Erstatningskrav??
Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 08-06-02 15:32

Jeg er kommet til at tænke over noget.

Da jeg fik stjålet min 45'er blev den fundet igen i svært ødelagt tilstand.
Den skulle rep'es for 16000 Kr
af hvilket jeg skulle betale de 'gyldne' 20 % af hos Topdanmark. ( har
skiftet siden til Bauta ).
Men men men, den blev fundet i garagen hos tyven, så jeg går ud fra at
Topdanmark har rejst erstatningskrav
hos ham for det resterende beløb. Og nu er det jeg tænker. Kan jeg ikke gøre
det samme ??
Politiet i Bagsværd ville ikke ud med hvor de havde fundet den, men var dog
så 'dumme' at lade en lap
hænge på styret med adr. på hvor den var fundet, så ham er jeg bekendt med.
Hvad gør man i sådan en situation??

MVH Anders

Fra : Claus Rolsted

Dato : 08-06-02 17:12

"Anders Sune Jensen" <lillejensen.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d02160b$0$8947$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> Topdanmark har rejst erstatningskrav
> hos ham for det resterende beløb. Og nu er det jeg tænker. Kan jeg ikke

Jo, det vil TopDK såmænd nok gøre i forbindelse med at straffesagen mod
tyven. Og det bør du også gøre, hvis du vil have dækket din selvrisiko. Hør
om ikke TopDK kan være dig behjælpelig med OM straffesagen er afgjort, eller
HVORNÅR den bliver det.

Eller ring til politiet igen og forklar at du vil anlægge sag om erstatning
mod tyven. Det skulle de forhåbentligt ikke have noget imod at være
behjælpelig med.

> Hvad gør man i sådan en situation??

Det kan ikke betale sig for dig at hyre en advokat og sagsøge tyven i en
selvstændig retssag, når beløbet ikke er større. Hvis tyven ikke vil betale
frivilligt, synes jeg, du skal prøve at ringe til den anklagemyndighed, som
har sagen, og fortælle, at du har et erstatningskrav mod tyven i forbindelse
med tyveriet. Så burde anklageren kunne hjælpe dig videre.

--
mvh. Claus Rolsted
Vespa ET2 - kommer sommer, kommer mc-kort

Fra : mc-stup

Dato : 09-06-02 10:04

Anders Sune Jensen skrev:

> [...]
> så 'dumme' at lade en lap
> hænge på styret med adr. på hvor den var fundet, så ham er jeg bekendt med.

Hej!

Hvis du har en indboforsikring, kan det meget vel tænkes, at der er en
retshjælpsforsikring og så kan den måske betale en advokat. Ellers er der
nogle gratis advokatservices i de fleste kommuner, hvor man kan få tip og
tricks. Een væsentlig ting er, at hvis dit erstatningskrav skal pådømmes i
retssagen, så skal det være meget udspecificeret og ikke blot et cirkabeløb
uden fakturaer. Eksempelvis bør du have papiret fra TopDK, der viser, at du
har betalt de 20 procent. Men prøv din indboforsikring. Det kan være løsningen.

Mvh

Stup
XS1100S, der stå og glor på den største kontante udskrivning dens herre og
mester har gjort siden den selv blev købt: Nye vinduer for 75.000,-.........

Fra : Claus Rolsted

Dato : 09-06-02 21:29

"mc-stup" <mc-stup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du har en indboforsikring, kan det meget vel tænkes, at der er en
> retshjælpsforsikring og så kan den måske betale en advokat.

Desværre har retshjælpsforsikringerne næsten altid en selvrisiko på 10%, dog
minimum 2.500 kr, så advokatudgifterne skulle i så fald også søges dækket
ved erstatningskravet, for at det kan betale sig.

Fra : Jess Mathiasen

Dato : 09-06-02 21:49

Hmm jeg mindes følgende sag:
Flere bygninger i byen var blevet overmalet med grafitti.
Til sidst fangede de synderen og mange "pedeller" mødte op i retten med
regninger for fjernelse af svineriet - i samarbejde med anklageren.
Forsvareren spurgte hver enkelt om der havde været taksator på skaden inden
oprydningen og alle krav hvor dette ikke var tilfældet - blev afvist.
Til sidst sad skiderikken sgu' og kluklo i retten
Det er altså vigtigt at der har været taksator på....
Mvh
Jess