Cat 5 og Cat 5e
Fra : Gaffa

Dato : 10-06-02 12:36

Hvad er der forskel på et Cat 5 og et Cat5e kabel (bortset fra et ekstra e i
navnet altså)
?

Hilsen
Gaffa

--
Ved svar via E-mail skal du fjerne 'x' foran min e-mail adresse.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-06-02 13:09

"Gaffa" <xleineweb@post2.tele.dk> wrote in message
> Hvad er der forskel på et Cat 5 og et Cat5e kabel (bortset fra et ekstra e
> navnet altså)
> ?

Forbedret cat 5, på engelsk (e)nhanced cat 5

Det er optimeret til traffik på alle par samtidigt.

Fra : Gaffa

Dato : 10-06-02 14:51

Betyder det noget for den hastighed mit net kan køre med ?

Hilsen
Gaffa

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-06-02 15:21

> Betyder det noget for den hastighed mit net kan køre med ?

Tjaa, jeg mener faktisk at almindeligt cat5 ikke specificeret til at køre
100 base-TX men kun T. Altså så vidt jeg husker kun halv dupleks.

Du kan køre 1000base-T på cat 5e

I Teorien har cat5e større båndbredde.. cat5 100 Mhz, forbedret 125 Mhz

Men hvis du vil lave en cat 5e installation, skal du tænke på at det er det
svageste led der bestemmer....

Så både kabel, stik og patchkabler skal være cat5e for at opnå den ønskede
calgori. Og faktisk også fra same producent, for at være hel på tværs