Netkort kan ikke kontakte router
Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 16-06-02 13:08

Jeg har netop fået ADSL hos CyberCity, og valgte løsningen med en
router. Her fik jeg en ZyXEL 642R.

Jeg har to computere, en ny og en gammel - jeg bruger stort set kun
den nye. Desværre kan jeg ikke få forbindelse til routeren, og dermed
Internettet via den nye computer. Det er en bærbar med Win98SE og et
noname pcmcia netkort, der bliver genkendt som "Novel 2000 Adapter".
Den gamle computer fandt uden problemer routeren, og det er den jeg
skriver fra nu.
Jeg forbinder i begge tilfælde computer og router med et krydskabel -
jeg har både prøvet det medfølgende og mit eget. Den nye computer kan
sagtens gå på nettet via min skoles net - via det pågældende netkort,
og den kan også via samme kommunikere med den gamle computer. Jeg har
dog altid selv skulle angive IP-adr. mm. - jeg har aldrig anvendt
kortet med en DHCP-server.
Den gamle computer har intet problem med at finde routeren og gå på
nettet gennem den.

Jeg startede med at følge CC's manuals anvisninger:
I TCP/IP i Netværk i Kontrolpanelet satte jeg i "IP-adresse" hak i
"Hent automatisk en IP-adresse". I "WINS-konfiguration" satte jeg hak
i "Deaktiver WINS-navnefortolkning". I "Gateway" fjernede jeg alle
installerede gateways og i "DNS-konfiguration" satte jeg hak i
"Deaktiver DNS".

Så genstartede jeg, men netkortet fik ikke den korrekte IP-adr. -
winipcfg viste en der ikke var 10.0.0.2 og subnet 255.255.255.0 - en
af dem det viste var 169.254.230.83 (de sidste tal skifter ved
genstart) og subnetmaske 255.255.0.0. Disse vises også
når jeg har genstartet uden netkabel i koretet.

Jeg har forsøgt følgende:
*Geninstalleret netkortet, inkl. TCP/IP
*Afinstalleret computerens modem, og gentaget ovenstående
*Sat netkortet i den anden pcmcia-port
*Manuelt indstillet TCP/IP til 10.0.0.2, samt subnetmaske og DNS efter
CC's anvisninger (deres egne DNS-servere) og gateway 10.0.0.1 som er
routerens IP-adr.

Jeg har endvidere på intet tidspunkt kunent ping'e 10.0.0.1. Jeg jeg i
winipcfg trykker på "Renew" (og har netkortet valgt) står den og ikke
gør noget i nogle minutter, hvorefter jeg får at vide at DHCP-serveren
ikke kan findes. Hele tiden lyser "Link"-dioden i netkortet, og
"Act."-dioden blinker også nogle gange.

Jeg vil nu spørge:
*Er der nogle der har oplevet noget lignende, og kender en løsning?
*Kan det være netkortet der bare ikke kan benyttes på denne måde?
*Har nogle oplevet at to ethernet-kompatible produkter bare ikke vil
snakke sammen?
*Ligger fejlen mon i netkortet, eller er det en indstilling i Win98?

Med de to midterste spørgsmål forsøger jeg at pejle mig ind på om det
kunne hjælpe at købe et nyt netkort? - de er jo bare ret dyre i
pcmcia-udgaverne. Det er ca. 1000 kr. for de gode, og det giver vel
ikke meget mening at skulle erstatte ét billig-kort med et andet.

--
Mvh. Simon Mikkelsen, Odense

Fra : Kenneth N. Rasmussen

Dato : 16-06-02 13:18

"Simon Mikkelsen" <div-master@zip.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg forbinder i begge tilfælde computer og router med et krydskabel -
> jeg har både prøvet det medfølgende og mit eget

Er du sikker på at du skal bruge et krydset kabel ????

Kenneth Rasmussen

SNIP> --

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 16-06-02 14:30

On Sun, 16 Jun 2002 14:18:16 +0200, "Kenneth N. Rasmussen"
<knr@hudii.dk> wrote:

>Er du sikker på at du skal bruge et krydset kabel ????

Det står der i manualen, og det virker jo fint med den gamle computer
- bare ikke den nye. Link-dioden på netkortet og "10M"-dioden lyser
også i routeren når jeg bruger kryds-kabel - ikke med et strait.