Genstart Apache hvis en fil eksisterer
Fra : Ukendt

Dato : 05-06-02 09:04

Hej

Jeg skal have genstartet Apache, hvis en given fil eksisterer... how dælen
do I do that?

Det hele skal køres via at cronjob, som køres hvert 1 minut.

Nogen idéer?

/Thomas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-06-02 09:22

"Thomas Petersen" <Tja > writes:

> Hej
>
> Jeg skal have genstartet Apache, hvis en given fil eksisterer... how dælen
> do I do that?

Du laver et cronjob ala det her:

#!/bin/zsh
if [ -f /path/to/possible/file ]; then
/path/to/apachectl restart;
fi

Hvis ud vil have den til at gøre noget hvis filen ikke eksistere, så
kan du også indsætte en else.

(testet under zsh, men mener at det også bør virke i sh.)

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Michael Jenner

Dato : 05-06-02 09:34

Thomas Petersen wrote:
> [...]
> do I do that?
>
> Det hele skal køres via at cronjob, som køres hvert 1 minut.

Du kan gøre det via et bash script. Opret en fil ved navn
apache_genstart i /usr/local/bin, indholdet kan være noget i retning af:

#!/bin/bash

filename=/usr/local/bin/sipcalc
datestr=`eval "date +'%M %H %d %m %Y %Z'"`
if [ -f $filename ]
then
echo "Genstarter Apache, Tidspunkt: $datestr" >> \
/var/log/apache_genstart_log 2>&1
/etc/init.d/httpd restart
fi

Du kalder derefter /usr/local/bin/apache_genstart fra cron.

Mvh Michael

Fra : Niels Andersen

Dato : 05-06-02 10:11

Michael Jenner wrote in <3CFDCCF5.6060803@kom.auc.dk>:

> [...]
> if [ -f $filename ]
> then
> echo "Genstarter Apache, Tidspunkt: $datestr" >> \
rm $filename
> fi

Burde man mon ikke også slette filen? :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Michael Jenner

Dato : 05-06-02 11:22

Niels Andersen wrote:

> rm $filename

> Burde man mon ikke også slette filen? :)

Jo, det vil jeg tro, men det fremgik ikke af spørgsmålet.

Desuden bør man rotere log filen, ved at oprette fil
/etc/logrotate.d/apache_genstart med følgende indhold:

/var/log/apache_genstart_log {
size=100k
missingok
}

eller lignende, se evt. "man logrotate"

(antager Redhat, det er muligt at andre distributioner har andre
konfigurationer)

Mvh Michael