Store hdd's og "SOYO K7 Dragon PLUS!"
Fra : Simon...

Dato : 07-06-02 09:50

Hejsa,

jeg har et SOYO K7 Dragon PLUS, men der er ikke IDE133 på, er der nogen der
ved om jeg kan opdatere bios så jeg får support af store hdd's ?
eller SKAL man have IDE133 controller, for at kunne få glæde af de diske på
160gb etc.?

jeg har kigget på bios opdateringer men der står ikke rigtigt hvad de gør,
på hjemmesiden....

kunne problemet omgåes som man kunne for nogle år siden ved at partitionere
drevet i stykker der ikke var over de der 128 GB eller hvad grænsen nu er
for IDE100 ´??

tak

mvh.Simon

Fra : raven

Dato : 07-06-02 10:21

On Fri, 7 Jun 2002 10:49:57 +0200, "Simon..." <devnull@linux.org>
wrote:

> [...]
>ved om jeg kan opdatere bios så jeg får support af store hdd's ?
>eller SKAL man have IDE133 controller, for at kunne få glæde af de diske på

ide133 har ikke noget med harddisk størrelse at gøre. ide133 kan man
aldrig få med en bios opdatering.
Du skal desuden ikke være ked af ikke at have ide133, forskellen
ligger i hurtigheden, og er yderst minimal (kan negligeres).

> [...]
>drevet i stykker der ikke var over de der 128 GB eller hvad grænsen nu er

Ja, mon ikke dit bundkort er nyt nok til at tage en 120 Gbyte harddisk
uden videre. ide133 eller ide100 behøver du ikke at tage hensyn til.
Dit bundkort har ide100 og kan sagtens køre sammen med en ide133
harddisk, da det er bagud kompatibelt.

mvh

John

Fra : Simon...

Dato : 07-06-02 13:25

> [...]
> Du skal desuden ikke være ked af ikke at have ide133, forskellen
> ligger i hurtigheden, og er yderst minimal (kan negligeres).
Det er vel kun til dels rigtigt, forskellen på IDE100 og IDE133 er vel også
kompabiliteten med de store diske i forhold til en eller anden standard ?
-hvorfor kan man ellers ikke med IDE100 bruge store diske ??

mvh.Simon

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 07-06-02 12:58

Simon... wrote:
> [...]
> ved om jeg kan opdatere bios så jeg får support af store hdd's ?
> eller SKAL man have IDE133 controller, for at kunne få glæde af de diske på

ja, du skal ikke lytte til Raven's post, han ved ikke hvad han snakker
om.. du SKAL have ATA133 for at få diske over 137gb.. med mindre du
køber en extern.. hvis den bruger USB2/FireWire er disken ikke begrænset
af dit ATA interface.. det er kun hvis den sidder internt på IDE >100
bussen..

ingen BIOS updates kan klare dit disk størrelse problem.

> [...]
> drevet i stykker der ikke var over de der 128 GB eller hvad grænsen nu er

det tror jeg ikke.. kun hvis det var filsystemet der var en begrænsning

Dennis

Fra : raven

Dato : 07-06-02 13:16

On Fri, 07 Jun 2002 14:57:37 +0300, Dennis Jakobsen
<brunis@[REM-SPAM]kolumbus.fi> wrote:

> [...]
>køber en extern.. hvis den bruger USB2/FireWire er disken ikke begrænset
>af dit ATA interface.. det er kun hvis den sidder internt på IDE >100

nååh, der kan man bare se.

Men der fås kun een harddisk, som det er et problem for: maxtor 160 GB
(i DK), resten der er alle er maks. 120 Gbyte kan køre med en ata100
kontroller, hvis vi nu siger at Dennis har ret.

For mig lød det som om, at Simon havde misforstået en hel masse.

mvh

John

Fra : Simon...

Dato : 07-06-02 13:27

> [...]
> kontroller, hvis vi nu siger at Dennis har ret.
>
> For mig lød det som om, at Simon havde misforstået en hel masse.
nej har ikke misforstået noget, men måske har jeg formuleret mig dårligt i
spørgsmålet.

Men tak for svaret Dennis (og raven for indsatsen :) det var også det jeg
frygtede, at jeg skulle
købe en controller...

tak

mvh.Simon