.net: Hierarkieske data i XML
Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 03-06-02 14:06

Er der nogen der kender et eksempel på redigering af hierarkiske data i XML?

Konkret har jeg en hierarkisk menu-komponent, som henter sine data fra en
XML-fil og jeg vil gerne kunne redigere i denne fil. Data er på formen:

<root>
<menuitem id="5" title="Some links">
<menuitem id="6" title="Whats new" url="whatsnew.aspx" />
<menuitem id="7" title="About us" url="aboutus.aspx"/>
<menuitem id="13" title="look here">
<menuitem id="14" title="Whats New" url="whatsnew.aspx" />
<menuitem id="15" title="About Us" url="aboutus.aspx"/>
</menuitem>
</menuitem>
</root>

Med redigering mener jeg opret nyt item et givent sted, slet item, flyt
op/ned og ranger sideordnede items.

Jeg har kun kunnet finde eksempler med XML-lister og det er jo til at have
med at gøre, så det håber jeg også, at hirarkiske data er.

Ellers ville jeg umiddlebart føle mig fristet til at lave en database-tabel
med parent/child-struktur og generere XML-filen ud fra tabellen.

Kim

--
· www.kensho.dk · psykologi og spiritualitet ·

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 03-06-02 14:18

"Kim Bach Petersen" <kim@kensho.dk> wrote in

> [...]
> </menuitem>
> </root>
>
> Med redigering mener jeg opret nyt item et givent sted, slet item, flyt

måske misforstår jeg dig ... men kan du ikke "blot" bruge XML DOM til at
redigere i dine data ?

> Ellers ville jeg umiddlebart føle mig fristet til at lave en
> database-tabel med parent/child-struktur og generere XML-filen ud fra
> tabellen.

her tror jeg faktisk ikke, at du vil kunne hente noget ... altså ved at
implementere hierarkiske tabeller i en database.

PS: Dansk lovgivning giver vist ret til "god citat-skik" fra (litterære)
værker, og jeg tvivler faktisk på, at man kan fjerne denne ret ved at
skrive, at gengivelse af tekster kun må ske i uforkortet form om med
forfatterens skriftlige samtykke (jvf din hjemmeside om dine artikler :)

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 03-06-02 18:25

> måske misforstår jeg dig ... men kan du ikke "blot" bruge XML DOM til at
> redigere i dine data ?

Jo, men derfor ville et eksempel være fint alligevel, sådan lige for at have
noget at starte på

> her tror jeg faktisk ikke, at du vil kunne hente noget ... altså ved at
> implementere hierarkiske tabeller i en database.

Det, jeg vil kunne hente er, at her er jeg helt på hjemmebane... - jeg ved
godt, at det ikke vil give god performance etc., men det er heller ikke
strengt nødvendigt, da det kun er sitets administrator, som skal bruge
siderne.

> [...]
> skrive, at gengivelse af tekster kun må ske i uforkortet form om med
> forfatterens skriftlige samtykke (jvf din hjemmeside om dine artikler :)

? Jeg har intet mod at blive citeret - vel nærmest tvært imod! - og kan ikke
helt forstå at du læser det sådan; jeg troede jeg var liberal, nærmest ovre
i 'public domain'. IMHO påpeger blot, at teksten ikke må optrykkes uden mit
vidende og at - hvis nogen skulle ønske det - teksten som elektronisk
dokument kun må videregives i sin fulde og uændrede form. Men hvis det kan
misforstås må jeg jo hellere revidere teksten...

Kim

Fra : Jakob Andersen

Dato : 03-06-02 23:07

"Kim Bach Petersen" <kim@kensho.dk> wrote in message
> Jo, men derfor ville et eksempel være fint alligevel, sådan lige for at
have
> noget at starte på

Her er et eksempel på at tilføje et element under et element med et givent
id nummer(i eksemplet 14), jeg udskriver blot indholdet til konsollen i
eksemplet:

using System;
using System.Xml;
public class XmlTreeEdit{
public static void Main(){
XmlTextReader objReader = new XmlTextReader(@"c:\xmltree.xml");
objReader.Read();
XmlDocument objDoc = new XmlDocument();
objDoc.Load( objReader );
XmlNode objRoot = objDoc.DocumentElement;
XmlNode objParent =
objRoot.SelectSingleNode("descendant::menuitem[@id=14]");
XmlElement objNewFragment = objDoc.CreateElement("menuitem");
objNewFragment.SetAttribute("id", "16" );
objNewFragment.SetAttribute("title", "titletest" );
objNewFragment.SetAttribute("url", "urltest" );
objParent.AppendChild(objNewFragment);
objDoc.Save( Console.Out );
}
}

Håber det peger dig i den rigtige retning.

--
Jakob Andersen

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 04-06-02 14:41

> Håber det peger dig i den rigtige retning.

Tak for eksemplet, det har gjort tingene lidt klarere - selv om jeg vist
stadig har det med at fare lidt vild i xmldom, men det kommer nok

Men ellers har jeg valgt at lægge mine data i databasen (ikke fordi jeg
opgav at bruge xml direkte, men fordi det gav mig mulighed for nogle andre
features) og generere xml'en ud fra denne - og det er jo relativt let.

Kim

--
· www.kensho.dk · psykologi og spiritualitet ·

Fra : Jakob Andersen

Dato : 04-06-02 15:02

Kim Bach Petersen wrote:
> Tak for eksemplet, det har gjort tingene lidt klarere - selv om jeg
> vist stadig har det med at fare lidt vild i xmldom, men det kommer
> nok

Jeg arbejder pt. på en control til vedligeholdelse af hierakisk data i XML,
til f.eks. web.config osv. jeg skal da nok gi' lidt lyd fra mig når den er
på plads.

> [...]
> jeg opgav at bruge xml direkte, men fordi det gav mig mulighed for
> nogle andre features) og generere xml'en ud fra denne - og det er jo

Hvis du bruger MS SQL kunne et lille hint være .....FOR XML

--
Jakob Andersen