Oversæt kernen
Fra : Palle Jeppesen

Dato : 03-06-02 18:55

Hej
jeg er ved at skal oversætte kernen og der er en
ting jeg under mig over hvorfor kernen filen nogen steder bzImage
og andre steder vmlinus ??
er der en god grund eller er det lige meget hvad man kalder den eller linket
til den

--
Med venlig hilsen / Best regards
Palle Jeppesen

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-06-02 19:03

"Palle Jeppesen" <Pallej(remove-this-anti-spam)@iname.com> writes:

> ting jeg under mig over hvorfor kernen filen nogen steder bzImage
> og andre steder vmlinus ??

Næppe vmlinus men vmlinuz. vmlinuz er det generiske navn for en
komprimeret kerne, bzImage er en speciel måde som kernen er linket
sammen på.

> er der en god grund eller er det lige meget hvad man kalder den eller linket
> til den

Nej, det er absolut ligemeget hvad du kalder din kerne. Du kan kalde
den kurt for den sags skyld, bare du skrive det rigtige i din
bootloaders opsætningsfiler.

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun

Fra : Palle Jeppesen

Dato : 04-06-02 07:14

så er det alså lige meget om jeg skriver make bxImage eller make vmlinuz.

der er en anden ting i GRUB config fil står der der initrd
/initrd-2.4.18-3.img hvad er det og skal det med hvis jeg bygger en ny
kernel

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-06-02 08:06

"Palle Jeppesen" <Pallej(remove-this-anti-spam)@iname.com> writes:

> så er det alså lige meget om jeg skriver make bxImage eller make vmlinuz.

Jeg kan ikke lige finde et target i Makefilerne der hedder vmlinuz,
men jeg vil gætte på at det i så fald vil være uden bootsektoren og
dermed ikke umidelbart til at boote.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Palle Jeppesen

Dato : 04-06-02 08:28

grunden til jeg er forsviret er at i friheden til at systemadministration
står der

[anne@linus ~]$ cd linux
[anne@linus ~/linux]$ make dep
[anne@linus ~/linux]$ make clean
[anne@linus ~/linux]$ make bzImage
[anne@linus ~/linux]$ make modules
[anne@linus ~/linux]$ su root
[root@linus /home/anne/linux]# make modules_install

hvis man vil lave sin egen kernel

og
[root@linus linux]# make oldconfig
[root@linus linux]# make dep
[root@linus linux]# make bzImage
[root@linus linux]# make modules
[root@linus linux]# make modules_install
[root@linus linux]# cp arch/i386/boot/bzImage /boot/vmlinuz-x.y.z
hvis man opgraderer kernel
men jeg kan ikke finde noget om initrd-2.4.18-3.img som er med i grub og om
jeg skal bruge
den når jeg sætter den nye kernel ind i grub

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-06-02 13:36

Peter Makholm wrote:

> Jeg kan ikke lige finde et target i Makefilerne der hedder vmlinuz,
> men jeg vil gætte på at det i så fald vil være uden bootsektoren og
> dermed ikke umidelbart til at boote.

bzImage skal blot kopieres direkte over til vmlinuz - ligesom man vill have
gjort, hvis man brugte zImage. Bootsektoren er med i bzImage.

/Rasmus

He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a
question remains a fool forever.

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-06-02 08:47

> [...]

> jeg skal bruge
> den når jeg sætter den nye kernel ind i grub

Du har kun brug for initrd hvis kernen af en eller anden grund har
brug for noget der ligger på et filsystem (moduler) eller
user-space-tools (md eller lvm-tools) før den kan mounte
rodfilsystemet.

Dette er sjældent nødvendigt for en standardopsætning.

--
Peter Makholm | I have something to say: It's better to burn in
peter@makholm.net | hell, than to fade away!

Fra : Palle Jeppesen

Dato : 04-06-02 11:00

kan det være at det er fordi jeg køre med ext3 filsystem

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-06-02 13:39

Peter Makholm wrote:

> [...]
> rodfilsystemet.
>
> Dette er sjældent nødvendigt for en standardopsætning.

Men laver man en distribution, er det praktisk, da man herved ikke behøver
at lægge samtlige SCSI-drivere, filsystemer ol. i kernen. Laver min sin
egen kerne er det IMHO blot t gøre livet besværligt for sig selv.

Hvorfor RedHat f. eks. ikke lægger ext3 i kernen, når man anbefaler det som
filsystem er til gengæld en gåde for mig.

Fra : Palle Jeppesen

Dato : 04-06-02 14:57

tak allesammen for de gode svar
nu er jeg vist klar til at prøve min nye kerne