OperationHumanShield skrev:
>Davs folkens... Er der nogle af jer der kan forklare om hvordan man kan se
>på et billede, og opfatte to forskellige ting?
Vores hjerne er i stand til at fylde detaljer på et billede.
F.eks. kan man få nogle bogstaver til at stå lysende klart uden
overhovedet at tegne dem, blot man tegner deres skygge meget
nøjagtigt.
Den er også i stand til at fylde detaljer på der ikke eksisterer.
F.eks. var der *mange* mennesker der var sikre på at de i
tv-serien Matador havde set læreren (Helge Kjærulf Schmidt) stå
på balkonen og fryse i den kendte sekvens med Misse og hendes
'vilddyr' - til trods for at sådanne optagelser slet ikke findes.
>Jeg taler om den der billede, hvor alt efter hvad man vil se enten ser en smuk
>ung kvinde, eller en meget gammel kone... Håber i har set den...
Ja. Der er jo de streger der er nødvendige til begge figurer.
Derfor bliver spørgsmålet hvad man fokuserer på. Groft forenklet
kan man jo sige at her er to billeder:
----
| |
| |
----
.... nemlig en kasse eller rummet udenom den. Man kan også tage
eksempler med ansigter, som for øvrigt kan opfattes tidligt af
spædbørn. Den kendte smiley viser hvor lidt der skal til at
antyde et ansigt
Det er derfor ikke så sært at man ved lidt manipulation kan sætte
nogle streger der passer til to (eller flere) billeder på én
gang.
Hvis du vil se nogle overraskende eksempler på dette malet af en
maler der dyrkede det til perfektion, så prøv at se på Salvador
Dalis værker.
Her er nogle sider om Dali og hans værker. Hvis du benytter
Intern Exploder, får du lov at se nogle billeder lidt større end
ellers.
http://www.dali-estate.org/
Vælg English - (se introen eller spring den over) - The
Collection - 50 works. Se især
1926-1933 nr. 4.
1947-1976 nr. 4, 9 og 10
Sæt billedet i den gule ramme og klik, så bliver det større (i IE
- det virker ikke i Opera).
--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/