Salt i akvariet
Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 11-06-02 16:15

Nå så har jeg lige et lige spørgsmål til gruppen.

Jeg har et akvarie som jeg skal have et par guppyer sat over i, og
dyrehandleren sagde jeg jeg skulle prøve at komme lidt salt i (har haft
problemer med at mine guppyer døde)

Jeg har nu købt groft fransk havsalt uden tilsætningsstoffer. Kan det passe
at der skal næsten 2 spiseskeer i mit 128 l. akvarie?

I akvariet er der i øvrigt maller, neon, tetraer og netsmerlinger. De tar
vel ikke skade af det - og hvad medplanterne?

(Har tænkt på at nøjes med at opløse en skefuld i et glas og så tilsætte
det, så kan det vel ikke gå helt galt?

Fra : Peter

Dato : 12-06-02 16:19

Du kan sagtens hælde 200 gram i, hvilket også er nødvendigt for at det har
effekt. Jeg ville nok dumpe omkring 400 gram i, hvilket svarer til ca. 3,5 -
4 promille, når der er grus o.s.v. i akvariet. Hverken fisk eller planter
taget skade af dette.

Peter

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 12-06-02 19:23

"Peter" <roedsgaard@hotmail.com> wrote in message
> [...]
3,5 -
> 4 promille, når der er grus o.s.v. i akvariet. Hverken fisk eller planter

Hej :)
Man skal passe på at bøtte alt for meget salt ned i et akvarie som
indeholdet maller, for flere af dem tåler ikke ret godt saltet.
Få fat i noget specielt akvariesalt i stedet for havsalt, da det har en
nogen anden sammensætning.
Hilsen Ditte

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 12-06-02 22:37

Hej,

> [...]
passe
> at der skal næsten 2 spiseskeer i mit 128 l. akvarie?

Fransk havsalt er uden tilsætningsstoffer og dermed ca. det samme som
akvarieforretningen sælger - bare til ca. 1/10 af prisen. Så langt, så godt.

Jeg kan anbefale en spiseskefuld (ca. 10 ml) pr. 40 liter vand til
forebyggende foranstaltning. Du bør i starten skifte vand (ca. 20-25%) hver
14. dag (UDEN at tilsætte mere salt) og så tilsætte samme saltmængde (en
sidste gang) efter 4. vandskifte.

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 13-06-02 06:53

"Kim Gam-Jensen" <kim@gam-jensen.dk> wrote in message
> [...]
hver
> 14. dag (UDEN at tilsætte mere salt) og så tilsætte samme saltmængde (en

Salten har den effekt at den irriterer fiskenes slimlag, så det bliver lidt
kraftigere, derved har parasiter sværere ved at komme igennem.

Ideen om at fiskene konstant er irriteret er efter min mening rigeligt grund
nok til at man ikke skal putte salt i vandet.

Jeg har aldrig brugt salt i mine akvarier og har hverken haft mere eller
mindre sygdom end andre som bruger salt.

Der er 2 typer akvarier jeg synes man skal putte salt i og det er brakvand
og saltvand, bestemt ikke ferskvand.

Min personlige mening er at det er levn fra fortiden at man skal bruge det,
ligesom at det er bedst ikke at skifte vand og andre skrøner.
Jeg har ikke set det nævnt som en god ide i nogle af de mere moderne akvarie
bøger.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Peter

Dato : 15-06-02 21:48

Soren 'Disky' Reinke skrev i meddelelsen
<3d083308$0$78792$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>mindre sygdom end andre som bruger salt.
>
>Der er 2 typer akvarier jeg synes man skal putte salt i og det er brakvand

Knallert!!

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 16-06-02 01:44

> Soren 'Disky' Reinke skrev i meddelelsen
> <3d083308$0$78792$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Knallert!!

Virkeligt et seriøst indslag.

Hop hellere over i mudderkastnings gruppen

/Søren

Fra : Madsen

Dato : 16-06-02 02:51

Soren 'Disky' Reinke skrev:

> [...]
> bruge det, ligesom at det er bedst ikke at skifte vand og andre
> skrøner. Jeg har ikke set det nævnt som en god ide i nogle af de

Ikke desto mindre har jeg med stor succes brugt det og bruger det
stadig i perioder.
Hvis jeg observerer at mine Tropheus "går og klør sig", så opløser
jeg omkring 300 gr. groft fransk middelhavssalt og hælder det i mit
530 ltr. Har gjort det så sent som i går i forbindelse med et
vandskifte, da jeg så at mange af de mindre unger var tydelig
irriteret over et eller andet. (De slog med kroppen ind mod stenene
og lavede hurtige udfald som om de ville slippe væk fra et eller
andet).

Jeg bruger det _kun_ når jeg observerer at de klør sig på sten og
rødder og det virker omgående. Fiskene ser ligefrem ud til at lide
det, for de boltrer sig i saltvandet når jeg hælder det i, så jeg
bliver ved med at tro på at saltet dræber parasitter der irriterer
deres slimlag. Jeg vil tro at jeg kommer salt i en 3-4 gange om året
så det er langt fra noget jeg gør i forbindelse med hver vandskifte.
(Der bliver skiftet ca. 1/3 vand en gang om ugen eller højest hver
14. dag).

Engang havde jeg et par Neolamprologus Pulcher som blev angrebet af
noget der lignede svamp. På siderne var de helt hvide og det var
tydeligt at se at de led meget under det, for de gik med finnerne
ind til siderne og skrabede sig hen ad bunden og langs med stenene.
En kammerat forslog så at behandle dem med noget salt, som jeg på
daværende tidspunkt ikke var særlig begejstret for, men han fik mig
overtalt.
De gik i et 128 ltr. og han anbefalede mig at opløse 300 gr. groft
fransk middelhavssalt og hælde derned, hvilket jeg så prøvede.
Fiskene rystede sig helt vildt da saltet kom i, men efter en halv
times tid faldte de til ro. Dagen efter var der ikke en plet at se
på dem og de havde det tilsyneladende godt igen. Det var helt klart
den oplevelse der overbeviste mig om at salt godt kan have en
gavnlig effekt, hvis man bruger det med måde forstås. Der skal vel
også noget mere salt til end det jeg anvender, hvis man skal lave
brakvand, eller ligefrem saltvand ud af det.

Madsen.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 16-06-02 10:22

> Ikke desto mindre har jeg med stor succes brugt det og bruger det
> stadig i perioder.

Helt enig, nu bruger du det som medicin, helt fint.

Man mange specielt gammeldags dyrehandlere og akvarie folk, bruger det
konstant. Hvilket jo svarer til vi æder hovedpinepiller altid, fordi vi jo
kunne få ondt i hovedet.

Fra : Madsen

Dato : 16-06-02 02:51

Peter skrev:

> Knallert!!

Flot at medtage uendelige mange liniers tekst blot for at skrive
ovenstående. Læs gerne: <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fut: <news:dk.admin.netikette> hvor svar til dette indlæg vil havne.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 16-06-02 16:23

Soren 'Disky' Reinke skrev:

> Helt enig, nu bruger du det som medicin, helt fint.

Jeg mener selvfølgelig ikke at salt er mirakelmidlet mod alle
fiskesygdomme, men jeg vil hellere smide et par hundrede gram salt
i akvariet et par gange eller tre om året, end jeg vil købe alverdens
kemikalier, som efter sigende skulle beskytte fiskenes slimlag.

> Man mange specielt gammeldags dyrehandlere og akvarie folk, bruger
> det konstant. Hvilket jo svarer til vi æder hovedpinepiller altid,
> fordi vi jo kunne få ondt i hovedet.

Det kan jeg kun give dig ret i.

Madsen.