FW melder om NetBios req fra en NAT adr ?
Fra : Thomas Ras

Dato : 07-06-02 19:48

Hejsa

Jeg har:

- 1 stk. win98SE
- 1 stk. netkort
- 1 stk. pc
- 1 stk. ZoneAlarm

...koblet til TCD bredbånd/dynamisk ip.

Jeg har nu for anden gang inden for kort tid fået flg. i loggen:

"The firewall has blocked Internet access to your computer (NetBIOS Name)
from 192.168.2.20 (NetBIOS Name)."

Hvordan kan en 192.168.. -adresse figurere her?

MVH
Thomas G.

Fra : Thomas Ras

Dato : 07-06-02 19:59

Oops, for at undgå forvirring:

- Der skal naturligvis stå "..TDC..."

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 07-06-02 22:56

Thomas Ras wrote:
> [...]
> from 192.168.2.20 (NetBIOS Name)."
>
> Hvordan kan en 192.168.. -adresse figurere her?

fordi et eller andet fjols lader sit interne samba net floode internettet..

samba broadcaster til hele sit subnet for at fortælle at den er altså på
den adresse.. nogle dårligt konfigurerede firewalls forwarder så bare
alt hvad der kommer fra det interne net..

Fra : Kent Friis

Dato : 08-06-02 02:28

Den Sat, 08 Jun 2002 00:56:14 +0300 skrev Dennis Jakobsen:

> [...]
>den adresse.. nogle dårligt konfigurerede firewalls forwarder så bare
>alt hvad der kommer fra det interne net..

Du burde skrive SMB i stedet for samba. SMB er protokollen, samba er et
program der implementerer denne protokol på *nix-maskiner. I dette
tilfælde kunne det sagtens være en windows SMB der er problemet.

Mvh
Kent
--
If I wanted a blue screen, I would type "xsetroot -solid blue"
- not D:\WINNT\SETUP

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 08-06-02 17:25

Kent Friis wrote:

> Du burde skrive SMB i stedet for samba. SMB er protokollen, samba er et
> program der implementerer denne protokol på *nix-maskiner. I dette
> tilfælde kunne det sagtens være en windows SMB der er problemet.

nej, SMB er kort for Samba.. CIFS er protokollen..

og ligegyldigt hvilket tilfælde det er i er det irrelevant hvilket OS
det kommer fra..

Fra : Kent Friis

Dato : 08-06-02 17:33

Den Sat, 08 Jun 2002 19:25:27 +0300 skrev Dennis Jakobsen:

>nej, SMB er kort for Samba.. CIFS er protokollen..

Nix.

SMB er "Server Message Block", og er meget tæt relateret til CIFS (jeg
er ikke klar over den præcise forskel).

>og ligegyldigt hvilket tilfælde det er i er det irrelevant hvilket OS
>det kommer fra..

Hvis det er fra en windows-maskine, kan du ikke give samba skylden.

Mvh
Kent
--
Running Windows on a Pentium is like having a brand new Porsche but only
be able to drive backwards with the handbrake on.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-06-02 17:08

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> SMB er "Server Message Block", og er meget tæt relateret til CIFS (jeg
> er ikke klar over den præcise forskel).

Der er ingen, jvf. Samba-folkene selv.
http://sunsite.dk/samba/docs/man/samba.7.html

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 09-06-02 11:16

Kent Friis wrote:
> Hvis det er fra en windows-maskine, kan du ikke give samba skylden.

Kan samba ikke kører under windows? :)

Fra : Kent Friis

Dato : 09-06-02 13:36

Den Sun, 09 Jun 2002 12:15:41 +0200 skrev Christian E. Lysel:

>Kan samba ikke kører under windows? :)

Det tror jeg ikke umiddelbart. Den skal jo bruge port 137, som OS'et
allerede bruger til sin egen SMB-implementation.

Mvh
Kent
--
F0 0F C7 C8 - Intel Pentium bug

Fra : Anders Brabæk

Dato : 10-06-02 16:25

"Thomas Ras" <lirum@larum.com> wrote in message
> [...]
> from 192.168.2.20 (NetBIOS Name)."
>
> Hvordan kan en 192.168.. -adresse figurere her?

Har jeg set gentagende gange med fejlkonfigurede DNS servere.
-Anders
http://Look-at-IT.com

Fra : Thomas Ras

Dato : 13-06-02 05:49