Backup af unices
Fra : Jesper Krogh

Dato : 10-02-01 09:44

Hvad bruger folk af program til backup af unices i netwærk, hvor det
hele skal ud på en backup server med tape drive?

Er der noget frit GPL, der er godtnok til det eller skal man ud at
købe?

--
/Jesper Krogh
Student at DTU Denmark.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-02-01 10:12

Den Sat, 10 Feb 2001 09:44:12 +0100 skrev Jesper Krogh:
>Hvad bruger folk af program til backup af unices i netwærk, hvor det
>hele skal ud på en backup server med tape drive?

tar+rsh

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede uploadet: moon.png

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-02-01 10:26

jesper@linuxpusher.dk (Jesper Krogh) writes:

> Er der noget frit GPL, der er godtnok til det eller skal man ud at
> købe?

Skal det være GPL?

Prøv at se på dump og restore, de er med i 4.4BSD og afledede systemer
og dre findes også en ext2-version.

--
GNU sutter vel i det hele taget på mange måder når man først er
holdt op med at falde i svime over at det er frit. Synd vi ikke

Fra : Steen Suder

Dato : 10-02-01 11:59

Jesper Krogh wrote:

> [...]
> hele skal ud på en backup server med tape drive?
>
> Er der noget frit GPL, der er godtnok til det eller skal man ud at

http://www.amanda.org/
Frit... godt.

http://www.arkeia.com/
Kommercielt, men har gratis download til visse situationer.

http://www.bru.com/
Kommercielt.

Husk:
Simpelt er godt.
Tar... dump etc.

Dog er det rart med en god og fungerende database samt nogle gode
muligheder for restore og generationsstyring af backup'en.

--
Steen Suder
OpenSource - Because propriety doesn't lead to anything

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 10-02-01 15:33

"Steen Suder" <CAB@earthling.net> wrote in message

> http://www.amanda.org/
> Frit... godt.

....men har Amanda ikke stadig den uheldige begrænsning m.h.t.
backupstørrelse så filer eller filsystemer større end backupmediet ikke kan
klares.... ?
Jeg kan huske at sidst jeg kiggede på det var der lige 2-3 uheldigheder der
gjorde at jeg ikke kunne bruge det.

Bortset fra det, så kan man i små setup komme langt med standard unix tools.
Jeg bruger tar & ssh kombineret i privaten.

Egentlig burde man/nogen tage fat i enten en major rewrite af Amanda, eller
også en helt ny OpenSource løsning. Jeg synes Amanda har lidt for mange
begrænsninger.

Udover de allerede nævnte så er der naturligvis også Legato Networker. Dyrt.
Minder meget om Veritas NetBackup men er ikke distribueret i samme grad
(hint : NetBackup er bedre til store løsninger).
På mit arbejde bruger vi NetBackup til ca. 450 unix maskiner. Primært Tru64
og Solaris samt nogle få AIX & HP-UX.

l8r/Jspr

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 10-02-01 17:01

"Jesper Frank Nemholt" <jfn@dassic.com> writes:

> På mit arbejde bruger vi NetBackup til ca. 450 unix maskiner. Primært Tru64
> og Solaris samt nogle få AIX & HP-UX.

Hvordan er jeres netværk dimensioneret? Hvis i tager backup op over
nettet må i have en frygtelig trafik på de tidspunkter af døgnet,
eller har I seperat net til dette?.

Derudover vil jeg give dig ret i at det ville være rart med et godt
backup program med en fri kildekode. Programmet skulle efter min
mening kunne køre på alle gængse typer af Unix samt Windows (NT/2000)
og er gerne systemer som QNX, BeOS etc. Desuden er det et must at det
understøtter alle de gode backup-drev.

Det er dog et større arbejde at skrive sådan noget (skal nok laves i
C/C++), men man kunne jo starte med at samle informationer om behov
for at backup programs kunnen. Hvad mener I er nødvendigt?

--
Sven

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 10-02-01 21:17

"Sven Esbjerg" <esbjerg@egmont-kol.dk> wrote in message

Tru64

> Hvordan er jeres netværk dimensioneret? Hvis i tager backup op over
> nettet må i have en frygtelig trafik på de tidspunkter af døgnet,
> eller har I seperat net til dette?.

Ja seperat net (eller rettere, man er på vej henimod dette). Oprindeligt
kørte alt (både produktion & backup) over et FDDI net som blev switched
således at der i hver ring var nogle få backupservere der tog sig af den
lokale trafik indenfor den aktuelle ring.
Uanset hvordan man gør vil hver ring dog stadig kun have 100 MBit/s, hvilket
er for lidt. Vi har pt. 8 GIGAswitches, men der sidder altså ikke 34 FDDI
switch moduler i hver (34 er max). De fleste maskiner sidder i
FDDIconcentratorer. At bestykke alle maskinerne med FDDI switch moduler
ville være økonomisk selvmord.

Derfor er produktionen bibeholdt på FDDI og man har for nylig købt et par
core switches (Extreme Black Diamond) og koblet maskinerne op med hhv.
gigabit ethernet (de store) og fast ethernet (de små). Backupserverne har
fået 2-4 gigabit kort på hver deres subnet således at man har 2-4 GBit/s hul
til hver. Loadbalancing mellem disse netkort styres manuelt ved at fordele
klienterne ligeligt. Dette er valgt fordi der ikke er så mange systemer der
understøtter CiscoFEC eller andre lignende muligheder for bundling af flere
netkort.

Samme løsning benyttede vi hvor jeg var før, blot i mindre målestok og med
Legato Networker istedet for NetBackup. Denne løsning kunne laves med 1 stor
backupserver og en lille der klonede den store i løbet af dagen (til en
anden destination 400 meter derfra).
Hvor jeg er nu kan det ikke lade sig gøre at lave en løsning med kun een
backupserver. Den vil ikke kunne levere nok thruput og heller ikke have nok
PCI slots til at kunne connecte til de nødvendige tape robotter. Derudover
er det for farligt kun at have een backupserver.

> [...]
> C/C++), men man kunne jo starte med at samle informationer om behov
> for at backup programs kunnen. Hvad mener I er nødvendigt?

I første omgang kan man jo kigge de andre over skulderen. Der er mange gode
ideer i Amanda, men også mange begrænsinger.
Der er også mange gode ideer i Legato (god load balancing ved flere drives
m.v.) og NetBackup (distribuering).

NetBackup er efter min mening den mest elegante løsning da den skalerer godt
i store løsninger. Legato er ikke så heldig når man når op i et setup hvor
een backupserver er for lidt.

Begge kan sagtens tåle lidt konkurrence fra et godt OpenSource produkt, så
kan det være at de (specielt Legato) får et mere realistisk forhold til
licenspriser.

Jeg tror man skal droppe ideen fra Amanda med at bruge standard unix tools
(dump/tar) og istedet lave sin egen løsning. Det vil også gøre det nemmere
at parallelisere og styre thruput. Ved Amanda er man så vidt jeg husker låst
fast på den hastighed som 1 dump/tar process kan levere med, mens både
Legato & NetBackup selv kan styre dynamisk om der er kapacitet/mulighed for
at speede backuppen op ved at køre flere streams på een gang.
På de fleste af de maskiner jeg arbejder med er der som regel en hel del
filsystemer fordelt over flere SCSI/fiber busser. Hvis man tager dem serielt
får man langt fra det samme thruput som hvis man tager dem parallelt.
Det skal også være muligt at identificere åbne filer, mens garanteret backup

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 10-02-01 15:09

> [...]

> hele skal ud på en backup server med tape drive?
>
> Er der noget frit GPL, der er godtnok til det eller skal man ud at

Amanda er gratis (jeg kan ikke huske om den er GPL) og er ret
omfattende.

Ellers Veritas Netbackup eller SUN Solstice Backup.

/Ole

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 10-02-01 22:36

In <slrn989vqs.ab3.jesper@luke.kollegiet> jesper@linuxpusher.dk (Jesper Krogh) writes:

> [...]
>hele skal ud på en backup server med tape drive?

>Er der noget frit GPL, der er godtnok til det eller skal man ud at

ufsdump og ufsrestore

/Martin