/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
ADSL
#NavnPoint
BjarneD 1827
severino 1802
pallebhan.. 1510
srhansen 1200
Per.Frede.. 1168
e.c 970
Nordsted1 720
strarup 690
ostemanden 657
10  CLAN 640
2 dynamiske IP'er hos TDC
Fra : Allan Bredahl


Dato : 16-06-02 18:15

Hej

Jeg er nu langt om længe nået til den konklusion at jeg vil ha' en TDC ADSL
løsning, og de giver mulighed for at få 2 dynamiske IP'er.

Det er lige hvad jeg har brug for da jeg gerne vil have adgang til
internettet fra 2 maskiner på samme tid.

Jeg har talt med Bredbånd support hos TDC og har fået at vide at det sagtens
kan lade sig gøre ved at koble en switch til modemet og så koble de to
maskiner til denne switch.

Er der nogen der har erfaring med om denne løsning virker efter hensigten.
Jeg er selv lidt i tvivl om hvor smart det er ?

Hvordan fordeler den i givet fald båndbredden mellem de to maskiner ?


På forhånd tak

Allan



 
 
[6800] B. Rosch (16-06-2002)
Kommentar
Fra : [6800] B. Rosch


Dato : 16-06-02 18:19

"Allan Bredahl" <a@bredahl.org> skrev i en meddelelse
news:3d0cc7a3$0$241$ba624c82@nntp03.dk.telia.net
> Hej
>
> Jeg er nu langt om længe nået til den konklusion at jeg vil ha' en
> TDC ADSL løsning, og de giver mulighed for at få 2 dynamiske IP'er.
>
> Det er lige hvad jeg har brug for da jeg gerne vil have adgang til
> internettet fra 2 maskiner på samme tid.
>
> Jeg har talt med Bredbånd support hos TDC og har fået at vide at det
> sagtens kan lade sig gøre ved at koble en switch til modemet og så
> koble de to maskiner til denne switch.
>
> Er der nogen der har erfaring med om denne løsning virker efter
> hensigten. Jeg er selv lidt i tvivl om hvor smart det er ?
>
> Hvordan fordeler den i givet fald båndbredden mellem de to maskiner ?
>
>
> På forhånd tak
>
> Allan
Det er lige den løsning vi har herhjemme og vi mærker ingen problemer. Jeg
bruger en intilligent switch (tror jeg det hedder) og alt kører barer
Kan fint anbefale det

--
Fjern NO SPAM i emailadresse
Med venlig hilsen
Bjarne

Denne mail er kontrolleret med Norton Antivirus 2002



JH (17-06-2002)
Kommentar
Fra : JH


Dato : 17-06-02 10:44

[6800] B. Rosch wrote:
>> Jeg er nu langt om længe nået til den konklusion at jeg vil ha' en
>> TDC ADSL løsning, og de giver mulighed for at få 2 dynamiske IP'er.
>>
>> Det er lige hvad jeg har brug for da jeg gerne vil have adgang til
>> internettet fra 2 maskiner på samme tid.
>>
>> Jeg har talt med Bredbånd support hos TDC og har fået at vide at det
>> sagtens kan lade sig gøre ved at koble en switch til modemet og så
>> koble de to maskiner til denne switch.
>>
>> Er der nogen der har erfaring med om denne løsning virker efter
>> hensigten. Jeg er selv lidt i tvivl om hvor smart det er ?
>>
>> Hvordan fordeler den i givet fald båndbredden mellem de to maskiner ?


Det er nøjagtig den måde min bærbare og min stationære pc'ere
deler min TDC-ADSL forbindelse på. Bruger en en 5-ports switch,
og det fungerer uden problemer.
Men i grunden kan man vel nøjes med en hub, som er en anelse
billigere, når det kun drejer sig om 2 pc'ere?

Vh JH




Allan Bredahl (17-06-2002)
Kommentar
Fra : Allan Bredahl


Dato : 17-06-02 10:44

Ja, men med en hub får man nok lidt et problem,. da den fordeler båndbredden
på en anden måde, dvs. 50 % til hver hverken mere eller mindre.


Allan



> Det er nøjagtig den måde min bærbare og min stationære pc'ere
> deler min TDC-ADSL forbindelse på. Bruger en en 5-ports switch,
> og det fungerer uden problemer.
> Men i grunden kan man vel nøjes med en hub, som er en anelse
> billigere, når det kun drejer sig om 2 pc'ere?
>
> Vh JH
>
>
>



JH (17-06-2002)
Kommentar
Fra : JH


Dato : 17-06-02 12:18

Allan Bredahl wrote:
> Ja, men med en hub får man nok lidt et problem,. da den fordeler
> båndbredden på en anden måde, dvs. 50 % til hver hverken mere eller
> mindre.
>

OK - det vidste jeg ikke.
Men så var det jo heldigt, jeg købte en switch
Forskellen var også kun 99,-.

Vh JH




Martin Højriis Krist~ (17-06-2002)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 17-06-02 12:35

"Allan Bredahl" <a@bredahl.org> skrev i en meddelelse
news:1ciP8.54$AY1.949@news.get2net.dk...
> Ja, men med en hub får man nok lidt et problem,. da den fordeler
båndbredden
> på en anden måde, dvs. 50 % til hver hverken mere eller mindre.

Gør den det?

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Allan Bredahl (17-06-2002)
Kommentar
Fra : Allan Bredahl


Dato : 17-06-02 13:05

Ja det er jeg ret sikker på, det er det der er forskellen i funktionen
mellem en hub og en switch.


Men måske tager jeg fejl, en ting er jo teori en anden er praksis.




Allan


"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in message
news:3d0dc95f$0$675$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Allan Bredahl" <a@bredahl.org> skrev i en meddelelse
> news:1ciP8.54$AY1.949@news.get2net.dk...
> > Ja, men med en hub får man nok lidt et problem,. da den fordeler
> båndbredden
> > på en anden måde, dvs. 50 % til hver hverken mere eller mindre.
>
> Gør den det?
>
> --
> Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet
>
>



Martin Højriis Krist~ (17-06-2002)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 17-06-02 13:11

"Allan Bredahl" <a@bredahl.org> skrev i en meddelelse
news:DfkP8.1217$AY1.1676@news.get2net.dk...
> Ja det er jeg ret sikker på, det er det der er forskellen i funktionen
> mellem en hub og en switch.

Det giver ingen mening. Prøv at læse:
http://www.makr.dk/go.php3?switch

> Men måske tager jeg fejl, en ting er jo teori en anden er praksis.

Hvad har det med sagen at gøre?

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Allan Bredahl (17-06-2002)
Kommentar
Fra : Allan Bredahl


Dato : 17-06-02 13:23

Som sagt jeg tog måske fejl

Men nu vil jeg nu som priserne er idag ikke overveje at købe en hub


Allan


"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in message
news:3d0dd1d8$0$683$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Allan Bredahl" <a@bredahl.org> skrev i en meddelelse
> news:DfkP8.1217$AY1.1676@news.get2net.dk...
> > Ja det er jeg ret sikker på, det er det der er forskellen i funktionen
> > mellem en hub og en switch.
>
> Det giver ingen mening. Prøv at læse:
> http://www.makr.dk/go.php3?switch
>
> > Men måske tager jeg fejl, en ting er jo teori en anden er praksis.
>
> Hvad har det med sagen at gøre?
>
> --
> Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet
>
>



Knud Gert Ellentoft (17-06-2002)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 17-06-02 13:38

Mon, 17 Jun 2002 14:23:02 +0200, skrev "Allan Bredahl"
<a@bredahl.org>:

>Men nu vil jeg nu som priserne er idag ikke overveje at købe en hub

Men det vil være rart, hvis du overvejede at citere efter
netiketten <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html> og
så fandt ud af, at det er en god ide.

Fut: news:dk.admin.netikette
--
Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.

Jan Vestergaard (17-06-2002)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 17-06-02 17:15


"Allan Bredahl" <a@bredahl.org> skrev i en meddelelse news:GwkP8.1221$AY1.1689@news.get2net.dk...
> Som sagt jeg tog måske fejl
>
> Men nu vil jeg nu som priserne er idag ikke overveje at købe en hub
>

Fornuftigt nok - hvis du skal køre lokalnet i større stil !

Så længe de to PC'er bare skal koble op mod internettet - så vil
der ikke være nogen forskel på hub og switch !

Der er heller ingen forskel hvis du har brug for at sende en enkelt fil
fra den ene ene PC til den anden en sjælden gang imellem !

Det er kun hvis du har meget lokalnet-trafik mellem de to PC'er at der
er nævneværdig fordel med switch frem for hub.......

Men prisforskellen er kun 100 kr, så det er da OK at være lidt
på forkant med ens behov !

Men du har ingen mulighed for at styre fordelingen mellem de to PC'er
- hverken med hub eller switch....

/Jan




Allan Bredahl (17-06-2002)
Kommentar
Fra : Allan Bredahl


Dato : 17-06-02 19:23


>
> Men du har ingen mulighed for at styre fordelingen mellem de to PC'er
> - hverken med hub eller switch....
>

Hvordan vil fordelingen være normalt, hvis f.eks den ene maskine downloader
med fuld båndbredde og den anden går på og starter med at hente en fil ?


Allan




Jan Vestergaard (17-06-2002)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 17-06-02 20:03


"Allan Bredahl" <a@bredahl.org> skrev i en meddelelse news:3d0e2906$0$232$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> >
> > Men du har ingen mulighed for at styre fordelingen mellem de to PC'er
> > - hverken med hub eller switch....
> >
>
> Hvordan vil fordelingen være normalt, hvis f.eks den ene maskine downloader
> med fuld båndbredde og den anden går på og starter med at hente en fil ?
>
>

Det ved jeg ikke helt - men hverken hub eller swich kan styre det, da begge
dele bare er et avanceret dobbeltstik......

Hvis det skal styres, så skal du have fat på noget software, der kan gøre det.....

/Jan




Jan Vestergaard (16-06-2002)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 16-06-02 18:42


"Allan Bredahl" skrev i en meddelelse:
> Jeg har talt med Bredbånd support hos TDC og har fået at vide at det sagtens
> kan lade sig gøre ved at koble en switch til modemet og så koble de to
> maskiner til denne switch.
> Er der nogen der har erfaring med om denne løsning virker efter hensigten.
> Jeg er selv lidt i tvivl om hvor smart det er ?

Fungerer meget fint hos mig/os - ingen problemer der !

Vi bruger forbindelsen til 2 PC'er der kører internet, mail og periodevis en ftp-server
- og det kører problemfrit !

Og lokalnet mellem de to PC'er fungerer også fint !

> Hvordan fordeler den i givet fald båndbredden mellem de to maskiner ?

Det er efter samme princip som andre netværk - alle tager hvad de kan få fat på !

Hvis du skal have noget styring af båndbredden, så skal der nogle programmer
til at styre det - men det gælder også for andre løsninger i den prisklasse !

/Jan




Mogens Poulsen (16-06-2002)
Kommentar
Fra : Mogens Poulsen


Dato : 16-06-02 19:23

"Allan Bredahl" <a@bredahl.org> wrote:

>Jeg har talt med Bredbånd support hos TDC og har fået at vide at det sagtens
>kan lade sig gøre ved at koble en switch til modemet og så koble de to
>maskiner til denne switch.
>
>Er der nogen der har erfaring med om denne løsning virker efter hensigten.
>Jeg er selv lidt i tvivl om hvor smart det er ?

Det virker - blot skal du huske på at installere en anden protokol fx.
IPX til det lokale net da dine pc'er ikke nødvendigvis får tildelt
adresse i samme område (hvis det er meningen at pc'erne skal kunne
tale sammen).
--
Mogens
mpoulsen@tdcadsl.dk

Allan Bredahl (16-06-2002)
Kommentar
Fra : Allan Bredahl


Dato : 16-06-02 19:37

Nej det er klart, men jeg har tænkt mig at køre det interne på et andet
netværk. D.v.s to netkort i de to maskiner der er på nettet og to switches.

Allan


"Mogens Poulsen" <mpoulsen@tdcadsl.nospam.dk> wrote in message
news:shlpguoecp53nacgn9afngm3q1sqc7pj2n@4ax.com...
> "Allan Bredahl" <a@bredahl.org> wrote:
>
> >Jeg har talt med Bredbånd support hos TDC og har fået at vide at det
sagtens
> >kan lade sig gøre ved at koble en switch til modemet og så koble de to
> >maskiner til denne switch.
> >
> >Er der nogen der har erfaring med om denne løsning virker efter
hensigten.
> >Jeg er selv lidt i tvivl om hvor smart det er ?
>
> Det virker - blot skal du huske på at installere en anden protokol fx.
> IPX til det lokale net da dine pc'er ikke nødvendigvis får tildelt
> adresse i samme område (hvis det er meningen at pc'erne skal kunne
> tale sammen).
> --
> Mogens
> mpoulsen@tdcadsl.dk



Jan (16-06-2002)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 16-06-02 20:24

Hej Allan,

Allan Bredahl wrote:
> Nej det er klart, men jeg har tænkt mig at køre det interne på et
> andet netværk. D.v.s to netkort i de to maskiner der er på nettet og
> to switches.
>

Det kan også gøres med 2 IP adresser på hvert netkort, så sparer du to
netkort og en switch.

Mvh
Jan



Allan Bredahl (16-06-2002)
Kommentar
Fra : Allan Bredahl


Dato : 16-06-02 21:13

Kan du ikke lige uddybe den lidt mere ?



Allan

"Jan" <Jan@datakram.dk> wrote in message
news:3d0ce5db$0$704$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Allan,
>
> Allan Bredahl wrote:
> > Nej det er klart, men jeg har tænkt mig at køre det interne på et
> > andet netværk. D.v.s to netkort i de to maskiner der er på nettet og
> > to switches.
> >
>
> Det kan også gøres med 2 IP adresser på hvert netkort, så sparer du to
> netkort og en switch.
>
> Mvh
> Jan
>
>



Claus Christensen (17-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Christensen


Dato : 17-06-02 11:51

Allan Bredahl wrote:
> Kan du ikke lige uddybe den lidt mere ?
>
>
>
> Allan
>
> "Jan" <Jan@datakram.dk> wrote in message
> news:3d0ce5db$0$704$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
>>Hej Allan,
>>
>>Allan Bredahl wrote:
>>
>>>Nej det er klart, men jeg har tænkt mig at køre det interne på et
>>>andet netværk. D.v.s to netkort i de to maskiner der er på nettet og
>>>to switches.
>>>
>>
>>Det kan også gøres med 2 IP adresser på hvert netkort, så sparer du to
>>netkort og en switch.
>>
>>Mvh
>>Jan
se mere på:
http://www.makr.dk/go.php3?multiip
CLaus




Jan Vestergaard (16-06-2002)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 16-06-02 21:43


"Allan Bredahl" <a@bredahl.org> skrev i en meddelelse news:3d0cdabb$0$697$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Nej det er klart, men jeg har tænkt mig at køre det interne på et andet
> netværk. D.v.s to netkort i de to maskiner der er på nettet og to switches.
>
> Allan
>
Det er luksus versionen !

Men du behøver så ikke en switch til lokalnettet - hvis du "kun" har to PC'er
så kan du klare dig med et krydset kabel fra netkort til netkort !

Og de to netkort og switch, som du bruger til internet behøver kun være
10 mbit - og kan til det brug ligeså godt være en billig hub !

Til lokalnettet vil det til gengæld være godt med 100 mbit kort !

Men du kan godt køre det hele med et netkort i hver og en switch.

Så bruger du bare tcp/ip til internettet - og ipx eller NetBEUI til lokalnet
- så vil det også fungere....

/Jan




Allan Bredahl (16-06-2002)
Kommentar
Fra : Allan Bredahl


Dato : 16-06-02 22:47

Nåååh ja ,

men nu er det jo ikke ligefrem fordi en 5 ports switch koster en formue



Allan

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> wrote in message
news:3d0cf858$0$687$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Allan Bredahl" <a@bredahl.org> skrev i en meddelelse
news:3d0cdabb$0$697$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > Nej det er klart, men jeg har tænkt mig at køre det interne på et andet
> > netværk. D.v.s to netkort i de to maskiner der er på nettet og to
switches.
> >
> > Allan
> >
> Det er luksus versionen !
>
> Men du behøver så ikke en switch til lokalnettet - hvis du "kun" har to
PC'er
> så kan du klare dig med et krydset kabel fra netkort til netkort !
>
> Og de to netkort og switch, som du bruger til internet behøver kun være
> 10 mbit - og kan til det brug ligeså godt være en billig hub !
>
> Til lokalnettet vil det til gengæld være godt med 100 mbit kort !
>
> Men du kan godt køre det hele med et netkort i hver og en switch.
>
> Så bruger du bare tcp/ip til internettet - og ipx eller NetBEUI til
lokalnet
> - så vil det også fungere....
>
> /Jan
>
>
>



Kurt Lund (16-06-2002)
Kommentar
Fra : Kurt Lund


Dato : 16-06-02 22:45

"Allan Bredahl" <a@bredahl.org> skrev:

> Jeg har talt med Bredbånd support hos TDC og har fået at vide at det sagtens
> kan lade sig gøre ved at koble en switch til modemet og så koble de to
> maskiner til denne switch.
>
> Er der nogen der har erfaring med om denne løsning virker efter hensigten.
> Jeg er selv lidt i tvivl om hvor smart det er ?

Jeg har 4 dynamiske IP'er og har samlet 5 maskiner via 2 små hubs (meget
billige). TCP/IP til internettet og IPX/SPX til intern kommunikation. Den sidste
maskine er sat op med fælles ting (scanner, laserprinter, digital kamera og fax),
og har kun IPX/SPX. Alt fungerer perfekt selvom jeg har to teenagebørn, der
somme tider bruger en del båndbredde. ADSL'en er en 1024/256 fobindelse.
Hubbberne gav jeg 214 kr. for pr.stk.

--
Kurt Lund


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste