Fjerne Lilo
Fra : Christian Catu

Dato : 20-06-02 12:39

Hejsa
Jeg er ved at eksperimentere lidt med Linux, og nu vil jeg gerne have
fjernet min Suse installation. Jeg havde i forvejen Windows XP på en anden
partition, så jeg har nu en Lilo der giver mig mulighed for at vælge mellem
enten Linux eller Windows. Jeg havde planlagt at fjerne linux partitionerne
fra partition magic og så derefter installere det igen. Skal jeg så ikke
også have fjernet LiLo? og i så fald, hvordan gør jeg det?

Catu

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-06-02 12:48

Christian Catu wrote:

> [...]
> partitionerne fra partition magic og så derefter installere det igen. Skal
> jeg så ikke også have fjernet LiLo? og i så fald, hvordan gør jeg det?

/sbin/lilo -u

Du behøver ikke fjerne partitionerne; du kan sagtens bruge de samme
partitioner igen næste gang. Hvis du gør det for at ompartitionere, kan du
blot starte Linux, kører fdisk (eller cfdisk). Slet partitionerne, gem
partitionstabellen, genstart maskinen og Linux er væk.

/Rasmus

Programming is a race between programmers, who try and make more and
more idiot-proof software, and universe, which produces more and more
remarkable idiots.
Until now, universe leads the race.
- R. Cooka

Fra : Christian Catu

Dato : 20-06-02 13:33

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe47@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> blot starte Linux, kører fdisk (eller cfdisk). Slet partitionerne, gem
> partitionstabellen, genstart maskinen og Linux er væk.

Se det vidste jeg ikke. Mange tak for det

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 20-06-02 13:23

"Christian Catu" <catu@NOSPAMworldwidenerds.dk> wrote in message
> [...]
> fra partition magic og så derefter installere det igen. Skal jeg så ikke
> også have fjernet LiLo? og i så fald, hvordan gør jeg det?

Hvorfor fjerne lilo???
Den har jo muligheden for at overskrive den når du installerer Linux igen.
Mvh
Torben

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-06-02 14:52

Torben Schou Jensen wrote:

> Hvorfor fjerne lilo???
> Den har jo muligheden for at overskrive den når du installerer Linux igen.

Hvis man afinstallerer lilo og overskrive dataområdet på disken, kan lilo
ikke længere boote maskinen. Det er naturligvis ligegyldigt, hvis man
planlægger at geninstallere med det samme og ikke har tænkt sig at starte
det andet OS.

/Rasmus

Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a Word Perfect
4.2 Document.