Hvad er RS(2) ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 14-06-02 17:23

Jeg har eksperimenteret lidt med at udskrive variabler fra et recordset, men
ikke ved at benævnte de records jeg udskriver ved deres navn, men ved at
benævne dem med et nummer, f.eks. RS(3). Jeg kan imidlertid ikke finde ud
af, hvordan ASP udvælger den variabel, der skal udskrives når jeg f.eks
skriver:

response.write RS(3)

Tilsyneladende er det ikke (altid) den tredje kolonne i tabellen, talt fra
venstre, og så vidt jeg har eksperimenteret mig frem til, er det heller ikke
den tredje kolonne i alfabetisk rækkefølge. Men hvad er det så? Man kan jo
også udskrive RS(0), så det kunne tyde på, at recordsettet automatisk bliver
indlæst som et array, eller også ved jeg ikke hvad !

Er der nogen der kan forklare, hvad RS(0), RS(1), RS(2).....etc er?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jørn Andersen

Dato : 15-06-02 14:11

On Fri, 14 Jun 2002 18:22:53 +0200, "Jakob Munck"
<jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>venstre, og så vidt jeg har eksperimenteret mig frem til, er det heller ikke
>den tredje kolonne i alfabetisk rækkefølge. Men hvad er det så?

Prøv og check om det ikke passer med feltrækkefølgen i din SQL.
Det kaldes "ordinal" (som i orden eller rækkefølge).

>Man kan jo
>også udskrive RS(0), så det kunne tyde på, at recordsettet automatisk bliver
>indlæst som et array, eller også ved jeg ikke hvad !

Nej, det er ikke et array, men det minder en del om et array, og man
kan gemme indholdet af et RecordSet som et array med GetRows-metoden.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jakob Munck

Dato : 15-06-02 15:21

> Prøv og check om det ikke passer med feltrækkefølgen i din SQL.
> Det kaldes "ordinal" (som i orden eller rækkefølge).

Min SQL siger "SELECT * FROM ......"

så der har jeg jo ikke fastlagt nogen rækkefølge af kolonnerne, og derfor
troede jeg, at RS(3) var variablen i kolonne 3 fra venstre, sådan som det
ser ud i tabelvisning. Men det er det ikke altid !

v.h.
Jakob

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 15-06-02 15:50

Jakob Munck wrote in

> [...]
> derfor troede jeg, at RS(3) var variablen i kolonne 3 fra venstre,
> sådan som det ser ud i tabelvisning. Men det er det ikke altid !

så kan du jo lære aldrig at bruge *-angivelsen for udtræk fra tabeller.
Hvis du skriver specifikt de søjler du ønsker at hente, så kan du bruge
rs(i) til at hente værdien i i'te søjle ud ... og derudover får du mere
overblik over, hvilke data der hentes ud fra din tabel ... og du behøver
ikke at skulle slå op i din database for at se, hvad felterne hedder.

:)

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-06-02 19:54

"Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> wrote in message
> [...]
> overblik over, hvilke data der hentes ud fra din tabel ... og du behøver
> ikke at skulle slå op i din database for at se, hvad felterne hedder.

Lige en kommentar til "rs(i)"
Lav en række konstanter der dækker felterne/attributterne i SQL statementet
ex
Const myKey = 0
Const myField = 1
etc
Man kan evt lave nogle enumerated konnstanter i stedet

Det bliver mere "læsbart", og vedligeholdelse bliver nemmere
Ex
Ny felt tilføjes mellem Key og Field i ens statement, jeg behøves vel ikke
at forklare hvad search'n'replace på rs(1) til rs(2) kan afstedkomme af
sjove ting?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Tobias Hinnerup

Dato : 15-06-02 19:46

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]

Den orden der henviser til er primært den orden der bliver angivet i SQL, og
som default den rækkefølge tabellen er oprettet med. I Access vil du kunne
se denne rækkefølge under "design table view".

/Tobias

Fra : Jakob Munck

Dato : 16-06-02 06:36

> [...]
> som default den rækkefølge tabellen er oprettet med. I Access vil du kunne
> se denne rækkefølge under "design table view".

Tak, det var præcis det svar jeg søgte efter. Jeg går ud fra at "design
table view" er det som i dansk version kaldes at vise tabellen i "design",
altså hvor kollonnerne er listet under hinanden med angivelse af felttypen.
Denne rækkefølge er nu ikke nødvendigvis afhængig af hvornår kollonnerne er
oprettet, idet den kan ændres vilkårligt.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Anders Lund

Dato : 16-06-02 22:11

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> oprettet, idet den kan ændres vilkårligt.
Ja, men du vil lægge mærke til at hvis du ændre i rækkefølgen, spørger
access om du vil gemme dine ændring. Denne ændring vil altså have betyding
på dit udtræk.
Grunden til at rs(3) ikke er nr 3 i dit view vindu er at rs(0) er den
første. Dvs at rs(3) er den der i vinduet er nr 4.

Mvh
Anders Lund