Att: knallert 45 ejere...
Fra : Brian Axelgaard

Dato : 10-06-02 15:35

Ja i andre må da også gerne kigge med
Jeg har netop lånt en 45´er af en ven som skal på ferie i en uge. Det er ved
at være et stykke tid siden jeg tog kørekort og jeg erindrer ikke præcist
loven om placering på vejbanen. Er det ikke noget med at man skal fylde lige
så meget som en motocykel / bil.
Altså: Hvor skal man placere sig, når man vil følge loven?

Fra : "H;P

Dato : 10-06-02 15:59

Hejsa ´

Tja, du skal vil køre som en MC´ist, så de tågeshow´s i bil ikke bliver
fristet til at snurre udenom når det passer dem !. Hvilket betyder at du
holder dig ca. i venster hjulspor. Om du holder dig til 50Km/t inden for
byskiltet, så er det jo ikke dit problem at folk prøver at lave en
hasarderet overhaling !. Husk at holde øje med folk bag dig, det er derfra
de fleste problemmer kommer fra. !

Hilsen

H ;P

--
http://home1.stofanet.dk/FalkenDk el. http://falken.vikingdk.net
hpaalling@hotmail.com / ICQ # 28655310

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 10-06-02 16:10

"H;P<Falken>" <hpaalling@`hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa ´
>
> Tja, du skal vil køre som en MC´ist, så de tågeshow´s i bil ikke bliver
> fristet til at snurre udenom når det passer dem !. Hvilket betyder at du
> holder dig ca. i venster hjulspor.

Okay... bare det jeg skulle vide.

> Om du holder dig til 50Km/t inden for
> byskiltet, så er det jo ikke dit problem at folk prøver at lave en
> hasarderet overhaling !.

Nej, det er det vel ikke, men hellere lade dem komme forbi, end at gejle dem
op til de bliver så fanden-i-voldske at de netop laver en hasarderet
overhaling. Det kunne i værste tilfælde også implicere mig, om det så er
fysisk eller psykisk (man kan jo føle at det er ens engen skyld at den kære
unge fører af bilen smarede ind i en modkørende...)

> Husk at holde øje med folk bag dig, det er derfra
> de fleste problemmer kommer fra. !

Ja det tror jeg gerne Vi vil jo helst ikke have for mange
"spøgelses-bilister"!

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 10-06-02 17:11

> hasarderet overhaling !. Husk at holde øje med folk bag dig, det er derfra
> de fleste problemmer kommer fra. !

Ifølge statistikkerne er svingende bilister et større problem - Så det er
mindst ligeså vigtigt at holde øje fremad ... Man kan ikke undgå at blive
lidt små paranoid på 2 hjul - og det er ikke helt uberettiget.

--
/Anders Majland Valby, Denmark
/Aprila Leonardo 150, 98', 41Mm

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 10-06-02 17:18

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> Ifølge statistikkerne er svingende bilister et større problem - Så det er
> mindst ligeså vigtigt at holde øje fremad ... Man kan ikke undgå at blive
> lidt små paranoid på 2 hjul - og det er ikke helt uberettiget.

Okay... takker for oplysningen. Og ja man kan sgu ikke undgå at blive lidt
små paranoid, det må jeg give dig ret i.

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 11-06-02 15:31

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ae2j7s$p9s$1@sunsite.dk...

> Ifølge statistikkerne er svingende bilister et større problem - Så det er
> mindst ligeså vigtigt at holde øje fremad ...

Nej nej Anders!!

Statistikken siger at det mest farlige er halvfulde jyder omkring Fredag kl
17:00 alene på en tør vej der svinger svagt.

MVH Anders

Fra : Claus MC

Dato : 10-06-02 21:20

> Tja, du skal vil køre som en MC´ist, så de tågeshow´s i bil ikke bliver
> fristet til at snurre udenom når det passer dem !.

Jeg håber ikke, at du har kørekort og færdes i trafikken. Hvad giver dig ret
til at skulle bestemme hvordan andre vil køre ?

`/Claus

Fra : Brian/Hekto

Dato : 11-06-02 08:52

In article <ae31jg$ja5$1@sunsite.dk>, clausmc@ofir.dk says...
> [...]
>
> Jeg håber ikke, at du har kørekort og færdes i trafikken. Hvad giver dig ret
> til at skulle bestemme hvordan andre vil køre ?

Det er da helt korrekt!!!!
Man må slet ikke overhale i samme kørebane, som den man overhaler! Derfor
skal en 45'er fylde for et helt køretøj, for ellers bliver den hele tiden
'presset' at tåbelige billister, der ikke kan finde ud af at tænke sig
om! Jo tættere man ligger ved kantstenen, jo tættere på kommer bilerne,
for af een eller anden grund synes de der kun behøver at være samme
afstand til 45'eren, som denne har til kantstenen!

Ellers har Anders ret i, at man skal holde h....... godt øje med
billister der svinger til venstre, eller som kommer fra sideveje.

--
MVH

Brian/Hekto
Rd350 YPVS - LS650 - ?

Fra : RpR

Dato : 10-06-02 16:08

> Altså: Hvor skal man placere sig, når man vil følge loven?

Lidt til højre for midten af din egen vognbane. Men pas på bilisterne. De
har en ide med at knallerter SKAL overhales, uanset om de kører 45km/t eller
110km/t.

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Claus MC

Dato : 10-06-02 21:18

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> Lidt til højre for midten af din egen vognbane. Men pas på bilisterne. De
> har en ide med at knallerter SKAL overhales, uanset om de kører 45km/t
eller
> 110km/t.

Nu spurgte han om placering, hvis han vil følge *loven*! Det er i højre side
af vejen, og ikke som alle de andre forslag, der er kommet her i tråden.

Jeg er klar over, at der er delte meninger om placering - men i følge loven
er det altså så langt til højre som muligt. Jeg mener, at der er omkring
§15.

/Claus

Fra : "H;P

Dato : 10-06-02 23:05

Hejsa´
"Claus MC" skrev i en meddelelse
> Jeg er klar over, at der er delte meninger om placering - men i følge
loven
> er det altså så langt til højre som muligt. Jeg mener, at der er omkring
> §15.

Du er helt sikker ?. Du er sikker på du ikke har læst lovgivningen for
knallert 30 ikke ?.

Specificere venligst . Har du fundet et eller andet på nettet. Jeg har
nemlig selv søgt som død & pine efter lovgivningen for K45, og er kun stødt
ind i en dyl´ens masse ubrugligt, godt blandet et eller andet skrevet på
oldnordisk. :-/.

Da jeg købte knallen, holdte jeg også til højre side i egen vejbane. Men af
fejl lærer man hurtigst. Der kom nogle _dejlige_ situationer ud af det.
Efter jeg begyndte at sætte næsen op efter Mc-Kort, og havde en kammerat der
selv var igang på køreskolen, og efter han havde fået pappet, kørte jeg mere
som ham, og (sjovt nok) så var der et meget markant fald i de _dejlige_
situationer.
Som RpR skriver, så er der mange der ikke kan leve med en lille nr.pld, der
køre foran, og koste hvad det vil så skal de altså udenom *og hvem koster
det så for ?*
Også må jeg lige understrege at jeg kun placere mig som en mc i byen. Andre
steder hvor der er tilladt højere hastigheder er jeg så lille som
overhovedet mulig, og giver mig gerne !.

Hilsen

H ;P<Som mener Claus nok lige kom lidt for hurtig ud af startblokken

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-06-02 08:21

> Som RpR skriver, så er der mange der ikke kan leve med en lille nr.pld,
der
> køre foran, og koste hvad det vil så skal de altså udenom *og hvem koster
> det så for ?*

Og der er også mange der ikke kan se forskel på en stor og en lille
nummerplade og alligevel vil udenom selvom der ikke er plads ...

/A

Fra : Claus MC

Dato : 11-06-02 17:19

> Du er helt sikker ?. Du er sikker på du ikke har læst lovgivningen for
> knallert 30 ikke ?.

Jo - det stadie er jeg ovre

Jeg gentager lige: (efter at have fundet færdselsloven på www.retsinfo.dk)

§ 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i
øvrigt holde så langt til højre som muligt.

...og det skal *ikke* tolkes som placering, hvis der er flere spor i samme
retning (det er nemlig næste §)

> Specificere venligst . Har du fundet et eller andet på nettet. Jeg har

Nej ikke et eller andet, men selveste færdselsloven

> H ;P<Som mener Claus nok lige kom lidt for hurtig ud af startblokken

....det gjorde jeg så ikke, kan du se

/Claus

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-06-02 08:19

> Jeg er klar over, at der er delte meninger om placering - men i følge
loven
> er det altså så langt til højre som muligt. Jeg mener, at der er omkring
> §15.

Ja og det betyder at du skal køre i den højre vognbane på en flersporet vej
(hvis den er plads).

Registreringspligtige knallerter skal placere sig præcist som
motorcyklister, men det var en gang i 60'erne at reglerne blev ændert
således at motorcyklister fik "lov" til at fylde en vognbane...

/A

Fra : Christina Rudkjøbing

Dato : 11-06-02 10:24

Dengang jeg tog kørekort, spurgte jeg specifikt kørelæreren om, hvor en K45
skulle placere sig. Svaret var, at den skulle placere sig som en motorcykel
/ fylde som en bil: Altså ligge lidt til venstre for vejbanens midte.
En bil må i princippet ikke overhale, hvis der ikke også er plads til at
overhale en bil!

Selv ligger jeg konsekvent ikke inde ved kantstenen, da jeg efter mange
erfaringer har fundet ud af, at det er tæt på livsfarligt...! Bilisterne vil
i så fald forsøge at klemme sig forbi selvom, der ikke er plads... og hvis
bilisterne chikanerer mig, så bliver jeg bare stædig- men ellers kan jeg
sagtens finde på lige at holde lidt ind til siden og lade dem "suse forbi".
Jeg har bare ikke ondt af dem, hvis jeg holder fartgrænsen- fx. 50 i byen.

/Christina

--

*****Suzuki Zillion*****

---- Fjern NOSPAM ved svar til min email-adresse ----

christina@NOSPAMrudkjoebing.dk

ICQ: 8419335

Fra : "H;P

Dato : 11-06-02 12:06

Hejsa´

"Christina Rudkjøbing" skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
vil
> i så fald forsøge at klemme sig forbi selvom, der ikke er plads...

Jaa, det er dejligt at blive _sat_ i en parkeret bil, specielt når man
tænker på at fjolset i bilen udemærket kunne se, at der hverken var plads
el. tid til at overhale. så han trak bare til højre da han var på siden af
undertegnet. Kunne lige ha´ dyrket en der skulle ud af en af de parkeret
biler uden at kigge bagud først.*WHACK*...fordør lige i skallen :-/

H ; P<Der generalt nyder turene & er ellers agtpågiven og venligsindet

Fra : Claus MC

Dato : 11-06-02 17:22

"Christina Rudkjøbing" <christina@NOSPAMrudkjoebing.dk> skrev i en
meddelelse news:ae4fda$b4f$1@sunsite.dk...
> [...]
motorcykel
> / fylde som en bil: Altså ligge lidt til venstre for vejbanens midte.

Placeringen er sikkert den mest sikre / optimale for knallertkøreren - ingen
tvivl om det.

Men det oprindelige spørgsmål gik på det lovmæssige, og så er ovenstående
ulovligt.

/Claus

Fra : Claus MC

Dato : 11-06-02 17:21

> Ja og det betyder at du skal køre i den højre vognbane på en flersporet
vej
> (hvis den er plads).

Nej....det er §15, 2, men før man læser den, skal man læse stk. 1

> Registreringspligtige knallerter skal placere sig præcist som
> motorcyklister,

Det har du fuldstændig ret i

> men det var en gang i 60'erne at reglerne blev ændert
> således at motorcyklister fik "lov" til at fylde en vognbane...

Nope - der er en skumbanan som præmie, hvis du finder *den* paragraf !

§ 15 gælder for alle kørende.

/Claus

Fra : Kurt Melkesjasker

Dato : 11-06-02 17:56

--

> [...]
lige
> så meget som en motocykel / bil.
> Altså: Hvor skal man placere sig, når man vil følge loven?

Ifølge hæftet "Tillykke med din nye knallert45" fra Rådet for større
færdselssikkerhed står der på side 5 at man skal placere sig
citat start:
"ligesom en motorcykel skal knallerten placeres til højre på kørebanen, men
dog ikke længere inde, end at den ses som en tydelig del af trafikstrømmen.
Der skal også være plads til at manøvrere."
citat slut

Med 2-hjulet hilsen
melkesjasker@ishoejby.dk
www.kurts45ere.subnet.dk

Fra : Jon Larsen

Dato : 20-07-02 11:15

> [...]
> dog ikke længere inde, end at den ses som en tydelig del af
trafikstrømmen.
> Der skal også være plads til at manøvrere."
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jeps.. så se dog at komme ud fra den kantsten Ud og fyld i trafikken....
Jeg må dog indrømme at det er blevet bedre efter jeg har fået MC... så vil
de ikke overhale mig

MVH.

Jon Larsen
Gixxer 250