/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
afstandsfejl i DLSK?
Fra : Torben Lund


Dato : 11-06-02 20:01

Jeg har i weekenden taget turen fra Flensborg Fjord til Vejle og har
konstateret en afstandsfejl på lidt mere end 10% mellem GPS'en og mine
waypoints på DLSK. F. eks DSLK distance på 10,2 sm og GPS viser en
afstand på 11,5sm.
?

mvh

Torben

 
 
Claus Tersgov (11-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 11-06-02 20:45


"Torben Lund" <torben@lundteknik.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har i weekenden taget turen fra Flensborg Fjord til Vejle og har
konstateret en afstandsfejl på lidt mere end 10% mellem GPS'en og mine
waypoints på DLSK. F. eks DSLK distance på 10,2 sm og GPS viser en
afstand på 11,5sm.

Er gps'en indstillet til samme kortdatum?

Claus



Torben Lund (11-06-2002)
Kommentar
Fra : Torben Lund


Dato : 11-06-02 22:50

Ja, WD84.

Mvh,
Torben

Torben Lund (11-06-2002)
Kommentar
Fra : Torben Lund


Dato : 11-06-02 23:00

Øøehh, WGS84,

Torben

Alis og Michael (12-06-2002)
Kommentar
Fra : Alis og Michael


Dato : 12-06-02 08:37

> "Torben Lund" <torben@lundteknik.dk> skrev i en meddelelse
> news:20020611.19011944@mis.configured.host...
> Jeg har i weekenden taget turen fra Flensborg Fjord til Vejle og har
> konstateret en afstandsfejl på lidt mere end 10% mellem GPS'en og mine
> waypoints på DLSK. F. eks DSLK distance på 10,2 sm og GPS viser en
> afstand på 11,5sm.
> ?
>
> mvh
>
> Torben

Hej Torben

Har du husket at sætte begge til at regne på samme måde?
Det kan være at DLSK regner i storcirkel og gps'en i kompaslinie.
Ellers kan det være at dem der har lavet programmerne har taget forskellige
genveje hvilket så giver forskellige resultater i sidste ende.

Mvh
Michael



Torben Lund (12-06-2002)
Kommentar
Fra : Torben Lund


Dato : 12-06-02 09:18

> Har du husket at sætte begge til at regne på samme måde?
> Det kan være at DLSK regner i storcirkel og gps'en i kompaslinie.
> Ellers kan det være at dem der har lavet programmerne har taget
forskellige
> genveje hvilket så giver forskellige resultater i sidste ende.
>
> Mvh
> Michael
>

Forskellen mellem storcirkel og kompaslinie kan kun være nogle få meter ved
en stand på 10 sm.

Mvh

Torben



Jan T Pharo (12-06-2002)
Kommentar
Fra : Jan T Pharo


Dato : 12-06-02 09:19

Tue, 11 Jun 2002 19:01:19 GMT, Torben Lund;
<20020611.19011944@mis.configured.host>; <dk.fritid.sejlads>:

>konstateret en afstandsfejl på lidt mere end 10% mellem GPS'en og mine
>waypoints på DLSK. F. eks DSLK distance på 10,2 sm og GPS viser en
>afstand på 11,5sm.

Det er den sejlte distance, du taler om, og ikke luftlinien?
Da vil DLSK give summen af distancen mellem vejpunkterne, og GPSen
(selvfølgelig) distancen du faktisk har sejlet over bunden.
Hvis det derimod er _rutens_ længde også på GPSen, så er det spørgsmål
om det er de samme vejpunkte begge steder.

--
Jan T Pharo, Hvaler
59°01´N, 11°01´E
<http://home.online.no/~janpharo>

Torben Lund (12-06-2002)
Kommentar
Fra : Torben Lund


Dato : 12-06-02 12:45

OK, jeg uddyber det lidt:
Jeg har lavet en rute i DLSK og downloadet den til min Garmin 12'er. I
DLSK's liste over waypoints på ruten, angives distancen fra WP8 til WP9 af
være 10,2 sm. Jeg ligger nu meget nøjagtig på WP8 ( mindre end 0,01 sm fra,
ifg. GPS'en); her viser GPS'en distance til WP9 er 11,5 sm. HVORFOR? -en
afvigelse på over 10% syntes jeg er meget og det var en generel fejl på hele
turen.

Mvh,

Torben



Jan T Pharo (12-06-2002)
Kommentar
Fra : Jan T Pharo


Dato : 12-06-02 13:18

Wed, 12 Jun 2002 13:44:56 +0200, Torben Lund;
<ae7c7k$ii0$1@news.net.uni-c.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>OK, jeg uddyber det lidt:
>Jeg har lavet en rute i DLSK og downloadet den til min Garmin 12'er. I
>DLSK's liste over waypoints på ruten, angives distancen fra WP8 til WP9 af
>være 10,2 sm. Jeg ligger nu meget nøjagtig på WP8 ( mindre end 0,01 sm fra,
>ifg. GPS'en); her viser GPS'en distance til WP9 er 11,5 sm. HVORFOR? -en
>afvigelse på over 10% syntes jeg er meget og det var en generel fejl på hele
>turen.

OK!
Når det er de samme waypoints, altså overførte fra GPSen til DLSK, så
skulle distansene jo bli like. Da er jeg enig i at det er en gåte...

Da gjenstår kun metoden med passer på sjøkartet

(snart på vei til Thurøbund! - det er 246 sm herfra - etter
passer-metoden)

>Mvh,
>
>Torben
>

--
Jan T Pharo, Hvaler
59°01´N, 11°01´E
<http://home.online.no/~janpharo>

PKJ (13-06-2002)
Kommentar
Fra : PKJ


Dato : 13-06-02 09:09

Det skulle vel ikke lige være at GPS'en lægger afstanden, fra hvor den
befinder sig til det 1. WP i ruten, til rutens samlede afstand?

--
Mvh
PKJ
"Jan T Pharo" <jan*@nospam.no> skrev i en meddelelse
news:9beeguk6egilio6ade184nrmo12f02hu6a@4ax.com...
> Wed, 12 Jun 2002 13:44:56 +0200, Torben Lund;
> <ae7c7k$ii0$1@news.net.uni-c.dk>; <dk.fritid.sejlads>:
>
> >OK, jeg uddyber det lidt:
> >Jeg har lavet en rute i DLSK og downloadet den til min Garmin 12'er. I
> >DLSK's liste over waypoints på ruten, angives distancen fra WP8 til WP9
af
> >være 10,2 sm. Jeg ligger nu meget nøjagtig på WP8 ( mindre end 0,01 sm
fra,
> >ifg. GPS'en); her viser GPS'en distance til WP9 er 11,5 sm. HVORFOR? -en
> >afvigelse på over 10% syntes jeg er meget og det var en generel fejl på
hele
> >turen.
>
> OK!
> Når det er de samme waypoints, altså overførte fra GPSen til DLSK, så
> skulle distansene jo bli like. Da er jeg enig i at det er en gåte...
>
> Da gjenstår kun metoden med passer på sjøkartet
>
> (snart på vei til Thurøbund! - det er 246 sm herfra - etter
> passer-metoden)
>
> >Mvh,
> >
> >Torben
> >
>
> --
> Jan T Pharo, Hvaler
> 59°01´N, 11°01´E
> <http://home.online.no/~janpharo>



Torben Lund (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Torben Lund


Dato : 13-06-02 14:00

Nej, det er for mig helt tydelig at afstanden i DLSK og GPS'en ikke er
samstemmende

Torben.



Claus Tersgov (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 13-06-02 15:59


"Torben Lund" <torben@pet.auh.dk> skrev

> Nej, det er for mig helt tydelig at afstanden i DLSK og GPS'en ikke er
> samstemmende


Du har vel den nøjagtige position på begge waypoints, både i gps'en og i
dlsk?

Er de fuldstændigt identiske?...

Claus



Regnar Kjaer (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Regnar Kjaer


Dato : 18-06-02 00:35

Har du indstillet GPS'n på dd.mm.mmm -altså grader, minutter, minutter/100 ?
Hvis den står på dd.mm.ss - altså grader, minutter, sekunder, går det galt !
Regnar

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
news:aeabt4$ar1$1@news.cybercity.dk...
>
> "Torben Lund" <torben@pet.auh.dk> skrev
>
> > Nej, det er for mig helt tydelig at afstanden i DLSK og GPS'en ikke er
> > samstemmende
>
>
> Du har vel den nøjagtige position på begge waypoints, både i gps'en og i
> dlsk?
>
> Er de fuldstændigt identiske?...
>
> Claus
>
>



Erik Breum Petersen (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Erik Breum Petersen


Dato : 19-06-02 07:51

Ja men så ville den kun give fejl på sekunderne/decimalminutterne, og ikke
på selve minutterne


mvh

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens


"Regnar Kjaer" <regnar.kjar@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3d0e70d4$0$236$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Har du indstillet GPS'n på dd.mm.mmm -altså grader, minutter, minutter/100
?
> Hvis den står på dd.mm.ss - altså grader, minutter, sekunder, går det galt
!
> Regnar
>
> "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote in message
> news:aeabt4$ar1$1@news.cybercity.dk...
> >
> > "Torben Lund" <torben@pet.auh.dk> skrev
> >
> > > Nej, det er for mig helt tydelig at afstanden i DLSK og GPS'en ikke er
> > > samstemmende
> >
> >
> > Du har vel den nøjagtige position på begge waypoints, både i gps'en og i
> > dlsk?
> >
> > Er de fuldstændigt identiske?...
> >
> > Claus
> >
> >
>
>



Kaare Schou (13-06-2002)
Kommentar
Fra : Kaare Schou


Dato : 13-06-02 20:55

Giv mig lige 2 positioner og beregnet distance i hhv. DLS og din GPS. Så kan
vi sammenligne.
--kaare


"Torben Lund" <torben@lundteknik.dk> wrote in message
news:20020611.19011944@mis.configured.host...
Jeg har i weekenden taget turen fra Flensborg Fjord til Vejle og har
konstateret en afstandsfejl på lidt mere end 10% mellem GPS'en og mine
waypoints på DLSK. F. eks DSLK distance på 10,2 sm og GPS viser en
afstand på 11,5sm.
?

mvh

Torben



Torben Lund (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Torben Lund


Dato : 14-06-02 06:56

1. wp: 55° 3,97', 9° 37,417'
2. wp: 55° 13,499', 9° 43,77'
Dlsk beregnet afstand: 10,2 sm, GPS vist afstand: 11,5 sm.

mvh,

Torben

> Giv mig lige 2 positioner og beregnet distance i hhv. DLS og din GPS. Så
kan
> vi sammenligne.
> --kaare




Ole Fejer (14-06-2002)
Kommentar
Fra : Ole Fejer


Dato : 14-06-02 21:02

Hejsa

Jeg prøvede lige de 2 positioner i Garmin Bluechart her er afstanden 10.2 sm
Jeg overførte dem til min GARMIN GPS V med bluechart også her er distancen
10.2 sm

Så det ser ud som om du skal lede i GPS'en
mvh
Ole


"Torben Lund" <torben@pet.auh.dk> wrote in message
news:aec0gs$jg6$1@news.net.uni-c.dk...
> 1. wp: 55° 3,97', 9° 37,417'
> 2. wp: 55° 13,499', 9° 43,77'
> Dlsk beregnet afstand: 10,2 sm, GPS vist afstand: 11,5 sm.
>
> mvh,
>
> Torben
>
> > Giv mig lige 2 positioner og beregnet distance i hhv. DLS og din GPS. Så
> kan
> > vi sammenligne.
> > --kaare
>
>
>



per svendsen (14-06-2002)
Kommentar
Fra : per svendsen


Dato : 14-06-02 22:58

Hejsa Torben
Du har indstillet positionsformatet i GPSen til det korrekte format.
hddd.mm.mmm
( se bådnyt april 2002)

mvh Per Svendsen


"Torben Lund" <torben@pet.auh.dk> skrev i en meddelelse
news:aec0gs$jg6$1@news.net.uni-c.dk...
> 1. wp: 55° 3,97', 9° 37,417'
> 2. wp: 55° 13,499', 9° 43,77'
> Dlsk beregnet afstand: 10,2 sm, GPS vist afstand: 11,5 sm.
>
> mvh,
>
> Torben
>
> > Giv mig lige 2 positioner og beregnet distance i hhv. DLS og din GPS. Så
> kan
> > vi sammenligne.
> > --kaare
>
>
>



Kaare Schou (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Kaare Schou


Dato : 18-06-02 12:30

10.219 sm eller 18925 m på WGS84 geoiden.
--kaare

"Torben Lund" <torben@pet.auh.dk> wrote in message
news:aec0gs$jg6$1@news.net.uni-c.dk...
> 1. wp: 55° 3,97', 9° 37,417'
> 2. wp: 55° 13,499', 9° 43,77'
> Dlsk beregnet afstand: 10,2 sm, GPS vist afstand: 11,5 sm.




Alis og Michael (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Alis og Michael


Dato : 18-06-02 13:18

10,17 nm ved storcirkel i hånd
10,18 nm ved kompaslinie i hånd

mvh
Michael

"Kaare Schou" <ksc@fomfrv.dk> skrev i en meddelelse
news:1REP8.51$uQ2.1354@news.get2net.dk...
> 10.219 sm eller 18925 m på WGS84 geoiden.
> --kaare
>
> "Torben Lund" <torben@pet.auh.dk> wrote in message
> news:aec0gs$jg6$1@news.net.uni-c.dk...
> > 1. wp: 55° 3,97', 9° 37,417'
> > 2. wp: 55° 13,499', 9° 43,77'
> > Dlsk beregnet afstand: 10,2 sm, GPS vist afstand: 11,5 sm.
>
>
>



Torben Lund (18-06-2002)
Kommentar
Fra : Torben Lund


Dato : 18-06-02 14:03

Fejlen fundet!!

GPS'en viser ganske rigtig knob, men miles i stedet for sømil; - er nu
rettet! Hvordan dette er sket er en gåden, men nu er det løst.

mvh

Torben



Torben Lund (19-06-2002)
Kommentar
Fra : Torben Lund


Dato : 19-06-02 07:57

- jeg syntes du taler lidt ned til mig, men paradokset var at GPS'en havde
underlig opsætning da den kom ud af vinterhi, f.eks var kontrasten i
displayet meget høj, den havde glemt sit datum mv. Jeg havde rettet alle de
opsætninger som jeg kunne få øje på, men havde overset et afstanden vistes i
miles, idet hastigheden vistes i knob. (det er normalt kun muligt at ha'
sm/knob, miles/miles pr. hour eller km/km i timen)

Torben

At 00:37 19-06-2002 +0200, you wrote:

Knob er en hastighed (sømil pr time) og ikke en afstand.
JøN
----- Original Message -----
From: "Torben Lund" <torben@pet.auh.dk>
Newsgroups: dk.fritid.sejlads
Sent: Tuesday, June 18, 2002 3:02 PM
Subject: Re: afstandsfejl i DLSK?


> Fejlen fundet!!
>
> GPS'en viser ganske rigtig knob, men miles i stedet for sømil; - er nu
> rettet! Hvordan dette er sket er en gåden, men nu er det løst.
>
> mvh
>
> Torben
>
>




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste