Simpelt problem med scenes. Hjælp.
Fra : J. R.

Dato : 07-06-02 19:47

Hej.

Hvordan gør jeg følgende:

Jeg har 3 scenes, med hver sin animation.
På hver af de tre scenes er der 3 knapper, der henviser scenerne til
hinanden.
Hver scene er sat til at stoppe animationen ca. midt i forløbet.

Hvordan får jeg knapperne til at spille RESTEN af den pågældende scenes
animation,
for HEREFTER at begynde at spille den scene, de hver i sær henviser til?

Jeg synes ikke rigtigt at kunne indsætte noget efter "gotoandplay"...

Jeg er komplet newbie i Flash.
Help-a-newbie-a-day!

Venlig hilsen
Jan R

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 10-06-02 18:18

J. R. <jagara@12mail.dk> wrote:

> [...]
> for HEREFTER at begynde at spille den scene, de hver i sær henviser til?
>
> Jeg synes ikke rigtigt at kunne indsætte noget efter "gotoandplay"...

Hej JR

På knapperne skal Du rigtigt nok have en action som får din Flashfilm
til at fortsætte afspilningen af den scene knappen befinder sig i.

Derudover skal Du ved hver knap definere værdien af en variabel som vi
kan kalde "denKnapDuTrykkede".
Eksempel for den knap som leder til scene 1:

onpress{
var denKnapDuTrykkede = "scene1";
play ();
}

I sidste frame af hver scene skal Du have en if-sætning a'la

if (denKnapDuTrykkede == "scene1"){
gotoAndplay("scene 1", 1);
} else if (denKnapDuTrykkede == "scene2"){
gotoAndplay("scene 2", 1);
}else if (denKnapDuTrykkede == "scene3"){
gotoAndplay("scene 3", 1);
}else
stop ();
}

Bemærk de to lighedstegn i if-sætningerne!

Venlig hilen,
Henrik