Lever Hork i saltvand ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-06-02 07:44

Hej NG.

For et par uger siden var en af min venner og jeg taget til Moesgård Strand
for at fiske efter havørred. Vi fangede dog ingen, men min kammerat fangede
en fisk, som ummidlbart ligner en Hork.

Vi fandt dog ud af at en Hork er en ferskvandsfisk, men er det normalt at de
kan fanges ved kysterne. Det var jo ca. ½-1 km syd for Giberårens udløb.

Er det en Hork han fangede ?

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Den Gamle Mand ved H~

Dato : 07-06-02 12:43

Mon ikke det var en hvilling?
De kan i øvrigt snildt spises - det er en torskefisk.

DGMvH

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-06-02 13:09

"Den Gamle Mand ved Havet" <ikke@nogen.nu> skrev i en meddelelse
> Mon ikke det var en hvilling?
> De kan i øvrigt snildt spises - det er en torskefisk.
>

> DGMvH

At dømme efter det billede som fishbase.org har:

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?genusname=Merlangius&spec
iesname=merlangus

var det helt sikkert ikke en Hvilling han fangede. Den lignede meget en
Hork:

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?genusname=Gymnocephalus&s
peciesname=cernuus

Den havde også nogle skarpe finnespidser, de 2-3 forreste.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 07-06-02 15:39

Hej Christian

Umiddelbart er der tre muligheder: Enten er det en kutling (det mest
sandsynlige vil være sandkutling eller sort kutling), en lille ulk eller en
lille fjæsing. En hork er det helt sikkert ikke.

Mit bud er, at det er en sandkutling. Den er normalt ca. 5 cm lang, og
findes i store antal netop nu. Den kan kendes på, at bugfinnerne er
sammenvoksede og danner en lille "sugekop" som den holder sig fast på
muslingeskaller og sten med. Det samme gælder sort kutling, den er dog en
anelse større, og i reglen ret mørk. Den tager dog farve efter omgivelserne,
og bliver lysere, hvis den forvilder sig ud på den åbne sandbund.

Hvis du har prøvet at mærke efter på pigstrålerne, og du ikke har fået feber
og en bullen finger, er det ikke en fjæsing! Umiddelbart vil jeg dog fraråde
at artsbestemme fisken på denne måde....

Steen

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3d00a258$0$236$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Den Gamle Mand ved H~

Dato : 08-06-02 13:15

"Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> lille fjæsing. En hork er det helt sikkert ikke.

Hvide mennesker kan med deres bedste vilje normalt ikke få en fjæsing eller
ulk til at ligne en hork.
Kutling er et fint bud.
Der er godt nok voldsomt mange fjæsinger i det ganske kystnære lige nu, men
sansynligheden for at nogen forveksler den med en hork er næsten ikke
tilstede.

Mogens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-06-02 08:01

> [...]
en
> lille fjæsing. En hork er det helt sikkert ikke.

Det er med sikkerhed ikke en ulk eller fjæsing. De er meget nemme at kende.
Efter at have været inde på www.fishbase.org kan jeg se at det heller ikke
er en kutlingeart.

Den lignede meget en aborre.

> [...]
omgivelserne,
> og bliver lysere, hvis den forvilder sig ud på den åbne sandbund.

Det var ikke en bundfisk ala. kutling eller fjæsing.

> [...]
> og en bullen finger, er det ikke en fjæsing! Umiddelbart vil jeg dog
fraråde
> at artsbestemme fisken på denne måde....

LOL

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Kåre Kjeldsen

Dato : 12-06-02 08:20

<klip>
> Det er med sikkerhed ikke en ulk eller fjæsing. De er meget nemme at
> [...]
Hvad med den før omtalte havkarusse?

Jeg har selv fanget et par ubestemmelige (for mig!) fisk i frederikshavn,
som også kunne minde om en lille aborre.

Kåre

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-06-02 10:28

"Kåre Kjeldsen" <eva.kaare@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har selv fanget et par ubestemmelige (for mig!) fisk i frederikshavn,
> som også kunne minde om en lille aborre.

Det er ikke lykkedes mig at finde et billede af en havkarusse

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : woody

Dato : 08-06-02 09:15

Hvad er disse link , jeg får en ERROR melding?????

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-06-02 08:02

"woody" <patjens@adr.dk> skrev i en meddelelse
> On Fri, 7 Jun 2002 14:08:43 +0200, "Christian B. Andresen"
> <mailto:username@domain.country> wrote:
>
> Hvad er disse link , jeg får en ERROR melding?????

Desværre har jeg åbentbart et problem med at poste lange links

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Kåre Kjeldsen

Dato : 07-06-02 14:22

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote in message
> [...]
de
> kan fanges ved kysterne. Det var jo ca. ½-1 km syd for Giberårens udløb.

Jeg har fanget en del Horke i Gudenåen ved Randers, men har også fanget
flere Hork-lignende fisk ved udløbet af Mariager fjord (Als Odde), men som
bestemt ikke var Horke. Begge fisk var typisk mellem 6-8 cm. 10 cm er en
rigtig krabat...
Jeg kan ikke hjælpe dig med hvad de hedder på stående fod, men jeg ved jeg
har set det et sted i min barndom (siger Kutling nogen noget ??? Der findes
vist flere slags).

mvh
Kåre

Fra : moldruper

Dato : 08-06-02 19:58

Hej
Jeg vil tro det er havkarusse I har fanget. De lever gerne i nærheden af
stenmoler og lign. Jeg har selv fanget nogle stykker i Århus Havn. De er
gode til at plukke ormen af krogen uden at man kan kroge dem.
Mvh.
Per

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3d00561c$0$244$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Kåre Kjeldsen

Dato : 09-06-02 12:07

"moldruper" <moldruper@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stenmoler og lign. Jeg har selv fanget nogle stykker i Århus Havn. De er
> gode til at plukke ormen af krogen uden at man kan kroge dem.

Det tror jeg ikke. Havkarussen har en høejere kropsbygning end Hork/Kutling
(som jeg mener det er), som minder mere om en buttet ålekvabbe.

Kåre