5 mdr og vil kun have bryst
Fra : Pizzaman

Dato : 17-06-02 12:59

Hvordan kan man overtale en 5 en halv mdrs. baby til at spise lidt andet end
bare modermælk? Vi har prøvet med risgrød (kastede op) hirsegrød (kastede
op) tynd kartoffelmos (skærer ansigter) og bananmos (skærer også ansigter).
Med andre ord, mors bryst er det bedste, men det kan ikke blive ved, vel?
Hvordan kan man få ham til at spise andet?

På forhånd tak.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-06-02 13:57

"Pizzaman" <langenaese@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> Med andre ord, mors bryst er det bedste, men det kan ikke blive ved, vel?
> Hvordan kan man få ham til at spise andet?

der er faktisk kun en vej... tålmodighed.... bliv ved med at tilbyde maden..
gerne den samme hver dag (evt den i selv synes smager bedst) og tilbyd den
på et tidspunkt hvor baby er sulten...... hvis alt andet glipper kan i jo så
give bryst... men giv det mindst et rimeligt tidsrum dagligt hvor det bliver
tilbudt......

husk på at ikke alene er det en underlig smag i munden men det er også en
mærkelig fornemmelse...... med tiden vil smagen og fornemmelsen blive
hjemmevant og så kan man udvide udvalget.....
--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 17-06-02 14:23

Pizzaman wrote:

> [...]
> Med andre ord, mors bryst er det bedste, men det kan ikke blive ved, vel?
> Hvordan kan man få ham til at spise andet?

Tålmodighed.

Der findes et "biologisk vindue" - en tidsperiode - hvor barnet er meget
motiveret for at skifte til anden føde end modermælk. Det varierer fra
barn til barn, men det ligger omkring 5/6 - 7/8 måned. Før dette vindue
får man ikke meget ud af forsøge, og hvis man ikke får udnyttet vinduet,
kan det være vanskeligt at komme igang med fast føde senere.

Hvis stumpen ligefrem har kastet op af nogle af tingene, ville jeg tro,
at maven ganske enkelt ikke er klar til at modtage fast føde.

Jeg ved det kan virke problematisk, hvis purken skal starte i dagtilbud
om 14 dage, men der er ikke noget vundet ved at presse, lokke eller
andet. Når ungen er klar kommer det af sig selv.

Vores egen søn nåede kun lige at komme igang med fast føde inden
½-årsdagen - og bestemt ikke nok til at han kunne undvære mælk i 6-7-8
timer. Heldigvis havde vi udsættelse på dagplejestarten.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Mette Svangren

Dato : 17-06-02 19:49

"Pizzaman" <langenaese@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan man overtale en 5 en halv mdrs. baby til at spise lidt andet
end
> bare modermælk?

For det første er det fint nok "kun" at leve af modermælk de første 6
måneder, -men det kan selvfølgelig blive et problem, hvis mors orlov slutter
der.

Jeg gjorde det, at jeg lavede hjemmelavet majsgrød, som jeg blandede
modermælk i. I det hele taget brugte jeg ganske længe lige at "strinte" lidt
modermælk i min datters mad, så smagte det jo så godt *G*.
Og så er det vigtigt med tålmodighed og, som I allerede har fået at vide, at
blive ved med at prøve med én slags mad.

MVH Mette

Fra : Pizzaman

Dato : 19-06-02 16:20

Vi takker for de inspirerende svar.

Fra : Brian K

Dato : 23-06-02 13:58

> [...]
> Med andre ord, mors bryst er det bedste, men det kan ikke blive ved, vel?
> Hvordan kan man få ham til at spise andet?

Hej

Prøv at stille mad (små bider med leverpostej, lille skål med grød, etc) et
sted hvor han leger...og se om han ikke "selv" smager på retterne

mvh
brian