Portnumre til TCP/IP og LPR print
Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 11-06-02 11:09

Hej!
Er der en herinde der ved hvilke portnumre TCP/IP og LPR
printerprotokollerne benytter? Og hvilken slags trafik der er på de
forskellige porte?
Jeg skal have lavet portforwarding i min router så der kan skrives til min
printserver over internettet.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Palle Lyckegard

Dato : 11-06-02 11:11

cat /etc/services | grep printer
printer
   515/tcp      spooler      # line printer spooler
printer
   515/udp      spooler      # line printer spooler

Fra : Kent Friis

Dato : 11-06-02 21:10

Den Tue, 11 Jun 2002 12:10:50 +0200 skrev Palle Lyckegard:
>cat /etc/services | grep printer

This Week's Useless Use of Cat Award

http://www.ling.helsinki.fi/~reriksso/unix/award.html#cat

Mvh
Kent
--
Running Windows on a Pentium is like having a brand new Porsche but only
be able to drive backwards with the handbrake on.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-06-02 11:22

On Tue, 11 Jun 2002 12:09:15 +0200, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> wrote:

> Er der en herinde der ved hvilke portnumre TCP/IP og LPR
> printerprotokollerne benytter?

Jeg ved ikke, hvad du mener med TCP/IP-print, men LPR (der også
er baseret på TCP/IP) er i hvert fald destination-port 515/TCP,
og (lidt atypisk for TCP) med en source-port i området 721-731.

> Og hvilken slags trafik der er på de forskellige porte?

Huh? Øh, print.

> Jeg skal have lavet portforwarding i min router så der kan
> skrives til min printserver over internettet.

Er du *helt* sikker på, at du ønsker det?

Der er ingen sikkerhedsmekanisme i det, så hvem som helst kan
forbinde sig til din printerserver og sende et par tusinde sider
til print, eller evt. sende et printjob, der er så stort, at det
i praksis bliver et DoS-angreb.

-A

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 11-06-02 11:55

> [...]
> forbinde sig til din printerserver og sende et par tusinde sider
> til print, eller evt. sende et printjob, der er så stort, at det

Jeg kan begrænse IP adresser i min printerserver, så problemet er nok ikke
så stort.

This mail was scanned by Norton Antivirus 2002