Linux eller ej ??
Fra : Allan Madsen

Dato : 09-06-02 15:06

Hej med jer...

Jeg ved ikke om det er den rette gruppe jeg skriver i, men håber i kan
hjælpe mig...

Jeg kører i øjeblikket med windows, men kunne godt tænke mig at prøve Linux,
hvilket jeg er blevet anbefalet.

Men hvilke programmer fra windows virker til Linux??
Vil fx ICQ og Winamp virke under Linux ?
Kan det lige så meget, og hvor får man fat på det ??

Har hørt at der findes gratis versioner... Hvad skal man vælge??

Håber i kan hjælpe...

Mvh og pft

Allan Madsen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-06-02 15:19

Allan Madsen wrote:

> Jeg ved ikke om det er den rette gruppe jeg skriver i, men håber i kan
> hjælpe mig...

Med at befri endnu en luser fra Ondskabens Imperium ? Så gerne...

> Men hvilke programmer fra windows virker til Linux??

Stort set ingen. Undtagelserne er Java programmer (som generelt kører
ad h...... til på linux) og de få programmer, der findes til begge
operativsystemer (mest server-programmer).

Men der findes masser af kloner/alternativer til dine Windowsprogrammer.

[...]

> Har hørt at der findes gratis versioner... Hvad skal man vælge??

Jeg synes, at du skal downloade Lycoris/Redmond Linux fra sunsite og
installere den på en fri partition på din maskine. Derefter henter du
OpenOffice samme sted og installerer den. Så skulle du være kørende.

-Claus

Fra : Martin Schultz

Dato : 09-06-02 19:32

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> Stort set ingen. Undtagelserne er Java programmer (som generelt kører
> ad h...... til på linux) og de få programmer, der findes til begge

Hmm jeg synes da de kører ganske ok. HVad er det du har lagt mærke til?

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-06-02 20:10

Martin Schultz wrote:

> Hmm jeg synes da de kører ganske ok. HVad er det du har lagt mærke til?

At det er sløvt. I en grad så du nemt kan skrive fra det, når du tamper
data ind. At fonts er tude-grimme. At det i nogle situationer /æder/ din
RAM. At garbage-collectoren ser ud til at køre som en sindssyg, når der
ikke er det mindste brug for det - og omvendt: At den ingensteds er at
finde, når det er virkeligt tiltrængt. At det tilsyneladende tager røven
på programmørerne så du pludseligt har en process, der gufler 75% CPU i
sig for at vise en dialogboks. At interfacet er tude-grimt. At der er 117
forskellige versioner af JRE, og at hvert Java program ser ud til at kræve
lige præcist sin egen version for at kunne køre (på et tidspunkt havde jeg
tre forskellige jre'er installeret).

Jeg /hader/ Java-programmer. Sproget er måske ok, men programmerne ?

-Claus

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 09-06-02 20:25

> [...]

> tre forskellige jre'er installeret).
>
> Jeg /hader/ Java-programmer. Sproget er måske ok, men programmerne ?

Du behøver ikke holde igen. Fortæl os nu blot hvad du *virkelig*
mener...

Du glemte helt at nævne de torskepander der koder ting til at bruge
double-buffering, med det resultat at programmet kører nogenlunde på
ens egen maskine, men så snart man kører det over nettet (for slet
ikke at snakke om over SSH), så tager det syv lange og syv brede.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-06-02 20:44

Peter Dalgaard BSA wrote:

> [...]

> ens egen maskine, men så snart man kører det over nettet (for slet
> ikke at snakke om over SSH), så tager det syv lange og syv brede.

Oracle 9.0.1.0

-Claus

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-06-02 20:19

On Sun, 09 Jun 2002 21:10:29 +0200, Claus Rasmussen wrote:

[... uha ...]

> Jeg /hader/ Java-programmer. Sproget er måske ok, men programmerne ?

Gælder det ikke Java på alle platforme?

Mvh.

--
"You know, I don't think math is a science. Adam Sjøgren
I think it's a religion." asjo@koldfront.dk

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-06-02 20:24

Adam Sjøgren wrote:

> On Sun, 09 Jun 2002 21:10:29 +0200, Claus Rasmussen wrote:
>
> [... uha ...]

> Gælder det ikke Java på alle platforme?

Jeg må med beklagelse sige, at de Java programmer, jeg har haft
lejlighed til at prøve på både Windows og Linux, kørte klart bedst
på Windows.

Jeg har ingen anelse om hvorfor.

-Claus

Fra : frank damgaard

Dato : 10-06-02 09:38

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> wrote:

> Jeg må med beklagelse sige, at de Java programmer, jeg har haft
> lejlighed til at prøve på både Windows og Linux, kørte klart bedst
> på Windows.

> Jeg har ingen anelse om hvorfor.

Det kunne være de er optimeret til en given "java løsning" ?

F.eks. nogle sider med Java virker fint i MSIE, men opfører sig
lige dårligt om der anvendes Sun's JRE i windows eller Linux.
Så her er der forskel på MS JavaVM og Sun's java ?

"fonte" problemer er ofte fordi der ikke findes de samme
fonte i linux og windows, og javaprogrammøren har kun tænkt
på en platform ?

--
Frank Damgaard |

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-06-02 11:15

> Jeg må med beklagelse sige, at de Java programmer, jeg har haft
> lejlighed til at prøve på både Windows og Linux, kørte klart bedst
> på Windows.
>
> Jeg har ingen anelse om hvorfor.

Måske kan vi vove et gæt her, hvis du kommer med oplysning om hvilke
programmer og under hvilke JVM'er.

Min erfaring er at Java kører stort set ens på de to platforme med en
moderne JVM, og at applets i en umodificeret Netscape 4.x kører
dårligt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 10-06-02 19:57

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Måske kan vi vove et gæt her, hvis du kommer med oplysning om hvilke
> programmer og under hvilke JVM'er.

JRE/JDK: 1.1.7, 1.1.8, 1.3.1, IBM Java, Sun Java

Programmer: LimeWire (kører hæderligt), ArgoUML (kører slemt), Oracle
9.0.1.0 (kører rædselsfuldt - gav op). Plus nogle flere som jeg har
prøvet ind i mellem. Mit generelle indtryk er, at det kører træls, er
grimt og at det bestemt ikke er hurtigt. Og ind i mellem er det direkte
uanvendeligt.

Sammenligningsgrundlaget til Windows er Oracles Java installations-
program. Oracle 9.0.1.0 er nok det værste jeg nogensinde har set (det
var det, der åd 75% CPU for at vise en dialogboks), men alle tidligere
som nuværende versioner af installationsprogrammet har en temmeligt
ringe performance på linux sammenlignet med Windows.

Jeg ved ikke, hvad det skyldes. Jeg kan forestille mig, at programmørerne
udvikler på Windows og sikrer sig at performancen dér er i orden, men så
snart programmet kommer over på linux, viser det sig, at programmørerne
har anvendt tricks, der bare ikke dur' i linux-sammenhæng.

Men min holdning til Java-programmer er også mere et udtryk for frustra-
tion. Jeg mener: Hvis den performance Java programmerne ligger for dagen
på linux er prisen for at have platformsuafhængige programmer, så er jeg
tilbøjelig til at mene, at det er dårlig handel.

Og så er man ligesom tilbage ved udgangspunktet: Hvorfor ikke bare skrive
et almindeligt kompileret program i noget rimeligt portabelt C/C++ og så
lade autoconf og venner klare resten ?

-Claus

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-06-02 21:18

> [...]
> prøvet ind i mellem. Mit generelle indtryk er, at det kører træls, er
> grimt og at det bestemt ikke er hurtigt. Og ind i mellem er det direkte

Jeg mener at Oracle benytter IBM's JVM. Med hensyn til grimt, så er
der generelt nogen fontproblemer som jeg ikke fatter de ikke har gjort
noget ved, men det har jo ikke noget med hastigheden at gøre.

Så hvis vi lige skelner imellem grimt og langsomt grænsende til
uanvendeligt, så vil jeg godt betvivle at det generelt kører så ringe
som du har oplevet. Der må være andet der påvirker systmet.

> [...]
> som nuværende versioner af installationsprogrammet har en temmeligt
> ringe performance på linux sammenlignet med Windows.

Jeg har ikke prøvet 9i, men 8i var slet ikke så slem. Formentlig
noget grafikgejlnoget, kombineret med X?

> [...]
> et almindeligt kompileret program i noget rimeligt portabelt C/C++ og så

Det er et spørgsmål om kildetekst versus binær kode, vil jeg tro.

JVM'erne svinger enormt, og de seneste 1.4 er klart bedre end 1.1.8
med venner. Bedøm ikke den interne Oracle JVM ud fra den standalone
der ligger på installations-mediet.

Fra : DUdsen

Dato : 10-06-02 21:34

Claus Rasmussen wrote:

> [...]
> det kører træls, er grimt og at det bestemt ikke er hurtigt. Og
> ind i mellem er det direkte uanvendeligt.

kan det passe det er suns jre 14 der er på færde jeg opleve selv
et proformance tab da jeg opgraqdere fra 1.3.1
IBMs er gennerelt bare meget sløvt.

> [...]
> over på linux, viser det sig, at programmørerne har anvendt
> tricks, der bare ikke dur' i linux-sammenhæng.

Nej det er nok selve parseren fejlen er

> [...]
> bare skrive et almindeligt kompileret program i noget rimeligt
> portabelt C/C++ og så lade autoconf og venner klare resten ?

Fordi det ikke er så sexet som java og windows folk aner
gennerelt ikke ghvad en kompler samt at der findes udviklings
biblioteker til grafik på flere platforme.

--
Daniel Udsen <dudsen@gjk.dk>
Køer er gudommlige www.koen.dk

Fra : Brian Christensen

Dato : 09-06-02 15:19

On Sun, 09 Jun 2002 16:05:33 +0200, Allan Madsen wrote:

> [...]
> det ??
>
> Har hørt at der findes gratis versioner... Hvad skal man vælge??

Det er godt nok mange spørgsmål
En god idé vil være at læse http://www.sslug.dk/linuxbog og evt.
http://debianguiden.dk - så bliver du lidt klogere på området.

Med hensyn til Winamp, så er der et udemærket alternativ til linux
www.xmms.org (den kan endda bruge Winamp skins)

ICQ vil jeg anbefale http://ickle.sf.net - den understøtter den nye
ICQ protokol.

mvh
Brian

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-06-02 17:23

Brian Christensen wrote:

> En god idé vil være at læse http://www.sslug.dk/linuxbog og evt.
> http://debianguiden.dk - så bliver du lidt klogere på området.

Jeg tror nærmere, han bliver skræmt fra vid og sans og tror, at Linux
kun kan styres fra kommandolinjen. Debian er ikke lige den distribution,
man skal begynde med.

Fra : Brian Christensen

Dato : 09-06-02 22:40

On Sun, 09 Jun 2002 18:22:50 +0200, Jonas Koch Bentzen wrote:

> Jeg tror nærmere, han bliver skræmt fra vid og sans og tror, at Linux
> kun kan styres fra kommandolinjen. Debian er ikke lige den distribution,
> man skal begynde med.

Nej, man skal da være indstillet på at linux IKKE er Windows når man går
i gan med en dist. som Debian eller Slackware. Så er det en peg og klik
linux, man leder efter er det nok ikke lige Debian.

Jeg synes dog stadig at www.sslug.dk/linuxbog giver en god introduktion
til linux hvis man ikke ved noget om det på forhånd.

mvh
Brian

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-06-02 15:25

Allan Madsen wrote:

> Men hvilke programmer fra windows virker til Linux??

Ingen er det hurtige svar. Men ofte findes der andre og lige så gode
programmer.

> Vil fx ICQ og Winamp virke under Linux ?

Nej. Men Gaim eller Licq er fortrinlige ICQ-klienter og xmms er funktionelt
næsten magen til winamp.

> Kan det lige så meget, og hvor får man fat på det ??

Når du installerer Windows får du et operativsystem uden et eneste brugbart
program. Alle de Linux-distributioner, jeg kender har flere hundrede
programmer på installationsmediet.

> Har hørt at der findes gratis versioner... Hvad skal man vælge??

Distributioner (nogle af de mest populære):
http://www.suse.dk/
http://www.mandrake.com/
http://www.redhat.com/
http://www.debian.org/

CD-køb:
http://www.linuxpusher.dk/

Dokumentation:
http://www.sslug.dk/linuxbog/

/Rasmus

It may be the only innovation in Windows (CTRL-ALT-DELETE was
not invented by MS).
- Hans Reiser

Fra : Skunk

Dato : 10-06-02 06:18
Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 09-06-02 16:02

"Allan Madsen" <allan-m@lystig.dk> wrote in message
> Hej med jer...

Dav dav

> Jeg ved ikke om det er den rette gruppe jeg skriver i, men håber i kan
> hjælpe mig...

Jo, du ramte vist plet.

> Jeg kører i øjeblikket med windows, men kunne godt tænke mig at prøve
Linux,
> hvilket jeg er blevet anbefalet.

Alt kommer an på behov. Hvis du bare spille de nyeste spil, samt surfe
på nettet mens du hører musik og arbejder lidt i word eller exel, så
burde du endelig forsætte med at bruge windows.
Unix er mere til server og udviklings brug, men er du træt af langsomme
og ustabile windows, så kan du faktisk også bruge unix som
arbejdsstation. Dog er det ikke så brugervenligt som windows og du vil
måske savne en del programmer.

> Men hvilke programmer fra windows virker til Linux??

Meget få.

> Vil fx ICQ og Winamp virke under Linux ?

Jeg bruger ikke Linux, men en anden unix der hedder FreeBSD. Her har jeg
centericq, som giver dig ICQ, yahoo messenger, AO messenger og MS
messenger i et program.

> Kan det lige så meget, og hvor får man fat på det ??

Om det kan lige meget? Det kræver mere fra din side, men det er det hele
værd. Hvis du bliver bidt af unix, så vil du nok aldrig bruge windows
igen, men det kommer jo igen an på hvad du vil bruge det til.
Den 10'ende udkommer FreeBSD 4.6-Release, som jeg varmt kan anbefale.
Hvis du er int i det, kan jeg også godt anbefale en god Unix/FreeBSD bog
for begyndere.

> Har hørt at der findes gratis versioner... Hvad skal man vælge??

100% gratis, se ovenstående.

> Håber i kan hjælpe...

Håber det var hjælp nok, uden at vi skulle ud i en MS vs Unix og Linux
vs FreeBSD diskution

mvh
db

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 09-06-02 16:05

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> wrote in message
> [...]
> Den 10'ende udkommer FreeBSD 4.6-Release, som jeg varmt kan anbefale.
> Hvis du er int i det, kan jeg også godt anbefale en god Unix/FreeBSD

Glemte helt at give dig adressen: www.FreeBSD.org

mvh
db

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-06-02 17:14

Daniel Blankensteiner wrote:

> [...]
> på nettet mens du hører musik og arbejder lidt i word eller exel, så
> burde du endelig forsætte med at bruge windows.

Tja, altså.. Alt det, du nævner, kan man sagtens i Linux (dog skal man
selvfølgelig bruge OpenOffice.org eller lignede i stedet for Word og
Excel). Eneste undtagelse er spillene.

> Unix er mere til server og udviklings brug

Nå? Jeg er ellers glad for min Linux-skrivebordsmaskine.

> Jeg bruger ikke Linux, men en anden unix der hedder FreeBSD. Her har jeg
> centericq, som giver dig ICQ, yahoo messenger, AO messenger og MS
> messenger i et program.

Nu ikke forvirre manden, vel? : ) CenterICQ kan selvfølgelig også køre
på Linux.

Og vil man have et grafisk "kvikbesked"-program, så er der jo Gaim,
Everybuddy mm.

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 09-06-02 17:36

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.email@eksempel.dk> wrote in message

> Tja, altså.. Alt det, du nævner, kan man sagtens i Linux (dog skal man
> selvfølgelig bruge OpenOffice.org eller lignede i stedet for Word og
> Excel). Eneste undtagelse er spillene.

Ja, men de opgaver klarer windows fint, så der vil ikke være nogen grund
til at skifte, hvis det er det eneste han bruger computeren til.

> Nå? Jeg er ellers glad for min Linux-skrivebordsmaskine.

Jeg skriver vist også at unix også sagtens kan bruges til det.

> Nu ikke forvirre manden, vel? : ) CenterICQ kan selvfølgelig også køre
> på Linux.

Det vidste jeg ikke. Alle Linux programmer kan køre under FreeBSD, men
ikke alle programmer til FreeBSD kan køre under Linux. Jeg troede
CenterICQ var et FreeBSD program, men det er da fint hvis det også kan
køres under Linux (eller det er måske et Linux program?, tja det er
vist også ligemeget).

mvh
db

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-06-02 17:41

Daniel Blankensteiner wrote:
> "Jonas Koch Bentzen" <ingen.email@eksempel.dk> wrote in message

> surfe

> Ja, men de opgaver klarer windows fint

Det er som man tager det. Hvis man gerne vil kunne stole på de
programmer, man kører, og man ikke vil overhældes med virusser, så
skulle man måske overveje Linux. Ligeså, hvis man er moralsk nok til
ikke at bruge piratkopierede programmer, men alligevel ikke har lyst til
at bruge tusindvis af kroner på programmer.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 09-06-02 18:12

On Sun, 09 Jun 2002 18:35:44 +0200, Daniel Blankensteiner wrote:

> [...]
> CenterICQ var et FreeBSD program, men det er da fint hvis det også kan
> køres under Linux (eller det er måske et Linux program?, tja det er

Har du aldrig hørt POSIX standarten?!

Sålænge vi benytter samme compiler vil consol programmer som CenterICQ
sagtens fungere.

Det bliver først problematisk når vi når til closed source programmer der
explicit skal compileres på den platform som det skal afvikles fra.

Tænk dig dog om.

Bo Simonsen

Join the GNU generation

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 09-06-02 19:03

"Bo Simonsen" <paltas@geekworld.dk> wrote in message
> Tænk dig dog om.

Hvad mener du?

db

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 09-06-02 20:05

"Bo Simonsen" <paltas@geekworld.dk> wrote in message

> Har du aldrig hørt POSIX standarten?!

Jo det har jeg. Men du kan måske garantere at samtlige programmer i
FreeBSD port samlingen overholder den standard?

db

Fra : Bo Simonsen

Dato : 09-06-02 21:31

On Sun, 09 Jun 2002 21:04:40 +0200, Daniel Blankensteiner wrote:

> Jo det har jeg. Men du kan måske garantere at samtlige programmer i
> FreeBSD port samlingen overholder den standard?

Ja, da FreeBSD ikke har sin egen compiler.

Bo Simonsen

Join the GNU generation

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 10-06-02 11:20

In article <pan.2002.06.09.22.30.29.858088.2134@geekworld.dk>, Bo Simonsen wrote:

> Ja, da FreeBSD ikke har sin egen compiler.

Det har linux heller ikke :)

/ole_guldberg

--
see my pgp public key at http://home20.inet.tele.dk/ole_guldberg
or at: http://pgp.mit.edu:11371/pks/lookup?op=get&search=0xEC74D4C5

Fra : DUdsen

Dato : 09-06-02 18:20

> [...]

> Ja, men de opgaver klarer windows fint, så der vil ikke være
> nogen grund til at skifte, hvis det er det eneste han bruger

Det kommer da an på om manden nu bedre kan lide at arebejde med
et unix ui.

> [...]
> da fint hvis det også kan køres under Linux (eller det er
> måske et Linux program?, tja det er vist også ligemeget).

FreeBSD har ikke nogle workstation prgrammer linux ikke også har
og de er oftere nemmere at få instaleret under linux.
Der er lidt på server siden samt nogle af de ting der kører i
kernel space, firewall's o.s.v.
Derudover er der instalationen her er mandrake suse ret hat
menge gange nemmere at overskue for folk der ikke kendet til
opbygningen og programfladen på et unix system.

Fra : Kent Friis

Dato : 09-06-02 17:38

Den Sun, 09 Jun 2002 18:14:06 +0200 skrev Jonas Koch Bentzen:

> [...]
>Excel). Eneste undtagelse er spillene.

>Nå? Jeg er ellers glad for min Linux-skrivebordsmaskine.

Linux er heller ikke Unix(R)(tm)(C)(P)(etc).

Mvh
Kent
--
If I wanted a blue screen, I would type "xsetroot -solid blue"
- not D:\WINNT\SETUP

Fra : Bo Simonsen

Dato : 09-06-02 18:13

On Sun, 09 Jun 2002 18:38:18 +0200, Kent Friis wrote:

> Linux er heller ikke Unix(R)(tm)(C)(P)(etc).

Officielt er Linux ikke, da Linux ikke er unix95/unix98 certificeret.

Bo Simonsen

Join the GNU generation

Fra : frank damgaard

Dato : 09-06-02 20:25

Kent Friis <leeloo@phreaker.net> wrote:

> Linux er heller ikke Unix(R)(tm)(C)(P)(etc).

so what, "unix(tm)" er blot et stempel man får efter
at have betalt et passende beløb til opengroup.org og fået
gennemgået en del tests og fået certificering.

Men nu er der vel i denne tråd ingen grund til at begynde
at tale om HPUX, AIX, OpenUnix,...

--
Frank Damgaard |

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 09-06-02 18:58

Jonas Koch Bentzen wrote:
> Daniel Blankensteiner wrote:

> Tja, altså.. Alt det, du nævner, kan man sagtens i Linux (dog skal man
> selvfølgelig bruge OpenOffice.org eller lignede i stedet for Word og
> Excel). Eneste undtagelse er spillene.

Jeg kan ikke lade være med at nævne at vores datter på 9 helt har tabt
interessen for vores xp-er efter vi har fået linux. Hun er helt vild med
linux-spil og fun-tingende. Jeg har måtted lave hende sin egen bruger da
jeg ikke er helt vild med pingviner og smileys på desktoppen.
Hun er også vild med at lave sin egen disktopindstillinger og baggrund.
Og så surfer hun selvfølgelig.

Hilsen Claus Larsen

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 09-06-02 20:02

"claus Christian Larsen" <tip@tophygiejne.dk> wrote in message
> [...]

Det var altså ikke mig der skrev ovenstående. Hvilket man skulle tro, da
du skriver "Daniel Blankensteiner wrote:".

mvh
db

Fra : Bo Simonsen

Dato : 09-06-02 18:10

On Sun, 09 Jun 2002 17:02:25 +0200, Daniel Blankensteiner wrote:

> [...]
> 10'ende udkommer FreeBSD 4.6-Release, som jeg varmt kan anbefale. Hvis
> du er int i det, kan jeg også godt anbefale en god Unix/FreeBSD bog for

Manden vil prøve Linux og ikke FreeBSD..

Bo Simonsen

Join the GNU generation

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 09-06-02 19:06

Hvis

> Manden vil prøve Linux og ikke FreeBSD..

"Manden" kender ikke noget til "unix", men har sikker kun lige hørt om
noget der hedder Linux. Du kan da være ligeglade med om han prøver
FreeBSD eller Linux!

db

Fra : Bo Simonsen

Dato : 09-06-02 19:42

On Sun, 09 Jun 2002 20:05:39 +0200, Daniel Blankensteiner wrote:

> "Manden" kender ikke noget til "unix", men har sikker kun lige hørt om
> noget der hedder Linux. Du kan da være ligeglade med om han prøver
> FreeBSD eller Linux!

Ikke når manden explicit spørger om Linux.
Bo Simonsen

Join the GNU generation

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 09-06-02 20:03

> Ikke når manden explicit spørger om Linux.

Fordi "manden" kun tror det findes Windows og Linux i verden (hvilket
jeg også gjorde første gang jeg hørt om Linux). At oplyse ham om andre
"unix" alternativer ser jeg ikke noget forkert i. Jeg oplyser ham blot
om hans valgmuligheder.

db

Fra : Bo Simonsen

Dato : 09-06-02 21:32

On Sun, 09 Jun 2002 21:03:18 +0200, Daniel Blankensteiner wrote:

> [...]
> jeg også gjorde første gang jeg hørt om Linux). At oplyse ham om andre
> "unix" alternativer ser jeg ikke noget forkert i. Jeg oplyser ham blot

Det har du så for vidt ret i, det er stortset kun folk fra
univeritetsmiljøer eller folk der har arbejdet med unix selvføglelig, der
ved, at der findes forskellige Unix-flavors..

Bo Simonsen

Join the GNU generation

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-06-02 21:43

Bo Simonsen <paltas@geekworld.dk> writes:

> Det har du så for vidt ret i, det er stortset kun folk fra
> univeritetsmiljøer eller folk der har arbejdet med unix selvføglelig, der
> ved, at der findes forskellige Unix-flavors..

En bruger tror, at alle Unix'er er ens.
En programmør er overbevist om, at der er små forskelle på Unix'er.
En administrator ved at alle Unix'er er fuldstændig forskellige.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Kim Petersen

Dato : 17-06-02 13:53

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> En bruger tror, at alle Unix'er er ens.
> En programmør er overbevist om, at der er små forskelle på Unix'er.
> En administrator ved at alle Unix'er er fuldstændig forskellige.

Hørt!

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 17-06-02 15:13

Thomas Bjorn Andersen <tbanews@gen-v.net> wrote in

> En bruger tror, at alle Unix'er er ens.
> En programmør er overbevist om, at der er små forskelle på Unix'er.
> En administrator ved at alle Unix'er er fuldstændig forskellige.

Der er også nok være en enkelt Microsoft-supporter eller to, der finder de
forskellige Windows-versioner ret forskellige...

--
Best regards, Niels Kr. Jensen
Please replace invalid by "dk" to reply by mail.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-06-02 21:32

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> writes:

> "claus Christian Larsen" <tip@tophygiejne.dk> wrote...
>
> Det var altså ikke mig der skrev ovenstående. Hvilket man skulle tro, da
> du skriver "Daniel Blankensteiner wrote:".

Nej, det var Jonas der skrev det, som svar på et af dine indlæg. Det
kan også ses på antallet af '>' i attributionslinjen (og på farven af
citaterne i nogle newsreadere).

Claus begik den minimale fejl også at inkludere Jonas'
attributionslinje med "Daniel ... wrote:" uden at citere noget af det
du har skrevet.

--
Jacob - www.bunk.cc
Never let your schooling interfere with your education.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-06-02 17:21

Allan Madsen wrote:

> Jeg kører i øjeblikket med windows, men kunne godt tænke mig at prøve Linux,
> hvilket jeg er blevet anbefalet.
>
> Men hvilke programmer fra windows virker til Linux??

Stort set ingen. Men der er masser af gode alternativer.

> Vil fx ICQ og Winamp virke under Linux ?

Der findes i tonsvis af "kvikbesked"-programmer til Linux. Søg på
Jabber, ICQ mv. på http://freshmeat.net/.

http://www.liga.dk/
http://linuxpusher.dk/

> Har hørt at der findes gratis versioner...

Gør som alle andre begyndere: Hent det på nettet, rod i timevis med
disketter, ISO-filer og hjemmebrænder-cd'er, og kom så her bagefter og
klag over, at Linux er svært... : ) Eller også kunne du jo vælge at
betale de få hundrede kroner, det koster for en officiel version, der
har manualer. Det gør installationen meget lettere.

> Hvad skal man vælge??

Jeg foretrækker SuSE Linux. Den er også rimeligt god for begyndere.
Lycoris Desktop/LX ligeså.

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-06-02 18:50

Allan Madsen wrote in <3d03613f$0$14596$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>:
> Men hvilke programmer fra windows virker til Linux??

Jeg er begyndt at bruge Linux på min workstation. Efter et stykke tid må
jeg nok indrømme, at stort set alle mine Windows-programmer har jeg slet
ikke lyst til at køre længere.

Der er nogle få tilbage. Jeg saver Adobe Photoshop. Men min licens er
heller ikke gyldig længere, så jeg skulle stoppe med at bruge den alligevel.

Så er der mit regnskabsprogram (Summa Summarum fra Stoneware). Jeg tror
godt jeg kan få det til at køre, men indtil videre kører jeg det fra
Windowsmaskinen som står lige ved siden af min Linux-maskine. :)
(Min kærestes maskine, den kører multiboot med Windows 98 og Linux)

Hvad har vi mere... Kan ikke lige komme i tanker om noget...

> Vil fx ICQ og Winamp virke under Linux ?

ICQ? Nej. Du skal bruge en ICQ klon. Men faktisk tror jeg der er flere
ICQ-programmer til Linux end Windows.

Winamp? Det tror jeg ikke... Men XMMS er ca. det samme. Faktisk kan den
bruge Winamp skins.

> Kan det lige så meget,

Hvis du spørger mig, så kan Linux mere end Windows. Den største fordel ved
Windows er den gode understøttelse af Windows-programmer. (Synes jeg...)

Men det er interessant at betragte indlæringskurven på de to systemer.
Altså: Med Windows kommer du lynhurtigt i gang med at lave simple ting. Men
du rammer til gengæld hurtigt loftet. Når du har lært at installere
programmer, og læse den tilhørende dokumentation, så er der ikke så meget
tilbage du kan gøre.

I Linux tager det noget længere tid, for du kan de grundlæggende ting. Til
gengæld er der langt højere til loftet. Mange vil mene at det slet ikke
findes.
Hvis man ikke lige kan finde et program, som kan det, man har brug for, så
kan man ofte sammensætte mindre programmer, og få løst sin opgave. Den
slags minde programmer, og en effektiv måde at sammensætte dem, findes ikke
rigtigt i Windows. Det er mere "take it or leave it".

Igen, alt dette er min oplevelse.

> hvor får man fat på det ??

Det kommer an på hvilken distribution du vil bruge. Jeg har lidt på
fornemmelsen at Suse vil være et godt valg, men jeg ved ikke selv noget om
Suse.

> Har hørt at der findes gratis versioner... Hvad skal man vælge??

Næsten alle distributioner kan man blot downloade som iso-filer og brænde
dem som en eller flere CD'er. Med fx. Debian er der faktisk ingen
officielle CD'er man kan købe. Men man kan downloade de officielle ISO'er,
brænde dem, og så har man "rigtige" Debian-CD'er. Der er folk som fx.
linuxpusher.dk der gør dette, og så sælger CD'erne til favorabel pris.

Men nogle distributioner kan man også købe, i en fin æske med masser af
CD'er og en god manual. Der får man også ofte support via fx. telefon
og/eller email. Det er godt til begyndere, og desuden støtter du
Linux-verdenen økonomisk. Det er altid godt.

Men man behøver slet ikke blande CD'er ind i det. Fx. med Debian kan man
downloade 6 disketter (altså 6 diskette-images man kan putte på 6
disketter). Med de 6 disketter kan man lave en installation der er stor
nok, til at downloade resten. Men disse mere avancerede installationer,
hvor man ikke bare putter en CD i drevet, bør du vente med. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 09-06-02 20:10

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> Der er nogle få tilbage. Jeg saver Adobe Photoshop. Men min licens er
> heller ikke gyldig længere, så jeg skulle stoppe med at bruge den
alligevel.

Du ved det... men alligevel... Gimp. Den bliver altså bedre og bedrejo mere
man bruger den - selv den virker "mærkelig" når man kommer fra Photoshop

> Så er der mit regnskabsprogram (Summa Summarum fra Stoneware).

Finder en god substitut til linux, må du gerne sige til.

> Hvad har vi mere... Kan ikke lige komme i tanker om noget...

Homebanking! Det er så irreterende, at mit pengeinstitut ikke kan finde ud
af at lave understøttelse for Linux.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Soren Hansen

Dato : 09-06-02 20:24

On Sun, 09 Jun 2002 21:09:34 +0200, Tonni Aagesen wrote:
> mit regnskabsprogram (Summa Summarum fra Stoneware).
> Finder en god substitut til linux, må du gerne sige til.

Jeg bruger selv gnucash. Den, synes jeg er, ganske udmærket, når man lige
har vænnet sig til det der dobbelt-bogføringsprincip.

--
Søren Hansen Linuxkonsulent I/S
Open source specialist http://www.linuxkonsulent.dk

Fra : Jesper Krogh

Dato : 09-06-02 20:24

In article <ae095i$iig$1@sunsite.dk>, Tonni Aagesen wrote:
> [...]
>
> Finder en god substitut til linux, må du gerne sige til.

> Homebanking! Det er så irreterende, at mit pengeinstitut ikke kan finde ud

Skift penge institut til et der virker. Amagerbanken har kørt uden
problemer for mig de sidste 1½ år. De benytter BEC's javaapplet.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk - Mandrake 8.2 PowerPack er nu i hus.

Fra : Skunk

Dato : 10-06-02 06:08

Jesper Krogh wrote:

> Skift penge institut til et der virker. Amagerbanken har kørt uden
> problemer for mig de sidste 1½ år. De benytter BEC's javaapplet.

Af samme grund har jeg lige skiftet til Nordea. De understøtter Mozilla og
Java 1.4 udemærket.

/Skunk

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 09-06-02 21:44

In <ae095i$iig$1@sunsite.dk> "Tonni Aagesen" <use.my@signature.please> writes:

> [...]

>man bruger den - selv den virker "mærkelig" når man kommer fra Photoshop

Men Gimp er vist stadigvaek ikke understoettelse af CMYK ?

>Homebanking! Det er så irreterende, at mit pengeinstitut ikke kan finde ud
>af at lave understøttelse for Linux.

De burde bare lave en homebanking, der virkede som standarderne foreskrive, saa ville det ogsaa virke under
alle platforme, men nej, de programmere windows specific.

/Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 10-06-02 16:37

Den Sun, 9 Jun 2002 20:43:38 +0000 (UTC) skrev Martin Moller Pedersen:

>Men Gimp er vist stadigvaek ikke understoettelse af CMYK ?

Ikke sidst jeg checkede, men hvem f*nden udskriver på fotosættere
nutildags? Til almindelig skærm-brug (fx. www) er RGB perfekt.

>De burde bare lave en homebanking, der virkede som standarderne foreskrive, saa ville det ogsaa virke under
>alle platforme, men nej, de programmere windows specific.

Nu snakker du vist web-bank... De fleste banker har (havde?) både et
"home-bank" program (.EXE, kræver modem), og et web-bank der kører over
nettet.

Mvh
Kent
--
Which one is faster - Lotus Notes or Lotus Esprit?

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-06-02 09:04

Tonni Aagesen wrote in <ae095i$iig$1@sunsite.dk>:
> Du ved det... men alligevel... Gimp. Den bliver altså bedre og bedrejo
> mere man bruger den - selv den virker "mærkelig" når man kommer fra
> Photoshop

Yeps. Men jeg savner nu alligevel Photoshop. :)

Gimp er nok lige så god, i hvert fald til mit behov. Men det er Photoshop
jeg er vant til at bruge...

> Homebanking! Det er så irreterende, at mit pengeinstitut ikke kan finde ud
> af at lave understøttelse for Linux.

Nårja, homebanking... Den løser jeg indtil videre også via en
Windows-maskine.
Sidst jeg prøvede kunne jeg slet ikke navigere på deres site.
En skam, for banken har ydet langt mere end man kunne forvente på alle
mulige andre områder, derfor skifter jeg ikke.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-06-02 20:18

On Sun, 9 Jun 2002 21:09:34 +0200, Tonni Aagesen wrote:

> Homebanking! Det er så irreterende, at mit pengeinstitut ikke kan
> finde ud af at lave understøttelse for Linux.

Skift

Mvh.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 09-06-02 20:34

"Adam Sjøgren" <spamtrap@koldfront.dk> skrev i en meddelelse

> Skift

"Kan" jeg desværre ikke af uransagelige grunde.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>