E-smith server delt mappe...
Fra : Lasse Skov

Dato : 16-06-02 16:44

Hej

Jeg har en E-smithserver hvor der er oprettet nogle bruger på. Disse bruger
skal have adgang til en mappe, som ligger hos en anden bruger. Er der en som
kan hjælpe med dette for jeg kan nemlige ikke finde ud af det....

Mvh Lasse

Fra : Lasse Skov

Dato : 16-06-02 17:19

Jeg glemt lige at fortælle at de andre bruger som får adgang til mappen ikke
må slette noget udover de filer de selv ligger derind. Og brugeren som ejer
mappen skal have fuld adgang....

Mvh Lasse

Fra : bob

Dato : 16-06-02 20:32

Hej
Du må ind og sætte rettighedderne på den mappe du ønsker at ændre på som
root.

En løsning kunne være:

Kan gøre fra den grafiske server-manager
opret en gruppe, og meld alle som skal dele ind i denne.

Skal gøres som root på serveren:
sæt rettighedder på den mappe som skal deles
chown navn:gruppe mappenavn
chmod 770 mappenavn

Nu kan alle i gruppen læse/skrive/slette i mappen, men hvad hvilken bruger
skal kunne gøre med hvilken fil afhænger selvfølgelig af filens ejerskab.

/bob

Fra : Lasse Skov

Dato : 17-06-02 22:51

Ja det kan man godt gøre på den måde men så kan brugerne ikke se den i deres
homebibliotek når de logger ind fra f.eks. ftp eller lignende...

Fra : bob

Dato : 18-06-02 07:07

Hej
Jeg har testet på min egen opsætning og her kan der både browses via cifs og
ftp.

Det er mit gæt at der så alligevel er et rettigheds problem på et af mappe
niveauerne.
Hvis din bruger nu hedder bent vil mappestrukturen i E-smith se således ud
bent/home/nogle mapper som brugeren laver

Du skal derfor sætte dine rettighedder på mappen bent.

Hvis bent og dem som skal dele er i gruppen salg giver du eks.
chown bent:salg bent
chmod 0770 bent

Og sæt derefter rettighedder på enkelte mapper og filer.

Husk at bent også skal være i gruppen salg.