Bogføring og heste :)
Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 12-06-02 19:25

Hejsa,

Jeg har et par relativt simple spørgsmål mht. bogføring, som jeg ganske
simpelt ikke kan huske fra min skoletid.

Først: Hvordan bogføres noget, som er et reelt aktiv for firmaet? Hvis
f.eks. firmet køber en hest (med henblik på indtjening).

Jeg er kommet så langt:

Debet på "indkøb af heste" konten
Credit på en folio konto

Debet på en aktiv-konto
Credit på ???

Det andet spørgsmål er en variation over samme tema: Når et egen-avlet
føl pludselig får en værdi - det må vel være et aktiv? Hvordan bogføres
dette?

På forhånd tak,

Dennis Thrysøe

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-06-02 18:37

Dennis Thrysøe wrote:

> Debet på "indkøb af heste" konten
> Credit på en folio konto

Statuspost kan forhåbentlig udligne. Dvs, underskud i
likviditet.

> Det andet spørgsmål er en variation over samme tema: Når et egen-avlet
> føl pludselig får en værdi - det må vel være et aktiv? Hvordan bogføres
> dette?

Statuspost. Dæmrer det ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-06-02 07:25

Erik G. Christensen wrote:

> Statuspost kan forhåbentlig udligne. Dvs, underskud i likviditet.

> Statuspost. Dæmrer det ?

Nej ikke helt. Desværre.

Hvordan håndteres underskuddet i likviditeten så? Som en forringelse af
egenkapitalen ved årets afslutning?

-dennis

Fra : henrik hansen

Dato : 14-06-02 08:30

Hejsa!

Din tankegang er ikke helt forkert. Det er bare de forkerte konti du
anvender.

Dit første forslag er korrekt, såfremt kontoen "køb af hest" placeres
under aktiver i regnskabet. denne konto skal ikke indgå i
resultatopgørelsen, da du jo ikke kan fratrække udgiften til
anskaffelse af aktivet i et og samme regnskabsår.

Bogføringen vil se ud som følger ved køb af hest til kr. 250.000

Bank: (positivt indestående)
Kredit 250.000

Aktiv:
debet 250.000

Dit eksempel med følet er jeg lidt mere i tvivl om. Der kan måske være
tale om en opskrivning af aktivet, som bør føres på egenkapitalen, jeg
er ikk sikker.

Håber det har været til lidt hjælp

MVH

Henrik

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-06-02 08:57

henrik hansen wrote:
> [...]
>
> Dit eksempel med følet er jeg lidt mere i tvivl om. Der kan måske være
> tale om en opskrivning af aktivet, som bør føres på egenkapitalen, jeg

Jo tak, nu gik der lidt af et lys op for mig.

-dennis