Hvilken informationer skal et tilbud indeh~
Fra : Rico Laursen

Dato : 19-06-02 12:12

Hej!

Jeg kunne godt tænke mig at vide om der findes nogle retningslinier ang. at
udforme et tilbud.
Her tænker jeg på, hvilke informationer skal der stå i tilbudet - udover
prisen på varen?
Skal man skrive at priserne er vejl.? Skal der være en udløbsfrist...o.s.v.

Evt. nogle eksempler?

På forhånd tak
/Rico
www.cozy.dk

Fra : Karsten Jensen

Dato : 19-06-02 20:09

"Rico Laursen" <el@idworks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> prisen på varen?
> Skal man skrive at priserne er vejl.? Skal der være en

Der er så mange forskellige måder at udforme et tilbud på - alt afhængig af
kutymer inden for den givne branche, hvorvidt det er eksport, hvorvidt der
er tale om vareleverancer eller tjenesteydelser. Om det er gennemgående
ordre til succesive delleverancer. Der kan også være tale om en
enkeltstående ordre for partivarer.

Leveringstid eller leveringstider for samlet ordre for delleveringer
(afkald).

Så er der leveringbetingelser, om det er CIF, franko eller ufranko eller
måske ab lager.

Betalingsbetingelser er nok så vigtige, hvorvidt der er tale om f.eks. 30
dage netto fra fakturadato, hvilket kan være meget normalt. Netto kontant 8
8 dage fra fakturadato kan være lige så normalt, hvor der
kalkulationsmæssigt ikke er levned margin for kredittid. Igen afhængig af
f.eks. konkurrencesituationen for pågæld3ende varer eller ydelser.

Er der tale om en specialproduktion - altså afvigende fra en standard -
lagerført, akn der være tale om delvis forudbetaling, samt restbetaling ved
levering, eller 1/2 forud, 1/2 af resten ved levering og resten efter en
nærmere aftalt kredittid. Alt dette er et spørgsmål om gensidig tillid, samt
den enkeltstående handelssituation.

Så til syvende og sidst er det et spøgsmål om, hvor klar en
handels/ordre/salgsaftale, der specificeres i et sådant tilbud, ligesom den
efterfølgende ordrebekræftelse fra ordregiver (i fald man skulle være så
heldig) vil bekræfte de selvsamme betingelser.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Rico Laursen

Dato : 20-06-02 08:14

Hej Karsten!

Det drejer sig om et tilbud ang. udarbejdelse af webside.
Nogen der kan give et eksempel?

Hygge
/Rico
www.cozy.dk

Fra : Karsten Jensen

Dato : 20-06-02 12:46

> [...]
> Hej Karsten!
>
> Det drejer sig om et tilbud ang. udarbejdelse af webside.

Så er det konkretiseret til at være en ydelse, og så ville jeg nok skæve
noget til, hvordan man generelt bærer sig ad i den grafiske branche eller
trykkeribranchen, idet ydelsernes art lige med undtagelse af levering af
håndgribelige tryksager ligner meget. Den ydelse, der skal honoreres, er
uhåndgribelig i forhold til en varelevering, og man skal derfor sikre sig de
betingelser, der udløser/forpligter honorar. D.v.s. f.eks. godkendelse
(skriftlig?) af layouts etc.

Dernæst kommer så betalingsbetingelser, der vel må være afstemt efter, hvad
der er gældende på området.

Er der tale om evt. dubiøse debitorer, er der jo altid en mulighed for hel
eller delvis forudbetaling - specielt for der kan forekomme delarbejder
leveret over et længere tidsrum.

Håber, dette kan være dig til hjælp.

Uden en stand forskid på web-design:
Karsten Jensen

Fra : Rico Laursen

Dato : 21-06-02 13:55

Jeg takker og bukker Karsten!
Jeg vil lige prøve at undersøge det lidt nærmere...

/Rico
www.cozy.dk