Vinduesmaling !
Fra : Iben Holst

Dato : 20-06-02 12:42

Hej !

Der må være nogle af jer der har lidt erfaringer med vinduesmaling ...

Min søn er ikke stor nok til selv at have med sådan noget at gøre, men jeg
købte alligevel noget (m. plys og vennerne) for at pynte hans vindue lidt.

Der står på vejledningen at det skulle være nemt at få af med en fugtig varm
klud, men hvis jeg bruger dét så begynder farverne at rende. Og de er
faktisk ikke kommet på vinduet endnu !! De er stadig på dette stive plast de
laves på ....

Hvordan gør I ??

Iben

Fra : Klitte Egeberg

Dato : 20-06-02 14:35

Hej Iben..

Jeg er ikke helt klar over hvor langt du er nået i "processen". Så jeg
forstår ikke helt hvad det er som sker for dig..
Jeg gør sådan :
1) Tegner kant og "farveopdelingsrum" med blykantfarve. Det er en god ide at
lave denne kant så høj som muligt, så kan der rummes mere farve i. Og der må
ikke vare huller i kanten.
2) Lader kanten tørre helt.
3) Fylder farve i "hullerne". Vær rundhåndet, ellers bliver det for tyndt og
kan for let gå i stykker.
4) Lader det tørre i et døgns tid til det er helt tørt. Evt. fylder jeg lidt
ekstra farve på for at gøre motivet tykkere.
5) Når jeg er tilfreds (og alt er totalt tørt) så tager jeg forsigtigt og
løsner motivet og sætter det op på vinduet.

Håber det var til hjælp - ellers uddyb problemet..

Hej fra Sandra

Fra : Iben Holst

Dato : 21-06-02 18:13

Hej Sandra !

Tja, det kan selvfølgelig være at jeg laver det for tyndt, men jeg synes nok
at opridsningen med den sorte farve er tyk nok og det er der dét går i
stykker så snart jeg vil tage figuren af plastikket! Hvis jeg laver den
tykkere tror jeg ikke det bliver et særligt pænt resultat, men det var da
værd at forsøge.

Ellers gør jeg det at jeg laver opridsningen; lader det tørre i et døgn;
lægger farverne på og lader det tørre et døgn ......
Hvis jeg får det til at lykkes engang skal jeg nok sørge for at lægge ekstra
farve på for det tror jeg nok godt kunne blive pænere (og måske endda løse
problemet ?!)

Iben

Fra : vagn torup

Dato : 22-06-02 11:35

Hej Iben
Du skrev noget med at du lagde farven på stift plastik. Det duer ikke (egen
erfaring). Du skal bruge plastiklommer, dem til papirer til mapper. Så er
der ingen problemer.
MVH Rikke
Iben Holst <ria@os.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d135f1e$0$53156$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Nielsen

Dato : 22-06-02 22:01

Du siger "De er stadig på dette stive plast .........." Det er måske det der
er dit problem. Man kan både lave vinduesmaling på blød og stiv plast.

Det stive plast er beregnet til at tegningen skal blive siddende, og man så
klipper den ud og hænger op i en snor eller som uro. Hvis du skal tage
tegningen af og klæbe den op på f.eks. et vindue, skal du lave den på blød
plast (f.eks. et almindeligt plastik charteque), som er beregnet til dette.

--
Marianne Nielsen

Fra : Iben Holst

Dato : 23-06-02 10:53

> [...]

> tegningen af og klæbe den op på f.eks. et vindue, skal du lave den på blød
> plast (f.eks. et almindeligt plastik charteque), som er beregnet til

Hm Hm ! Ja det kan da godt være det er der jeg skal finde løsningen til
problemet ?! Men i brugsanvisningen stod der at det chateque der var med,
var til at opbevare figurerne i og derfor gik jeg da ud fra at det var det
stive plastik jeg skulle bruge til at male på ....

Iben

Fra : Nielsen

Dato : 23-06-02 22:49

Når jeg laver vinduesmaling til at klæbe op på vinduer laver jeg det altid
på almindelige plastik charteques. Det er simpelthen ikke til at trække af
hvis plastikken er for hård, så jeg tror det vil være en god idé, hvis du
prøver på et charteque eller andet blødt plastik i stedet. Så skulle du nemt
kunne trække tegningen af og klæbe den op - også uden brug af en våd klud.
God fornøjelse

Marianne Nielsen

PS: Et tip til når du skal have tegningen af vinduet igen (f.eks. ved
vinduespudsning): Når du skal have en tegning af et vindue, kan det godt
være svært at få den af uden at den går i stykker, da vinduer godt kan være
kolde og derfor gør tegningen lidt stiv i det. I det tilfælde kan det hjælpe
lige at varme den en smule med en hårtørrer. Derefter er den meget nemmere
at trække af vinduet.