Skærme
Fijala 3554
Gulligt skær på Aldi's Medion TFT fladskær~
Fra : Jimmy Ottosen

Dato : 17-06-02 13:01

Hej!

Jeg købte en 15" Medion fladskærm i Aldi i december måned sidste år. Nu er
det sådan at den har fået et gulligt skær som kommer og går. Det plejer at
hjælpe, hvis jeg dasker lidt på siden af skærmen eller rykker lidt i
skærmstikket..

Hvad kan der være galt? Er skærmen allerede ved at stå af?

Hilsen Jimmy.

Fra : TBC

Dato : 17-06-02 15:15

"Jimmy Ottosen" <jimmy.ottosenNOSPAM@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skærmstikket..
>
> Hvad kan der være galt? Er skærmen allerede ved at stå af?

Mange billige fladskærme mangler desværre den digitale DVI ingang der er
langt det bedste til enhver digitalskærm.
Hvis din skærm bruger det analoge RGB signal (fra VGA-stikket på dit
grafikkort) passer et gult skær meget godt med at farve informationen fra
den blå komponent mangler i RGB signalet. Formentligt kunne det bare være en
løs forbindelse i enten dit kabel eller din skærms VGA indgang ? (hvis du er
heldig) Er du uheldig er er problemet måske at finde "længere inde" i din
skærms behandling af signalerne.

TBC

Fra : Jimmy Ottosen

Dato : 17-06-02 16:12

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> heldig) Er du uheldig er er problemet måske at finde "længere inde" i din

Skærmen bruger et VGA stik, som jeg har sat ind i en DVI adaptor til
grafikkortet. Oppe på skærmen er der kun et VGA stik..

Tror du så det vil hjælpe, hvis jeg skifter kablet ud? ellers må jeg prøve
at ringe til et eller andet hotline nummer..

Jimmy

Fra : TBC

Dato : 17-06-02 17:25

> Skærmen bruger et VGA stik, som jeg har sat ind i en DVI adaptor til
> grafikkortet. Oppe på skærmen er der kun et VGA stik..

Ved du om det signal der "kommunikeres" imellem dit grafikkort og skærmen er
DVI eller RGB ?

> Tror du så det vil hjælpe, hvis jeg skifter kablet ud? ellers må jeg prøve
> at ringe til et eller andet hotline nummer..

Hvis det er RGB der er tale om ved jeg at manglende fremføring af den blå
komponenet kan give et meget gult skær. (du kan evt tjekke om blå
farver/nuancer er meget mørke ...rent blåt vil være helt sort). Hvis det er
tilfældet er det det der går galt. ...Om det i så fald er i kablet,
grafikkortet, eller skærmen det går galt, kan man jo ikke vide, men man kan
prøve sig frem.

TBC

Fra : Jimmy Ottosen

Dato : 17-06-02 19:25

> [...]
> tilfældet er det det der går galt. ...Om det i så fald er i kablet,
> grafikkortet, eller skærmen det går galt, kan man jo ikke vide, men man

Jeg tror ikke det er et DVI signal, eftersom det gullige kommer uanset om
jeg bruger DVI-adaptor eller ej.
De blå farver på skærmen, synes jeg ser ret normal "blå" ud. Desuden er det
også kun en gang imellem at det gullige kommer frem, nogen gange kraftigere
end andre gange.

Jimmy

Fra : TBC

Dato : 17-06-02 22:09

> Jeg tror ikke det er et DVI signal, eftersom det gullige kommer uanset om
> jeg bruger DVI-adaptor eller ej.

Det er nok en DVI-I adaptor ...i så fald er det sikkert bare det samme
analoge signal

> [...]
det
> også kun en gang imellem at det gullige kommer frem, nogen gange

Det er tæller er hvordan det "blå" ser ud NÅR skærmen ER gullig.

I al den tid skærmen ikke er gullig, kan du jo ikke se om dét det handler om
skulle være om det er blå den er gal med eller ej.

Det du siger med at det nogen gange er kraftigere end andre, lyder ikke så
godt. Det er ikke almindeligvis sådan en "tilforladelig" løs forbindelse
plejer at opføre sig.

TBC