onClose( )
Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 09-06-02 21:41

Hejsa

Jeg har et bruger system hvor en bruger sættes til online når han/hun er
logget ind. Status opbevares i en database. Der findes så en funktion - log
ud - som sætter status til offline.
Bruges denne funktion ikke, men lukkes vinduet bare, sættes brugerens status
ikke til offline. Dette resultere i, at det vil se ud som om der er en masse
online, som i realiteten ikke er det.

Jeg har forsøgt mig med en løsning, som den dating.dk og netdate.dk bruger
med, at når vinduet lukkes, er der et lille popup vindue, der åbnes og
sætter brugerens status i databasen til offline, hvorefter det lukker.

Jeg har dog kun kunnet finde en funktion der virkede, nemlig onunload() som
resulterede i, at når man skiftede side på selve siden, blev man logget ud.
Så smed jeg det ned i en 1 pixel høj frame, men der fungerede det slet
ikke - popup vinduet kom ikke.

Findes der ikke en onClose( ) som jeg kan sætte i <body> og som kalder en
funktion, hvor jeg ordner alt med nyt vindue og log ud i db ?

Håber nogle kan hjælpe.

m v h
Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 10-06-02 14:51

Jeg har sat mig for en anden løsning som er bedre.

så dette spg. er ikke længere aktuelt!

/Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Jimmi Storgaard

Dato : 21-06-02 10:10

Så er det nok meningsløst at skrive det, men jeg gør det alligevel.

At klienten skal fortælle serveren, at den nu lukkes, vil aldrig virke 100%.
Du vil altid risikere, at en bruger hiver netstikket ud af væggen eller
slukker PC'en direkte og derved har klienten ikke en chanche for at give
serveren besked. Når jeg har arbejdet med det har jeg altid gjort hvad jeg
kunne for at lade klienten give serveren besked om at brugeren har lukket
sit vindue. Derudover har jeg altid en rutine, f.eks i en applet, hvor
klienten poller serveren på et givent interval. Serveren rigisterer så,
hvornår klienterne sidst har kontaktet, og hvis der er gået mere end f.eks.
10 sekunder, dropper serveren klienten. Derved sikrer du, at der aldrig er
klienter, som 'hænger' på serveren i evighed.