Browser
Fra : Andreas Møller

Dato : 09-02-01 18:38

Er der nogen steder hvor man kan se hvilke browsere der er mest brugt.

Både i DK, men også i udlandet.

mvh.

Møller

Fra : CHRistian

Dato : 09-02-01 18:45

http://browserwatch.internet.com/stats/stats.html

--
123456789 123456789 123456789 123456789 123456789 123456789 123456789 12
Tilfældig-Signatur-prog-test,6: http://members.nbci.com/chrzzz/soft/s2f/

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 09-02-01 19:23

CHRistian wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> http://browserwatch.internet.com/stats/stats.html

Ganske interessant - hvis man bruger TheCounters globale statistik ligger
Netscape kun på ca. 10%

http://www.thecounter.com/stats/2001/January/browser.html

Mvh
Jonas

Fra : Claus Schmidt

Dato : 10-02-01 02:50

"CHRistian" ::

> http://browserwatch.internet.com/stats/stats.html

Husk at læse det der står på toppen
af siden - det er altså ikke valide data,
men udelukkende data for browsere
som besøger denne side.

Da det er en speciel type personer
som besøger siden, er der også
en større forekomst af "specielle"
browsere end du ser IRL.

Længere nede er der en tråd startet
af Ole Madsen den 6.2.2001 kl. 15:21
med titlen "browser og opløsnings
oplysninger". Her bliver der givet nogle
nyttige links.

--
[claus]

Fra : CHRistian

Dato : 10-02-01 13:33

"Claus Schmidt" <no@no.no> wrote:

>Husk at læse det der står på toppen
>af siden - det er altså ikke valide data,
>men udelukkende data for browsere
>som besøger denne side.

Det forstår jeg ikke. Selvfølgelig er det kun data for browsere, der
besøger siden. Det er det jo fx også med thecounter og andre.

>Da det er en speciel type personer
>som besøger siden, er der også

Det er nu nok også en sepc. type personer, der gør brug at fx
thecounter.com's service. Den type tællere/trackere er nu ikke mere
sikre, da en bruger da bare kan lade være med at et billeded, der
bevirker kaldet til tælleren.

>en større forekomst af "specielle"
>browsere end du ser IRL.

Det skal du ikke regne med. Så vidt jeg husker, så blev nogle at de
"spec." browsere slet ikke regnet med i fx de gamle stats af
Thecounter.com - fx Arachne.

>Længere nede er der en tråd startet

Det er nu længere _oppe_ (du kan ikke regne med, at som indlæg står i
din newsreader, står sådan hos alle - det er klientsided)

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 10-02-01 16:32

CHRistian <nospam@direkte.org> udtrykte:

>Det er nu længere _oppe_ (du kan ikke regne med, at som indlæg står i
>din newsreader, står sådan hos alle - det er klientsided)

Men det kan du måske godt?

Ville det ikke være mere rigtig at skrive tidligere/senere?

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

WAP/WML/PHP Tutorials
http://www.nau.dk/

Fra : CHRistian

Dato : 10-02-01 17:52

andreas@fabel.dk (Andreas Kleist Svendsen) wrote:

>Men det kan du måske godt?

Nej, netop. Det var en ill. på, at det kunne være på en anden måde.

>Ville det ikke være mere rigtig at skrive tidligere/senere?

Jo, det ville lyde mere passende.

--
123456789 123456789 123456789 123456789 123456789 123456789 123456789 12
Tilfældig-Signatur-prog-test,4: http://members.nbci.com/chrzzz/soft/s2f/

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 11-02-01 13:00

CHRistian <nospam@direkte.org> udtrykte:

>Nej, netop. Det var en ill. på, at det kunne være på en anden måde.

Ok.

>Jo, det ville lyde mere passende.

Jamen så er vi jo enige!

Fra : Claus Schmidt

Dato : 11-02-01 00:06

"CHRistian" ::

> Det forstår jeg ikke. Selvfølgelig er det kun data for browsere, der
> besøger siden. Det er det jo fx også med thecounter og andre.

Jeg fastholder ikke desto mindre mit postulat, tag det ikke ilde op

Stat'en er svjv. baseret på serverlogs (HTTP_USER AGENT). Dette
sikrer at man også får f.eks. Lynx med, som ikke viser billeder, i
modsætning til de gif-baserede. Så langt, så godt.

Browserwatch er en enkelt site. Statistikken baseres altså på de
browsere, som besøger denne side. Siden henvender sig samtidig
til udviklere som jo bruger en del forskellige browsere, jvf. diverse
indlæg i denne og de andre webdesign-grupper.

TheCounter.com og lignende er gif-baserede countere (nogle af dem
med tilknyttede javascripts, men alligevel..) som netop *ikke* ligger
på en bestemt site, men derimod på tusinder (eller flere) af forskellige
sites spredt rundt omkring i verden.

De sites disse countere ligger på kan man nok ikke sige så meget generelt
om, andet end at de ikke er tilknyttet et trafikmålesystem, som man skal betale
for. Deres målgruppe kan næppe siges at være ensartet og de værktøjer
som denne målgruppe benytter må derfor også nogenlunde svare til de
værktøjer man ellers finde rundt omkring i verden.

Det jeg så mener, for at gøre det så konkret som muligt, er:

Ingen af de to typer services giver det sande billede, da f.eks. Lynx nok vil
være underrepræsenteret (læs: fraværende) på counter-services, mens
den vil være overrepræsenteret på Browserwatch.

Hvis man "kun" er interesseret i de store browsere, f.eks. %NN vs %IE,
tror jeg derfor at det vil være en bedre ide at kigge på thecounter eller
nogen af de lignende services.

Altså: "specielle browsere" er meget svære at få pålidelige data om,
men "standardvarer" bør nok undersøges i forhold til hvor "standardbrugere"
færdes.

Håber det giver lidt bedre mening nu.

Tidligere er det og tidligere bliver det fremover. Takker Andrea for forslaget,
skal prøve at huske det.

--
[claus]

Fra : Claus Schmidt

Dato : 11-02-01 00:07

"Claus Schmidt" ::
> Tidligere er det og tidligere bliver det fremover.

Takker AndreaS

-selvfølgelig. damn.

--
[clau]

Fra : CHRistian

Dato : 11-02-01 02:58

"Claus Schmidt" <no@no.no> wrote:

>Jeg fastholder ikke desto mindre mit postulat, tag det ikke ilde op

PUSTPUST - mig ta' ilde op

>Stat'en er svjv. baseret på serverlogs (HTTP_USER AGENT). Dette
>sikrer at man også får f.eks. Lynx med, som ikke viser billeder, i

Yeps.

> [...]

>med tilknyttede javascripts, men alligevel..) som netop *ikke* ligger
>på en bestemt site, men derimod på tusinder (eller flere) af forskellige

Men er de nu så forskellige. Jeg mener, tror du ikke der er mange: Se
min kat-sider, hvor sidens ejermand nok er den, der står mest i tælleren
stats.

>De sites disse countere ligger på kan man nok ikke sige så meget generelt
>om, andet end at de ikke er tilknyttet et trafikmålesystem, som man skal betale

Jo, jf. op.

> [...]

>Altså: "specielle browsere" er meget svære at få pålidelige data om,
>men "standardvarer" bør nok undersøges i forhold til hvor "standardbrugere"

Ja, det har nu give mening hele tiden;det jeg ikke fattede var hvordan
"Husk at læse det der står på toppen af siden - det er altså ikke valide
data, men udelukkende data for browsere som besøger denne side." kunne
bruges om et argument imod netop dén state, for (Som du også selv
skriver her), er der jo også (andre) problemer med fx thecopunter.

Fra : Claus Schmidt

Dato : 12-02-01 01:26

"CHRistian" ::
> "Claus Schmidt" wrote:

(...)

> Men er de nu så forskellige. Jeg mener, tror du ikke der er mange: Se
> min kat-sider, hvor sidens ejermand nok er den, der står mest i tælleren
> stats.

Jeg skriver lige en længere fristil, for du har da ret i at jeg
ikke begrundede det helt godt nok

FØRST:
Nedenstående er helt og aldeles off-topic i denne gruppe,
men ikke i forhold til tråden. Noget af det burde være postet
i d.e.i, dk.videnskab eller andre/lignende, men da den startede
her får den altså også lov til at slutte her. Der bliver ikke nævnt et
eneste ord om HTML nedenfor, beklager.
Jeg er ikke klar over hvilken gruppe jeg skal sætte FUT til,
så derfor vil jeg bede om at svar sætter FUT til relevant gruppe.

Lad mig sige det på den måde, at jeg tror de sider som f.eks.
bruger thecounter har en højere andel af brugere, som ikke
ligefrem er superrutinerede internetbrugere. Du kan godt tolke
det som et "ja", men jeg bruger lidt flere ord, fordi det ikke er
præcis det jeg mener

Tilstrømingen til nettet har været ganske stor gennem de sidste
par år i Danmark. I udlandet er den også godt i gang, men da
udlandet (vælg selv et) er meget større end Danmark går der et
godt stykke tid før antallet af brugere når de 50% eller derover.
Procentsatsen er ikke vigtig, det vigtige er kun at der kommer
en masse "nye" til for tiden.

Hvad det har med browsere at gøre? Jeg påstår kun at andelen
af udviklere eller nørder eller hvad du nu vil kalde dem, som godt
kan finde ud af (måske endda godt kan lide) at bruge browsere
som adsiller sig fra "normalen" er dalende, jo højere det totale
antal af netbrugere er.

(indskudt bemærkning: det kan da godt være jeg får på hatten for
ovenstående, men det er nu engang sådan at hr. og fru Jensen
helst vil have det nemt. Hvis det er nemt og det virker, så begynder
de ikke at rode med teknikken med mindre det er vigtigt for dem
eller de er nødt til det og ikke kender en som kan ordne det sort.)

Når højtkvalificerede nørder besøger et site som browserwatch, mens
de nok i højere grad vil gå udenom steder hvor forskellige folks
misser er udstillet, får det den effekt at de specielle browsere bliver
overrepræsenteret på det ene site og underrepræsenteret på de
øvrige.

Dette er jo ikke så heldigt, hvis browserwatch skal bruges som
ledesnor til hvordan den faktiske fordeling ser ud.

Nu er det trods alt rimeligt nemt at præsentere et billede af sin mis
på nettet (ikke mindst takket være de digitale kameraer og de dejlige
WYGIWYG-editorer) så antallet af almindelige brugere med almindelige
misser på almindelige hjemmesider med almindelige countere bør
efterhånden være temmelig meget større end det ovennævnte, hvor
du blot udskifter "almindelige" med "professionelle" (måske bortset
fra misserne...)

Så du har da ret i dette:

> Jo, jf. op.

Man kan i hvert fald sige så meget generelt om sider med countere
på, at de i højere grad bliver bygget og brugt af almindelige brugere
end et site som browserwatch.

Dermed er der *stadig* problemet med at Lynx og de andre rødder
ikke altid er lige så meget med i statistikken som de måske burde
være, men for de "typiske" browsere (de to, måske tre, du ved) vil
jeg egentlig have større tiltro til counterstats, hvis jeg ikke havde
andet at bygge min mening på end disse to alternativer.

> Ja, det har nu give mening hele tiden;

Tjah, indimellem tvivler jeg selv, især når jeg læser det om misserne...

> det jeg ikke fattede var hvordan
> "Husk at læse det der står på toppen af siden - det er altså ikke valide
> data, men udelukkende data for browsere som besøger denne side."

Jeg er ikke sikker på at du lægger det

Fra : CHRistian

Dato : 12-02-01 02:21

"Claus Schmidt" <no@no.no> wrote:

>Jeg skriver lige en længere fristil, for du har da ret i at jeg

Ja tak

>Jeg er ikke klar over hvilken gruppe jeg skal sætte FUT til,
>så derfor vil jeg bede om at svar sætter FUT til relevant gruppe.

Sætter nu ikke noget FUT, da jeg ikke regner med, tråden bliver så meget
længere.

> [...]
>kan finde ud af (måske endda godt kan lide) at bruge browsere
>som adsiller sig fra "normalen" er dalende, jo højere det totale

Ja, såden står det sikket til. Men dermed ikke sagt, som du skriver, at
dette bestemt skulle udelukke, at der kan findes et større udvalg af
browsere. Der findes mange bilmærker og mange ikke-nørd bilbruger, så
hvorfor så ikke også mange browsere. Jeg mener ikke det, at der kommer
mange nye på Nettet, gør, at der nødvendigvis skulle komme færre
browsere.

> [...]
>de ikke at rode med teknikken med mindre det er vigtigt for dem
>eller de er nødt til det og ikke kender en som kan ordne det sort.)

Tænk - på samme måde har jeg det med min MC. Men der findes stadig mange
mærker af dem. Det, tror jeg så, som det omhandler, er hvad folk først
er blevet vant til at bruge, og det er jo det, som er præinstalleret,
altså IE på de flerste computere.

>Når højtkvalificerede nørder besøger et site som browserwatch, mens

Du har ret...

>de nok i højere grad vil gå udenom steder hvor forskellige folks

....men ikke hér. Alle folk - selv nørder og dem, der grænser til det,
bruger da også Nettet til fritidsbrug.

En teori:
Mang ikke-nørder. Få nørder.
Ikke-nørderne bruger Nettet 95% af deres Netbrug til fritidsbrug osv.,
men så er hele deres Tid på Nettet derimod kun 50% af Nørdernes tid.
Nørderne bruger altså 200% mere tid på Nettet i forhold til
ikke-nørderne, og af denne tid bruger de måske 50% til nørd-stuff og de
sidste 50% til fritidsbrug, også.

Men sandt: Selv udfra denne teori, så vil nørdernes "spec." browserbrug
ikke kunne opveje ikke-nørderne.

Gad vide, om det var til at forstå.

>misser er udstillet, får det den effekt at de specielle browsere bliver
>overrepræsenteret på det ene site og underrepræsenteret på de
>øvrige.

Ja, i et vist omfang.

> [...]
>jeg egentlig have større tiltro til counterstats, hvis jeg ikke havde
>andet at bygge min mening på end disse to alternativer.

Det er rigtigt, at du får stats med det store billede ved at bruge dem,
men du misser (nej, ikke den slags nuancerne. Jeg siger ikke, at fx
Lynx eller Opera rent faktisk har 30% af brugen, men disse har trods alt
en større andel af brugerne på div. TheCounter-typer-stats-sites, vil
jeg mene.

?

>Jeg er ikke sikker på at du lægger det samme i ordet validitet som jeg

Intet er valid mht. stats. Det tætteste, man kan komme, må vel dog være
stats basseret på HTTP headere direkte målt _på_ siden _for_ siden, men
ikke som et verdensbillede.