Newbie - hjælp til netværk
Fra : Newsreader

Dato : 15-06-02 00:21

Er der nogen der kan hjælp mig med følgende eller fortælle mig hvor
jeg kan finde oplysninger til følgende:

Jeg kører pt. med 2 PC'ere der er koblet op på Internettet via en
switch og begge maskiner kører fint (WinXP Pro & Win98 SE). Begge har
dynamisk IP-adresse, og der er installeret ZA Pro på dem begge.

Jeg har købt en Edimax 1-port printer server (PS-901) som jeg vil have
tilsluttet, men er noget usikker på hvordan det skal gøres da jeg har
fået at vide at jeg skal give den en IP-adresse (192.168.0.10) så
begge PC'ere kan bruge printeren uden at de begge skal være tændt.

Dernæst kunne jeg godt tænke mig at få de to PC'ere til at kunne
udveksle filer (kun til een bestemt mappe på hver PC), men hvordan
gøres dette uden at jeg får lavet kludder i min nuværende opsætning
til Internetet.

Al hjlæp modtages med kyshånd.

Med venlig hilsen
Newsreader

E-mail: research@direkte.org

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 15-06-02 11:11

<snip>
> [...]
> fået at vide at jeg skal give den en IP-adresse (192.168.0.10) så
> begge PC'ere kan bruge printeren uden at de begge skal være tændt.

Ja, du skal tildele den en IP adresse, dette gør du i opsætningen af den
medfølgende software, eller du kan gøre det via printerserverens
webinterface. (går udfra at den har web interface, da jeg har haft en 3
ports af samme mærke der havde det), husk også at sikre at den er sat op til
at understøtte TCP/IP printerprotokollen.
Dernæst skal du inst printeren på de 2 maskiner. Hvordan det gøres i XP kan
jeg ikke huske da jeg har droppet XP igen. Men i 98 skal du inst LPR
protokollen til tcp/ip printing og oprette en port der henviser til din
printerservers IP.
Herefter skal du bare inst. driveren til printeren og fortælle din maskine
at den skal bruge den oprettede port.

Det virker perfekt, jeg har kørt med printerserver i lang tid, og det er
meget sjældent der opstår problemer.

> [...]
> udveksle filer (kun til een bestemt mappe på hver PC), men hvordan
> gøres dette uden at jeg får lavet kludder i min nuværende opsætning
<snip>

Du skal blot nøjes med at dele de mapper der skal kunne ses over netværket.
I win98 skal du have fil og udskriftsdeling slået til, dernæst højreklikke
på den mappe du vil dele og vælge "deling".

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Newsreader

Dato : 16-06-02 22:49

On Sat, 15 Jun 2002 12:11:05 +0200, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> wrote:

><snip>
>>
>Ja, du skal tildele den en IP adresse, dette gør du i opsætningen af den
>...... >cut>

Hej Thoms,

Tak for dit svar. Nu er det pinlige blot at jeg glemte at spørge, hvor
og hvordan jeg indsætter IP adresserne i de to PC-ere uden af det
forstyrer min adgang til nettet.

Med venlig hilsen
Newsreader

E-mail: research@direkte.org

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 17-06-02 11:52

> [...]
>
> Tak for dit svar. Nu er det pinlige blot at jeg glemte at spørge, hvor
> og hvordan jeg indsætter IP adresserne i de to PC-ere uden af det

Det er ikke PC'erne der skal have IP adresser, men din printerserver.
PC'erne kan du sætte op til at hente en IP adresse fra din router, forudsat
at din router understøtter DCHP service, ellers gør din printerserver det.
Det gjorde min i hvertfald, men jeg valgte at bruge min router til det.
Hvis du skal have faste IP adresser på dine maskiner, skal du gøre det i
"egenskaber for TCP/IP" på dit netværkskort (højreklik på "Andre computere"
og vælg "egenskaber")
Hvad du skal indstille af subnet masker, dns og gateways afhænger af din
internetforbindelse, men det er altså ikke nødvendigt at bruge faste IP
adresser på PC'erne for at bruge din printerserver.

Fra : Newsreader

Dato : 17-06-02 17:10

On Mon, 17 Jun 2002 12:51:37 +0200, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> wrote:

>Det er ikke PC'erne der skal have IP adresser, men din printerserver.
>PC'erne kan du sætte op til at hente en IP adresse fra din router,

Jeg kan godt høre, at der er meget i denne sammenhæng jeg skal have
mere fod på. Jeg vidste ikke at det også var nødvendigt med en router.
Jeg havde fået at vide i den TDC-butik hvor jeg har handlet, at det
var/er tilstrækkeligt med en switch.

Hvis det er nædvendigt med en router, hvilken kan da anbefales?

Mit fremtidige behov er en PC'er mere på netværket, men denne skal
ikke have adgang til nettet

Med venlig hilsen
Newsreader

E-mail: research@direkte.org

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 17-06-02 22:26

<snip>

> [...]
>
> Hvis det er nædvendigt med en router, hvilken kan da anbefales?
>
> Mit fremtidige behov er en PC'er mere på netværket, men denne skal
<snip>

Du behøver sikkert ikke en router hvis du har fået det at vide, det kommer
an på din internet opkobling. Personligt kører jeg med Opasia NetExpress
512/128, med fast offentlig IP (kører egen webserver) og en router jeg fik
af TDC (speedstream 2601)
Derfor bruger jeg routeren til DCHP service, denne løsning lægger desuden
ikke "begrænsninger" på hvor mange maskiner jeg har koblet til internettet
eller mine servere (printer-, web-, fil- og ftpserver)
Når jeg får "gæster" kobler de bare deres maskiner til mit netværk og med
det samme har de fuld adgang til hele nettet og internettet.
Men som sagt så afhænger løsningen af behovet.

Thomas

PS. hvis du hellere vil kan du bare skrive til mig uden om gruppen...
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002