Jeg behøvet et mirakel.
Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 06-06-02 10:20

Nu på Fredag den 7-6 begynder min eksamen í Samfundsfag .HF. forberedelse
kl.11:12 og eksamineringeng 11:36. Jeg har læst så godt jeg kunne men jeg
behøver et mirakel fra Den levende Gud i Jesus navn, jeg er ikke så god til
det der med Betalingsbalance og bnp.
Så jeg beder om forbøn og bønnevagt menes det står på hvis du har mulighed
for at bede for mig i det tidsrum.Også når du har tid før tiden, jeg er
nemlig nervøs. Jeg ved godt det er meget jeg beder jer om , men det er
vigtig for mig at bestå og Gud vil velsigne jer for jeres arbejde.
Gud velsigne dig
Kærlig hilsen fra din broder i Kristus

navn: Børge Højlund

Fra : Grethe Juuhl

Dato : 06-06-02 15:13

"Børge Højlund Jensen der bor i Viborg ." <b-h-j@oncable.dk> skrev i melding
> [...]
> nemlig nervøs. Jeg ved godt det er meget jeg beder jer om , men det er
> vigtig for mig at bestå og Gud vil velsigne jer for jeres arbejde.

jeg skal be for deg.
Vennlig hilsen
Grethe, som selv trener forbønn til eksamen den 12.06.
Gud velsigne deg, og du skal lykkes i alt du tar deg fore.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-06-02 15:24

Grethe Juuhl wrote:
> "Børge Højlund Jensen der bor i Viborg ." <b-h-j@oncable.dk> skrev i
> melding news:adn9g7$rea$1@sunsite.dk...

Snip!

Kære venner: Med fare for at lyde streng eller negativ, så vil jeg altså
stille mig lidt uforstående over at man ligefrem påkalder sig mirakler i
forbindelse med en eksamen. Jeg kunne forstå, hvis det var til at afhjælpe
svær sygdom eller lignende...
Man kan tro at Gud lytter med både i det store og det små, men lad nu være
med at udæske Ham med noget der relativt set er luksusproblemer?
Brug hellere tiden på at læse og tak så Gud, når I består...

Og held og lykke med Jeres respektive eksamener!

Anders Peter Johnsen

Fra : Mr. D

Dato : 06-06-02 17:35

Anders Peter Johnsen <anderspj@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cff7102$0$227$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Grethe Juuhl wrote:
>
> Og held og lykke med Jeres respektive eksamener!

Den, der sætter sin lid til Herren, stoler på hans overmægtige indgriben i
alt, og hans tilstedeværelse i stort og småt er ikke afhængig af hverken
held eller lykke eller noget ønske om det

Mr. D

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-06-02 03:08

Mr. D wrote:
> [...]
> indgriben i alt, og hans tilstedeværelse i stort og småt er ikke
> afhængig af hverken held eller lykke eller noget ønske om det

Nå-nå. Du vil altså nu mene at jeg er hedensk i min tankegang, fordi jeg
mener at noget af det vigtigste ved en bøn er ydmygheden og det akutte
behov?

Jeg finder det lettere absurd at man vil spilde Herrens tid/udæske Ham (hvad
der IKKE er tilrådeligt ifølge NT) over en eksamen.
Når man virkelig skal bede, så skal det helst være i en situation, hvor man
VIRKELIG har brug for hjælp. Ellers er det vel bare en "ulven kommer"-bøn...

Jeg har oplevet en del syge mennesker, der virkelig beder fordi de har brug
for hjælp, og så synes jeg at proportionerne mangler lidt her.

Desuden lugter det for mig at se - og som Peter også er inde på - lidt af
herlighedsteologi. Man kan bede for sinds- og sjælefred, hvis man er nervøs,
men at bede om 13-taller, hvis man er dårlig i stoffet er nok lige i
overkanten.

Det svarer vel til at jeg forlangte forbøn over en LOTTO-kupon...

Anders Peter Johnsen

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 07-06-02 06:20

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg beder ikke om et 13 tal jeg beder om Guds velsignelse, Gud er nemlig
støre end din og min fantasi.
Jeg har læst filt undervisningen forberedt mig så godt jeg kunne og så har
jeg bedt om forbøn og Dejligt ¨for så fare en masse tilbage gangs og
stagnations teologer i tastaturet og gør Gud lille .
De afsløre den selv,
Jeg vil lige gøre opmærksom på at jeg er ordblind og da jeg gik i skole fik
jeg at vide at jeg ikke skulle gøre mig forhåbninger om at lære noget . så
alt over 6 vil være en mirakel for mig. Jeg er også snart 53 så indlæringen
går jo lidt sløvere , men alligevel tak til alle
--
Med kærlighilsen fra Børge Højlund Jensen
www.nydheder.subnet.dk

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-06-02 06:51

Børge Højlund Jensen der bor i Viborg . wrote:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg beder ikke om et 13 tal jeg beder om Guds velsignelse, Gud er
> nemlig støre end din og min fantasi.

Okay.

> [...]
> så har jeg bedt om forbøn og Dejligt ¨for så fare en masse tilbage
> gangs og stagnations teologer i tastaturet og gør Gud lille .

Jeg gør ikke Gud lille - tværtimod: Jeg mener bare at der skal konkrete
"nødstilfælde" til, før man besværer Ham...

> [...]
> lære noget . så alt over 6 vil være en mirakel for mig. Jeg er også
> snart 53 så indlæringen går jo lidt sløvere , men alligevel tak til

Det er godt at høre at du ikke lader dig holde nede. I gamle dage mente man
jo at ordblindhed var tegn på enten dovenskab eller lav intelligens. Jeg
kender noget lignende fra min mors kæreste som er på din alder: Han er
"blevet sorteret fra" i skolesystemet p.g.a. epilepsi, som han fik efter at
have slået hovedet som barn.
Tragisk.
Flere af mine venner har gået i specialklasse, bare fordi de var ordblinde.
Så "opgav" man dem bare...

Jeg synes det er lidt misforstået, når jeg hører at man idag på Universitet
kan gå til eksamen som medicinstuderende som ordblind: Det er i for sig godt
nok og en smuk tanke, problemet er bare at man ikke har en reel chanche for
at nå så langt gennem skolesystemet alligevel.
Det svarer til at bygge flotte lejligheder for gangbesværede på øverste
etage i et hus uden elevator...

Hvorfor indfører man ikke tilsvarende muligheder idag på grundskoleniveau?
Vi har ellers teknikken...

Men jeg synes det er flot at du tager HF, når du har det fundamentale
handicap at være ordblind. Det er jo trods alt en boglig uddannelse.
Om ikke andet vil jeg nok være så fræk at mene at det er henholdsvis din
egen viljestyrke og så et stærkt ændret syn på ordblindhed fra samfundets
side, der gør at at du kan klare dig.

Anders Peter Johnsen

Fra : Niels

Dato : 07-06-02 08:27

"Børge Højlund Jensen der bor i Viborg ." <b-h-j@oncable.dk> skrev i en
meddelelse news:adpfq9$5t$1@sunsite.dk...

> [...]
indlæringen
> går jo lidt sløvere , men alligevel tak til alle

Fat mod Børge, jeg har set ordblinde gå igennem delvis hf og klare eksamen,
og ikke ordblinde gå igennem samme undervisning og dumpe.

Jeg så samme ordblinde (som ovenfor) klare 9/10 klasse på et halvt år sammen
med mig (før hf), efter læreren havde proklameret, at der ikke fantes noget
der hed ordblindhed idet ordblindhed var et stempel man satte på børn som
lærere ikke kunne lære at læse, til gengæld fantes der noget der hed
"manglende indlæring". Der var 4 ordblinde på holdet, de 2 blev så sure at
de gik skred, de 2 tilbageværende klarede skærene og de var hverken de
bedste eller de dårligste.

Guds fred

Niels

Fra : Mr. D

Dato : 07-06-02 07:49

Anders Peter Johnsen <anderspj@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d0015cb$0$47904$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Nå-nå. Du vil altså nu mene at jeg er hedensk i min tankegang,

Jeg har ikke nævnt ordet hedensk

> fordi jeg
> mener at noget af det vigtigste ved en bøn er ydmygheden og det akutte
> behov?

Nej, dette kan jeg kun være enig med dig i. men hvor kom det med ydmygheden
fra. Det læste jeg ikke ud af dit første indlæg.

> Jeg finder det lettere absurd at man vil spilde Herrens tid/udæske Ham
(hvad
> der IKKE er tilrådeligt ifølge NT) over en eksamen.

Jeg er helt enig med dig og Peter i, at eksamen handler om at læse. Men jeg
ser ikke, at man spilder Herrens tid ved bøn og samfund.

> Når man virkelig skal bede, så skal det helst være i en situation, hvor
man
> VIRKELIG har brug for hjælp.

Det kan jeg kun være uenig i. Bøn er samfund og fællesskab med Gud og en
dagligdags ing, hvor man samtaler med Gud om livets fortrædeligheder og
hverdagens banaliteter, ligesom man gør med sin kone. Det ville være synd,
hvis man sagde til en part i et ægteskab, at denne kun måtte snakke med den
anden, når det var virkelig vigtigt. Det er mere synd at sige til en
kristen, at han udæsker Herren og tager hans tid, hvis han går i bøn om alt
andet end det, der er allerhøjest nødvendigt.

> Ellers er det vel bare en "ulven kommer"-bøn...

Det kan jeg ikke se

> Jeg har oplevet en del syge mennesker, der virkelig beder fordi de har
brug
> for hjælp, og så synes jeg at proportionerne mangler lidt her.

Vi har også set børn dø af sult i Afrika, men derfor gør vi hvad vi kan for
vore egne børn alligevel. Det ene udelukker ikke det andet. Man hjælper en
ældre dame, der er faldet, også selvom der findes meget værre ulykker. Og
man kan sagtens sende en lille bøn for Børges eksamen, uden at udelukke
bønner for andre og mere vigtige emner.

> Desuden lugter det for mig at se - og som Peter også er inde på - lidt af
> herlighedsteologi.

Jeg har ikke kunnet finde, hvor Peter skrev dette. Og jeg mener ikke, at man
kan hæfte alt på herlighedsteologien, som man ikke er enig i. Bøn i
forbindelse med eksamen har såmænd eksisteret længe før HT overhovedet så
dagens lys. Om ikke andet er bøn såvel som meditation god medicin i
forbindelse med kraftsanstrengelser. Metodisterne fik jo netop deres navn på
grund af deres metodiske lektielæsning, indbyrdes bøn og hjælp ved
eksamenerne og gudelige færd på de engelske universiteter.

> Man kan bede for sinds- og sjælefred, hvis man er nervøs,
> men at bede om 13-taller, hvis man er dårlig i stoffet er nok lige i
> overkanten.

Det er jeg enig med dig i, men opfattede ikke Børges indlæg som en bøn om
13. Jeg mener også, at det, der kan synes let for en, kan være et vældigt
problem for en anden.

> Det svarer vel til at jeg forlangte forbøn over en LOTTO-kupon...

Desuden var det slet ikke alt dette, jeg skrev om. Jeg henviste blot til, at
du skrev, at det var at spilde Guds tid at bede for eksamen, så det måtte
man ikke, hvorefter du i stedet henviste Børge til lykkens gudinde og gav
ham i heldets lunefulde vold.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-06-02 11:45

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> writes:

> Når man virkelig skal bede, så skal det helst være i en situation, hvor man
> VIRKELIG har brug for hjælp. Ellers er det vel bare en "ulven kommer"-bøn...

Se, _det_ er jeg til gengæld meget uenig med dig i.

Bøn bør lige så stille udvikle sig fra den spæde start, hvor det er
noget med at stoppe alting for at anmode om støtte i en specifik
situation, til en konstant, næsten underbevidst (tovejs-)kommunikation
med Gud.

Nuvel, "klassisk" bøn skal man endelig ikke droppe, det er et
fejlskud, men som årene går har jeg i hvert fald bemærket, at en bøn
meget ofte er en ordløs tanke, en nærhed, der stadig bærer bønnens
indhold, og den foregår i alt hvad jeg går og laver, uanset om det er
noget, man vil finde det rimeligt at anmode om forbøn for.

Det er vanskeligt at forklare fænomenet ordentligt i ord, fordi ord jo
netop er noget vi bruger til at fokusere og præcisere vore tanker
overfor andre mennesker og os selv, mens tanken selv er et mere
abstrakt fænomen.

> Jeg har oplevet en del syge mennesker, der virkelig beder fordi de har brug
> for hjælp, og så synes jeg at proportionerne mangler lidt her.

Tjah. Vi beder jo "giv os i dag det daglige brød", selv om ingen af os
sulter.

Paulus siger jo også i filipperbrevet "bring i alle forhold jeres
ønsker frem for Gud i bøn og påkaldelse med tak". Med alle forhold må
vel menes alle forhold.

En bekymring man kan dele med en ven, et familiemedlem eller en
usenet-gruppe, kan man vel med rimelighed tillade sig at dele med
Gud. Ja, faktisk bør det jo netop være omvendt, at vi kan dele alt med
Gud og knap så meget med andre.

--
Peter B. Juul, o.-.o "når nattehimmelen er mørk bag stjernerne,
The RockBear. ((^)) så er det fordi nattehimmelen er dækket

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 06-06-02 17:25

> [...]
> Brug hellere tiden på at læse og tak så Gud, når I består...
>
> Og held og lykke med Jeres respektive eksamener!

Når jeg ser den slags bønne emner, mindes jeg engang til et møde, hvor en
gravid kvinde skulle starte på Barselsorlog og ønskede vi skulle bede for at
hun måtte få udbetalt den højeste sats i barselsorlogen
Jeg nægtede at bede, fordi udbetalingssatsen ligger fast efter kvindens
indkomst og arbejdstimer. Hvad skal Gud kunne gøre, hæve den allerede
indtjænte indkomst eller lægge timer til der ikke er arbejdet for, foretog
Gud sådanne ændringer, ville han være uærlig og det er han ikke??

Jeg blev ikke populær dengang og gør det heller ikke nu, hvor jeg siger; det
er ikke Gud der skal tage din eksamen Kære Børge, har du ikke lært dine
lektier sviger det i sidste ende.

Erik L

1 Pet 3 v21 Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer;

Fra : Grethe Juuhl

Dato : 06-06-02 17:51

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i melding

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> er ikke Gud der skal tage din eksamen Kære Børge, har du ikke lært dine
> lektier sviger det i sidste ende.
>

> Erik L

Kjære dere som forstår dere på det naturlige.Vi skal lese flittig osv,det er
riktig..Men det finnes en Gud som er barmhjertig,ja mer barmhjertig enn
dere.
Fordi han faktisk hjelper oss til eksamen selv om vi ikke alltid har lest
alt.Noe som er veldig vanlig for studenter.Han har faktisk hjulpet meg i
kritiske faser når jeg har blitt "grillet" av tre sensorer på en gang i
muntlig eksamen til hovedoppgaven min.
Vet dere ikke at han har all makt i himmel og på jord?

Vennlig hislen Grethe.
"Be så skal du få,for at din glede kan bli fullkommen."

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-06-02 18:12

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

> Jeg blev ikke populær dengang og gør det heller ikke nu, hvor jeg siger; det
> er ikke Gud der skal tage din eksamen Kære Børge, har du ikke lært dine
> lektier sviger det i sidste ende.

Jeg er - tro det eller lad være - ret enig med Erik her.

Nuvel, omstændighederne - at man føler sig frisk og klar i hovedet, at
man ikke sveder tran af unødvendig nervøsitet osv., det er såmænd
udmærkede bønneemner, men selve eksamen? Er det ikke lige så absurd,
som når fodboldspillere beder om sejren før kampen (på begge hold)?

--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 06-06-02 19:54

> [...]
> behøver et mirakel fra Den levende Gud i Jesus navn, jeg er ikke så god til

Er det ikke at snyde

Spændende om du kan få 13 på den måde.

Hilsen Claus Larsen

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 07-06-02 13:17

"Børge Højlund Jensen der bor i Viborg ." <b-h-j@oncable.dk> skrev i en
meddelelse news:adn9g7$rea$1@sunsite.dk...

Alt ære til Gud.
Tak for forbøn jeg fik virkelig lov at opleve et mirakel.
Jeg fik et 9 tal.
Ære være Gud .
Gid velsigne jer der bad for mig, uden jeres bøn og Guds indgriben var det
aldrig gået.

Fra : Grethe Juuhl

Dato : 07-06-02 14:28

> [...]
> aldrig gået.
>
> --
> Med kærlighilsen fra Børge Højlund Jensen

Vennlig hislen Grethe, som var bønnevakt.

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-06-02 17:23

Børge Højlund Jensen der bor i Viborg . <b-h-j@oncable.dk> stjal
båndbredde med følgende:

> [...]
> Jeg fik et 9 tal.
> Ære være Gud .
> Gid velsigne jer der bad for mig, uden jeres bøn og Guds indgriben

Snyd!

--
-Jens B.

NB: Tillykke, nitallet er dig vel undt

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-06-02 17:38

"Jens Bruun" <jens*fjernmig*@*fjernmig*bruun.com> skrev:

[ ... ]
> Snyd!

Hvad er snyd?

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-052.htm

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 07-06-02 18:50

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev i en meddelelse
> "Jens Bruun" <jens*fjernmig*@*fjernmig*bruun.com> skrev:
>
> [ ... ]
>
> Hvad er snyd?

Børge siger at Gud har hjulpet ham til et 9-tal, og det er ifølge
eksamenslove ikke tiladt at få hjælp udefra

erik l

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-06-02 19:05

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en
meddelelse news:3d00f24a$0$78778$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[ ... ]

> Børge siger at Gud har hjulpet ham til et 9-tal, og det er ifølge
> eksamenslove ikke tiladt at få hjælp udefra

Der står da i NT at Guds Rige findes inden i jer, - så Gud arbejder
altså indefra, og derfor kan det ikke være i strid med reglerne for
eksamen

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 08-06-02 04:41

> [...]
>
> Der står da i NT at Guds Rige findes inden i jer, - så Gud arbejder
> altså indefra, og derfor kan det ikke være i strid med reglerne for

Så kunne Gud den almægtige have sendt 9-tallet med posten, og sparet Børge
for en masse eksamensfeber .

erik l

Fra : Niels

Dato : 08-06-02 06:02

> Så kunne Gud den almægtige have sendt 9-tallet med posten, og sparet Børge
> for en masse eksamensfeber .

Og gå glip af trosstyrkende bønnesvar??

Niels

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 08-06-02 17:03

"Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i en meddelelse
> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

Børge

> Og gå glip af trosstyrkende bønnesvar??

Den kommer også med Posten

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 07-06-02 17:43

> [...]
> meddelelse news:adn9g7$rea$1@sunsite.dk...
>

> Alt ære til Gud.
> Tak for forbøn jeg fik virkelig lov at opleve et mirakel.

Kom du op i bnp?o=)

Hilsen Claus og tillykke.

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 07-06-02 22:33

"claus Christian Larsen" <tip@tophygiejne.dk> skrev i en meddelelse

> Kom du op i bnp?o=)
ja

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-06-02 17:19

> [...]

> jeg kunne men jeg behøver et mirakel fra Den levende Gud i Jesus
> navn, jeg er ikke så god til det der med Betalingsbalance og bnp.

Du må lige hjælpe mig her, Børge: Er din karakter afhængig af antallet
af bønner, der fremsiges, eller er det bønnernes kvalitet, der er
afgørende? Det har måske ligefrem noget at gøre med, hvem der går i
forbøn for dig? Ja, jeg forstår det altså ikke helt, men Guds veje er jo
uransaglige...

Fik du forresten er god karakter?

--
-Jens B.

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-06-02 17:38

"Jens Bruun" <jens*fjernmig*@*fjernmig*bruun.com> skrev:

[ ... ]
> Fik du forresten er god karakter?

Det kan du læse om i et af hans indlæg fra i dag i denne tråd!