Mingetty
Fra : [5000] Trespasser

Dato : 06-06-02 15:30

Hejsa

Jeg har en Redhat 7.3 kørende og så er jeg gået igang med at finde ud af
hvad der egenligt skal køre og hvad som ikke skal.
Derved er jeg faldet over mingetty. Jeg har fattet at det bruges til consol;
men er det kun når jeg logger ind i tekstmode på min server eller hvordan.
Eller bruges det også ved login via ssh ???

På forhånd tak

Brian

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 06-06-02 15:47

[5000] Trespasser wrote:

> Jeg har en Redhat 7.3 kørende og så er jeg gået igang med at finde ud af
> hvad der egenligt skal køre og hvad som ikke skal.

Fornuftigt.

> Derved er jeg faldet over mingetty. Jeg har fattet at det bruges til
> consol; men er det kun når jeg logger ind i tekstmode på min server eller
> hvordan. Eller bruges det også ved login via ssh ???

Den bruges både til consol-login og X login. Hvis du ser efter, når
din maskine starter på, kan du først se en masse kernel meddelelser
rulle forbi og så i et kort øjeblik en konsol-login før den skifter
til X. Du kan i øvrigt hoppe mellem de forskellige konsol-logins med
CTRL+ALT+F1-7. Syv'eren er X.

Ssh bruger ikke mingetty. Den bruger i stedet en pts (som jeg ikke
ved, hvad står for). I en ps listning kan du f.eks se flg:

1427 tty2 S 0:00 /sbin/mingetty tty2
1428 tty3 S 0:00 /sbin/mingetty tty3
1429 tty4 S 0:00 /sbin/mingetty tty4
1430 tty5 S 0:00 /sbin/mingetty tty5
1431 tty6 S 0:00 /sbin/mingetty tty6
^^^^
konsoller

9921 ? S 0:00 /usr/sbin/sshd
9923 pts/0 S 0:00 -bash
10387 ? S 0:00 /usr/sbin/sshd
10391 pts/1 S 0:00 -bash
^^^^^
virtuelle konsoller

De virtualle konsoller ligger som devices i /dev/pts kataloget.
Prøv f.eks for sjov at skrive

echo hej >/dev/pts/0

MVH
-Claus

Fra : [5000] Trespasser

Dato : 06-06-02 15:57

> Fornuftigt.

Ja. Der er bare lidt for mange steder man kan lure efter div. ting; men man
lærer noget :)=

> [...]
> Ssh bruger ikke mingetty. Den bruger i stedet en pts (som jeg ikke
> ved, hvad står for). I en ps listning kan du f.eks se flg:

Dvs. at jeg godt kan sætte en # ud for dem i /etc/inittab for at de ikke
bliver startet eller i det mindste gøre det så der kun er 1 måske 2 stk. der
startes op. Jeg vil gerne lige kunne bruge consollen en gang imellem.

/Brian

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 06-06-02 16:12

[5000] Trespasser wrote:

> [...]
> der startes op. Jeg vil gerne lige kunne bruge consollen en gang imellem.

Du må ikke fjerne dem alle sammen. Som jeg skrev bruges den ene (den
syv'ende) til at starte X op. Og du skal i hvert fald have een ekstra
til at logge ind i single-user mode, hvis der går ged i noget på din
maskine.

I øvrigt er det yderst begrænset, hvad de tager af systemressourcer, så
jeg ville lade dem blive alle sammen. Det er yderst praktisk at kunne
skifte i mellem dem, når man en sjælden gang har brug for at arbejde
i konsollen.

-Claus

Fra : [5000] Trespasser

Dato : 06-06-02 16:24

> [...]
> syv'ende) til at starte X op. Og du skal i hvert fald have een ekstra
> til at logge ind i single-user mode, hvis der går ged i noget på din

Jeg har ladet 2 være tilbage så jeg kan få adgang til den.

> [...]
> jeg ville lade dem blive alle sammen. Det er yderst praktisk at kunne
> skifte i mellem dem, når man en sjælden gang har brug for at arbejde

Med hensyn til resourcer ved jeg godt at det ikke er mange mingetty tager;
men mange bække små.
Jeg sidder ikke ved maskinen overhovedet da den står i min kælder og
"styrer" min adsl forbindelse samt et par andre ting.

/Brian

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-06-02 22:36

Claus Rasmussen wrote:

> [...]
> syv'ende) til at starte X op. Og du skal i hvert fald have een ekstra
> til at logge ind i single-user mode, hvis der går ged i noget på din

getty'erne startes normalt ikke i runlevel 1. Her startes ofte en eller
anden form for root-login-tingest.

X startes nu ikke fra en getty - den startes normalt fra xdm, kdm eller gdm.

> [...]
> jeg ville lade dem blive alle sammen. Det er yderst praktisk at kunne
> skifte i mellem dem, når man en sjælden gang har brug for at arbejde

Jup. Nu kører jeg Debian, som kører end fuld getty og ikke blot mingetty og
de bruger 468kb hukommelse - og en stor del af dette deles formentlig i
shared memory. Mingetty bruger SVJH endnu mindre.

/Rasmus

Mommy, mommy! The garbage man is here!
Well, tell him we don't want any!
-- Groucho Marx

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 07-06-02 09:13

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> getty'erne startes normalt ikke i runlevel 1. Her startes ofte en eller
> anden form for root-login-tingest.

Nu jeg kigger efter, har du ret:

1:2345:respawn:/sbin/mingetty tty1

mingetty startes i runlevel 2-5 men altså ikke i runelevel 1.

> X startes nu ikke fra en getty - den startes normalt fra xdm, kdm eller
> gdm.

Det har du mindsanten også ret i. Jeg kiggede forkert i min inittab. Der
startes kun seks mingetty'er. Ikke syv som jeg troede.

-Claus