/ Forside / Teknologi / Udvikling / SQL / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
SQL
#NavnPoint
pmbruun 1704
niller 962
fehaar 730
Interkril.. 701
ellebye 510
pawel 510
rpje 405
pete 350
gibson 320
10  smorch 260
Hvad er princippet i en trigger?
Fra : Rune Klausen


Dato : 10-06-02 12:53








 
 
Jan Eliasen (10-06-2002)
Kommentar
Fra : Jan Eliasen


Dato : 10-06-02 13:11



Rune Klausen (10-06-2002)
Kommentar
Fra : Rune Klausen


Dato : 10-06-02 13:32


"Jan Eliasen" <jan@eliasen.dk> wrote in message
news:Pine.GSO.4.44.0206101408560.8092-100000@borg.cs.auc.dk...
> On Mon, 10 Jun 2002, Rune Klausen wrote:
>
> > Hvad er princippet i en trigger?
> Lige til en anden gang så er det uhøfligt ikke at skrive sit spørgsmål i
> kroppen også - så er det nemmere at svare på.

Jo, men det var faktisk en fejl at jeg kom til at sende det uden at skrive
det i body'en, jeg trykkede på enter det forkerte sted, og så blev den sendt
istedet for at rykke en linie ned i body'en.

tak for svarerne :)

-Rune



Jens Gyldenkærne Cla~ (10-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 10-06-02 13:14

"Rune Klausen" <rune.klausen@paradis.dk> skrev:

[spørgsmål kopieret fra emnefeltet]
> Hvad er princippet i en trigger?

Det er noget SQL-kode der køres umiddelbart efter en
handlingsforespørgsel (INSERT, UPDATE eller DELETE). Det kan
benyttes til at opdatere samme eller andre tabeller og det kan også
benyttes til at kontrollere om en given handling overhovedet skal
(må) udføres. Det sidste sker ved at den transaktion triggeren er
en del af afbrydes.

I MS SQL før version 2000 har triggere været eneste mulighed for at
opnå kaskadehandlinger - det kan nu klares langt bedre med
defiering af kaskadehandlinger direkte i relationerne.

Til valideringsformål - hvor triggeren skal stoppe en transaktion
hvis valideringen fejler - bør man hvis det er muligt benytte
constraints eller andet - det er hurtigere. Men der er tilfælde
hvor triggeren ikke kan undværes.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Rune Klausen (10-06-2002)
Kommentar
Fra : Rune Klausen


Dato : 10-06-02 13:34


"Jens Gyldenkærne Clausen" <jc@dmf.dk> wrote in message
news:Xns922990C4B68Djcdmfdk@130.225.247.90...
> "Rune Klausen" <rune.klausen@paradis.dk> skrev:
>
> [spørgsmål kopieret fra emnefeltet]
> > Hvad er princippet i en trigger?

my bad.

tak for svaret

-Rune



Jakob Møbjerg Nielse~ (10-06-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Møbjerg Nielse~


Dato : 10-06-02 17:30

> Hvad er princippet i en trigger?

SVJH, burger PostreSQL også triggers til at representere relationer.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."
| -- Terry Pratchett, Reaper Man



Martin Christensen (10-06-2002)
Kommentar
Fra : Martin Christensen


Dato : 10-06-02 23:20

-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA1

>>>>> "Jakob" == Jakob Møbjerg Nielsen <jakob@dataloger.dk> writes:
>> Hvad er princippet i en trigger?
Jakob> SVJH, burger PostreSQL også triggers til at representere
Jakob> relationer.

Øh... den bruger dem muligvis til at checke integrity contstraints
med.

Martin

- --
Homepage: http://www.cs.auc.dk/~factotum/
GPG public key: http://www.cs.auc.dk/~factotum/gpgkey.txt
-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
Version: GnuPG v1.0.6 (GNU/Linux)
Comment: Using Mailcrypt+GnuPG <http://www.gnupg.org>

iEYEARECAAYFAj0FJfQACgkQYu1fMmOQldXlJACglVWgHeVqzIhyoKn+JUuF9l6s
ZVsAoOkGUDJ6YaRNQcOvXn0aIIIq3V24
=X9OW
-----END PGP SIGNATURE-----

Jakob Møbjerg Nielse~ (11-06-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Møbjerg Nielse~


Dato : 11-06-02 00:27

> Øh... den bruger dem muligvis til at checke integrity contstraints
> med.

Jeps... men det er til gengæld også det eneste der sker, når man
opretter disse relationships. Som du sikkert ved, kan man ikke
umiddelbart finde ud af hvilke relationships der er i databasen. Det er
heller ikke muligt at lave et dump der opretter relationships i en anden
database (det er her der bruges triggers i stedet).

Det er IMHO ikke særligt pænt.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."
| -- Terry Pratchett, Reaper Man



Martin Christensen (11-06-2002)
Kommentar
Fra : Martin Christensen


Dato : 11-06-02 00:53

-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA1

>>>>> "Jakob" == Jakob Møbjerg Nielsen <jakob@dataloger.dk> writes:
Jakob> Jeps... men det er til gengæld også det eneste der sker, når
Jakob> man opretter disse relationships. Som du sikkert ved, kan man
Jakob> ikke umiddelbart finde ud af hvilke relationships der er i
Jakob> databasen.

Ikke det? Jeg har overfladisk undersøgt psql for det, men kan ikke
lige få den til at give den slags oplysnigner, men det skulle da undre
mig meget, hvis den bare 'glemmer' det.

Jakob> Det er heller ikke muligt at lave et dump der opretter
Jakob> relationships i en anden database (det er her der bruges
Jakob> triggers i stedet).

Jeg kan ikke se, hvad det har med triggers at gøre, men at dømme fra
dumpformatet, er det nok meget rigtigt (så vidt jeg husker).

Jakob> Det er IMHO ikke særligt pænt.

Det er da oplagt at lave integrity constraints vha. triggers, hvis
ikke det kommer til at betyde særligt nedsat hastighed. Men det skulle
det jo helst ikke. Ellers er triggers nok ikke implementeret optimalt.

Martin

- --
Homepage: http://www.cs.auc.dk/~factotum/
GPG public key: http://www.cs.auc.dk/~factotum/gpgkey.txt
-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
Version: GnuPG v1.0.6 (GNU/Linux)
Comment: Using Mailcrypt+GnuPG <http://www.gnupg.org>

iEYEARECAAYFAj0FO/IACgkQYu1fMmOQldVfBQCgsDpFzBHiHGEHr+oV2IbRIk/r
TkIAoIw2SLAC7IgS8YUM/DzbHrjwuiN9
=M5ry
-----END PGP SIGNATURE-----

Jens Gyldenkærne Cla~ (11-06-2002)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 11-06-02 09:22

Martin Christensen <knightsofspamalot-factotum@gvdnet.dk> skrev:

>Jakob> Det er IMHO ikke særligt pænt.
>
> Det er da oplagt at lave integrity constraints vha. triggers,

Tjo - hvis man ikke har muligheden for at lave det via constraints
og/eller relationer. Så vidt jeg ved er en trigger altid et ekstra
lag SQL i forhold til en constraint eller en relation der er
defineret direkte på tabellen. Det kan måske godt optimeres så der
ikke er nogen performanceforskel af betydning, men det bliver i
mine øjne ikke så elegant som man kan gøre det med ægte relationer.

> -----BEGIN PGP SIGNATURE-----

Kan du ikke droppe den på usenet. Den fylder og vi har ikke rigtig
noget at bruge den til. Du må også gerne skifte din citatmarkør ud
med standarden som er "> " (og ">" foran andre citater). Når du
benytter "brugernavn> " bliver det vanskeligt at citere dine
citater, i det mange newsprogrammer ikke genkender citatmarkøren
som et præfiks.

Prøv at kigge forbi http://www.usenet.dk/netikette/linje.html og
http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Martin Christensen (11-06-2002)
Kommentar
Fra : Martin Christensen


Dato : 11-06-02 16:32

-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA1

>>>>> "Jens" == Jens Gyldenkærne Clausen <jc@dmf.dk> writes:
>> Det er da oplagt at lave integrity constraints vha. triggers,
Jens> Tjo - hvis man ikke har muligheden for at lave det via
Jens> constraints og/eller relationer. Så vidt jeg ved er en trigger
Jens> altid et ekstra lag SQL i forhold til en constraint eller en
Jens> relation der er defineret direkte på tabellen. Det kan måske
Jens> godt optimeres så der ikke er nogen performanceforskel af
Jens> betydning, men det bliver i mine øjne ikke så elegant som man
Jens> kan gøre det med ægte relationer.

I et øjebliks omtågethed adskilte jeg ikke triggers og constraints
ordenligt. Det er naturligvis altid ønskværdigt, at vores opfattelse
af en model og den implementerede model svarer så meget til hinanden,
som det er praktisk muligt, og dette er ingen undtagelse. At der på
det tekniske plan er en halvvejs flydende grænse mellem især triggers
og constraints hjælper vel kun med til at undgå redundans og fremme
optimering.

>> -----BEGIN PGP SIGNATURE-----
Jens> Kan du ikke droppe den på usenet. Den fylder og vi har ikke
Jens> rigtig noget at bruge den til.

Nej, det er et princip, jeg ikke går på kompromis med. Og hvis det
skulle ske (igen), at nogen forsøger at udgive sig for at være mig,
ville du bestemt have noget at bruge den til, for da slet ikke at tale
om, at den ville være en forsikring for mig. Desuden kan de fleste
nogenlunde modne newsreadere automatisk fortolke digitale signaturer
og i det mindste skjule dem, hvis ikke bekræfte dem.

Jens> Du må også gerne skifte din citatmarkør ud med standarden som er
Jens> "> " (og ">" foran andre citater). Når du benytter "brugernavn>
Jens> " bliver det vanskeligt at citere dine citater, i det mange
Jens> newsprogrammer ikke genkender citatmarkøren som et præfiks.

Jo, hvis jeg får andre opfordringer til det, skal jeg nok ændre dem.
Selv synes jeg (og en del andre, men åbenbart ikke så meget her på
egnen), at de er vældigt praktiske, men hvis det er generelt, at de
generer mere end de gavner, skal de nok blive pakket væk.

Jens> Prøv at kigge forbi http://www.usenet.dk/netikette/linje.html og
Jens> http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html

Hmpf! Det plejer at være mig, der henviser dertil.

Martin

- --
Homepage: http://www.cs.auc.dk/~factotum/
GPG public key: http://www.cs.auc.dk/~factotum/gpgkey.txt
-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
Version: GnuPG v1.0.6 (GNU/Linux)
Comment: Using Mailcrypt+GnuPG <http://www.gnupg.org>

iEUEARECAAYFAj0GF9UACgkQYu1fMmOQldUCJgCg4wg/WttaLgJWMSO9ijwyMqsq
XfQAl2TJoRfI5QgVcGcSSGtxo/+xg0o=
=rFN6
-----END PGP SIGNATURE-----

Jonas Koch Bentzen (11-06-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Koch Bentzen


Dato : 11-06-02 17:03

Martin Christensen wrote:
>
>>>>>>"Jens" == Jens Gyldenkærne Clausen <jc@dmf.dk> writes:
>>>>>
>
> Jens> Du må også gerne skifte din citatmarkør ud med standarden som er
> Jens> "> " (og ">" foran andre citater). Når du benytter "brugernavn>
> Jens> " bliver det vanskeligt at citere dine citater, i det mange
> Jens> newsprogrammer ikke genkender citatmarkøren som et præfiks.
>
> Jo, hvis jeg får andre opfordringer til det

Det får du hermed.


Nis Jorgensen (11-06-2002)
Kommentar
Fra : Nis Jorgensen


Dato : 11-06-02 17:59

On Tue, 11 Jun 2002 18:03:18 +0200, Jonas Koch Bentzen
<ingen.email@eksempel.dk> wrote:

>> Jo, hvis jeg får andre opfordringer til det
>
>Det får du hermed.

Og siden det var i flertal, får du også en herfra.

--
Nis Jorgensen
Amsterdam

Please include only relevant quotes, and reply below the quoted text. Thanks

Martin Christensen (11-06-2002)
Kommentar
Fra : Martin Christensen


Dato : 11-06-02 18:41

-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA1

>>>>> Nis Jorgensen <nis@dkik.dk> writes:
> On Tue, 11 Jun 2002 18:03:18 +0200, Jonas Koch Bentzen
> <ingen.email@eksempel.dk> wrote:
>>> Jo, hvis jeg får andre opfordringer til det
>> Det får du hermed.
> Og siden det var i flertal, får du også en herfra.

ACK.

Martin

- --
Homepage: http://www.cs.auc.dk/~factotum/
GPG public key: http://www.cs.auc.dk/~factotum/gpgkey.txt
-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
Version: GnuPG v1.0.6 (GNU/Linux)
Comment: Using Mailcrypt+GnuPG <http://www.gnupg.org>

iEYEARECAAYFAj0GNkQACgkQYu1fMmOQldWdZQCZAaqhriyO94D6G53E9mY4rCpq
o4oAnRBRKpyW/fp0NxOAHksiO/uzn+PC
=t6Vt
-----END PGP SIGNATURE-----

Jan Eliasen (11-06-2002)
Kommentar
Fra : Jan Eliasen


Dato : 11-06-02 19:55



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste