/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
varme drikke når det er varmt
Fra : Jacob Jensen


Dato : 18-06-02 13:55

Jeg har efterhånden hørt nogle stykker sige at det er godt at drikke varme
drikke når det er varmt.

Er der noget i dette og hvis ja, hvad?

Jacob Jensen
omo@privat.dk




 
 
Anders J. Munch (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Anders J. Munch


Dato : 18-06-02 18:51

"Jacob Jensen" <omo@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3d0f2d87$0$27710$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har efterhånden hørt nogle stykker sige at det er godt at drikke varme
> drikke når det er varmt.
>
> Er der noget i dette og hvis ja, hvad?

Ja, men det er altså ikke skoldhede drikke der skal til. Lunkne drikke er
bedst. Kroppen optager lettere væske som er tæt på kropstemperaturen.

- Anders




ASKF (18-06-2002)
Kommentar
Fra : ASKF


Dato : 18-06-02 22:36

Anders J. Munch ytrede sig i
<arKP8.844$va.132881@news000.worldonline.dk> med dette:

>"Jacob Jensen" <omo@privat.dk> skrev i en meddelelse
>news:3d0f2d87$0$27710$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>> Jeg har efterhånden hørt nogle stykker sige at det er godt at drikke varme
>> drikke når det er varmt.
>>
>> Er der noget i dette og hvis ja, hvad?
>
>Ja, men det er altså ikke skoldhede drikke der skal til. Lunkne drikke er
>bedst. Kroppen optager lettere væske som er tæt på kropstemperaturen.

Envidre undgår man at forvirre kroppens naturlige
temperaturregulatormekanismer. Ved indtagelse af kolde drikke søger
kroppen automatisk at opvarme maven hvorved der trækkes blod væk fra hud
og ekstremiteterne, med det resultat at den afkølende effekt mistes; i
ekstreme situationer kan det direkte være skadeligt og endog føre til
hedeslag.
--
Mvh
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Rasmus Underbjerg Pi~ (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~


Dato : 19-06-02 20:33

ASKF <askf@privat.dk> mælte sligt:
>Anders J. Munch ytrede:
>>"Jacob Jensen" <omo@privat.dk> skrev:

>>>Jeg har efterhånden hørt nogle stykker sige at det er godt
>>>at drikke varme drikke når det er varmt.

[klip - gode svar]

Gælder det samme omvendt - at man bør drikke kølige drikke, når det er koldt?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"... saaledes lever jeg i denne Tid, som en Beleiret; men for ikke
at tage Skade af den megen Stillesidden græder jeg mig træt."

ASKF (20-06-2002)
Kommentar
Fra : ASKF


Dato : 20-06-02 03:30

Rasmus Underbjerg Pinnerup ytrede sig i
<80n1hu8820m1ta76c7fbfr827mrv07a6c4@4ax.com> med dette:

>ASKF <askf@privat.dk> mælte sligt:
>>Anders J. Munch ytrede:
>>>"Jacob Jensen" <omo@privat.dk> skrev:
>
>>>>Jeg har efterhånden hørt nogle stykker sige at det er godt
>>>>at drikke varme drikke når det er varmt.
>
>[klip - gode svar]
>
>Gælder det samme omvendt - at man bør drikke kølige drikke, når det er koldt?

Nej, kroppen skal så benytte ekstra energi på at varme det indre op.
Kroppen søger primært at holde en konstant temperatur for alle indre
organer, derfor vil en pludselig nedkøling også her medføre at blodet
trækkes væk fra ekstremiteterne.
--
Mvh
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Astrup (20-06-2002)
Kommentar
Fra : Astrup


Dato : 20-06-02 23:29

Ja... Men der er da ikke noget der smager så elendigt som varmt vand!!!

Ok det modsatte der er ikke noget der er så godt som at drikke noget koldt
vand når man er virkeligt tørstigt! :)

Ved godt at det er lidt irelevant Men det skulle siges! :)



ASKF (21-06-2002)
Kommentar
Fra : ASKF


Dato : 21-06-02 03:56

Astrup ytrede sig i <3d125744$0$53203$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>
med dette:

>Ja... Men der er da ikke noget der smager så elendigt som varmt vand!!!

Smag og behag, jeg drikker gerne 2-3l stuetempereret vand hver dag.

>Ok det modsatte der er ikke noget der er så godt som at drikke noget koldt
>vand når man er virkeligt tørstigt! :)

Har du ikke prøvet at få mavekrampe eller blot ondt i maven, ved at
drikke iskoldt vand for hurtigt på en varm dag efter hård fysisk
aktivitet? (hvis ikke, vær glad for det, det er ret ubehageligt).

>Ved godt at det er lidt irelevant Men det skulle siges! :)

Hehe, jeg går skam heller ikke af vejen for en kold fad eller et glas
køligt hvidvin, på en varm dag, jeg er blot opmærksom på ikke at indtage
det, hvis jeg kan mærke at jeg lider en smule af væskemangel.
--
Mvh
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Rasmus Underbjerg Pi~ (21-06-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~


Dato : 21-06-02 07:04

ASKF <askf@privat.dk> mælte sligt:

>Smag og behag, jeg drikker gerne 2-3l stuetempereret vand hver dag.

Altså lunkent postevand? Det var da overraskende. Jeg har aldrig hørt om
nogen, der kunne lide den slags (ikke at jeg har forhørt mig, indrømmet). Men
det er muligvis blot et spørgsmål om at vænne sig til det?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Is it too fast? Not for normal people!"

Bertel Lund Hansen (21-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-06-02 09:47

Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev:

>Altså lunkent postevand? Det var da overraskende. Jeg har aldrig hørt om
>nogen, der kunne lide den slags

Ok jo. Mit kolde vand er ikke så koldt at det ikke kan drikkes
med det samme, men når jeg skal have vand, fylder jeg en kande
som jeg har stående fremme. Det bliver efterhånden lunkent
hvilket er mest behageligt.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Astrup (22-06-2002)
Kommentar
Fra : Astrup


Dato : 22-06-02 15:24

Ok! Det ser vist ud som om vi har nogle rigtige vand eksperter! :)

Må men når vi nu er i gang med samtalen så kommer der lige en masse
spørgsmål om vand! :)

Hvordan får du vandet til at blive inde i kroppen i stedet for at det bare
rander ud! Er det salt man mangler eller? Synes jeg kan drikke meget vand
tisse en del og stadig være vandtrængene.

Hvis jeg drikke 1,5 vand så strømmer det sgu ud af mig... Og hvis jeg
drikker det fordelt over lang tid så skal jeg bare gå og småtisse konstant.
Har prøvet at holde mig seriøst lang tid før første gang (For at udvide
blæren!) men det virker heller ikke ordentligt!

Og hvis jeg drikker det for sent kan jeg ikke sove... Og hvis jeg ikke
drikker noget så er jeg hel udtøret og har det lede (gule) morgen urin! :)
(Overdrivelse fremmer forståelsen!)

Hvad er det jeg ikke ved???

Og når jeg kommer hjem fra en tur i byen og drikker en masse vand så har jeg
for det meste "blød" mave... Hvordan får man det skide vand optaget! :)

Håber i kan svare!

ses hygge Aske



Torben Frandsen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Torben Frandsen


Dato : 24-06-02 13:26

"Astrup" <mr_bean007@ofir.dk> wrote

> Hvis jeg drikke 1,5 vand så strømmer det sgu ud af mig... Og hvis jeg
> drikker det fordelt over lang tid så skal jeg bare gå og småtisse
konstant.

Det er generelt sundere for blæren at småtisse ofte end at stortisse
sjældent. Hvis du stortisser ofte eller småtisser sjældent, er det tegn på
at der er noget galt.

Hvis din krop fungerer helt efter bogen, skal du tisse 400 mL fem gange om
dagen, nemlig med fire timers mellemrum fra du vågner til du går i seng. Få
eller ingen fungerer helt efter bogen.

> Har prøvet at holde mig seriøst lang tid før første gang (For at udvide
> blæren!) men det virker heller ikke ordentligt!

Lad være med det! Du får bare "sygeplejerskeblære", og så bestemmer du ikke
selv hvor og hvornår du småtisser.

> Hvad er det jeg ikke ved???

Tjah... Der kan være mange årsager. Der kan være psykiske årsager eller du
kan vise de første symptomer på diabetes. Der kan sikkert også være mange
andre årsager. Hvis du føler dig utryg ved situationen, skal du kontakte din
læge. Han kan sandsynligvis hurtigt indkredse problemet og hjælpe dig med
det.

Torben



Henning Makholm (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 24-06-02 13:33

Scripsit "Torben Frandsen" <tf@remove.belman.dk>

> Hvis din krop fungerer helt efter bogen, skal du tisse 400 mL fem gange om
> dagen, nemlig med fire timers mellemrum fra du vågner til du går i seng. Få
> eller ingen fungerer helt efter bogen.

I så fald må det vel være bogen der er noget i vejen med.

--
Henning Makholm "Uh ... a picture of me with my hair pinned up
in a towel and standing in front of a grid without a
trace of makeup? *Are you out of your rock-happy mind?*"

Torben Frandsen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Torben Frandsen


Dato : 24-06-02 13:55

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote

> > Hvis din krop fungerer helt efter bogen, skal du tisse 400 mL fem gange
om
> > dagen, nemlig med fire timers mellemrum fra du vågner til du går i seng.

> > eller ingen fungerer helt efter bogen.
>
> I så fald må det vel være bogen der er noget i vejen med.

Ja naturligvis. Det er da også mit indtryk at man indenfor medicin og
sundhedsvidenskab er blevet noget mere forsigtig med den slags "bøger". Hvis
du i hele dit voksenliv har tisset 500-600 ml syv gange om dagen, er det jo
ganske værdiløst som grundlag for diagnose af en akut tilstand. De 5*400 ml
er blot tommelfingerreglen på hospitalsgangene. Hvis du er indlagt med grå
stær skal du altså afvige voldsomt fra den før nogen hitter på at undersøge
din nyrefunktion.

Torben



Bertel Lund Hansen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-06-02 14:58

Torben Frandsen skrev:

>Lad være med det! Du får bare "sygeplejerskeblære", og så bestemmer du ikke
>selv hvor og hvornår du småtisser.

Hvorfor hedder det "sygeplejerskeblære"?

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Torben Frandsen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Torben Frandsen


Dato : 24-06-02 15:31

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote

> Hvorfor hedder det "sygeplejerskeblære"?

Fordi det er en hyppig variant af urininkontinens blandt sygeplejersker.
Yderligere detaljer følger når jeg har konsulteret fruen.

Torben



Torben Frandsen (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Torben Frandsen


Dato : 25-06-02 12:10

"Torben Frandsen" <tf@remove.belman.dk> wrote

> > Hvorfor hedder det "sygeplejerskeblære"?
>
> Fordi det er en hyppig variant af urininkontinens blandt sygeplejersker.
> Yderligere detaljer følger når jeg har konsulteret fruen.

Overflow-inkontinens er navnet. Det skyldes at sygeplejersker har [1] så
rygende travlt at de ikke får tid til toiletbesøg i løbet af en normal
arbejdsdag. Det lægger et urimeligt pres på blæren - den overdistenseres-,
som efterhånden bliver slap -detrusorsvækkelse. Et forsøg på at optræne sin
blære til større kapacitet er altså spild af godt ubehag.

Astrups tilstand tyder umiddelbart på urge-inkontinens, som det vistnok kan
være vanskelig at indkredse årsagen til. Psykologi i form af dårlige vaner
og nervøsitet kan være en væsentlig faktor. Men lad mig for god ordens skyld
slå fast at jeg ikke er hverken læge, sygeplejerske eller det der ligner, så
hvis Astrup stadig læser med vil jeg gentage opfordringen til et lægebesøg.

[1] Noten bortfalder, da den hører bedre hjemme under dk.politik.

Torben



Astrup (25-06-2002)
Kommentar
Fra : Astrup


Dato : 25-06-02 20:45

Hmmm

Du tror simpelt hen at jeg skal gå til læge...
Og jeg prøvede eller bare at spørge om hvordan man bedst optages i
blæreren... Da du siger at det ikke er sundt at udvide blæreren betyder det
så at det ikke er godt at "spule" sin blærer med en 1,5 l gang vand! Eller
er det godt?
Eller er det bedst at drikke fordelt overe hele dagen hvis man vil have
renset kroppen! Tror på at det er sundt og drikke (vandvittigt) meget
vand!!! ;)
Men man kan jo ikke gå rundt og tisse konstant!
Tror mine tisse vaner variere fra 4-10 gange om dagen... Alt efter hvor
meget jeg drikker...
Og det med ikke at kunne sove med fyldt tank... Det tror du er psykisk???
Jeg er af den opfattelse at det da må være sundest at sove men noget vand
til at skylle tingene igennem om natten og man ikke har gult tis om morgnen!
Men jo jeg tror på meget af kroppen er psykisk styret og overvejer at
begynde til yoga... Men det er jo ikke så fadt at sidde der som 18 årig med
nogle 60-70 år gamle "damer"...



Torben Frandsen (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Torben Frandsen


Dato : 26-06-02 09:42

"Astrup" <mr_bean007@ofir.dk> wrote

> Du tror simpelt hen at jeg skal gå til læge...

Du skrev om at du småtisser konstant hvis du drikker i mindre portioner i
løbet af dagen. Det lyder ikke helt normalt for mig, og derfor *foreslår*
jeg at du går til lægen.

> Og jeg prøvede eller bare at spørge om hvordan man bedst optages i
> blæreren...

Din blærekapacitet står ikke lige til at ændre. Hvordan kroppen optager og
skiller sig af med væske varetages af nyrerne og styres af hypothalamus
gennem en kompliceret men ganske fascinerende proces. Din krop har brug for
at der er balance mellem salt og vand i kropsvæskerne - der skal være en
saltopløsning på ca. 0,9%. Det styres suverænt af kroppen selv ved at
udskille små mængder koncentreret (gult) urin hvis saltkoncentrationen er
for høj og store mængder tyndt urin hvis den er for lav.

> Da du siger at det ikke er sundt at udvide blæreren betyder det
> så at det ikke er godt at "spule" sin blærer med en 1,5 l gang vand! Eller
> er det godt?

Det er ikke godt at overspænde blæren ved at holde sig for længe. Hvis du
gør det over længere tid vil den miste sin evne til at trække sig sammen, og
så er det at du får balladen med våde underbukser når du bliver ældre.

Blæren har godt af at der kommer en vis mængde urin igennem, for hvis den
"står og sopper" i en sjat gammelt urin er den en alletiders yngleplads for
bakterier - og så risikerer du bare at få blærebetændelse.

> Eller er det bedst at drikke fordelt overe hele dagen hvis man vil have
> renset kroppen! Tror på at det er sundt og drikke (vandvittigt) meget
> vand!!! ;)

Det er bedst at drikke rimelige mængder med jævne mellemrum. Din krop kan
slet ikke bruge 3 liter vand til noget hvis det kommer på én gang, så den
skyller bare det hele ud igen, og det hjælper dig ikke om otte timer, hvor
den alligevel godt kunne bruge det. Du kan jo heller ikke spise for flere
dage på én gang.

Den med at rense kroppen skal du tage med et gran salt. En god
væskeomsætning på nogle liter om dagen er bare sagen. Men du bliver ikke
nødvendigvis 25% sundere ved at gå fra fire til fem liter.

Apropos store vandmængder, så kan det også være farligt. En af mine
oldefædre (eller også var det tipoldefædre) havde mistet den naturlige
tørstregulering på grund af sukkersyge. Efter et måltid saltet flæsk drak
han så meget vand at mavesækken sprak, og det blev hans endeligt.

> Men man kan jo ikke gå rundt og tisse konstant!

Nej.

> Tror mine tisse vaner variere fra 4-10 gange om dagen... Alt efter hvor
> meget jeg drikker...

Det er der ikke noget usædvanligt ved.

> Og det med ikke at kunne sove med fyldt tank... Det tror du er psykisk???

Nej, det var småtisseriet i løbet af dagen, som *muligvis* kunne have en
psykisk årsag. Men hvis det drejer sig om 4-10 gange om dagen, og du ikke
føler dig utryg eller generet af det, er der såmænd ikke noget i vejen med
dig.

> Jeg er af den opfattelse at det da må være sundest at sove men noget vand
> til at skylle tingene igennem om natten og man ikke har gult tis om
morgnen!

Jamen så tager du fejl. Når du falder i søvn, udskiller din krop en række
hormoner. Et af dem hedder ADH, og det skruer simpelt hen ned for
vandværket. Det er ret smart, for så slipper du for at være medlem af NPK
(den kender du godt, ikke?) og du slipper for at skulle drikke i løbet af
natten. Gul morgenurin og tørst om morgenen er helt i naturens orden.

> Men jo jeg tror på meget af kroppen er psykisk styret og overvejer at

Ja, kroppen er en kompliceret affære, og psyken påvirker sandsynligvis en
række ting som de kloge slet ikke har overblik over endnu.

> begynde til yoga... Men det er jo ikke så fadt at sidde der som 18 årig
med
> nogle 60-70 år gamle "damer"...

De vil da sikkert synes at det er skønt med en ung mands selskab ;~)

Torben



Astrup (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Astrup


Dato : 26-06-02 13:39

Tak! For svarene! :)

Men ved altså ikke om jeg går til læge... Hvad skulle jeg dog sige til den
gode mand... Inden at han giver mig nogle kalk piller og siger at de helt
sikker hjælper... (På sådan en hupokonter!)

Men mange tak forsvarene! :)



Henning Makholm (26-06-2002)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 26-06-02 14:20

Scripsit "Astrup" <mr_bean007@ofir.dk>

> Men ved altså ikke om jeg går til læge... Hvad skulle jeg dog sige til den
> gode mand... Inden at han giver mig nogle kalk piller og siger at de helt
> sikker hjælper... (På sådan en hupokonter!)

Hvis du går til lægen og siger ordret hvad du gjorde i første indlæg:

| Synes jeg kan drikke meget vand tisse en del og stadig være
| vandtrængene.

går der sikkert højst to minutter før han har målt dit blodsukker
for at afkræfte at der er tale om begyndende sukkersyge. Hvis
blodsukkertallet er normalt slipper du nok for kalkpillerne i denne
omgang.

--
Henning Makholm "You are in a little twisting
maze of passages, all different"

Bertel Lund Hansen (21-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-06-02 09:46

Astrup skrev:

>Ja... Men der er da ikke noget der smager så elendigt som varmt vand!

Hvis du mener vand fra den varme hane, så hold dig langt fra det.
Det er ikke drikkevand - siger dem der har kikket inden i en
varmtvandsbeholder. Det er også det varme vand der giver chancen
for legionella. Men man kan jo bare lade koldt vand stå fremme i
en lukket kande.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Dan MOrtensen (22-06-2002)
Kommentar
Fra : Dan MOrtensen


Dato : 22-06-02 13:39

On Fri, 21 Jun 2002 10:46:11 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Hvis du mener vand fra den varme hane, så hold dig langt fra det.
>Det er ikke drikkevand - siger dem der har kikket inden i en
>varmtvandsbeholder. Det er også det varme vand der giver chancen
>for legionella.

Vel ikke hvis temperaturen er høj nok? Vores er aldrig under 70° C,
nok nærmere de 75. Men så skal det jo alligevel stå et stykke tid,
inden det kan drikkes.



--

/Dan MOrtensen

Torben Ægidius Mogen~ (22-06-2002)
Kommentar
Fra : Torben Ægidius Mogen~


Dato : 22-06-02 17:45

Dan MOrtensen <dd@bagggesen.dk> writes:

> On Fri, 21 Jun 2002 10:46:11 +0200, Bertel Lund Hansen
> <nospam@lundhansen.dk> wrote:
>
> >Hvis du mener vand fra den varme hane, så hold dig langt fra det.
> >Det er ikke drikkevand - siger dem der har kikket inden i en
> >varmtvandsbeholder. Det er også det varme vand der giver chancen
> >for legionella.
>
> Vel ikke hvis temperaturen er høj nok? Vores er aldrig under 70° C,
> nok nærmere de 75. Men så skal det jo alligevel stå et stykke tid,
> inden det kan drikkes.

Det er ret overdrevet at have 70-75 grader varmt vand i hanerne. Godt
nok vil du mindske bakterieindholdet, men du øger afsætningen af kalk
i rørene og gør din varmeregning større (grundet større varmetab). Og
vandet bliver næppe sundere, da du formentlig vil have flere opløste
tungmetalsalte i det meget varme vand.

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)


Bertel Lund Hansen (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 23-06-02 12:04

Dan MOrtensen skrev:

>>varmtvandsbeholder. Det er også det varme vand der giver chancen
>>for legionella.

>Vel ikke hvis temperaturen er høj nok?

Nej og jo. En temperatur på 70 grader er for meget for bakterien,
men når det står efter en tapning og lumrer i rørene, er
muligheden der. Man plejer at advare mod f.eks. brusere hvor
udstrømningsvandet jo ikke er 70 grader.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Dan MOrtensen (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Dan MOrtensen


Dato : 23-06-02 12:20

On Sun, 23 Jun 2002 13:03:57 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Dan MOrtensen skrev:
>
>>>varmtvandsbeholder. Det er også det varme vand der giver chancen
>>>for legionella.
>
>>Vel ikke hvis temperaturen er høj nok?
>
>Nej og jo. En temperatur på 70 grader er for meget for bakterien,
>men når det står efter en tapning og lumrer i rørene, er
>muligheden der. Man plejer at advare mod f.eks. brusere hvor
>udstrømningsvandet jo ikke er 70 grader.

Nej, men vi har den højere temperatur, fordi der ellers ikke er varmt
vand nok. Vi har en 30 liters elvandvarmer, som vi bruger fra omkring
april - okt. Det er ikke nok til to bade lige efter hinanden - og slet
ikke den temperatur jeg gerne vil have (dog ikke 70 grader).

Der er ikke fysisk plads til en større, før vi laver badeværelset om.
Og det er jo dyrt. Så hellere bruge lidt ekstra strøm, og kan
elvandvarmeren holde et par år mere, så er det ok.

Men ellers ligger vores fremløbstemperatur som regel på 60 grader.

--

/Dan MOrtensen

Bertel Lund Hansen (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 23-06-02 14:58

Dan MOrtensen skrev:

>vand nok. Vi har en 30 liters elvandvarmer

Vi har noget lignende i vores sommerhus. Den holder imponerende
godt på varmen. Jeg slukkede den en gang en nat for at spare. Da
jeg tændte næste morgen nåede jeg knap ud af rummet igen før
vågelampen slukkede.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Anders Wegge Jakobse~ (23-06-2002)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Jakobse~


Dato : 23-06-02 14:36

"Bertel" == Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Astrup skrev:
>> Ja... Men der er da ikke noget der smager så elendigt som varmt vand!

> Hvis du mener vand fra den varme hane, så hold dig langt fra det.
> Det er ikke drikkevand - siger dem der har kikket inden i en
> varmtvandsbeholder. Det er også det varme vand der giver chancen
> for legionella. Men man kan jo bare lade koldt vand stå fremme i
> en lukket kande.

Er der egentlig den samme risiko for legionella i en gennemløbs
vandvarmer?

--
/Wegge

Bertel Lund Hansen (24-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-06-02 11:32

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> Er der egentlig den samme risiko for legionella i en gennemløbs
>vandvarmer?

Jeg vil *gætte* på ja for når man lukker for hanen, står der
varmt vand i rørene som bliver lunkent, og så er chancen der.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Klaus Seiersen (09-07-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Seiersen


Dato : 09-07-02 14:05

ASKF wrote:
>
> Anders J. Munch ytrede sig i
>
> >"Jacob Jensen" <omo@privat.dk> skrev i en meddelelse
> >> Jeg har efterhånden hørt nogle stykker sige at det er godt at drikke varme
> >> drikke når det er varmt.
> >>
> >> Er der noget i dette og hvis ja, hvad?
>
> Envidre undgår man at forvirre kroppens naturlige
> temperaturregulatormekanismer. Ved indtagelse af kolde drikke søger
> kroppen automatisk at opvarme maven hvorved der trækkes blod væk fra hud
> og ekstremiteterne, med det resultat at den afkølende effekt mistes; i
> ekstreme situationer kan det direkte være skadeligt og endog føre til
> hedeslag.



Jamen hov... Det er da fint, at kroppen bruger energi på at opvarme
vandet i maven - så nedkøles kroppen jo! Spiser man en halv liter
flødeis (som man jo gerne gør), så kan man også begynde at fryse lidt.
Mener du virkeligt, at man kan få hedeslag af at drikke koldt vand?

---Klaus

JWall (09-07-2002)
Kommentar
Fra : JWall


Dato : 09-07-02 14:38

> Jamen hov... Det er da fint, at kroppen bruger energi på at opvarme
> vandet i maven - så nedkøles kroppen jo! Spiser man en halv liter
> flødeis (som man jo gerne gør), så kan man også begynde at fryse lidt.
> Mener du virkeligt, at man kan få hedeslag af at drikke koldt vand?

Hvis du drikker noget koldt, så trækker din mave sig sammen og du kan for
det første ikke drikke så meget som elelrs, og for det andet optages det
kolde vand langsommere i kroppen.
Du kan altså ende med ikke at få vand nok indenbords, og det du får ind
kommer ikke ud i systemet hurtigt nok.



Kristian Damm Jensen (10-07-2002)
Kommentar
Fra : Kristian Damm Jensen


Dato : 10-07-02 08:28

Klaus Seiersen wrote:
>
> ASKF wrote:
> >
> > Anders J. Munch ytrede sig i
> >
> > >"Jacob Jensen" <omo@privat.dk> skrev i en meddelelse
> > >> Jeg har efterhånden hørt nogle stykker sige at det er godt at drikke varme
> > >> drikke når det er varmt.
> > >>
> > >> Er der noget i dette og hvis ja, hvad?
> >
> > Envidre undgår man at forvirre kroppens naturlige
> > temperaturregulatormekanismer. Ved indtagelse af kolde drikke søger
> > kroppen automatisk at opvarme maven hvorved der trækkes blod væk fra hud
> > og ekstremiteterne, med det resultat at den afkølende effekt mistes; i
> > ekstreme situationer kan det direkte være skadeligt og endog føre til
> > hedeslag.
>
> Jamen hov... Det er da fint, at kroppen bruger energi på at opvarme
> vandet i maven - så nedkøles kroppen jo! Spiser man en halv liter
> flødeis (som man jo gerne gør), så kan man også begynde at fryse lidt.
> Mener du virkeligt, at man kan få hedeslag af at drikke koldt vand?

Der er naturligvis en pointe i at det kolde vand i mavesækken i sig selv
virker afkølende. Det kan naturligvis kompensere for at man svækker
kroppen naturlige temperaturregulering ved at trække blodet væk fra
overfladen.

Men der er tale om en meget lokal afkøling, og hvis denne afkøling ikke
ret hurtigt spreder sig til andre dele af kroppen får du cirka samme
effekt som at sidde i et køleskab: halvt meget kold, halvt meget varm.
Og hvis den del der er varm, bliver for varm, så har man problemet.

Hvis man endelig skal bruge vand til afkøling, er det smartere at
udnytte kroppen naturlige mekanismer ved at bruge det udvortes. - Intet
er bedre end et koldt fodbad til at køle kroppen af på en varm dag.



--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.



"Morten Bjergstrøm" (21-06-2002)
Kommentar
Fra : "Morten Bjergstrøm"


Dato : 21-06-02 10:21

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Hvis du mener vand fra den varme hane, så hold dig langt fra det.
> Det er ikke drikkevand - siger dem der har kikket inden i en
> varmtvandsbeholder. Det er også det varme vand der giver chancen
> for legionella. Men man kan jo bare lade koldt vand stå fremme i
> en lukket kande.

Udover bakterieproblemet er der derudover endnu et problem med vand fra
den varme hane - nemlig, at det indeholder flere opløste tungmetaller
end vandet fra den kolde hane.

--
Morten http://miljokemi.dk

Jon Larsen (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Jon Larsen


Dato : 27-06-02 11:29


">
> Ja, men det er altså ikke skoldhede drikke der skal til. Lunkne drikke er
> bedst. Kroppen optager lettere væske som er tæt på kropstemperaturen.
>
> - Anders
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hvorfor smager kolde øl så bedst når det er varmt ??? ))))))))))))))
Hæ hæ

--
Jon Larsen
Gixxer 250
Odense
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan"



Anders J. Munch (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Anders J. Munch


Dato : 27-06-02 20:36

"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev:
>
> ">
> > Ja, men det er altså ikke skoldhede drikke der skal til. Lunkne drikke
er
> > bedst. Kroppen optager lettere væske som er tæt på kropstemperaturen.
> >
> > - Anders
> xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
>
> Hvorfor smager kolde øl så bedst når det er varmt ??? ))))))))))))))
> Hæ hæ

Helt seriøst: Det er fordi den øl du drikker smager elendigt! Når den
er lunken kan du smage det. Kulden dølger smagen.

En god øl kan sagtens drikkes lunken - en dansk standardpilsner er
bare ikke en god øl.

Det er af samme grund jeg ikke skal nyde noget af is i min whisky.

> --
> Jon Larsen
> Gixxer 250
> Odense
> "Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan"

Hvor har jeg dog hørt det før? <g>

--
Anders Munch, softwareudvikler
Stadig forvirret men på et højere niveau. Fjern fra min emailadresse.



Rasmus Underbjerg Pi~ (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~


Dato : 27-06-02 23:12

"Anders J. Munch" <andersjm@inbound.dk> mælte sligt:

>Helt seriøst: Det er fordi den øl du drikker smager elendigt! Når den
>er lunken kan du smage det. Kulden dølger smagen.

Ha! Så kan folk lære det. Oprejsning for os, der ikke kan lide øl - yes!

Men seriøst: Ja, kulden dølger smagen. Det er vel det samme, der er tilfældet
med kaffe, der gerne skal drikkes, medens den er så varm, at varmen bedøver
smagsløgene. Men er det tilfældigt, at øl drikkes koldt og kaffe varmt? Ville
det virke tilsvarende godt omvendt?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Hvis man vågner op om morgenen, og det ikke gør ondt nogen steder,
så er man død."
- Stig Henriksen

Bertel Lund Hansen (27-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 27-06-02 23:38

Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev:

>Men er det tilfældigt, at øl drikkes koldt og kaffe varmt?

PS. Prøv at hælde koldt vand på nogle teblade og tag tid på hvor
længe det skal trække før det smager af te.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Emil (28-06-2002)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 28-06-02 02:50

On Fri, 28 Jun 2002, Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:

>Men seriøst: Ja, kulden dølger smagen. Det er vel det samme, der er tilfældet
>med kaffe, der gerne skal drikkes, medens den er så varm, at varmen bedøver
>smagsløgene. Men er det tilfældigt, at øl drikkes koldt og kaffe varmt? Ville
>det virke tilsvarende godt omvendt?

Ja, tænk på varm øllebrød hvor ølsmagen opleves posetivt. Eller
iste, iskaffe - eller iskold suppe.

I virkeligheden er temperaturen en del af oplevelsen. Når tungen
sanser smagen, er fødens temperatur tæt på kropstemperaturen.
Nogle smags- og duftstoffer afgives bedst ved de omkringliggende
temperaturer, og netop duften er en meget væsentlig del af
smagsoplevelsen (prøv at drikke xxx med en klemme om næsen).

Kulturen og sceneriet omkring indtagelsen af nydelsesmidler har
også betydning for oplevelsen af nydelse - herunder den
temperatur som anses (opleves) som "passende".

En altoverskyggende betydning har tilvænningen allerede fra
embriostadiet dog. Det forklarer hvorfor forskellige kulturer har
forskellige præferenser i valget af føde (selv om disse kun er
bestemt at den lokale tilgængelighed).

En fællesnævner er de søde ting, som de fleste pattedyr (og
andre) foretrækker. Derfor skal der altid sukker i stryknin og
cola.


m.v.h. Emil

Jeg vil hellere dø, end begå selvmord.

Kristian Damm Jensen (28-06-2002)
Kommentar
Fra : Kristian Damm Jensen


Dato : 28-06-02 08:45

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:
>
<snip>

> Men seriøst: Ja, kulden dølger smagen. Det er vel det samme, der er tilfældet
> med kaffe, der gerne skal drikkes, medens den er så varm, at varmen bedøver
> smagsløgene.

Så drikker du den for varm.

Men det er rigtigt, at kaffe (traditionelt) skal være varm (som andre
har fremført, er kold kaffe ved at være trendy). Det skyldes at man skal
finde den rette balance mellem opløsning af de behagelige smagsstoffer
og ikke-opløsning af de meget bitre. Den optimale temperatur for kaffe
brygning (og vis nok ogSå the) ligger på omkring 75-80 grader C.

<snip>

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.


Bertel Lund Hansen (28-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 28-06-02 10:07

Kristian Damm Jensen skrev:

>har fremført, er kold kaffe ved at være trendy). Det skyldes at man skal
>finde den rette balance mellem opløsning af de behagelige smagsstoffer
>og ikke-opløsning af de meget bitre.

Korrekt, men hvor den ligger, er individuelt.

>Den optimale temperatur for kaffe brygning (og vis nok ogSå the) ligger
>på omkring 75-80 grader C.

Te skal laves med teblade der overhældes med *spilkogende* vand
og trækker i mindst 5 minutter (afhængig af tesorten).

En kaffemaskine holder vist 93 grader, og håndlavet kaffe starter
med spilkogende vand.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Klaus Alexander Seis~ (28-06-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 28-06-02 13:26

Bertel Lund Hansen skrev:

>> Den optimale temperatur for kaffe brygning (og vis nok også
>> the) ligger på omkring 75-80 grader C.
>
> Te skal laves med teblade der overhældes med *spilkogende* vand
> og trækker i mindst 5 minutter (afhængig af tesorten).

Med mindre vi snakker om grøn te, for så skal temperaturen helst ikke
over de 80 °C.


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Bertel Lund Hansen (28-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 28-06-02 15:40

Klaus Alexander Seistrup skrev:

>Med mindre vi snakker om grøn te, for så skal temperaturen helst ikke
>over de 80 °C.

Det må jeg prøve en dag. Jeg har haft grøn te og brygget den som
al anden te. Så bliver den stærk og meget bitter.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Klaus Alexander Seis~ (28-06-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 28-06-02 17:05

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg har haft grøn te og brygget den som al anden te. Så bliver
> den stærk og meget bitter.

Ja, og det smager ualmindelig rædselsfuldt. Metoden med at bruge vand
der er 80 °C varmt hjælper på smagen, men grøn te er stadig ikke min
livret. Nu har jeg i stedet en kombucha-svamp svømmende rundt i den
grønne te, og efter en halv snes dage er drikken svagt mousserende som
æblecider og smager lidt som en blanding af cider og champagne. Det
glider meget lettere ned.

[Nu er det lige før der skal futtes til <news:dk.kultur.mad+drikke>.]


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

N/A (29-06-2002)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 29-06-02 18:05



Rasmus Underbjerg Pi~ (29-06-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~


Dato : 29-06-02 18:05

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> mælte sligt:
>Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev:

>>Men seriøst: Ja, kulden dølger smagen. Det er vel det samme, der er tilfældet
>>med kaffe, der gerne skal drikkes, medens den er så varm, at varmen bedøver
>>smagsløgene.

>Det tror jeg da ikke. Jeg kan sagtens smage kaffen.

Det kan jeg også, ganske som jeg kan smage øl, men smagen er betydeligt
kraftigere (værre), når drikken er lunken.

>>Men er det tilfældigt, at øl drikkes koldt og kaffe varmt?

>Hvor meget sprut tror du der er tilbage i en kogt øl?

Den behøver ikke at blive kogt. Japansk sake drikkes f.eks. gerne ved ca. 60
grader.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I have a great big golem,
I made him out of clay.
And when he's dry and ready,
my enemies he'll slay."

Jon Larsen (28-06-2002)
Kommentar
Fra : Jon Larsen


Dato : 28-06-02 11:20


> Helt seriøst: Det er fordi den øl du drikker smager elendigt! Når den
> er lunken kan du smage det. Kulden dølger smagen.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Vestfyns classic ) jep den er elendig hæ hæ..
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
>
>
> Det er af samme grund jeg ikke skal nyde noget af is i min whisky.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Is i whiskey burde medføre diciplinær afstraffelse, evt. skridttæsk med en
frossen porre.
Det samme med snaps, den skal ikke være kold.. og rødvin skla være
tempereret


--
Jon Larsen
Gixxer 250
Odense
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan" ( min
mikrobiologilære sagde det tit.. men ved ikke hvor han har det fra :- )




ASKF (28-06-2002)
Kommentar
Fra : ASKF


Dato : 28-06-02 16:16

Jon Larsen ytrede sig i <3d1c386d$0$144$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>
med dette:

>> Helt seriøst: Det er fordi den øl du drikker smager elendigt! Når den
>> er lunken kan du smage det. Kulden dølger smagen.
>Vestfyns classic ) jep den er elendig hæ hæ..
>> Det er af samme grund jeg ikke skal nyde noget af is i min whisky.
>
>Is i whiskey burde medføre diciplinær afstraffelse, evt. skridttæsk med en
>frossen porre.

Det afhænger meget af whiskeyen, jeg har oplevet nogle hvor jeg måtte
insistere på at få is i (Jack D. er et eksempel på en billig amerikansk
whiskeyefterligning, som jeg nødigt drikker ren), andre hvor smagen blev
bragt ekstra frem med en eller to teskefulde vand.

>Det samme med snaps, den skal ikke være kold.. og rødvin skla være
>tempereret

Med snaps kan vi hurtigt blive enige, jeg findet iøvrigt pudsigt at
tilsætter man lidt ekstra urteudtræk til en snaps, vil folk ikke drømme
om at drikke den kold (tænker her på div. bittere).

Tempereret? Jeg kan da godt temperere en rødvin til dig på 5 grader C.
Nogle rødvine bør severes lettere afkølet, da de kan have en så kraftig
smag at de totalt lammer smagsløgene, når de afkøles kan man få en langt
større smagsoplevelse.

Hmm, dette er vist ret OT.
--
Mvh
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Bertel Lund Hansen (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-06-02 23:03

Jacob Jensen skrev:

>Jeg har efterhånden hørt nogle stykker sige at det er godt at drikke varme
>drikke når det er varmt.

Jeg drikker te uanset vejret, men det er faktisk rart også på
varme dage.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste