Lidt for hurtig med chmod - 'restore' ret~
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 04-06-02 09:03

Hej,
Jeg skulle have chmod'et en mappe til at være world writeable under
/usr/local/yadad (og dum som jeg var havde jeg ikke lige tænkt over jeg lige
var hoppet ind som root for at lave om i nogle andre conf filer , doooh :().
Jeg får vældig tastebøffet i det og resultatet bliver at /usr får en tur af
chmod istedet. Da jeg indser der noget galt bliver chmod slået ned men den
er så vidt jeg kan se nået til /usr/local/lib. Er der nogen måde at undo det
har gjort? - eller er der kun the hard way?
Det skal siges maskinen bliver kun brugt til lidt hjemmefusk såe sikkerhed
er ike ovenud kritisk..
.....og nej der er ingen backup ;)

/Dennis

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-06-02 09:14

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> writes:

> chmod istedet. Da jeg indser der noget galt bliver chmod slået ned men den
> er så vidt jeg kan se nået til /usr/local/lib. Er der nogen måde at undo det
> har gjort? - eller er der kun the hard way?

Der er vist noget om at man skal overskrive en disk 37 gange før
indholdet ikke kan regenereres, men mon ikke det er en dyrer løsning
end du lige har tænkt dig.

Jeg tror der kun er den hårde vej tilbage. Men så har man da lært det,
ikke?

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 04-06-02 09:21

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> Der er vist noget om at man skal overskrive en disk 37 gange før
> indholdet ikke kan regenereres, men mon ikke det er en dyrer løsning
> end du lige har tænkt dig.

Aiaia , jeg troede der måske var en genvej - bummer :(

> Jeg tror der kun er den hårde vej tilbage. Men så har man da lært det,
> ikke?

Så ssssh ;)
Oh well så har jeg da også noget at give mig til i aften *host*

/Dennis

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 04-06-02 10:47

> [...]

> Så ssssh ;)
> Oh well så har jeg da også noget at give mig til i aften *host*

Hvis det er RPM baseret, så kunne du måske starte med

rpm -qf /usr/lib/* | sort | uniq | grep -v "not owned"

hvilket giver en liste over pakker der er installeret. Derefter noget
i stil med

rpm -qf /usr/lib/* | sort | uniq | grep -v "not owned" |\
xargs -1 rpm -i --force /mnt/iso?/.../{}.rpm

hvis el's du har dine install-cd'er liggende under /mnt/iso?...

(Bare et gæt, jeg har *ikke* tænkt mig at prøve efter!)

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 04-06-02 11:04

Peter Dalgaard BSA <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> Hvis det er RPM baseret, så kunne du måske starte med
>
> rpm -qf /usr/lib/* | sort | uniq | grep -v "not owned"
^^^^^^^^^^

Sorry, jeg huskede det som om det kun var /usr/lib der var påvirket.
Med /usr bliver det i stedet noget med

find /usr -type f | xargs rpm -qf |sort | uniq | grep -v "not owned"

hvilket øjensynlig tager *lang* tid....

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-06-02 13:48

Dennis Pedersen wrote:

> [...]
> nogen måde at undo det har gjort? - eller er der kun the hard way?
> Det skal siges maskinen bliver kun brugt til lidt hjemmefusk såe sikkerhed

Hvis du har et rpm-baseret system kan du kontrollere filejerskaber med rpm:

rpm -Va | grep /usr

Jeg kan ikke huske, hvordan man ser, hvilke filer der er ejet af en
forkert, men det skriver manualsiden nok.

dpkg/apt kan muligvis noget tilsvarende...

/Rasmus

He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a
question remains a fool forever.