Mandrake og login-manager
Fra : Jonas Urth Olsen

Dato : 07-06-02 10:26

Hej NG

Jeg har lidt problemer med opsætningen af gdm og kdm på Mandrake 8.2.
Jeg har en del maskiner som får deres brugerdata via yp/nis, og jeg vil
gerne undgå at login-manageren (kdm eller gdm), viser iconer for alle
brugerne på login skærmen, da det betyder at alle home directories
bliver mounted (via autofs), fordi login-manageren leder efter iconer,
og det går galt med over 200 brugere. Når jeg ændre det i
/etc/X11/gdm/gdm.conf, virker det lige intil jeg genstarter, så er alle
iconerne der igen, og ændringe er væk i gdm.conf. Jeg har prøvet at
skifte til kdm, med det gir' samme problem, det bliver ændret ved genstart.
Der må være fordi Mandrake stye opsætningen af login-manageren, og det
bliver checket under opstart. Men jeg kan ikke finde noget noget om det
i Mandrake Control Center. Nu har jeg klaret det med at fjerne skrive
rettigheden for root til gdm.conf, Men det er jo ikke en "rigtig"
løsning, er der nogle der kan hjælp ?

Mvh
Jonas

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-06-02 10:31

In article <3D007C2A.7070801@urthnet.dk>, Jonas Urth Olsen wrote:
> [...]
> i Mandrake Control Center. Nu har jeg klaret det med at fjerne skrive
> rettigheden for root til gdm.conf, Men det er jo ikke en "rigtig"

Prøv at kigge i /var/log/messages om der står noget interessant. Det lyder
somom du løber i konflikt med msec ( Mandrake Security ).

Prøv evt at rette og skriv
msec
som root og se om den har rettet det tilbage.
Hvis den har det så er det helt sikkert msec der gør det for dig.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk - Mandrake 8.2 PowerPack er nu i hus.

Fra : Jonas Urth Olsen

Dato : 07-06-02 11:12

Jesper Krogh wrote:

> [...]
> som root og se om den har rettet det tilbage.
> Hvis den har det så er det helt sikkert msec der gør det for dig.

Du har ret, ændringe bliver rettet når man køre msec. I
/var/log/messages, står der bla. :

"Allowing the listing of users in display managers"

Hvordan sætter jeg så msec til ikke at tillade det ?.

Mvh
Jonas

Fra : Jonas Urth Olsen

Dato : 07-06-02 14:57

> Du har ret, ændringe bliver rettet når man køre msec. I
> /var/log/messages, står der bla. :
>
> "Allowing the listing of users in display managers"
>
> Hvordan sætter jeg så msec til ikke at tillade det ?.

Jeg har fundet ud af det, med lidt hjælp fra:
http://www.mandrakesecure.net/en/docs/msec.php
Man skal til føje en "regl" i
etc/security/msec/level.local, filen kom til at indeholde:

from mseclib import *

allow_user_list(0)

Så virkede det.

Mvh