Hvornår klækker Nannacara Anomala Æg
Fra : RaZmuZ

Dato : 09-02-01 22:09

Jeg har 1 Han og 2 Hunner af Nannacara Anomala
Den ene hun har for 2 dage siden lagt CA. 20 æg under en rod hvor langt tid
går der får at de klækker??

Hilsen Rasmus

Tjek Lige http://www.akvarie-galleri.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-02-01 23:12

RaZmuZ <rasmus@koien.dk> skrev i en news:961m9h$20q2$1@news.cybercity.dk...
> Jeg har 1 Han og 2 Hunner af Nannacara Anomala
> Den ene hun har for 2 dage siden lagt CA. 20 æg under en rod hvor langt
tid
> går der får at de klækker??

Alt efter temperaturen vil jeg mene en 4-5 dage, og der efter går der nok
et par dage
hvor de hænger og fimrer.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-02-01 17:10

"RaZmuZ" <rasmus@koien.dk> wrote in message
> Jeg har 1 Han og 2 Hunner af Nannacara Anomala
> Den ene hun har for 2 dage siden lagt CA. 20 æg under en rod hvor langt
tid
> går der får at de klækker??

Jeg har just haft en hun, der lagde æg i en kokosnød. Middelblødt let surt
vand, ca 25 grader celsius. Efter 3 dage klækker æggene og larverne hænger
ca et døgns tid. Herefter samlede hun dem i en fordybning i hulen, hvor de
også lå et døgns tid. Herefter flyttede hun dem ud under en sværdplante og
efter et halvt døgn var underne fritsvømmende.
- Og mens dette foregik blev hannen jagtet hen i et mørkt hjørne under en
rod. Og hver gang han viste sig, fik han på puklen. Efter 2 døgs
fritsvømning, blev hannen mere modig (eller hunnen mindre energisk) og
flokken af unger decimeredes støt - nu er der bare et par stykker til bage.
Hvis man vil avle effektivt, så siger min erfaring mig at hannen fjernes
straks efter æglægningen og hunnen fjernes når ungerne har været
fritsvømmende i et døgns tid.
Men det er altså sjovere at lade naturen gå sin egen gang - selv om det
betyder at især unge fisk ofte ikke kan finde ud af det der med yngleplejen
de første gange.
God fornøjelse med din Nanacara.

mvh
Jan