Hvordan findes et tal i en streng?
Fra : OleJ

Dato : 20-06-02 09:11

Jeg skal søge efter et tal, som kan have enhver værdi mellem 0 & 999, i en
streng...dvs et wildcard search som kun skal finde decimaltal! Tallet er
omklamret af koloner.
Dernæst skal jeg addere dette tal med 400...hvordan gøres dette?

Mvh OleJ

Fra : Klaus Ambrass

Dato : 20-06-02 12:26

"OleJ" <olj@sol.dk> wrote in

> [...]
> Tallet er omklamret af koloner.
> Dernæst skal jeg addere dette tal med 400...hvordan gøres dette?

Hvad med:

i = InStr(sInput, "(")
iOutput = Val(Right(sInput, Len(sInput) - i)) + 400

dette virker fint med: "ffd(1234)saf" og "fsd(443234gsdf2fd2)fsdf" men
pas på "fdjsl(342e3)sfd", som giver 342000 pga. e3=1000.

--
Klaus Ambrass

IT - Storstrøms Amt
kam@it.stam.dk

Fra : Klaus Ambrass

Dato : 20-06-02 12:28

"OleJ" <olj@sol.dk> wrote in

> [...]
> Tallet er omklamret af koloner.
> Dernæst skal jeg addere dette tal med 400...hvordan gøres dette?

Det skulle selvfølge være kolon - ikke parantes.

sorry

--
Klaus Ambrass

IT - Storstrøms Amt
kam@it.stam.dk

Fra : OleJ

Dato : 20-06-02 14:30

Jeg bukker dybt og takker!!!

//OleJ

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 20-06-02 21:30

Klaus Ambrass skrev:
> i = InStr(sInput, ":")
> iOutput = Val(Right(sInput, Len(sInput) - i)) + 400
>
> dette virker fint med: "ffd:1234:saf" og "fsd:443234gsdf2fd2:fsdf"
men

Jeg vil foretrække at bruge CLng i stedet for Val, idet man så bliver
gjort opmærksom på at der er "noget galt" med tallet
"443234gsdf2fd2" - det ER jo ikke et tal!

-------
Tomas

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 20-06-02 22:20

Tomas Christiansen skrev:
> Jeg vil foretrække at bruge CLng i stedet for Val, idet man så bliver
> gjort opmærksom på at der er "noget galt" med tallet
[snip]

Det gør jeg (og MSDN!) også ... i øvrigt kan man bruge IsNumeric(streng) til
at finde ud af om en streng overhovedet kan konverteres til et tal. Så
behøver man ikke at opsætte sin egen fejlrutine.

Mvh. Bjarke

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 21-06-02 06:46

Bjarke Walling Petersen skrev:
> Det gør jeg (og MSDN!) også ... i øvrigt kan man bruge
IsNumeric(streng) til
> at finde ud af om en streng overhovedet kan konverteres til et tal.

> behøver man ikke at opsætte sin egen fejlrutine.

Ja. Man skal blot huske på at IsNumeric jo er en generel
tal-genkendelsesfunktion.
Man kan (måske) risikere at den accepterer "noget" som værende et tal,
som den aktuelt brugte konverteringsfunktion IKKE accepterer.
Jeg mener derfor ikke at man kan undgå at opsætte en rutine til
fejlhåndtering.

Eksempel på hvor det "går galt":

Debug.Print IsNumeric("3333333333")
Debug.Print CLng("3333333333")

-------
Tomas

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 21-06-02 11:04

Tomas Christiansen skrev:
> [...]
> som den aktuelt brugte konverteringsfunktion IKKE accepterer.
> Jeg mener derfor ikke at man kan undgå at opsætte en rutine til

Jo, det er rigtigt. Men man kan evt. også checke at længden ikke er over 9
tegn og at der ikke er punktum/komma i (det må jeg tilstå er det jeg plejer
at gøre :) ... men det giver faktisk ikke et pålideligt resultat altid,
f.eks. med "1.333.333.333", som jo godt kan konverteres med CLng.
Hvis man gider kunne man også lave sin helt egen IsLongNumber-funktion
.... men jeg tror du har ret i at en fejlrutine vil være det nemmeste.

Mvh. Bjarke