/ Forside / Interesser / Fritid / Jagt / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jagt
#NavnPoint
Øjenvidne.. 26575
betterwis.. 21324
Tonganese.. 21280
Kaptajn-T.. 11178
Provsten1 10595
katekismus 8070
Heidi-Ho 7412
dabj 6124
Sandhedsv.. 5655
10  TheRealDe.. 4815
Riffleprøve til salonriffel?
Fra : 7C


Dato : 05-06-02 13:13

Kræves der riffelprøve til jagt med salonriffel. Eller er der på dette
område samme regler for salonriffel og haglspreder?

Vh.

Søren



 
 
Brian Kristoffersen (05-06-2002)
Kommentar
Fra : Brian Kristoffersen


Dato : 05-06-02 19:27

Nej, der kræves ikke riffelprøve for at gå på jagt med en salonriffel eller
salonriffel magnum, så ja samme regler for haglvåben og salonriffel her, vær
dog opmærksom på hvad du må skyde med den.

vh Brian

7C skrev i meddelelsen ...
>Kræves der riffelprøve til jagt med salonriffel. Eller er der på dette
>område samme regler for salonriffel og haglspreder?
>
>Vh.
>
>Søren
>
>



Søren Hjelholt (05-06-2002)
Kommentar
Fra : Søren Hjelholt


Dato : 05-06-02 23:10

"Brian Kristoffersen" <brian-k@get2net.dk> wrote in
news:adll11$m2k$1@sunsite.dk:

> Nej, der kræves ikke riffelprøve for at gå på jagt med en salonriffel
> eller salonriffel magnum, så ja samme regler for haglvåben og
> salonriffel her, vær dog opmærksom på hvad du må skyde med den.

Det er jeg nu temmeligt sikker på at der gør. Et almindeligt jagttegn giver
tillladelse til at bære glatløbede våben, samt luft- og fjeder bøsser, Da en
salonriffel har riffelgang hører den under den del af våbenlovgivningen, og
der skal derfor våbetilladelse og riffelprøve til for at den må bruges til
jagt.

mvh.

   Søren Hjelholt


Mads Skak (06-06-2002)
Kommentar
Fra : Mads Skak


Dato : 06-06-02 09:33

"Søren Hjelholt" <hjelholt@_nospam_mail.dk> wrote in message
news:Xns92251B3C7DB7hjelholtmaildk@193.88.15.201...
> "Brian Kristoffersen" <brian-k@get2net.dk> wrote in
> news:adll11$m2k$1@sunsite.dk:
>
> > Nej, der kræves ikke riffelprøve for at gå på jagt med en salonriffel
> > eller salonriffel magnum, så ja samme regler for haglvåben og
> > salonriffel her, vær dog opmærksom på hvad du må skyde med den.
>
> Det er jeg nu temmeligt sikker på at der gør. Et almindeligt jagttegn
giver
> tillladelse til at bære glatløbede våben, samt luft- og fjeder bøsser, Da
en
> salonriffel har riffelgang hører den under den del af våbenlovgivningen,
og
> der skal derfor våbetilladelse og riffelprøve til for at den må bruges til
> jagt.
>
> mvh.
>
> Søren Hjelholt
>

I følge Bekendtgørelsen om jagttegen §11 stk 5 "Ved jagtriffel forstås i
denne bekendtgørelse et riflet våben med centraltænding, der ifølge
bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.,
lovligt kan anvendes til jagt og regulering" det burde udelukke
salonriffler.

Mvh
Mads



Søren Hjelholt (06-06-2002)
Kommentar
Fra : Søren Hjelholt


Dato : 06-06-02 12:03


>>
>
> I følge Bekendtgørelsen om jagttegen §11 stk 5 "Ved jagtriffel forstås
> i denne bekendtgørelse et riflet våben med centraltænding, der ifølge
> bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt
> m.v., lovligt kan anvendes til jagt og regulering" det burde udelukke
> salonriffler.

Ja umiddelbart, dog ikke .22 magnum, den har så vidt jeg ved centraltænding.
Jeg er nu stadig ikke helt sikker, måske ville det være en ide at checke med
det lokale våbenkontor.
Det tror jeg da at jeg vil gøre, for hvis det passer skal jeg have mig en
..22 lr.

mvh.
    Søren Hjelholt


7C (06-06-2002)
Kommentar
Fra : 7C


Dato : 06-06-02 13:47

Min magnum har ikke centraltænding og det er der så vidt jeg ved ikke nogen
salonrifler der har (?)

Men det er da rart at se at vi ikke er de eneste der er i tvivl

Søren


"Søren Hjelholt" <hjelholt@_nospam_mail.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns922584BF7E231hjelholtmaildk@193.88.15.201...
>
> >>
> >
> > I følge Bekendtgørelsen om jagttegen §11 stk 5 "Ved jagtriffel forstås
> > i denne bekendtgørelse et riflet våben med centraltænding, der ifølge
> > bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt
> > m.v., lovligt kan anvendes til jagt og regulering" det burde udelukke
> > salonriffler.
>
> Ja umiddelbart, dog ikke .22 magnum, den har så vidt jeg ved
centraltænding.
> Jeg er nu stadig ikke helt sikker, måske ville det være en ide at checke
med
> det lokale våbenkontor.
> Det tror jeg da at jeg vil gøre, for hvis det passer skal jeg have mig en
> .22 lr.
>
> mvh.
> Søren Hjelholt
>



Søren Hjelholt (06-06-2002)
Kommentar
Fra : Søren Hjelholt


Dato : 06-06-02 16:30

"7C" <speax@speax.dk> wrote in news:adnljf$30ne$1@news.cybercity.dk in
dk.fritid.jagt:

> Min magnum har ikke centraltænding og det er der så vidt jeg ved ikke
> nogen salonrifler der har (?)
>
> Men det er da rart at se at vi ikke er de eneste der er i tvivl
>

I stand corrected... altså med hensyn til centraltændingen.
Jeg vil dog stadig holde fast i at det kræver våbentilladelse at have en
salonriffel, og riffelprøve for at måtte bruge den på jagt. Men jeg har jo
tilsyneladende taget fejl før... :]

mhv.
       Søren Hjelholt

Lumholdt&Riber (06-06-2002)
Kommentar
Fra : Lumholdt&Riber


Dato : 06-06-02 17:22

Det er ikke nødvendigt med riffelprøve for at benytte salonriffel til jagt
eller regulering, da den jo, som allerede nævnt ikke har centraltænding, dog
skal man have våbentilladelse til den enkelte riffel, ligesom til en
"rigtig" jagtriffel.



Lumholdt&Riber (06-06-2002)
Kommentar
Fra : Lumholdt&Riber


Dato : 06-06-02 17:26

....og så gik det lige så stærkt, at jeg glemte signatur, derfor;
med venlig hilsen Henrik L. Sørensen (der stadig venter på, at den buk, jeg
så 17/5 voversig lidt tættere på stigen næste gang). Knæk & bræk til alle!



Thomas More (06-06-2002)
Kommentar
Fra : Thomas More


Dato : 06-06-02 17:18


Forvirringen er forståelig....Det er korrekt, at der kræves våbentilladelse
til alle riflede våben - mermed også Salon Riffel.

MEN - Våbentilladelse er IKKE det samme som Riffelprøve.

Våbantilladelse er det man får ved købet af sin riffel, det der for den
første riffel man ejer koster 840 kr (ca.).

Prøven giver en PÅTEGNING på sit jagttegn, en påtegning der er nødvendig for
at få lov at jage.

Prøven gælder KUN riflede våben med CENTRALTÆNDING, og dermed IKKE salon.

Kort : Salon Riffel kræver våbentilladelse, men ikke riffel-påtegning på sit
jagttegn.


(ovenstående er undersøgt for 2-3 uger siden ved henvendelse til Skov og
Naturstyrelsen).



/Kasper Nielsen




"7C" <speax@speax.dk> wrote in message
news:adkv97$1ke0$1@news.cybercity.dk...
> Kræves der riffelprøve til jagt med salonriffel. Eller er der på dette
> område samme regler for salonriffel og haglspreder?
>
> Vh.
>
> Søren
>
>



7C (06-06-2002)
Kommentar
Fra : 7C


Dato : 06-06-02 17:55

Kanon! Tak for hjælpen.

Søren

"Thomas More" <thomasmore25@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3cff8b45$0$8985$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Forvirringen er forståelig....Det er korrekt, at der kræves
våbentilladelse
> til alle riflede våben - mermed også Salon Riffel.
>
> MEN - Våbentilladelse er IKKE det samme som Riffelprøve.
>
> Våbantilladelse er det man får ved købet af sin riffel, det der for den
> første riffel man ejer koster 840 kr (ca.).
>
> Prøven giver en PÅTEGNING på sit jagttegn, en påtegning der er nødvendig
for
> at få lov at jage.
>
> Prøven gælder KUN riflede våben med CENTRALTÆNDING, og dermed IKKE salon.
>
> Kort : Salon Riffel kræver våbentilladelse, men ikke riffel-påtegning på
sit
> jagttegn.
>
>
> (ovenstående er undersøgt for 2-3 uger siden ved henvendelse til Skov og
> Naturstyrelsen).
>
>
>
> /Kasper Nielsen
>
>
>
>
> "7C" <speax@speax.dk> wrote in message
> news:adkv97$1ke0$1@news.cybercity.dk...
> > Kræves der riffelprøve til jagt med salonriffel. Eller er der på dette
> > område samme regler for salonriffel og haglspreder?
> >
> > Vh.
> >
> > Søren
> >
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste