riffelbane
Fra : bent petersen

Dato : 16-06-02 13:28

Hej NG.

Under er´n god gang grilmad kom jeg til at diskutere med 2 jægere.
jeg spurgte!
hvis man tager en riffel og affyrer den VANDRET! hvor langt flyver kuglen
da.
de svarede 5000 meter.
NEJ sagde jeg det vil sige en mundings hastighed på 5000 m/s.
jeg tog en kapsel og lod den falde fra 1.6 meter (skulderhøjde) ca 1 sek.

det vil sige at en riffel flyver med 5 km i sekundet ??????????????????

Er der nogle der vil give mig ret??

Ærbødigst
Bent holm

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 16-06-02 14:18

"bent petersen" <brugandre@bygikkelasselarsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg spurgte!
> hvis man tager en riffel og affyrer den VANDRET! hvor langt flyver kuglen

5 km er MEGET langt. Den vil ikke kunne flyve fem kilometer, hvis du skyder
vandret fra skulderen pga. jordens tyngdekraft...

> NEJ sagde jeg det vil sige en mundings hastighed på 5000 m/s.
> jeg tog en kapsel og lod den falde fra 1.6 meter (skulderhøjde) ca 1 sek.

> det vil sige at en riffel flyver med 5 km i sekundet ??????????????????

Næppe. Riflen flyver ingen steder

Som du siger, så er det mundingshastigheden, dvs idet den forlader løbets
munding. (ved ikke om 5000m/s er liiiige voldsomt nok). Herefter sløver den
MEGET hurtigt ned i hastighed. I dit eksempel vil projektilet have en
konstant fart, hviket den IKKE har. Den kan IKKE flyve 5 km på et sekund.
Desuden vil jordens tyngdekraft trække i kuglen, så den flyver i en bue ned
mod jorden.

> Er der nogle der vil give mig ret??

Tror jeg ikke

Ved heller ikke om min forklaring er 100% videnskabelig korrekt, beklager

Peter Tønnesen

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 16-06-02 14:37

On Sun, 16 Jun 2002 15:17:57 +0200, Peter Tønnesen wrote:

> Næppe. Riflen flyver ingen steder

Det er jo ikke korrekt. Pga. implusbevarelse, så vil riflen have en
impuls modsatrette projektilet. At jægeren så har sin skulder i vejen, er
noget andet

Martin

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 16-06-02 15:01

"Martin Ehmsen" <thames@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo ikke korrekt. Pga. implusbevarelse, så vil riflen have en
> impuls modsatrette projektilet. At jægeren så har sin skulder i vejen, er
> noget andet

ok, godt ord igen

Peter

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-06-02 13:20

Martin Ehmsen <thames@get2net.dk> writes:

> Det er jo ikke korrekt. Pga. implusbevarelse, så vil riflen have en
> impuls modsatrette projektilet. At jægeren så har sin skulder i vejen, er
> noget andet

Ok, men i det mindste flyver den ingen steder med 5km/s. I så tilfælde vil
en enkelt skulder nok ikke være modstand nok :)
/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Henrik Kjeldsen

Dato : 25-06-02 08:52

10000m/s er nok et mere realistisk bud en 5000m/s hvis projektilet skal nå
5000m (vandret skud, 1.65m højde).

Lad os antage at projetilet vejer 10 g og riflen 5 kg. Rekylhastigeheden af
rilfen vil da være
(10g/5000g)*10000m/s=20m/s eller 72km/t
Stakkels skulder!

Eller hvis vi regner med at der er fast kontakt mellem jæger (100kg) og riffel
bliver jægerens "mundingshastighed"
(10g/100000g)*1000m/s=1m/s
Dvs når projektilet rammer jorden 5000m foruder rammer jægeren jorden 1m
baguded...

Henrik

Fra : Søren Frost

Dato : 16-06-02 14:10

Umiddelbart er din tankegang med konstant acceleration mod jorden korrekt,
og der ville altså kræves en mundingshastighed på 5000m/s. Dette er dog uden
hensynstagen til friktion og de aerodynamiske forhold omkring projektiler,
som jeg ikke skal gøre mig klog på.
5000m/s er næppe en realistisk mundingshastighed for en jagtriffel, og mit
_gæt_ ville være at skudafstanden er væsentligt lavere.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-06-02 14:36

"Søren Frost" <no_spam@student.dtu.dk> skrev:

> Umiddelbart er din tankegang med konstant acceleration mod jorden
> korrekt, og der ville altså kræves en mundingshastighed på
> 5000m/s.

Hvorfor?
Hastigheden er en øjebliksstørrelse og de 5000m/s betyder netop, at
projektilet i netop det øjeblik vil bevæge sig 5000m på ét sekund. Hvis
vi siger, at projektilet vil være 10 sekunder om at bevæge sig de 5000m
hvad så?

Vi må skullle kigge på projektilbevægelser, hvor vi har en given højde
som udgangspunkt.

y=y0+(v0*sin alpha)*t-0,5*g*t^2=0 (når prokjektilet rammer jorden)
Da alpha=0 fås:
y0-0,5*g*t^2=0 -> t=SQRT(2*y0/g)

Denne værdi for t indsættes i udtrykket for x:

x=(v0*cos alpha)*t=v0*t

Vi får:
x=v0*SQRT(2*y0/g)

Hvis x=5000m og y0 er 1,65m (højden geværet holdes i) så får vi:

5000m=v0*SQRT(2*1,65/9,82) -> v0=8625 m/s

En mundingshastighed på 800m/s er nok mere realistisk og så får vi:

x=800*SQRT(2*1,65/9,82)=464m

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Søren Frost

Dato : 16-06-02 14:39

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> [...]
> projektilet i netop det øjeblik vil bevæge sig 5000m på ét sekund. Hvis
> vi siger, at projektilet vil være 10 sekunder om at bevæge sig de 5000m

Fordi at projektilet i lodret fald var ca. 1 sek om at nå jorden. Hvis det
på samme tid skulle ha' bevæget sig 5000 meter bliver hastigheden 5000m/s.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-02 15:54

Søren Frost skrev:

>Fordi at projektilet i lodret fald var ca. 1 sek om at nå jorden.

Det ville kræve at geværet var hævet 5 meter over jordoverfladen.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-02 15:51

Morten Bjergstrøm skrev:

>En mundingshastighed på 800m/s er nok mere realistisk

Ja.

På patronæsker til kaliber .22 (salonriffel) står der angivet en
(overdrevet) sikkerhedsafstand på 1,5 km.

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-06-02 15:06

"Søren Frost" <no_spam@student.dtu.dk> skrev:

> Fordi at projektilet i lodret fald var ca. 1 sek om at nå jorden.
> Hvis det på samme tid skulle ha' bevæget sig 5000 meter bliver
> hastigheden 5000m/s.

Jeg er sikker på, at det ikke går godt at regne sådan. Du tager jo bla.
slet ikke hensyn til projektilbanen, men laver den klassiske fejl, hvor
du antager, at projektilet flyver helt lige ud og lige pludselig falder
lodret ned.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-06-02 13:18

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> [...]
> slet ikke hensyn til projektilbanen, men laver den klassiske fejl, hvor
> du antager, at projektilet flyver helt lige ud og lige pludselig falder

Nej da. Han tager netop højde for at banen kan deles op i en vertical
og en horisontal del. Hvis underlaget er plant, jordens krumning kan
ignoreres, luftmodstanden igoreres og det antages at det tager et sekund
at falde fra starthøjden til jorden, så vil et projektil også bruge
et sekund på at nå jordhøjde. Hvor langt det når på den tid afhænger af
den horisontale starthastighed.

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 16-06-02 15:41

On Sun, 16 Jun 2002 14:18:19 +0200, Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> [...]
> at falde fra starthøjden til jorden, så vil et projektil også bruge et
> sekund på at nå jordhøjde. Hvor langt det når på den tid afhænger af den

Pointen her er val, at hvis man vælger at ignorere jordens krumning,og
man tager jægerenes ord for gode varer (dvs. at projektilet virkeligt når
5km ud), så må gennemsnitshastigheden (den horisontale
gennemsnitshastighed) blive 5km/s. Hvis det altså tager 1 sek at falde
fra skulderhøjde til jordoverfladen.

Det må så betyde (da vi ikke kan ignorere luftmodstand) at
mundingshastigheden er højere end 5 km/s.
Hvilket for mig lyder _meget_ overdrevet.

Martin

Fra : Søren Frost

Dato : 16-06-02 20:00

> [...]
> slet ikke hensyn til projektilbanen, men laver den klassiske fejl, hvor
> du antager, at projektilet flyver helt lige ud og lige pludselig falder

Det er jo lige præcis det jeg ikke gør. Hvis vi formoder der er tale om
konstant acceleration mod jordens centrum samt bevarelse af den horisontale
hastighed, vil projektilets vandrette mundingshastighed være afgørende for
afstanden.
Jeg er udmærket klar over at jeg ikke tager hensyn til luftmodstand m.m. men
jeg er nu ret sikker på at beregningerne holder, det har de ihvertfald gjort
alle de år jeg har haft fysikundervisning
I dine beregninger har du, for mig at se, gjort det mere besværligt end det
behøver være. Jeg er godt klar over at faldtiden fra 1.6m højde næppe er 1
sekund, og tallet er kun benyttet da det stod nævnt i det oprindelige indlæg
fra Bent.Petersen.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 16-06-02 21:36

Søren Frost <no_spam@student.dtu.dk> wrote:
> Jeg er udmærket klar over at jeg ikke tager hensyn til luftmodstand m.m. men
> jeg er nu ret sikker på at beregningerne holder, det har de ihvertfald gjort
> alle de år jeg har haft fysikundervisning

Nu ved jeg ikke lige, hvilken fysikundervisning du har gang i - men hvis
det er noget med skudbaner i atmosfæren, er jeg glad for ikke at være
blandt dine elever! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Søren Frost

Dato : 16-06-02 21:55

Min mangel på hensynstagen til luftmodstand var nu mere ment på det aktuelle
diskussionsemne, og ikke generelt. Når man kan afrunde tilstrækkeligt til at
snakke om "ca. 1 sekund", er det vil også tilstrækkeligt præcision ikke at
tage hensyn til friktion?
Med at "mine beregninger holder", mente jeg nu også mere at jeg ikke, som
Morten Bjergstrøm skrev, har begået "en klassisk fejl".
Iøvrigt har jeg nu kun modtaget fysikundervising, ikke givet.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-06-02 15:36

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev:

> [...]
> projektil også bruge et sekund på at nå jordhøjde. Hvor langt det
> når på den tid afhænger af den horisontale starthastighed.

Prøv at se på min beregning, der bygger på simpel projektilbevægelse,
hvor der netop ikke tages hensyn til jordens krumning, luftmodstand mv.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-06-02 13:46

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> Prøv at se på min beregning, der bygger på simpel projektilbevægelse,
> hvor der netop ikke tages hensyn til jordens krumning, luftmodstand mv.

Dit resultat er baseret på samme logik. Det større resultat følger af
en mere præcis tid for fald fra ca. 1.6 meter. Det er under et sekund,
så derfor bliver mundingshastigheden forholdsvist større. Det ene sekund
der er brugt hidtil lyder til at være et skøn baseret på et enkelt forsøg
med meget lav præcission :).

Fra : Søren Frost

Dato : 16-06-02 19:51

Lige præcis! Tallet 1 sekund er ikke andet end et skøn, og stammer fra det
oprindelige indlæg hvor Bent havde estimeret faldtiden til ca. 1 sekund. Jeg
vil således fastholde mit udsagn og vurdere det for usandsynligt at
projektilet skulle kunne tilbagelægge 5000 meter. Luftmodstand m.m. vil
iøvrigt bare yderligere mindske skudafstanden.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-02 15:56

Morten Bjergstrøm skrev:

>Prøv at se på min beregning, der bygger på simpel projektilbevægelse,
>hvor der netop ikke tages hensyn til jordens krumning, luftmodstand mv.

Lasse har ret i at der ikke er begået nogen klassisk fejl. Hvis
vi går ud fra et gevær der er hævet 5 meter over jorden (eller en
tyngdekraft hvor det tager 1 sekund at falde 1,5 meter), er
Sørens beregning korrekt.

--
Bertel

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 16-06-02 18:24

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:
> Prøv at se på min beregning, der bygger på simpel projektilbevægelse,
> hvor der netop ikke tages hensyn til jordens krumning, luftmodstand mv.

Den er også OK, så længe det drejer sig om at vurdere, hvor langt riflen
*højst* ville kunne skyde.
Hvis man skal beregne en mere 'realistisk' skudbane, kommer man ikke
uden om at tage luftmodstanden med i beregningerne (og så bliver det
væsentligt mere kompliceret!)
I det konkrete eksempel spiller opdrift på projektilet næppe nogen
væsentlig rolle, men hvis man betragter en mere krum projektilbane, må i
øvrigt også opdriften på rotationsstabiliserede projektiler tages i
regning.
(Jeg vil forresten også mene, at mundingshastigheden < 800 m/s.)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-06-02 22:19

"Søren Frost" <no_spam@student.dtu.dk> skrev:

> Med at "mine beregninger holder", mente jeg nu også mere at jeg
> ikke, som Morten Bjergstrøm skrev, har begået "en klassisk fejl".

Hvilket du også har helt ret i.
Jeg kan åbenbart kun regne med simpel fysik

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : K.B. Steffensen

Dato : 16-06-02 16:00

Der er åbenbart flere ting, der ikke har taget højde for, Bl.a.
ballistaen(projektilets bane), et projektil styre ikke mod jorden, til at
starte med, da et jagt riffel er et krumbane våben.Og så er der patronens
krudt ladning og hvilken slags krudt der bilver anvendt, hviken type jagt
riffel der bliver brugt,da løbets længde også har en indflydelse.
Efter min vurding lyder det da sandsynligt, med en rækkevidde på 5000 M.
Hvis vi går ud fra at det er efter DS (Dansk standart).
MVH.
Kim

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-06-02 14:03

"K.B. Steffensen" <vildsi@hotmail.com> writes:

> Der er åbenbart flere ting, der ikke har taget højde for, Bl.a.
> ballistaen(projektilets bane), et projektil styre ikke mod jorden, til at
> starte med, da et jagt riffel er et krumbane våben.

Derfor der blev sagt at den blev affyret vandret.

> Og så er der patronens
> krudt ladning og hvilken slags krudt der bilver anvendt, hviken type jagt
> riffel der bliver brugt,da løbets længde også har en indflydelse.

Ikke på banen efter kuglen har forladt løbet.

> Efter min vurding lyder det da sandsynligt, med en rækkevidde på 5000 M.
> Hvis vi går ud fra at det er efter DS (Dansk standart).

Jada, og længere hvis du skyder opad i 45 graders vinkel.
Men en parrabelbane startende vandret i ca. 1.65 meters højde
kræver en vandret starthastighed på over 8000 m/s for at nå ud
på 5000 meter. Det er netop derfor man normalt ikke skyder vandret.

Prøv iøvrigt at svare under det du svarer på og at slette det du ikke
svarer på. Det er meget lettere at læse så. :)

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 16-06-02 16:10

On Sun, 16 Jun 2002 17:00:02 +0200, K.B. Steffensen wrote:

> Der er åbenbart flere ting, der ikke har taget højde for, Bl.a.
> ballistaen(projektilets bane), et projektil styre ikke mod jorden, til
> at starte med, da et jagt riffel er et krumbane våben.

Jeg har ingen anelse om hvad "krumbane våben" betyder. Men hvis du læser
det oprindelige indlæg, så står der, at riflen bliver affyret vandret.
Dvs. at alle i deres indlæg har gået ud fra at projektilet følger en
horisontal bane, når det forlader mundingen.

Martin

Fra : K.B. Steffensen

Dato : 16-06-02 16:21

jeg fik vist ikke formuleret mig korrekt før.Da indlægt blev indsendt før
det var skrevt færdigt.
Jeg mener bare,at en jagt riffel har en mundings hastighed på ca. 650 m/s
og det er fuldstændigt korret, at et projektil ikke vil flyve 5000 M afskudt
vandret, men vil flyve så langt afskudt i vinkel på ca. 45 gr.
Krumbane vil sige, at projektilet vil stige 30-40 CM de første ca. 275 M,
hvorefter vil det falde igen.Vel og mærket afskudt fra vandret. Det er
derfor vigtigt, at vide den nøjagtige afstand til målet.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-06-02 14:36

"K.B. Steffensen" <vildsi@hotmail.com> writes:

> jeg fik vist ikke formuleret mig korrekt før.Da indlægt blev
> indsendt før det var skrevt færdigt.

Ack. Det er trælst når den slags sker.

> [...]
> ca. 650 m/s og det er fuldstændigt korret, at et projektil ikke vil
> flyve 5000 M afskudt vandret, men vil flyve så langt afskudt i

Mindst. 650m/s i 45 graders vunkel vil nå sit toppunkt efter ca. 46
sekunder (lang tid, i en højde på ca. 10km), og vil nå ca. 43km. Vi er
nu oppe i så store tal at vi nok bliver nødt til at tage
luftmodstanden med i beregningen :)

> Krumbane vil sige, at projektilet vil stige
> 30-40 CM de første ca. 275 M, hvorefter vil det falde igen.Vel og
> mærket afskudt fra vandret.

Her tror jeg du har en anden forståelse af vandret end de andre der
har deltaget i denne diskussion. Jeg regner med at kuglen forlader
løbet med en ren vandret hastighed. Du ser ud til at regne med at
sigteanordningen på våbnet er vandret, i.e., man sigter på noget der
har samme højde. I det tilfælde vil løbet pege lidt opad, og kuglen
vil derfor starte med at gå lidt opad.

Den riffel jeg er kendt med (en Garand, også kendt fra Medal of Honor
spillet :) var svjh indstillet til 300 meter, hvilket vil sige at man
skulle ramme hvis man sigtede direkte på et punkt i same højde 300
meter væk. Indtil det punkt ville kuglen være højere oppe og efter det
ville den være lavere. Det kunne naturligvis indstilles ved at sænke
eller hæve det bagersten del af sigtet.

> Det er
> derfor vigtigt, at vide den nøjagtige afstand til målet.

Hvis vi siger at kuglen stiger 40 cm på de første 275 m, så vil
resten af banen svare til et vandret skud fra ca. 2 meters højde.

Hvis kuglen så når 5000 meter, så vil det stadig kræve en
mundingshastighed på ca. 7400 m/s. Altså er 5000 meter stadig
alt for meget, som den oprindelige poster også mente :)

'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-02 16:51

K.B. Steffensen skrev:

>Krumbane vil sige, at projektilet vil stige 30-40 CM de første ca. 275 M

Det er jo noget teknisk at begynde at kalde det et krumbanevåben.
Det afhænger jo af sigtemidlernes indstilling hvilken
udgangsretning projektilet har. Vi er alle sammen klar over at
enhver projektilbane er krum. Men det er da rigtigt at skydevåben
ved normal indstilling skyder opad.

--
Bertel

Fra : Frederik Thygesen

Dato : 16-06-02 20:05

"K.B. Steffensen" <vildsi@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Efter min vurding lyder det da sandsynligt, med en rækkevidde på 5000 M.
> Hvis vi går ud fra at det er efter DS (Dansk standart).

En riffel er ikke et krumbane våben. Et krumbane våben er feks. en moter,
eller en haubitz hvor man
netop skyder projektilet (granaten) opad for at opnå en krumbane effekt
(ramme fjenden bag en
bakke feks.) En riffel er et fladbane våben, godt nok er banen ikke flad,
men parabelformet, men
altså ikke nok til at den går under betegnelsen krumbane våben. I øvrigt ved
jeg at en leopard kampvogn
har en mundingshastighed på ca. 1500 m/s, når den skyder med
finnestabiliseret pileskud (en amo type
der forlader sig på kinetisk energi fremfor sprængkraft). Ved denne
hastighed kan den ramme mål på
ca. 3 km afstand, men så er kanonen også hævet over vandret. Et almindeligt
gevær M/95 (dansk hær)
har en mundingshastighed på omkring 900 m/s (962 så vidt jeg husker).

Mvh.
Frederik

Fra : K.B. Steffensen

Dato : 16-06-02 20:30

"Frederik Thygesen" <dsl10723@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men parabelformet, men
> altså ikke nok til at den går under betegnelsen krumbane våben

Det har du, da nok ret i.

> [...]
> hastighed kan den ramme mål på
> ca. 3 km afstand, men så er kanonen også hævet over vandret.

Er leoparden da også et fladbane våben ?

>Et almindeligt
> gevær M/95 (dansk hær)
> har en mundingshastighed på omkring 900 m/s (962 så vidt jeg husker).

Hvor stor er mundingshastigheden på m/75 ?
Og er det mundingshastigheden der bestemmer om det er et flad- eller
krumbane våben ? Eller er der andre faktore der spiller ind, i givet fald
hvilke ?
MVH.
Kim.

Fra : Frederik Thygesen

Dato : 16-06-02 20:38

> Er leoparden da også et fladbane våben ?

Det kommer an på kanonens stilling (vandret, over vandret), normalt benyttes
den som et
fladbane våben (direkte skydning), men på længere afstande kan den benyttes
som et krumbane
våben.

> Hvor stor er mundingshastigheden på m/75 ?
> Og er det mundingshastigheden der bestemmer om det er et flad- eller
> krumbane våben ? Eller er der andre faktore der spiller ind, i givet fald

Jeg kan ikke lige huske den nøjaktige hastighed, men den er lavere end
for M/95. Man kan sagten benytte en riffel som krumbane våben, ved at
pege løbet opad, men så er det vist også kun Sylvester Stallone der kan
ramme

Mvh
Frederik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-02 23:16

Frederik Thygesen skrev:

>Det kommer an på kanonens stilling

En pistol holdt i en opadgående vinkel på 45 grader er så et
krumbanevåben, mens den normalt bruges som fladbanevåben?

Eller mere realistisk (?): Hvis man prøver at ramme med den på
200 meters afstand, bruger man den som krumbanevåben?
(Jeg har regnet ud at patronen falder ca. 2 meter på den
afstand).

--
Bertel

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 17-06-02 08:53

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:
> En pistol holdt i en opadgående vinkel på 45 grader er så et
> krumbanevåben, mens den normalt bruges som fladbanevåben?

Det kan du sige - men jeg tror snarere, at opdelingen går på
anvendelsen:
En pistol, anvendt som krumbanevåben, vil - både mht. træfning og
virkning i målet - være ret 'uinteressant'.
En haubits - eller mortér! - anvendt som fladbanevåben vil utvivlsomt
være til størst fare for betjeningsmandskabet og de nærmeste omgivelser!
:)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 17-06-02 10:03

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Eller mere realistisk (?): Hvis man prøver at ramme med den på
> 200 meters afstand, bruger man den som krumbanevåben?

Hvis man prøver at ramme med en pistol på 800 m afstand er man mere
optimistisk end hærens regulativer foreskriver.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 16-06-02 21:36

K.B. Steffensen <vildsi@hotmail.com> wrote:
> Er leoparden da også et fladbane våben ?

Den er givetvis noget tung at kaste med - især hvis det skal være i flad
bane! :))

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : K.B. Steffensen

Dato : 17-06-02 15:35

"Hans H.V. Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Den er givetvis noget tung at kaste med - især hvis det skal være i flad
> bane! :))
Det må du lige uddybe(jeg kan ikke se det ironiske i det).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-02 20:42

K.B. Steffensen skrev:

>Det må du lige uddybe(jeg kan ikke se det ironiske i det).

Det er jo nok leopardens kanon, og ikke selve kampvognen, der er
et våben i denne her sammenhæng.

--
Bertel

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 17-06-02 22:02

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:
> Det er jo nok leopardens kanon, og ikke selve kampvognen, der er
> et våben i denne her sammenhæng.

Yep, det var såmænd hele pointen!

[Utvivlsomt lidt inspireret af det tidligere udsagn: "Næppe. Riflen
flyver ingen steder "]

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 16-06-02 16:16

> [...]
> jeg tog en kapsel og lod den falde fra 1.6 meter (skulderhøjde) ca 1 sek.
>
> det vil sige at en riffel flyver med 5 km i sekundet ??????????????????

Jeg vil anbefale det nedenstående interessante link, med nogenlunde samme
problemstilling som ovenstående spændende indlæg.

http://cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/5645.all.html

VH
Peter Tønnesen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-06-02 23:46

Peter Tønnesen <dali909@direkte.org> skrev i en
> [...]
> >

> Jeg vil anbefale det nedenstående interessante link, med nogenlunde samme
> problemstilling som ovenstående spændende indlæg.

Som praktiker kan jeg fortælle at den angivne skudafstand på 5 km er en
(meget) teoretisk sikkerhedsafstand, der gælder diverse rifler, der skyder
kugler afsted i 'omegnen af 1 km/s'. Jeg er villig til at gribe alle de
kugler der når ud på 5 km med tænderne. Et bud på et 45 graders skud, lidt
mindre er vist det ideelle, er en rækkevidde på 1-3 km afhængig af
vindstyrke, vindretning og våben. Vandret affyring fra skulderen vil
afstedkomme et sprøjt i sandet ca. 4-500 meter ude. Faktorerne der afgør det
er mundingshastighed, tværsnitsareal af kugle, kuglevægt og modvind, idet
jeg ser bort fra kuglefacon m.m.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 17-06-02 01:10

Preben Riis Sørensen skrev:

> [...]
> er mundingshastighed, tværsnitsareal af kugle, kuglevægt og modvind, idet

Tror sagtens du kan komme længere ud, er selv hjemmeværnsmand, og med
mit maskingevær (tror nu nok de fleste i denne tråd tænker på patroner
med hagl...), kan jeg fint ligge og pille skiver ned på 800 meters
afstand, og her er hældningen på løbet ikke meget.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
Den danske Aldi direktør udtaler: "I mange af de etablerede

Fra : Timo Jattu

Dato : 17-06-02 19:08

Lige et par kommentare :

Hastigheden for jagtrifler svinger mellem 750 m/s til ca. 1400 m/s alt efter
ladning og projektil størrelse.

Det tager 0,4 sek ( hurtigt regnet ud ) at falde 1,6 meter hvis start
hastigheden er 0 m/s dvs groft sagt skal mundings hastigheden være 12386 m/s
dvs. 44600 kmt, et eller andet siger mig at kuglen vil fordampe før den når
sit mål...

Yep det er rigtigt at du kun skal justere lidt på dit sigte, men prøv selv
at regne efter 800 meter / 800 m/s , fald 9,82 meter hvor mange mm skal du
så justere ? Løbs længde ca. 65 cm -> justering af sigteredskaber på ca. 8
mm............ men mindre hvis projektilet er aflangt... eller hvis
mundingshastigheden er større !

Venlist

Timo.

Fra : bent petersen

Dato : 17-06-02 21:19

Hej NG

:))) hvilken debat.
jeg fik da i store træk ret i min mening overfor de 2 jægere.
jeg ved godt at min teori var baseret på lufttomt rum og konstant G. men med
større luftmodstand skulle mundingshastigheden jo så bare være større end
5000 m/s. (hvilken fed riffel) ;)
Jeg ved ikke om jægere ligner lystfiskere ?

Mvh
Bent Petersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-02 23:21

bent petersen skrev:

>større luftmodstand skulle mundingshastigheden jo så bare være større end
>5000 m/s. (hvilken fed riffel) ;)

Jeg fristes til at skrive det samme som der en gang stod om en
højttalerenhed i Alt Om Data som var en tarvelig kopi der påstod
at kunne gengive bastoner med et kraftigt (specificeret) lydtryk.

Hvis det påstås at en riffel kan affyre et projektil med en
udgangshastighed på 5'000 m/s, vil jeg sige:

Det kan den også godt, men kun én gang!

--
Bertel

Fra : Torben Frandsen

Dato : 18-06-02 09:34

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote

> Hvis det påstås at en riffel kan affyre et projektil med en
> udgangshastighed på 5'000 m/s, vil jeg sige:
>
> Det kan den også godt, men kun én gang!

Mon ikke det samme kan siges om skyttens skulder?

Torben

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 18-06-02 09:43

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:
> Det kan den også godt, men kun én gang!

Men jeg ville nødig lægge skulder til!!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Peter Weis

Dato : 18-06-02 07:44

"bent petersen" <brugandre@bygikkelasselarsen.dk> wrote in message

> Jeg ved ikke om jægere ligner lystfiskere ?

Her må jeg som jæger protestere
I jagtsammenhæng betyder vandret ikke altid horisontalt +/- 0 grader.
Tolerancefeltet er ofte +/- 30 grader inden for hvilket der er en stor
risiko for at skyde knoppen af hinanden. Vandret bøsseføring er noget
der ses på med stor alvor i de fleste jagtselskaber.

mvh
Peter

Fra : bent petersen

Dato : 20-06-02 15:09

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> risiko for at skyde knoppen af hinanden. Vandret bøsseføring er noget
> der ses på med stor alvor i de fleste jagtselskaber.

:))

Bent

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 20-06-02 17:16

Peter Weis <p.weis@email.dk> wrote:
> Vandret bøsseføring er noget
> der ses på med stor alvor i de fleste jagtselskaber.

Hvorledes bærer jægerne sig da ad med at beskyde et bytte på jorden?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Peter Weis

Dato : 20-06-02 19:16

"Hans H.V. Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> wrote in message

> Hvorledes bærer jægerne sig da ad med at beskyde et bytte på jorden?

Det er noget der ses på med stor alvor, i den forstand at der skal
tages hensyn til god sikkerhedsafstand og relativ præcis manøvrering
af jagtdeltagerne.
Lukkede (og dermed potentielt ladte) geværer der bæres vandret - over
skulderen eller balancerende i en hånd - gribes der ind overfor i de
fleste selskaber.
Den ene gang jeg har oplevet et vandret skud afgivet uden behørig
sikkerhedsafstand blev synderen bortvist, selv om ingen kom til skade.

mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-02 19:31

Hans H.V. Hansen skrev:

>Hvorledes bærer jægerne sig da ad med at beskyde et bytte på jorden?

De skyder vel lodret op i luften og venter på at haglene skvatter
ned i hovedet på byttet.

--
Bertel

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 20-06-02 21:25

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:
> De skyder vel lodret op i luften og venter på at haglene skvatter
> ned i hovedet på byttet.

Det var også min tanke...men i så fald burde de vel snarere bruge
mortérer eller haubitser? :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Desilva

Dato : 20-06-02 21:27

> Det var også min tanke...men i så fald burde de vel snarere bruge
> mortérer eller haubitser? :)

Regel nummer et ved brug af en morter:
Skyd IKKE lodret op i luften
Regel nummer to:
Hvis du alligevel _vil_ skyde lodret op så vær i det mindste glad for at du
ikke bruger en haubitser.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-02 23:11

Desilva skrev:

>Regel nummer et ved brug af en morter:
>Skyd IKKE lodret op i luften

Det forstås.

>Regel nummer to:
>Hvis du alligevel _vil_ skyde lodret op så vær i det mindste glad for at du
>ikke bruger en haubitser.

Vil du uddybe det?

--
Bertel

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 21-06-02 09:23

> Vil du uddybe det?

Han mener vel blot, at en haubitsgranat (normalt) er noget større end en
mortér-d.o.?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-06-02 00:03

> [...]
> med hagl...), kan jeg fint ligge og pille skiver ned på 800 meters
> afstand, og her er hældningen på løbet ikke meget.

Du er alligevel i den sidste ende af banen når du skal korrigere. Så giver
det ikke alverden mere at løfte riflen op i 45 grader. Og så skal der en hel
del medvind til for at komme op på bare 3 km. Selv med din håndkanon. Min
skydebaneriffel 6,5x55 med 800 m/s vil jeg ikke taksere til meget mere end
det halve. Et haglgevær som er yderst dræbende på 30 meter, kan ikke skyde
længere end 2-300 meter, hvis vi ser bort fra 'svaneknopper'. Luft er tungt,
det vejer over et kg pr. m3 og det piller hurtigt farten af. Jeg vil lige
slå fast, at man ikke skal gå hen og tro, at man af den grund kan tillade
sig at gå og skyde til højre og venstre.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 18-06-02 09:43

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> wrote:

> Luft er tungt,
> det vejer over et kg pr. m3 og det piller hurtigt farten af.

Netop!
Jeg mindes fx. at have hørt, at et 20 mm projektil med mundingshastighed
på ca. 1000 m/s decelererer med ca. 62 'G' lige efter, det har forladt
løbet.
(Efterhånden som farten falder, aftager decelerationen selvfølgelig
også.)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Ink

Dato : 20-06-02 15:42

On Sun, 16 Jun 2002 14:28:21 +0200, "bent petersen"
> [...]

>jeg tog en kapsel og lod den falde fra 1.6 meter (skulderhøjde) ca 1 sek.
>
>det vil sige at en riffel flyver med 5 km i sekundet ??????????????????

Jeg har lagt et filmklip op i dk.binaer (2.35 MB), med den omtalte riffel...

Måske er det de to jægere som medvirker ??
--
Henrik

Fra : Peter Weis

Dato : 20-06-02 16:38

"Ink" <inkasso@mail.dk> wrote in message

> Jeg har lagt et filmklip op i dk.binaer (2.35 MB), med den omtalte
riffel...

> Måske er det de to jægere som medvirker ??

LOL

Den sparker vist som en hest.

mvh
Peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-06-02 22:28

> Jeg har lagt et filmklip op i dk.binaer (2.35 MB), med den omtalte
riffel...

> Måske er det de to jægere som medvirker ??
> --
> Henrik

Hvordan limer man alle de filer sammen til en?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-02 23:12

Preben Riis Sørensen skrev:

>Hvordan limer man alle de filer sammen til en?

Der er kun én. Det første indlæg er bare en kort forklaring.

--
Bertel

Fra : Ink

Dato : 21-06-02 12:34

On Thu, 20 Jun 2002 23:27:37 +0200, "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk>
wrote:

>Hvordan limer man alle de filer sammen til en?

Puha et godt spørgsmål da jeg selv bruger Agent til news, som er så flink at
selv samle filerne. : P

Jeg kan se du bruger Outlook Express, og faldt over denne vejledning:

http://home.worldonline.dk/palle/OE/combine.htm

--
Henrik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-06-02 23:19

> Jeg kan se du bruger Outlook Express, og faldt over denne vejledning:
>
> http://home.worldonline.dk/palle/OE/combine.htm
>
> --
> Henrik

Kræs! Jeg er aldrig nået længere end til at konstatere at billedet var
blevet til volapyktekst.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ib Th.

Dato : 25-06-02 13:55

bent petersen wrote:

> [...]
> jeg tog en kapsel og lod den falde fra 1.6 meter (skulderhøjde) ca 1 sek.
>
> det vil sige at en riffel flyver med 5 km i sekundet ??????????????????

Jeg håber ikke at RIFLER flyver 5 km i sekundet

Dine jægere er vist ikke videre kyndige i ballistik.
Antag mundingshastighed 5000 m/s (Det lyder meget voldsomt, men pyt med
det),
projektil 9 mm diameter, 8 gram, starthøjde 1.6 m over jorden.

Ved affyring vandret er rækkevidden ca 1300 m, flyvetiden 0.7 sek,
sluthastigheden ca 940 m/s.

Ved affyring med 30 graders elevation er rækkevidden ca 3500 m,
flyvetiden 31 sek, sluthastighed ca 90 m/s.

Hvordan jægerne end vender og drejer deres bøsse, vil de ikke kunne
skyde længere end ca 3500 m med nævnte projektil.

Ib Therkelsen

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 25-06-02 15:33

Ib Th. <ib@imbg.ku.dk> wrote:
> [...]
> sluthastigheden ca 940 m/s.
>
> Ved affyring med 30 graders elevation er rækkevidden ca 3500 m,
> flyvetiden 31 sek, sluthastighed ca 90 m/s.

Lyder rimeligt - men hvordan når du frem til ovennævnte tal?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Ib Th.

Dato : 25-06-02 17:07

Hans H.V. Hansen wrote:

> Lyder rimeligt - men hvordan når du frem til ovennævnte tal?

Hjemmelavet ballistikprogram.
Regneforskrift fremsendes til eventuelle interesserede.

Ib Therkelsen

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 25-06-02 19:56

Ib Th. <ib@imbg.ku.dk> wrote:
> Hjemmelavet ballistikprogram.
> Regneforskrift fremsendes til eventuelle interesserede.

Jo, tak - det kunne jeg godt tænke mig at se!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Ib Th.

Dato : 26-06-02 10:58

Hans H.V. Hansen wrote:

> Ib Th. <ib@imbg.ku.dk> wrote:
> ..
>
> Jo, tak - det kunne jeg godt tænke mig at se!

Er tilsendt dig via elbrev.

Ib

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 26-06-02 11:19

Ib Th. <ib@imbg.ku.dk> wrote:
> Er tilsendt dig via elbrev.

Tak skal du have - jeg forsøger at trænge lidt ned i det, og vender
derefter evt. tilbage, enten her eller direkte til dig.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 26-06-02 21:23

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:
> Tak skal du have - jeg forsøger at trænge lidt ned i det, og vender
> derefter evt. tilbage, enten her eller direkte til dig.

Nå, nu har jeg så fået kigget lidt nærmere på sagen - uden dog at ville
påberåbe mig fuldt overblik! :)

Min umiddelbare vurdering er, at programmet nok giver rimeligt korrekte
resultater ved underlydshastighed - op til ca. 90 % af lydhastigheden
('M .9')

Problemet er, at luftmodstandskoefficienten forekommer at være sat som
konstant ift. projektilets fart, hvilket kun gælder (med god
tilnærmelse) i ovennævnte hastighedsområde; ved trans-, super- og
hypersoniske farter må der (vist) nødvendigvis anvendes fartafhængige
modstandskoefficienter, såfremt rimeligt troværdige resultater skal
opnås.

Men det, du sendte mig, fylder jo ikke alverden - du kunne da fint vise
det her, således at også andre interesserede kan give deres besyv med!
:)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-06-02 23:11

> Hjemmelavet ballistikprogram.
> Regneforskrift fremsendes til eventuelle interesserede.
>
> Ib Therkelsen

Hvad får du for 6,5 mm, 9 grams kugle og 800m/s?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ib Th.

Dato : 26-06-02 11:04

Preben Riis Sørensen wrote:

> Hvad får du for 6,5 mm, 9 grams kugle og 800m/s?

Fra 1.6 m højde, 0 grader elevation:
Rækkevidde 410 m, sluthastighed 633 m/s, flyvetid 0.6 sek.

Fra 1.6 m højde, 30 grader elevation:
Rækkevidde 4200 m, sluthastighed 116 m/s, flyvetid 30 sek.

Ib Th.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 26-06-02 11:15

Ib Th. <ib@imbg.ku.dk> wrote:
> Fra 1.6 m højde, 30 grader elevation:
> Rækkevidde 4200 m, sluthastighed 116 m/s, flyvetid 30 sek.

Hmm...det virker da en smule overraskende, især fsva. skudvidden!

Forleden angav du nemlig flg. for et 9 mm projektil, masse 8 g,
mundingshastighed 5000 m/s:

"Ved affyring med 30 graders elevation er rækkevidden ca 3500 m,
flyvetiden 31 sek, sluthastighed ca 90 m/s."

Umidelbart har jeg svært ved at affinde mig med, at så forholdsvis små
afvigelser i kaliber og projektilmasse i den grad skulle kunne
'overskygge' en >6gange så stor mundingshastighed!?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Peter Weis

Dato : 26-06-02 12:35

> [...]
> afvigelser i kaliber og projektilmasse i den grad skulle kunne
> 'overskygge' en >6gange så stor mundingshastighed!?

Jeg sidder tilbage med præcist samme undren. Samtidigt med at jeg
føler mig ret overbevist om at det er den seneste beregning der giver
det mest korrekte resultat.

mvh
Peter

Fra : Ib Th.

Dato : 26-06-02 16:04

Hans H.V. Hansen wrote:

> [...]
> afvigelser i kaliber og projektilmasse i den grad skulle kunne
> 'overskygge' en >6gange så stor mundingshastighed!?

Ja, det lyder mærkeligt, men frontarealet har meget at sige. Der er stor
forskel på at være 9 mm i diameter versus 6.5 mm, uanset at
mundingshastigheden for førstnævnte projektil er overdrevent høj.
Vores 9 mm diameter, 8 g projektil som igår blev affyret i en vinkel på
30 grader med 5000 m/s, er efter kun 1 sekunds flyvetid bremset helt ned
til 680 m/s

Ib Therkelsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-06-02 23:42

Ib Th. <ib@imbg.ku.dk> skrev i en news:3D1991AD.6156@imbg.ku.dk...

> [...]
>
> Fra 1.6 m højde, 30 grader elevation:
> Rækkevidde 4200 m, sluthastighed 116 m/s, flyvetid 30 sek.

Så må jeg konstatere at teori ligger langt fra virkelighed. Er der
overhovedet luftmodstand med i det regnestykke?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ib Th.

Dato : 27-06-02 11:37

Preben Riis Sørensen wrote:

> Så må jeg konstatere at teori ligger langt fra virkelighed. Er der
> overhovedet luftmodstand med i det regnestykke?

Ja, da. Det er der i høj grad. Men modstandskoefficienten (her sat til
0.25) er et noget groft gæt. Lad os høre hvad virkeligheden siger til 9
grams kuglen, affyret med 800 m/s.

Ib Therkelsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-06-02 23:54

> Ja, da. Det er der i høj grad. Men modstandskoefficienten (her sat til
> 0.25) er et noget groft gæt. Lad os høre hvad virkeligheden siger til 9
> grams kuglen, affyret med 800 m/s.
>
> Ib Therkelsen

Den siger et sted mellem 1 og 2 km.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ib Th.

Dato : 28-06-02 12:16

Preben Riis Sørensen wrote:

> Den siger et sted mellem 1 og 2 km.

Og det er i en affyringsvinkel på 30 grader, er vi enige om ?

Ib Therkelsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-06-02 23:15

Ib Th. <ib@imbg.ku.dk> skrev i en news:3D1C456D.49@imbg.ku.dk...

> Og det er i en affyringsvinkel på 30 grader, er vi enige om ?
>
> Ib Therkelsen

Det er vi. Jeg har selv stået og set på nedslag i vand fra nogen skytter der
skød stejlt opad i en klit. Jeg havde ikke besvær med at se sprøjtene og der
var endda ikke havblik. Så med mindre jeg har overnaturligt gode øjne, må
det have foregået 'ikke ret langt ude'. Dernæst har jeg den erfaring, at når
man kommer over 650 meter, skal der korrigeres med over to kampvognes højde,
og så kan jeg godt regne ud at der ikke er meget tilbage at give af. Og så
er det forøvrigt sjovt at man kan nå at tage riflen ned fra skulderen inden
kuglen tager jorden i den afstand.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Weis

Dato : 28-06-02 08:22

"Ib Th." <ib@imbg.ku.dk> wrote in message

> [...]
til
> 0.25) er et noget groft gæt. Lad os høre hvad virkeligheden siger

Uden at have eksperimentelle data at kontrollere imod - det er pokkers
svært at finde projektilet igen - så vil jeg mene at luftmodstanden er
temmeligt forskellige ved hastigheder hhv. over og under
lydhastigheden.
Over lydhastigheden kan luftmolekylerne ikke nå "at flytte sig" for
projektilet og jeg ville derfor forvente en større luftmodstand end
ved lavere hastigheder.
Hvis du har kalibreret dit beregningsprogram ved sædvanlige
indskydningsafstande, hvor projektilhastigheden ikke er nået at falde
så meget, vil programmet således overestimere luftmodstanden på de
lange afstande og dermed beregne for korte skudafstande.

Tager jeg helt fejl?

mvh
Peter

Fra : Ib Th.

Dato : 28-06-02 12:21

Peter Weis wrote:

> [...]
> svært at finde projektilet igen - så vil jeg mene at luftmodstanden er
> temmeligt forskellige ved hastigheder hhv. over og under

(klip)

> Tager jeg helt fejl?

Bestemt ikke. Luftmodstanden er noget ulineært halløj, stigende brat op
imod lydhastigheden, dernæst (for visse projektiler) lidt faldende ved
endnu højere hastigheder. Jeg har ikke inkluderet disse variationer i
mit regneprogram, da det kræver en forhåndsviden om det pågældende
projektil. Og de data har jeg ikke.

Ib Therkelsen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 28-06-02 09:11

Ib Th. skrev:

> Ja, da. Det er der i høj grad. Men modstandskoefficienten (her sat til
> 0.25) er et noget groft gæt.

Siden http://www.barrettrifles.com/test_ballistic.html

angiver ved et forsøg en koefficient på ca. 0,12 ved underlydshastighed.
Omkring mach 1 stiger den brat til ca. 0,35, hvorefter den gradvis aftager.

TT