Load Average
Fra : Heine Laursen

Dato : 17-06-02 16:06

Hvordan skal Load Average enlig forståes, når man køre uptime eller top?
Jeg har forstået at den første er 5min, næste er 10min og sidste 15min

Men hvad betyder det når der eks 1.55 yder maskinen så 155% ?

Heine Laursen

Fra : Peter Makholm

Dato : 17-06-02 16:06

Heine Laursen <heine@0x83a4919e.arcnxx9.adsl-dhcp.tele.dk> writes:

> Men hvad betyder det når der eks 1.55 yder maskinen så 155% ?

På Linux betyder det er der over perioden gennemsnitsligt er 1.55
processer der enten er klar til at udføre et stykke arbejde eller
venter i et uafbrydeligt systemkald.

Jeg tror FreeBSD bruger samme definition på load, men der er vist
mindst en af BSD'erne der bruger en lidt anden definition.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Jan Eliasen

Dato : 18-06-02 10:31

Fra : Heine Laursen

Dato : 20-06-02 08:34

In article <Pine.GSO.4.44.0206181128090.17029-100000@borg.cs.auc.dk>,
>Jan Eliasen wrote:

> På min redhat 7.2 er det 1min, 5min og 15min så hudt jeg hvisker.
>
> Men "man top" kan garanteret fortælle dig hvilke intervaller den kører
> med.

Det var ogsaa den jeg havde kigget paa. Du har ret det er 5, 10, 15 min

> Som en anden ahr skrevet, så betyder det bare at i gennemsnit 1,55
> processer er klar til at køre.
>
> Med andre ord: Sålænge load'et er under antal CPU'er, så er alt fint. Så
> får processerne den CPUtid de skal have. Hvis du har en CPU og loadet er
> f.eks. 1,55 så er der flere processer der vil have CPU-tid end maskinen
> har af CPU-tid at dele ud af. Havde du haft to CPU'er, så have et load på
> 1,55 ikke været nogen problem.

Okay. Saa tror jeg, jeg har forstaaet det.

Heine Laursen