt 111.

Du skal jo lige lave et regnskab (og er det ukendt, så et ekstra ark
papir, med oplysninger om art af indtægter og udgifter, og resultat,
og gerne med aktiver og passiver i virksomheden)

og så bliver det desværre svært, for afhængig af, om der er overskud -
underskud, skal du vælge virksomhedsordning eller afkastordning, og

kravende er en del forskellige.

NB. Jeg underviser kreditgivere til landbrug, og efter ca tredie
gennemgang af kravende til virksomhedsordning, begynder de at forstå,
så fortvivl ikke.

NB.NB. hvis du vil oplyse, hvordan din omsætning er sket, fx via
privatkonto eller særlig konto, samt niveauet for din personlige indkomst,
kan du få mere præcise råd.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Aikon

Dato : 21-06-02 11:32

Hej Inge

Jeg har lige et sidste spørgsmål som du måske kan hjælpe med.

Jeg har et problem med min balance efter at have lavet årsregnskab for 2001.

Det ser sådan her ud (uddrag fra balance og resultet).

Indtægter ialt: 36648,16

Udgifter ialt: 43418,63

Renteindtægter: 0,83

Renteudgifter: 12,00

Periodens resultet: 7140,84 (Her er altså et underskud på 7140,84 kr.)

Aktiver i alt: 2214,79

Passiver i alt: 9355,63 (Forskel = 7140,84 kr.)

Så er det jo at aktiver og passiver altid skal stemme hvilket de ikke gør.

MEN

Så har jeg taget Passiver = 9355,63 kr. MINUS 2214,79 kr. hvilket = 7140,84
kr. som jo lige præcis er mit underskud.

På balancen står der i PERIODEN RESULTET KR. 7140,84 KR. HVILKET er
forskellen mellem indtægt og udgifter. jeg har et underskud på 7140,84 kr.
hvilket jo svarer til forskellen i balancen.

Så mit spørgsmål er nu at hvis man har underskud i virksomheden så kan det
jo godt være at balancen ikke viser det samme i AKTIVER OG PASSIVER. Er det
korrekt eller har jeg misforstået det totalt ???

Men mit problem er at jeg er bange for at hvis jeg sender ovennævnte(uddrag
fra balance og resultat) ind til TOLD & SKAT og mine aktiver og passiver har
forskellge beløb er min balance så bogført korrekt eller hvad gør jeg galt.
Jeg har checket mine bogføringer 2 gang og der skulle ikke være nogle fejl.

Håber du kan hjælpe mig.

Fra : Niels

Dato : 21-06-02 21:33

"Aikon" <aikon@3point.dk> wrote in message
> Hej Inge
>

> Periodens resultet: 7140,84 (Her er altså et underskud på 7140,84 kr.)
>

> Aktiver i alt: 2214,79
>
> Passiver i alt: 9355,63 (Forskel = 7140,84 kr.)

I Passiver udregner du en ny egenkapital og her skal du tage
under/overskudet med.

--
Niels

Fra : Aikon

Dato : 22-06-02 00:23

Hej Niels

Tak for dit svar. Jeg er dog i tvivl om hvorledes dette skal gøres.

Kan du give mig et hurtigt bogførings-eksempel ???

Håber du kan hjælpe mig.

Venlig hilsen

Jan

Fra : IMB

Dato : 22-06-02 08:26

> [...]

> Renteindtægter: 0,83
>
> Renteudgifter: 12,00

> Periodens resultet: 7140,84 (Her er altså et underskud på 7140,84

Hej Jan

Lav en extra konto nederst i driftsresultatet og modposter resultatet, i
dit tilfælde kredit 7140.84
og i passiver debiter 7140,84, så stemmer aktiver og passiver

Egenkapital primo: xxxx
Hævet privat: kan have en både debet eller kredit saldo
Betalt B-skat (debet saldo)xxxx
Betalt AM-bidrag (debet saldo)
Årest resultat (7140,84 debet) = underskud
Egenkapital ultimo = ovenstående konti.

Normalt posterer man ikke resultatet i sin bogføring i driften, men kun
i årsregnskabet skrives forskellen årets resultat, så det stemmer, men
som nybegynder kan det gøres, for en bedre forståelse, men man skal
huske at rette denne postering hvis der sker ændringer oppe i
driftsresultatets posteringer.

Aktiver i alt: Debet: 2214,79

Passiver i alt: Kredit: 9355,63
Årets resultat: Debet: 7140,84
Kredit: 2214,79

Hilsen
Inge

Fra : Aikon

Dato : 24-06-02 14:56

Hej Inge.

Tusind TAK !

Så er jeg med.

Fra : Aikon

Dato : 26-06-02 12:31

Hej Inge.

Jeg har lige et problem med bogføringen.

Jeg har et underskud på 7140,84 kr.

For at få min balance til at passe kan jeg fostå at jeg skal bogføre

7140,84 kr. i debet på kontoen: Årets resultat.(PASSIVER)

Så siger du jeg skal krediterer dette beløb på hvilken anden konto ??? Og er
det stadig under PASSIVER ?

Hilsen Jan

Fra : Aikon

Dato : 27-06-02 09:53

Fra : Jørgen Raaberg

Dato : 21-06-02 12:20

"IMB" <imb@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Aikon" <aikon@3point.dk> skrev i en meddelelse
> Klip
>
> Håber det er til at forstå, eller skriv igen

Hvis nu han havde købt 2 stk. og fået én faktura
på 18.000 + moms.
Skulle det så også bogføres på kontoen for
"småanskaffelser u. 10.100" ?

På forhånd tak

Fra : Karsten Jensen

Dato : 20-06-02 22:28

> [...]
> DEBIT Små-anskaffelser: 11.250 kr. (der er selvfølgelig købsmoms)
>
> Hvordan kommer jeg så videre og viser Told & Skat at jeg har afskrevet og

Ved det, at kontoen for småanskaffelser gerne skulle befinde sig på
udgiftssiden i driftsregnskabet, der på den måde udviser udgiften som en,
skal vi kalde straks-omkostning - altså en omkostning erholdt i det
pågældende regnskabsår.

Den er dermed indgået som en direkte udgift og optræder således ikke som et
akskrivningsberettiget aktiv.

Havde dimsen haft en værdi højere end gældende for småanskaffelser, skulle
den føres (stadig med momsfradrag) i status på f.eks. inventarkonto, hvorfra
der årligt beregnes og akkumuleres skattemæssige afskrivninger.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Aikon

Dato : 21-06-02 10:44