/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
Tegnefilm med abe - hjælp til titel
Fra : KO


Dato : 18-06-02 20:47

Så for mange år siden en tegnefilm med aber. Noget med at den ene vist kunne
karate eller sådan noget. Det er vel efterhånden 10-15 år siden, så jeg kan
ikke rigtig huske noget fra den :(

Nogen som kan hjælpe?



 
 
Simon Pedersen (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Simon Pedersen


Dato : 18-06-02 21:34


"KO" <kim.olsen@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3d0f8e1f$0$224$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Så for mange år siden en tegnefilm med aber. Noget med at den ene vist
kunne
> karate eller sådan noget. Det er vel efterhånden 10-15 år siden, så jeg
kan
> ikke rigtig huske noget fra den :(
>
> Nogen som kan hjælpe?
>
>
Mener at den på dansk hed Abernes Konge og var baseret på Japan eller
Koreansk Mytologi. Kan desværre ikke huske hvad den hed på engelsk eller
org. sprog.

Mvh
Sap



Geeko (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Geeko


Dato : 18-06-02 22:13

Jeg kan også huske den, så den som lille. Mener det var med nogle aber der
spiste mangofrugter. Og en abe der havde en stang der kunne blive så lang
den rakte helt ind i himlen.



Nikolaj Borg (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Nikolaj Borg


Dato : 18-06-02 22:46

Geeko wrote:
> Jeg kan også huske den, så den som lille. Mener det var med nogle
> aber der spiste mangofrugter. Og en abe der havde en stang der kunne
> blive så lang den rakte helt ind i himlen.

Ja, en klassiker, uden tvivl. Den var jeg ret vild med som yngre. Da jeg var
i Kina i sommers bemærkede jeg, at de har lavet en ny serie med de samme
figurer. Den var lidt mere mainstream i tegning og fortælle-stil end jeg
mindes at originalen var. Det gav mig ikke det store at sidde at se det, men
det hænger måske sammen med, at jeg ikke kan kinesisk

/Nikolaj



Peter Larsen (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Peter Larsen


Dato : 18-06-02 23:52


"Nikolaj Borg" <nikol@jSbPoArMg.dk> wrote in message
news:XPNP8.61309$N46.2074156@news010.worldonline.dk...
> Geeko wrote:
> > Jeg kan også huske den, så den som lille. Mener det var med nogle
> > aber der spiste mangofrugter. Og en abe der havde en stang der kunne
> > blive så lang den rakte helt ind i himlen.
>
> Ja, en klassiker, uden tvivl. Den var jeg ret vild med som yngre. Da jeg
var
> i Kina i sommers bemærkede jeg, at de har lavet en ny serie med de samme
> figurer. Den var lidt mere mainstream i tegning og fortælle-stil end jeg
> mindes at originalen var. Det gav mig ikke det store at sidde at se det,
men
> det hænger måske sammen med, at jeg ikke kan kinesisk
>
> /Nikolaj
>

Mener også den er lavet som live action.

Gad vide om nogle af delene er til at få fat på?

Hilsen

Peter



Peter Knutsen (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 26-06-02 02:12



Peter Larsen wrote:
>
> "Nikolaj Borg" <nikol@jSbPoArMg.dk> wrote in message
> news:XPNP8.61309$N46.2074156@news010.worldonline.dk...
> > Geeko wrote:
> > > Jeg kan også huske den, så den som lille. Mener det var med nogle
> > > aber der spiste mangofrugter. Og en abe der havde en stang der kunne
> > > blive så lang den rakte helt ind i himlen.
> >
> > Ja, en klassiker, uden tvivl. Den var jeg ret vild med som yngre. Da jeg
> var
> > i Kina i sommers bemærkede jeg, at de har lavet en ny serie med de samme
> > figurer. Den var lidt mere mainstream i tegning og fortælle-stil end jeg
> > mindes at originalen var. Det gav mig ikke det store at sidde at se det,
> men
> > det hænger måske sammen med, at jeg ikke kan kinesisk
> >
> > /Nikolaj
> >

"Abekongen", bygger på en gammel kinesisk legende, om en
buddhist-præst der rejser til Indien for at hente nogle
gamle skrifter. Med sig har han blandt andet Abekongen og
et andet sært væsen der er halvt menneske og halvt gris.
De kommer ud for mange eventyr på deres færd, og et
tema der går igen og igen er præstens buddhistiske
pacifisme kontra Abekongens temperament og krigertalent.

> Mener også den er lavet som live action.

For mange år siden blev der (formodentlig i Kina) lavet
en del tegnefilm, af spillefilmslængde, som blev vist på
dansk TV i 80'erne. Blandt andet en hvor Grisen og Abe-
kongen spiser en forbudt "ginsengfrugt". Jeg husker at
der var 3 eller 4 film.

Nogle år senere, i slutningen af 80'erne, viste DR så
en teaterudgave, også kinesisk, 12 episoder af hver en
times varighed, altså hele sagnet fra præsten befrier
Abekongen og begiver sig afsted på rejsen, og så til
historien slutter. (Jeg husker ikke slutninge, så der
er ingen spoiler, men mon ikke de finder skrifterne
og får dem med hjem?).

> Gad vide om nogle af delene er til at få fat på?

Ingen anelse.

Det kunne være skægt med nogle WWW sider om legenden, jeg har
en svag mistanke om at serien på USAnsk bare hedder "Monkey",
det kan man jo ikke bruge til noget som helst :-|

> Hilsen
>
> Peter

--
Peter Knutsen

zcully (18-06-2002)
Kommentar
Fra : zcully


Dato : 18-06-02 22:13

Ja var det ikke den de altid viste i Mellem himmel og jord??
Den hed Abekongen og jeg kan huske at det var Poul Dissing som lagde stemme
til den.

/Zcully


"KO" <kim.olsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d0f8e1f$0$224$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Så for mange år siden en tegnefilm med aber. Noget med at den ene vist
kunne
> karate eller sådan noget. Det er vel efterhånden 10-15 år siden, så jeg
kan
> ikke rigtig huske noget fra den :(
>
> Nogen som kan hjælpe?
>
>



AJC (19-06-2002)
Kommentar
Fra : AJC


Dato : 19-06-02 00:29

"zcully" <zcully@hotmail.com> wrote in message
news:3d0fa21d$0$713$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Ja var det ikke den de altid viste i Mellem himmel og jord??
> Den hed Abekongen og jeg kan huske at det var Poul Dissing som lagde
stemme
> til den.
>

Åh disse minder!

Mvh
AJC.




Henrik Rytter (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Rytter


Dato : 19-06-02 07:49

In article <3d0fc237$0$677$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, AJC
<samsonjensen@hotmail.com> wrote:

> "zcully" <zcully@hotmail.com> wrote in message
> news:3d0fa21d$0$713$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > Ja var det ikke den de altid viste i Mellem himmel og jord??
> > Den hed Abekongen og jeg kan huske at det var Poul Dissing som lagde
> stemme
> > til den.
> >
>
> Åh disse minder!
>
> Mvh
> AJC.
>
>
>

Ja ... hvem har ikke set den et utal af gange! Jeg mener også de kaldte
den Abekongen på dansk. Filmens engelske titel er Uproar in Heaven, er
fra 1979 og instrueret af Wang Lai-Ming. En af de ganske få
animationsfilm fra Kina. Jeg har den liggende på VHS et eller andet
sted hvis I skal bruge flere informationer. I den danskdubbede udgave.
Kan klart anbefales ;)

mvh
Henrik

Henrik Rytter (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Rytter


Dato : 19-06-02 17:12

In article <190620020848510240%rytter@mac.com>, Henrik Rytter
<rytter@mac.com> wrote:


> Ja ... hvem har ikke set den et utal af gange! Jeg mener også de kaldte
> den Abekongen på dansk. Filmens engelske titel er Uproar in Heaven, er
> fra 1979 og instrueret af Wang Lai-Ming. En af de ganske få
> animationsfilm fra Kina. Jeg har den liggende på VHS et eller andet
> sted hvis I skal bruge flere informationer. I den danskdubbede udgave.
> Kan klart anbefales ;)
>
> mvh
> Henrik

Jeg var vist lige hurtig nok på aftrækkeren. Abekonen/Uproar in Heaven
er fra før Kulturrevolutionen (1966-76) og jeg ved ikke hvorfor jeg
ville placere den efter :) Muligvis har jeg forvekslet den med "Nezha
conquers the Dragon King", som er fra 1979. Kina havde en gylden
periode indenfor animationsfilmen lige inden og efter
Kulturrevolutionen og som I sikkert ved blev der ikke produceret noget
som helst under Kulturrevolutionen. Den eneste titel jeg siden om har
hørt har haft lidt gennemslagskraft i Asien var Lotus Lantern fra
1999/2000 (http://us.imdb.com/Title?0262264). Jeg synes coveret lignede
noget af et ripoff fra en "Chinese Ghost Story"-film, men når jeg slår
den op på imdb.com kan jeg se at Monkey King er listet på rollelisten.
Morsomt :) Så det er også en Abekonge-film. Desværre er hkmdb.com
imidlertidigt nede så det er umuligt at få ordentlige credits til de
asiatiske film.

Uproar in Heaven (http://us.imdb.com/Title?0059855) er fra 1965, men
der er desværre ikke nogen dansk originaltitel på den version de i
tidernes morgen viste på dansk tv. Jeg har ikke DR's præsentationsskilt
optaget med. De viser blot den engelske titel. Jeg har lige hevet min
tv-optagelse frem med det resultat at min søn på 4 år nu sidder
klistret til skærmen. Poul Dissing er fortælleren og nedenunder kan man
høre orignalsoundtracket med mandarinsk tale. Jeg kender ingen steder
man kan købe den, men ved at den stadig er i biografdistribution. Med
lidt held kan man finde en festival tæt på, hvor de kører den. I april
blev den vist i Udinese under deres årlige Films from the
East-festival.

Mht øvrige Abekonge-film har jeg set en gammel kinesisk tv-serie, som
ikke var alt for spændende: Journey to the West (de manglende
undertekster kan måske forklare det) og en spillefilm som jeg mener hed
Monkey War. Meget billigt lavet og uden undertekster. Den er fra
starten af 80'erne, men uden hkmdb kan jeg ikke komme det nærmere.

Af nyere ting kan nævnes Stephen Chows to Chinese Odessey-film, hvor
han spiller Abekongen i sin sædvanlige nonsenskomedie-stil
(http://us.imdb.com/Title?0112778 og http://us.imdb.com/Title?0114996)
Amerikansk tv (NBC) lavede fornylig en miniserie kaldet Lost Empire,
som også skulle være baseret på Journey to the West/Pilgrimage to the
West-historien (http://us.imdb.com/Title?0198779). Jeg har ikke set
den.

Så er der også en ny tegnefilmsudgave kaldet Monkey Magic
(http://us.imdb.com/Title?0222596) og den bedste af tv-serierne fra
70'erne kaldet Monkey (http://us.imdb.com/Title?0078659) er ude på DVD
i England
(http://www.bensonsworld.co.uk/detail.asp?product=7000000069922) og
Australien (vist nok 13 stk DVD indtil videre .. den første er her
http://www.ezydvd.com.au/item.zml/2269/id=JTYuT:NMktF)

I øvrigt har Monkey King ofte været nævnt som instruktøren Tsui Harks
drømmeprojekt! Se det ville tage kegler!

Et sted der kan anbefales til at læse mere om Abekongen:
http://www.china-on-site.com/monkey.php

Tjek de mange illustrationer.

Og husk også på Milo Manaras "voksne" Abekonge-tegneserie ;)

that's all

mvh
Henrik

Peter B. Juul (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 19-06-02 22:32

Henrik Rytter <rytter@mac.com> writes:

> Uproar in Heaven (http://us.imdb.com/Title?0059855) er fra 1965, men
> der er desværre ikke nogen dansk originaltitel på den version de i
> tidernes morgen viste på dansk tv. Jeg har ikke DR's præsentationsskilt
> optaget med. De viser blot den engelske titel.

De kaldte vist det hele for "Abekongen" (der vistes vist både en film
og en serie).

--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."
I speak only 0}._.{0 -Stefan Holm
for myself. O/ \O

Peter Knutsen (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 26-06-02 02:15



Henrik Rytter wrote:

> Ja ... hvem har ikke set den et utal af gange! Jeg mener også de kaldte
> den Abekongen på dansk. Filmens engelske titel er Uproar in Heaven, er
> fra 1979 og instrueret af Wang Lai-Ming. En af de ganske få

Jeg mener der var tre forskellige film, måske fire, som
blev vist på DR i 80'erne. Den jeg husker bedst er filmen
om ginsengfrugten, måske fordi vi havde den på Betamax
bånd, og derfor så den igen og igen. Men der var også en
tegnefilm om hvordan Abekongen stjal sin stav. Og jeg
mener der var en eller to film mere.

(Se mit tidligere indlæg)

> animationsfilm fra Kina. Jeg har den liggende på VHS et eller andet
> sted hvis I skal bruge flere informationer. I den danskdubbede udgave.

Al information du overhovedet har. Især nøgleord der kan
hjælpe til at finde engelsksprogede sider om den legende
som tegnefilmene bygger på.

> Kan klart anbefales ;)
>
> mvh
> Henrik

--
Peter Knutsen

KO (19-06-2002)
Kommentar
Fra : KO


Dato : 19-06-02 19:03

> Så for mange år siden en tegnefilm med aber. Noget med at den ene vist
kunne
> karate eller sådan noget. Det er vel efterhånden 10-15 år siden, så jeg
kan
> ikke rigtig huske noget fra den :(


Takker for hjælpen.
Jeg har nu søgt overalt, men kan ikke finde den :(
Ville helst have den på DVD, men VHS er også fint.



Henrik Rytter (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Rytter


Dato : 19-06-02 19:51

In article <3d10c763$0$253$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, KO
<kim.olsen@tdcadsl.dk> wrote:

> > Så for mange år siden en tegnefilm med aber. Noget med at den ene vist
> kunne
> > karate eller sådan noget. Det er vel efterhånden 10-15 år siden, så jeg
> kan
> > ikke rigtig huske noget fra den :(
>
>
> Takker for hjælpen.
> Jeg har nu søgt overalt, men kan ikke finde den :(
> Ville helst have den på DVD, men VHS er også fint.
>
>

Hvis du kan bruge en VHS-kopi siger du bare til ;)

mvh
Henrik

-V- (20-06-2002)
Kommentar
Fra : -V-


Dato : 20-06-02 09:55


"KO" <kim.olsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d0f8e1f$0$224$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Så for mange år siden en tegnefilm med aber. Noget med at den ene vist
kunne
> karate eller sådan noget. Det er vel efterhånden 10-15 år siden, så jeg
kan
> ikke rigtig huske noget fra den :(

Som efterhånden fastslået hedder han Abekongen, og var en stor bestanddel af
mit barneliv.

Han kaldes også Hanuman, læse mere her:
http://www.maxwell.syr.edu/maxpages/special/ramayana/storyhanuman.htm



-V-



Hasse (20-06-2002)
Kommentar
Fra : Hasse


Dato : 20-06-02 19:18


"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message
news:3d1198d8$0$705$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Han kaldes også Hanuman, læse mere her:
> http://www.maxwell.syr.edu/maxpages/special/ramayana/storyhanuman.htm


Jeg er bange for at Hanuman tilhører den hinduistiske mytologi - Abekongen
er SVJH en del af den kinesiske folklore.

Mvh. Henrik



Herold³ (21-06-2002)
Kommentar
Fra : Herold³


Dato : 21-06-02 10:20

> Jeg er bange for at Hanuman tilhører den hinduistiske mytologi - Abekongen
> er SVJH en del af den kinesiske folklore.

Mjah, der var nu en rigtig film for noget tid siden, der hed Hanuman, der
var baseret på abekongen svjv... jeg kan dog tage fejl ;)



Hasse (22-06-2002)
Kommentar
Fra : Hasse


Dato : 22-06-02 09:35


"Herold³" <jacob@spammerswillbeshotboomtown.net> wrote in message
news:aeur5g$2fjj$1@news.cybercity.dk...
> > Jeg er bange for at Hanuman tilhører den hinduistiske mytologi -
Abekongen
> > er SVJH en del af den kinesiske folklore.
>
> Mjah, der var nu en rigtig film for noget tid siden, der hed Hanuman, der
> var baseret på abekongen svjv... jeg kan dog tage fejl ;)


Det kan også sagtens være min fejl!

Skal jeg så straffes nu? ;)

\henr!k



Peter Knutsen (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 26-06-02 02:20



Hasse wrote:
>
> "-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message
> news:3d1198d8$0$705$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Han kaldes også Hanuman, læse mere her:
> > http://www.maxwell.syr.edu/maxpages/special/ramayana/storyhanuman.htm
>
> Jeg er bange for at Hanuman tilhører den hinduistiske mytologi - Abekongen
> er SVJH en del af den kinesiske folklore.

Det er korrekt, jeg kan huske en Hanuman fra tegneserien
"Bamse, verdens stærkeste bjørn", hvis forfatter to eller
måske tre gange kiggede dybt i indisk mytologi. Hanuman
er ikke identisk med den kinesiske Abekonge.

Ikke desto mindre kan det da godt være at de to aber har fælles
rødder, for tre-fire tusinde år siden. Altså på samme måde som
Thor og Zeus har fælles rødder, men hvis de er beslægtede så
er slægtskabet nok *fjernere* end Zeus->Tor.

> Mvh. Henrik

--
Peter Knutsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste