? vedrørende overgang til virksomhedsordni~
Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 10-06-02 21:01

Hej,

Jeg har gennem flere år drevet en enkeltmandsvirksomhed hvor overskud
er blevet beskattet som personlig indkomst. Af forskellige årsager
ønsker jeg i år at mindske den personlige indkomst som stammer fra
firmaet. Jeg påtænker derfor at benytte virksomhedsordningen og har
i den forbindelse at par spørgsmål jeg kunne tænke mig at få belyst
inden jeg kontakter min revisor.

1) Jeg har separate konti til firmaet for at undgå sammenblanding med
privatøkonomien. Ved årets start står der f.eks. 15.000 på
kassekreditten. Kan disse 15.000 hæves (i år) uden at blive
betragtet som værende hævet overskud i indeværende år. Mao. kan man
skattemæssigt "nulstille" disse konti ved årets start? Hvordan
gøres det regnskabsmæssigt?

2) Jeg har af og til betalt ting til firmaet af den private kasse. Kan
jeg overføre tilsvarende beløb til privatkonti uden at det
betragtes som hævet overskud (jeg går ud fra man her skal benytte
en mellemregningskonto? F.eks debiter "Bøger", krediter
"Mellemregning" kr 500, debiter "Mellemregning" krediter "Kasse" 500?)

3) Jeg har benyttet Winfinans til at udfærdige regnskab, mest for at have
overblik. I status for 2001 haves f.eks.

Aktiver
Inventar 10000
Kasse 15000

Passiver
Egenkapital 30000
Skyldig moms -5000

Jeg vil gerne opnå at eneste indskud i VS er inventar. Hvordan
klares dette nemmest (i Winfinans). Man kan selvfølgelig lave et
nyt regnskab for 2002, hvor indskuds konto er sat til 10000, men
jeg tænkte man med de rette transaktioner kunne videreføre det
eksisterende

Håber nogen kan kaste lidt lys over det...

mvh
Jeppe

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 10-06-02 22:04

"Jeppe N. Madsen" skrev:

> Ved årets start står der f.eks. 15.000 på
> kassekreditten. Kan disse 15.000 hæves (i år) uden at blive
> betragtet som værende hævet overskud i indeværende år.

Nej - beløbet indgår i din indskudskonto.

> Mao. kan man
> skattemæssigt "nulstille" disse konti ved årets start?

Nej - hvad ønsker du i øvrigt opnå ved det?

> 2) Jeg har af og til betalt ting til firmaet af den private kasse. Kan
> jeg overføre tilsvarende beløb til privatkonti uden at det
> betragtes som hævet overskud

Ja.

> Jeg vil gerne opnå at eneste indskud i VS er inventar.

Dit indskud (indskudskontoen) udgøres af den skattemæssige egenkapital 1/1
2002.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Da jeg ved udarbejdelsen af dette svar kun har haft adgang til begrænsede
oplysninger og ikke har kendskab til de sammenhænge besvarelsen indgår i,

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 11-06-02 10:32

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> writes:

[...]

> Dit indskud (indskudskontoen) udgøres af den skattemæssige egenkapital 1/1
> 2002.

Men hvis man tidligere ikke har benyttet virksomhedsordningen består
egenkapital vel kun af inventar som er købt af firmaet. Indestående på
konti, selvom det er en firmakonto, er vel ikke at betegne som
egenkapital idet privatøkonomi og firmaøkonomi er en og samme ting?

Det jeg ville opnå var egentlig, at kun beløb som hidrører driften i
indeværende år (samt selvf. firmaets inventar) indgår i
regnskabet. Beløb fra tidligere år overføres helt til privatøkonomien.

mvh
Jeppe

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 11-06-02 20:51

"Jeppe N. Madsen" skrev:

> Men hvis man tidligere ikke har benyttet virksomhedsordningen består
> egenkapital vel kun af inventar som er købt af firmaet.

Egenkapitalen ved indtræden i virksomhedsordningen udgøres af aktiver
fratrukket gæld. I dit tilfælde kr. 30.000.

> Indestående på
> konti, selvom det er en firmakonto, er vel ikke at betegne som
> egenkapital idet privatøkonomi og firmaøkonomi er en og samme ting?

I virksomhedsordningen holdes privatøkonomi og firmaøkonomi adskilt (det er
faktisk en af betingelserne for at kunne benytte virksomhedsordningen).
Indestående på firmakonto er således at regne for en del af virksomhedens
egenkapital.

> Det jeg ville opnå var egentlig, at kun beløb som hidrører driften i
> indeværende år (samt selvf. firmaets inventar) indgår i
> regnskabet. Beløb fra tidligere år overføres helt til privatøkonomien.

Da du har drevet erhvevsvirksomhed før du indtræder i virksomhedsordningen,
skal virksomhedsordningen bruges hele året (1. januar - 31. december). Du
kan derfor ikke hæve beløb på bankkontoen vedr. tidligere år uden at beløbet
betragtes som hævet i relation til virksomhedsordningen.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 11-06-02 21:48

Inden jeg går videre vil jeg lige takke for din tålmodighed

> Egenkapitalen ved indtræden i virksomhedsordningen udgøres af aktiver
> fratrukket gæld. I dit tilfælde kr. 30.000.

Jeg synes stadig det er en smule "uldent": Indestående på konti inden
indtræden i virksomhedsordningen er, skattemæssigt, vel en del af
privatøkonomien?. Derfor synes det besynderligt at de per automatik
medregnes til indskudskontoen. Mao. hæves beløbet 31/12 er det blot en
overførsel mellem private konti. Hæves beløbet 1/1 indgår de i
hæverækkefølgen.

Hvad vil der f.eks. ske hvis man ikke havde en separat firmakonto?

Hmmm, måske må jeg snart aftale det møde med revisoren

mvh
Jeppe

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 11-06-02 21:53

"Jeppe N. Madsen" skrev:

> Hvad vil der f.eks. ske hvis man ikke havde en separat firmakonto?

Som udgangspunkt vil der ikke kunne gøres brug af virksomhedsordningen.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 12-06-02 01:46

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> skrev
> Som udgangspunkt vil der ikke kunne gøres brug af virksomhedsordningen.

Det er da vel ikke korrekt. Man bestemmer selv om man vil lade et aktiv/gæld indgå i ordningen.

Kun aktiver/gæld der klart er vedr. virksomheden skal medtages i virksomheden. De andre vælger man enten at indskyde eller hæve som man har lyst til, og altså her bankkontoen.

Tager en kunde et dyrt lån, er det typisk i virkshedsordningen. De høje renter kommer i virksomheden og kunden straffes med enten nedsat kapitalafkast eller højere rentekorrektion (som er lavere end renten på lånet) .

Den adskilte økonomi skal jo forstås, at er et aktiv/gæld valgt ind i virksomhedsordningen er den det 100%, men der er næsten frit slag. Så spørgeren vælger alene, men kun ved start af året, men så igen næste år.

At de så var smartere i startåret at have planlagt det, så indskudskontoen blev negativ og dermed kunne nulstilles denne ene gang vil være optimal, men der medgiver jeg dig, at det kræver at aktiver og gæld er vedr. virksomheden. Men vi taler jo om positiv indskudskonto i dette tilfælde, hvis jeg har forstået det ret.

Mvh. JørgenE

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 12-06-02 18:43

Jørgen E. Madsen <elsted@madsen.mail.dk> writes:

> [...]
>
> Kun aktiver/gæld der klart er vedr. virksomheden skal medtages i
> virksomheden. De andre vælger man enten at indskyde eller hæve som man

Det var netop sådan jeg havde forstået det. For mit vedkommende er det
således kun inventar (som er indkøbt af, og afskrives af firma), der
_skal_ medregnes på indskudskonto.

Men min forvirring er jo ikke just blevet mindre nu da flere personer
har givet modstridende informationer

[...]

> Men vi taler jo om positiv indskudskonto i dette tilfælde, hvis jeg
> har forstået det ret.

Yep.

mvh
Jeppe

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 12-06-02 21:49

"Jørgen E. Madsen" skrev:

>Det er da vel ikke korrekt. Man bestemmer selv om man vil lade et
>aktiv/gæld indgå i ordningen.

Har jeg forstået dig korrekt at du med ovenstående mener, at der er klar
bogholderimæssig adskillelse mellem privat og erhverv, når samme bankonto
bruges til at modtage betalinger fra kunder, betale erhvervsmæssige
regninger, betale evt. hustru- og børnebidrag, betale private PBS-aftaler,
modtage evt. anden indkomst og/eller offentlige ydelser, og at det er muligt
at opgøre årets hævninger, og evt. opsparet overskud?

> [...]
renter kommer i virksomheden og kunden straffes med enten >nedsat
kapitalafkast eller højere rentekorrektion (som er lavere end >renten på

Det er vi ikke uenige i.

>Den adskilte økonomi skal jo forstås, at er et aktiv/gæld valgt ind i
>virksomhedsordningen er den det 100%, men der er næsten frit slag.

Jeg ved ikke helt hvad du vil pointere. At man ikke kan have et lån 50 %
privat og 50 % erhvervsmæssigt?

> [...]
men der medgiver jeg dig, at det kræver at >aktiver og gæld er vedr.
virksomheden. Men vi taler jo om positiv >indskudskonto i dette tilfælde,

Jeg kan ikke helt finde ud af om vi er uenige om noget her.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 13-06-02 00:21

Hej Kenn - du skrev:

> [...]
> modtage evt. anden indkomst og/eller offentlige ydelser, og at det er muligt
> at opgøre årets hævninger, og evt. opsparet overskud?

Ja. Husk det er indskudskontoen vi snakker om - ikke om den efterfølgende drift, for skal det der så ske på en "fælles bankkonto" som er puttet i virksomhedsordning føres det private på en mellemregningskonto med ejer når det er private posteringer. Denne mellemregning skal udlignes rimeligt hurtigt, men man kunne f.eks. starte året med at hæve hele det forventede beløb og overføre til mellemregningen, så har man konstant et tilgodehavende som man jo så gerne må have.
Jeg forsøger ikke at være smart, men kun praktisk og inden for det absolut lovlige.
Men jeg ved, at vi nu er ovre i det tekniske og forvirrer nok mere end vi gavner.
Men i startåret, og med positiv indskudskonto hos Jeppe kan han også tage gælden til købmanden og bedstemor med uden at der er nogen der blander sig. Aktiverne skal derimod være erhvervsmæssige.
Senere ordner kapitalafkast og rentekorrektion effekten, hvis man tager gæld ud eller indfører gæld som er privat - næsten men også kun næsten, men det er "ikke millioner" man kan lave på at tænke i ordningen med hensyn til det, men dog lidt "lommepenge".

Mvh. JørgenE

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 13-06-02 19:07

"Jørgen E. Madsen" skrev:

>Ja. Husk det er indskudskontoen vi snakker om

Ja okay, jeg skal nok lade være med at skrive i newsgroups fremover når
klokken har rundet min sengetid :) - Du naturligvis ganske ret.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 13-06-02 22:18

"Kenn Gerdes" skrev
> Ja okay, jeg skal nok lade være med at skrive i newsgroups fremover når
> klokken har rundet min sengetid :) - Du naturligvis ganske ret.

Mon ikke vi alle har prøvet det, og ærgrer os lidt bagefter.

Mvh. JørgenE

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-06-02 18:34

Jeppe N. Madsen wrote:

> Håber nogen kan kaste lidt lys over det...

Ja, måske ?

Det er desværre mere kompliceret, end dine oplysninger
afdækker,
beklager, men jeg har ikke lavet reglerne

Først er der forskel på primo indgang i VS (VirksomhedS-

ordning), og ultimo, da det er forskellen, der betinger
muligheden for opsparing, - der skal være plads til 70%
af den indkomst, du vil opspare,
du får lov at hæve de 30%, du skal betale,
og så er der kapitalafkast,
kontanter (indestående) i VS får du en rentegodtgørelse
på 6% af, og de kan være gode at modregne i private
renter med 32% fradragsret,

men har du brug for pengene til mere end 6% forrentning,

skal du da hæve dem.

Og så er det et mere langsigtet valg, end blot et år

Så, det er desværre kun marginale råd, du kan få her..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.