Gateway på RH 7.2 (Kernel 2.4.9-31)
Fra : Dennis Petersen

Dato : 07-06-02 23:45

Hej hajer...
Jeg har tidligere haft en RH 6.2 og havde ingen problemer med at sætte den
op som webserver, gateway, ssh server mm...
Men nu kan jeg dælme ikke finde ud af at sætte min nye op til at være
gateway.
Jeg tror jeg har fundet ud af at der skal leges med noget "ip route add
....", hvis jeg skal have mulighed for at kunne forbinde til et VPN på
arbejdet fra en af klienterne, men nu har jeg prøvet alt muligt uden held
efter nogle ret sparsomme howto's.
Jeg har følgende setup:
10.0.0.1 (indersiden af min Cisco 677 router)
10.0.0.2 (eth1 på min RH 7.2)
192.168.0.1 (eth0 på min RH 7.2 som indersiden bruger som gateway)

Jeg står så i den situation at jeg skal lave en route fra 192.168.0/24 til
10.0.0/24 og det kan jeg sørme ikke finde ud af
Jeg er heller ikke sikker på hvor jeg skal gemme de "ip route add" sætninger
henne.

Jeg kan pinge 10.0.0.1, men så gør den det fra 10.0.0.2.
Jeg kan også pinge 192.168.0.2, men så gør den det fra 192.168.0.1
Hvis jeg laver en ping -I 192.168.0.1 10.0.0.1 får jeg ingen pakker tilbage.
Er der nogle der kan hjælpe?
mvh
Dennis Petersen

Fra : Dennis Petersen

Dato : 08-06-02 10:21

Hej igen...
Nu kan jeg godt pinge 10.0.0.2 fra 192.168.0/24 netværket, men jeg kan
søreme ikke komme videre til 10.0.0.1 med mindre det er fra 10.0.0.2
Er der tale om noget netfilter?
Jeg har prøvet at vælge no firewall i lokkit, men den siger
ipchains: Protocol not available... men den skal da heller ikke bruge
ipchains... den skal da bruge iptables?
Jeg kører også med KDE3.0 og her giver firewall-config tilsyneladende heller
ingen effekt selvom jeg siger alt fra src eth0 dest eth1 og endnu en src
eth1 dest eth0
Er det bare mig eller er det lidt mærkeligt?

Jeg har også prøvet guidedog som anbefalet tidligere i denne gruppe - men
det generer mig at jeg ikke kan se hvad den laver - så meget newbie synes
jeg heller ikke jeg er - og man udvikler sig jo ikke hvis ikke man ser hvad
der faktisk sker

Så jeg har desværre stadig brug for lidt hjælp.
mvh
Dennis Petersen

Fra : Dennis Petersen

Dato : 10-06-02 17:51

Så lykkedes det... Sikke selvforsynende jeg er

Det viste sig at RH 7.2 som standard starter etc/init.d/ipchains og det skal
den selvfølgelig ikke...
Det virker skam fint med guidedog (
http://www.simonzone.com/software/guidedog/ )... Så nu kan
jeg rode videre med det.
Så nu skal jeg "måske" have rodet med guarddog (
http://www.simonzone.com/software/guarddog/ )
Er der nogen der har erfaring med den? Jeg har jo allerede sat min C677
router til at være ret lukket,
og jeg gider altså ikke sidde og vælge alle mulige programmer fra flere
maskiner der må få lov til at få
adgang til det store net... det bliver nok lige i overkanten for mit hjemme
behov.

Så her var vel også et lille tip til dem der ikke kunne finde ud af det
ligesom mig.
mvh
Dennis P