RH remote backup med dump / rdump / restor~
Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 16-06-02 07:26

Hej,

jeg har en tape station til at køre på een maskine og vil gerne lave
backup af en håndfuld andre maskiner på det fælles tape drev.

Maskinerne kører Linux Redhat 7.1, 7.2 og 7.3

Båndstationen virker som /dev/nst0

dump virker når output blot går til en lokal fil.

Jeg kan kopiere filer til båndstationsmaskinen med scp men ikke til tape
drevet.

Jeg er gået i stå med at jeg ikke kan få rmt til at virke.

Er der nogen, som vil hjælpe - skriv evt. direkte til

nkj snabel internetgruppen.dk

Mvh. NKJensen

Fra : Thomas

Dato : 16-06-02 09:29

Lyder som en opgave for http://www.amanda.org/

--
Don't waste space

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 16-06-02 09:48

Thomas wrote:

> Lyder som en opgave for http://www.amanda.org/

Yep, det arbejder min makker på. Men vi har kun planer om at lade Amanda
tage sig af datafilerne, ikke hele de rå filsystemer. Det er planen at
lave en *total* backup 6 gange om året med dump (og afprøve restore en
gang om året).

Et bånd i helt umodificeret dump-format er det nok lettere at gå til end
et Amanda bånd-arkiv med incrementer osv. - tror jeg.

Mvh. NKJensen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-06-02 10:46

Niels Kristian Jensen <news2000@e-box.dk> writes:

> Et bånd i helt umodificeret dump-format er det nok lettere at gå til
> end et Amanda bånd-arkiv med incrementer osv. - tror jeg.

Du kan sagtens bruge Amanda til begge dele - med to konfigurationer.

Amanda bånd er meget nemme at gå til.

Her er noget jeg skrev for nogen år siden - det kan måske hjælpe jer
lidt (især det om installationen, Amanda er sippet):

http://www.mip.sdu.dk/~amanda/doc/

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 16-06-02 10:58

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Niels Kristian Jensen <news2000@e-box.dk> writes:
>
> Her er noget jeg skrev for nogen år siden - det kan måske hjælpe jer
> lidt (især det om installationen, Amanda er sippet):
>
> http://www.mip.sdu.dk/~amanda/doc/

1000 tak - makkeren & jeg ser på det.

Mvh. NKJensen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-06-02 10:44

Niels Kristian Jensen <news2000@e-box.dk> writes:

> Jeg er gået i stå med at jeg ikke kan få rmt til at virke.

rmt kræver at rsh virker. Overvej i stedet at køre "mt" via ssh
remote.

At sætte amanda op er først interessant hvis filerne ikke kan være på
et bånd, eller hvis din backupprocedure tager længere tid end du vil
vente på.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 16-06-02 17:45

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote in

> rmt kræver at rsh virker. Overvej i stedet at køre "mt" via ssh
> remote.

Hmm - har du et hint til mere læsning om at få dump til at kalde mt på
backupstationen via ssh ?

Mvh. NKJensen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-06-02 00:00

Niels Kristian Jensen <news2000@e-box.dk> writes:

> Hmm - har du et hint til mere læsning om at få dump til at kalde mt på
> backupstationen via ssh ?

Hvis din uddatafil kan være på ét bånd, så brug "-f -" og send uddata
over til en "tar cf /dev/whatever" på fjernmaskinen.

Altså noget i stil med (utestet)

dump .... -f - .... | ssh dig@fjernmaskine "tar cf /dev/.... -"

Så får du det også i et tar-arkiv, og det kan være nemmere at
håndtere.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 19-06-02 06:47

> [...]
>
> dump .... -f - .... | ssh dig@fjernmaskine "tar cf /dev/.... -"
>
> Så får du det også i et tar-arkiv, og det kan være nemmere at

Hej igen,

mit bedste forsøg var dette:

tar cvf - /home | ssh tapeuser@remotehost "dd of=/dev/nst0 bs=800k"

Tape-drevet hedder /dev/nst0 for non-rewind og /dev/st0 for rewind.

tapeuser er en bruger, der kun har adgang til tapedrevet.

Jeg bruger dd for at få skrevet filen helt som om den kom fra den lokale
maskine (altså den med tape-drevet). Det har den ulempe, at jeg skal
vide hvordan båndet er formatteret dvs. hvilken blocksize det kører med.
Og der viste sig at være hhv. 10K-blokke og 800K blokke på de to bånd
jeg havde liggende øverst i min bunke (brugte bånd!).

Eksemplet du viste med tar kan jeg ikke få til at virke, fordi min Linux
box med GNU-tar ikke vil tage imod data fra standard input (så vidt jeg
kan se).

Så nu er der "hul" men forslag til forbedringer modtages gerne!

Mvh. NKJensen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-06-02 08:12

> [...]

> Eksemplet du viste med tar kan jeg ikke få til at virke, fordi min
> Linux box med GNU-tar ikke vil tage imod data fra standard input (så

Joh, det skulle den da gerne.

tar cvf /dev/nst0 -

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 25-06-02 19:26

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Joh, det skulle den da gerne.
>
> tar cvf /dev/nst0 -

Hmmm, nej. Jeg har lige prøvet igen.

Som forsøg tog jeg en fil, /home/nkj/testdata og gjorde flg:

tar cvf /dev/st0 /home/nkj/testdata ---> OK

cat /home/nkj/testdata | tar cvf /dev/st0 - ---> nej, svaret bliver:

[nkj@localhost nkj]$ cat /home/nkj/testdata | tar cvf /dev/st0 -
tar: -: Cannot stat: No such file or directory
tar: Error exit delayed from previous errors
[nkj@localhost nkj]$

Så ... jeg hænger stadig på "dd"

Med mindre du har en ide til?

Mvh. Niels Kristian Jensen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-06-02 23:10

> [...]

> tar: -: Cannot stat: No such file or directory
> tar: Error exit delayed from previous errors

Altid :)

Jeg kiggede i manualsiden og infosiden til tar, og jeg huskede
forkert. Du skal undlade bindestregen.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 26-06-02 08:14

> Altid :)
>
> Jeg kiggede i manualsiden og infosiden til tar, og jeg huskede
> forkert. Du skal undlade bindestregen.

Så vidt jeg husker prøvede jeg også den kombination. Så fik jeg at vide at
tar på kujonagtig vis ville undlade at oprette et tomt arkiv (humor i EDB,
hvor usædvanligt rart!)

Men helt sikker er jeg ikke, så nyt følger næste gang jeg er ved maskinen
med tapestationen.

--
Best regards, Niels Kr. Jensen
Please replace invalid by "dk" to reply by mail.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-06-02 08:48

Niels Kristian Jensen <nkj@manbw.invalid> writes:

> [...]
> hvor usædvanligt rart!)
>
> Men helt sikker er jeg ikke, så nyt følger næste gang jeg er ved maskinen

Meget mystisk. Også når du har en cat foran?

Fra : Kent Friis

Dato : 25-06-02 19:30

Den Wed, 19 Jun 2002 07:46:41 +0200 skrev Niels Kristian Jensen:

> [...]
>Og der viste sig at være hhv. 10K-blokke og 800K blokke på de to bånd
>jeg havde liggende øverst i min bunke (brugte bånd!).

Jeg plejer at bruge noget i retning af:

tar cvf - /home | ssh tapeuser@remotehost "cat >/dev/st0"

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Railroad
Tycoon II and Unreal Tournament run side by side