Hub skifter maskinens IP
Fra : Ukendt

Dato : 14-06-02 07:23

Hejsa

Jeg har en windows 2000 der slår en DHCP server op.

Mit problem ligger i at når jeg sætter en anden hub på maskinen, så ændrer
den IP-adressen og får et helt andet subnet. Hvordan kan dette lade sig
gøre? Når jeg skifter tilbage til den gamle hub, så får maskinen sin
IP-adresse tilbage.

--
Niels

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 14-06-02 07:44

"Niels" <noway> skrev i en meddelelse
> [...]
> den IP-adressen og får et helt andet subnet. Hvordan kan dette lade sig
> gøre? Når jeg skifter tilbage til den gamle hub, så får maskinen sin

Hej,

Det kan ikke lade sig gøre, så enten er det ikke en hub du skifter (er det
mon en router med indbygget hub?), eller er der noget andet omkring dit
setup der gør det. F.eks. at der sidder andre enheder på huben eller??

Kom med lidt flere oplysninger, så ser vi på det.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-02 08:20

"Brian R. Jensen" <brjensen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan ikke lade sig gøre, så enten er det ikke en hub du skifter (er det
> mon en router med indbygget hub?), eller er der noget andet omkring dit
> setup der gør det. F.eks. at der sidder andre enheder på huben eller??

Ok.. jeg prøver at beskrive det bedre

I væggen er der et netstik. Heri er der et krydset kabel, der går ned til en
hub. Til denne hub er der tilkobet en maskine (det er tanken at der skal
være flere på senere).

Når jeg skifter hubben ud med en anden (Intel InBusiness 4-port fast hub) så
går der nogle sekunder og klientmaskinen som er på hubben får en ny
IP-adresse. Det er der jeg er stået af vognen Når jeg laver den
operation, så er der ikke andre enheder tilkoblet hubben.

--
Niels

Fra : Spooky©

Dato : 14-06-02 09:29

Hejsa...

Har fulgt lidt med i tråden her og kom så til at tænke på, om ikke
det kan skyldes at - som du selv beskriver det, slår en DHCP -
server op for at få tildelt en IP adresse? Jeg tænkr jo her på at,
hvergang du "afbryder" forbindelsen for at skifte hub'en ud med
den ene eller anden, skal den jo til igen at slå DHCP serveren op
for at få "hul" igennem og dermed får den jo så tildelt en ny IP.
Grunden til at du får evt. den samme IP adresse igen, må skyldes
at den IP adresse stadigvæk er "ledig" på DHCP'en og dermed tager
den jo netopd de/n IP adresse(r) som allerede har været brugt og
som stadigvæk ligger i en buffer på DHCP serveren.

En hub alene kan og vil jo aldrig nogen sinde - what so ever,
kunne skifte din(e) IP adresse(r) ud med nye, men det kan en
Router med indbygget Hub. ,-))

Jeg er ikke helt 100% sikker på om det forholder sig sådan, men
det var en tanke/ide jeg fik!

Mvh.

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-06-02 09:57

Spooky© skrev:

>Har fulgt lidt med i tråden her og kom så til at tænke på, om ikke
>det kan skyldes at - som du selv beskriver det, slår en DHCP -
>server op for at få tildelt en IP adresse?

Det lyder sandsynligt. Det kunne tjekkes hvis han bemærker om den
anden hub også får samme IP-nummer hver gang (blot et andet).

> [...]
>den jo netopd de/n IP adresse(r) som allerede har været brugt og
>som stadigvæk ligger i en buffer på DHCP serveren.

.... eller måske er det endda netop lavet med vilje at man så vidt
muligt til samme MAC-adresse får samme IP-nummer hver gang?

--
Bertel

Fra : Per Bau

Dato : 14-06-02 09:35

> [...]

> IP-adresse. Det er der jeg er stået af vognen Når jeg laver den
> operation, så er der ikke andre enheder tilkoblet hubben.

Men er denne hub så forbundet til vægstikket? Hvis ikke kan maskinen jo ikke
finde en DHCP server og får en 'dummy' adresse. Alternativt skal den ene hub
bruge krydsetkabel og den anden ikke. Derfor kan du finde DHCP serveren med
den ene hub og ikke med den anden.

Hvilke IPadresser får du med henholdsvis den ene og den anden opsætning?

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-02 11:12

Hmm... kom lige på en tanke.

En linux jeg har sat på fik IP-adressen 0.0.0.0. Hvis nu uplink-porten er
stået af, så vil man jo ikke få den samme IP-adresse (eller en der passer
ind i det range som DHCP serveren er sat til). Hvordan kan man teste om en
port på en HUB er kradset af?

--
Niels

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 14-06-02 11:17

On Fri, 14 Jun 2002 12:11:58 +0200, "Niels" <noway> wrote:

>Hvordan kan man teste om en
>port på en HUB er kradset af?

Til at begynde med: Er der lys i lampen?
--
Per K. Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-02 11:20

"Per K. Nielsen" <pnielsen@image.dk> skrev i en meddelelse
> On Fri, 14 Jun 2002 12:11:58 +0200, "Niels" <noway> wrote:
>
> Til at begynde med: Er der lys i lampen?

Der er lys i den lampe hvor klienten bliver sat til.

Niels

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 14-06-02 11:43

On Fri, 14 Jun 2002 12:19:47 +0200, "Niels" <noway> wrote:

>Der er lys i den lampe hvor klienten bliver sat til.

Og i den lampe som bliver sat til din internetforbindelse?
--
Per K. Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-02 14:13

> On Fri, 14 Jun 2002 12:19:47 +0200, "Niels" <noway> wrote:
>
> Og i den lampe som bliver sat til din internetforbindelse?

Der er 4 porte. Den ene er enten en alm. port eller uplink. Når der bliver
sat noget i den alm. port, så lyser den, når der bliver sat noget i uplink,
så lyser den ikke.

Niels

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 14-06-02 15:08

On Fri, 14 Jun 2002 15:13:00 +0200, "Niels" <noway> wrote:

>Den ene er enten en alm. port eller uplink. Når der bliver
>sat noget i den alm. port, så lyser den, når der bliver sat noget i uplink,
>så lyser den ikke.

Den eneste forskel på uplink og ikke-uplink, er at uplink er krydset
indvendigt.

Jeg formoder du har en Teledanmark-forbindelse der termineres i et
Ethernetstik?

Der skal så trækkes et kabel fra TD-boksen til hubben, så der kommer
lys i lampen ved det stik på hubben. Om det skal i uplink-porten eller
ej afhænger af om det er et krydset kabel, og af hvordan stikket i
TD-boksen er sat op.

Hvis du kan tage et ikke-krydset kabel fra en computer til TD-boksen
og få forbindelse skal du enten bruge et krydset kabel fra TD-boksen
til en alm. port i hubben, eller et alm. kabel fra TD-boksen til
uplink-porten i hubben.

Omvendt hvis du bruger et krydset kabel når en pc er tilsluttet
direkte til TD-boksen.

Blev det forståeligt?
--
Per K. Nielsen

Fra : Allan Jul Woer (remo~

Dato : 14-06-02 16:08

On Fri, 14 Jun 2002 12:11:58 +0200, "Niels" <noway> wrote:

>Hmm... kom lige på en tanke.
>
>En linux jeg har sat på fik IP-adressen 0.0.0.0.
Hvilke(n) adresser får din 2000'er tildelt ?

Det er vel ikke en 169........?

Så har du nemlig højst sansynligt ikke forbindelse til en DHCP server.
Det er Microsoft's måde at tildele en IP på hvis ingen DHCP server kan
findes på nettet.

Er det ved TDC du vil have tildelt en adresse skal den gerne hedde
131.264....... Jeg her selv en fast IP, men sætter man en anden enhed
på nettet (Router) så får den ikke tildelt den samme faste adresse som
man oprindelig fil tildelt. Så de ser altså på MAC adressen på det
udstyr der sidder på klient-siden.

Mvh
Allan Jul Woer