Kickstart = Benzin på jorden
Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 09-06-02 17:55

Hej NG

Jeg har en Suzuki DM 50 og et lille problem (Ja endnu ét)
Hver gang jeg kickstarter den sprøjter der benzin ud af udstødningshullet,
udstødningen slutter ikke helt tæt da den ene bolt ikke kan hænge ordentligt
i cylinderen (skal have skåret nyt gevind oppe i cylinderen.) Selvom
udstødningen ikke slutter helt tæt skal den da ikke stå og sprøjte benzin ud
der ? Eller er det mig der har taget fejl af noget ? Nogen der ved hvad jeg
kan gøre ved det ?
Jeg kan ikke kickstarte den, da jeg tror at det er det meste af benzinen der
vælter ud der.... er nødt til at løbe den igang :(

MVH
Morten

Fra : Preuthun

Dato : 13-06-02 20:30

Hej Morten.
Jo. Det passer godt nok, at der må lække benzin ud der, hvis pakningen ikke
er tæt. Hvor skulle den uantændte benzin ellers forsvinde hen?
Jeg mener at du skal få det ordnet.
Utætheden kan iøvrigt også være en lille smule medvirkende til at den har
svært ved at starte.
Men der kan være flere andre gode grunde til at den ikke vil starte som
f.eks:
1) Forkert blandingsforhold. Kan skyldes kaburator, indsugningsfilter,
pakninger, falsk luft mm.
2) For lidt kompression som f. eks. kan skyldes: Utæt toppakning, utæt ved
tændrøret, slidte stempelringe, eller slidt stempel og cylinder.
3) Dårlig tændrør, eller dårligt tændsystem iøvrigt.
4) For ringe underkompression, som bl.a. kan skyldes utæt bundpakning, utæt
pakning mellem blokdelene, slidte pakdåser eller slidte indsugningsvintiler.
5) Ukyndig hjemmetuning kan også let medføre startproblemer. Jeg tænker her
på vildt hakkede stempler evt. kombineret med vanvittige indsugningshuller
og fantastiske skyllekanaler.
6) Tilkokset udstødningsrør.

Det var bare lidt som jeg lige kunne komme på fra min egen knallert ungdom.
Senere har jeg haft fornøjelsen af at køre en skøn-og-fin GT380'er i ca. 4
dejlige år.
Nu er det ikke for at være bedrevidende, men vil du have en god knallert at
køre på kan du lige så godt først som sidst sørge for at motoren
grundlæggende set er i ordentlig stand overalt.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 16-06-02 23:42

"Preuthun" <preuthun@email.dk> wrote in message
> [...]
her
> på vildt hakkede stempler evt. kombineret med vanvittige indsugningshuller
Er ikke tunet :) stellet har det skidt nok i forvejen
> 6) Tilkokset udstødningsrør.
Er det ikke :), jeg tror at det nok er en af pakningerne der er gået... jeg
tror pakningen i min karburator er gået da den pisser benzin ud derfra
også... kan ligeså godt skifte pakninger de andre steder, tændrør og evt
stempelringe... stemplet virker ikke som om det fejler noget...
> [...]
> køre på kan du lige så godt først som sidst sørge for at motoren
> grundlæggende set er i ordentlig stand overalt.
Det er en motor som jeg har købt brugt.. men den ser (og føles) som om den
stort set ikke er blevet brugt til særligt meget andet end søndagskørsel
*LOL*
Den gamle motor der sad på var vist nok blevet voldtunet og så gjort lovlig
lige inden jeg købte den brugt... så jeg ville ærligt talt ikke reparere på
den da den gik i stykker... alt skulle nok skiftes i den :-/ så jeg fandt en
ny med kun originale dele (påstod han) som ikke var blevet tunet (virker
heller ikke sådan)
jeg overvejede at få forstærket stellet lidt og så få den til at køre bare
10 km/t stærkere...
Tak for hjælpen
MVH
Morten