compilering af PPP og ATM
Fra : Lars Kristensen

Dato : 09-02-01 16:54

Hej NG

Jeg sidder og er ved at rive de sidste totter hår af parykken i
fortvivelse over ikke at kunne få compileret PPP'en

Jeg sidder på en RH 7.0 med en 2.4.1 kernel
Jeg har forsøgt at følge Adam Sjøgrens, i øvrigt udemærkede,
vejledning i opsætningen af Netexpres:
http://www.koldfront.dk/staff/asjo/text/netexpres.html.

Jeg har været inde at rette i main.c
Jeg er pt. nået til det pkt. hvor man skal:

../configure
make

Når jeg har kørt make skriver den flg. på skærmen:

cd chat; make all
make[1]: Entering directory `/usr/src/ppp-2.4.0b2/chat'
make[1]: Nothing to be done for `all'.
make[1]: Leaving directory `/usr/src/ppp-2.4.0b2/chat'
cd pppd; make all
make[1]: Entering directory `/usr/src/ppp-2.4.0b2/pppd'
cd plugins; make -w all
make[2]: Entering directory `/usr/src/ppp-2.4.0b2/pppd/plugins'
gcc -o pppoatm.so -shared -g -I.. -I../../include -D_linux_=1 -fPIC
pppoatm.c -latm
pppoatm.c:15:17: atm.h: No such file or directory
make[2]: *** [pppoatm.so] Error 1
make[2]: Leaving directory `/usr/src/ppp-2.4.0b2/pppd/plugins'
make[1]: *** [all] Error 2
make[1]: Leaving directory `/usr/src/ppp-2.4.0b2/pppd'
make: *** [all] Error 2

Nu er mit spørgsmål: Hvilken include-fil er det den vil ha' hvor eller
er der muligvis noget andet galt?
Jeg har forsøgt mig med den løsning Adam beskriver hvis der evt. er
problemer med atm.h, men det har ikke nogen virkning!

Mvh
Lars

Fra : sevdax

Dato : 10-02-01 00:10

(Hvis oversættelsen giver problemer (f.ex. med atm.h), hjælper det
sandsynligvis at omdøbe /usr/include/linux til linux.old og lave
/usr/include/linux til et symbolsk link til /usr/src/linux/include/linux).

Fra http://www.koldfront.dk/staff/asjo/text/netexpres.html.

Mvh
sevdax@pc.dk
http://sevdax.dyndns.dk

Fra : Lars Kristensen

Dato : 10-02-01 19:24

On Sat, 10 Feb 2001 00:10:15 +0100, "sevdax" <sevdax@pc.dk> wrote:

> [...]
>sandsynligvis at omdøbe /usr/include/linux til linux.old og lave
>/usr/include/linux til et symbolsk link til /usr/src/linux/include/linux).

Tak for svaret men det var netop det jeg havde prøvet uden held!

Mvh
Lars

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 10-02-01 10:05

Lars Kristensen wrote:
Havde du ingen problemer med at kompilere atm?
--
MVH.
Axel

Fra : Lars Kristensen

Dato : 10-02-01 19:30

On Sat, 10 Feb 2001 09:04:58 GMT, Axel Eystein Jensen
<axel@eystein.dk> wrote:

>Lars Kristensen wrote:
>Havde du ingen problemer med at kompilere atm?
>--

Hej Axel

Hvis du mener at kompilere kernen, så umiddelbart ikke. Den kom godt
nok med nogle Warnings:

warning: pasting would not give a valid preprocessing token

Det er der vist også en tidligere i denne NG, der har spurgt om hvad
betyder, men der er ikke nogen der har givet ham nogle svar på, shjv,
så det tolker jeg lidt som at det ikke har den stor betydning - lidt a
la når man har oprettet en variabel i c++ uden at bruge den!

pppoatm.so har jeg ikke været i stand til at finde på boxen; er det en
den skal oprette eller er det en der burde være der i forvejen?

Mvh
Lars

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 11-02-01 01:54

Lars Kristensen wrote:

> Hej Axel
>
> Hvis du mener at kompilere kernen, så umiddelbart ikke. Den kom godt
> nok med nogle Warnings:
Whoaw, jeg kiggede lige på Adam's vejl. Man skal åbenbart ikke længere
køre atm-pjatet, som man skulle til kernel-2.4.0-test4!?!

Jeg kompilerede dog atm, som beskrevet på:
<url:http://www.koldfront.dk/staff/asjo/text/netexpres-2.4.0-test4.html>,
da jeg forsøgte mig med kernel-2.4.0! Måske skulle du prøve det samme
med kernel-2.4.1 . Dette er et uunderbygget forslag, som jeg selv kommer
med. Hvis det ikke virker, kan du kun skyde skylden på mig!
--
MVH.
Axel

Fra : Lars Kristensen

Dato : 11-02-01 00:09

On Fri, 09 Feb 2001 15:53:49 GMT, atctrl@hotmail.com (Lars Kristensen)
wrote:

>Hej NG

<klip fejlbeskrivelse>

Jeg har lige siddet og rodet videre! Det viser sig at det er de samme
fejl der fremkommer selvom jeg prøver det Adam Sjøgren forslår i sin
vejledning med at omdøbe /usr/include/linux og lave en symbolsk link
til /usr/src/linux/include/linux.

Hmmmm..... Nogen foreslag?

Mvh
Lars

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 14-02-01 18:27

Lars Kristensen wrote:
> Hmmmm..... Nogen foreslag?
Har du prøvet med atm, som i tidligere vejl.????
Det virker nemlig!
MVH.
Axel

Fra : Lars Kristensen

Dato : 20-02-01 23:52

"Axel Eystein Jensen" <axel@eystein.dk> wrote in message
> Har du prøvet med atm, som i tidligere vejl.????
> Det virker nemlig!
> MVH.
> Axel

Lige nu har jeg lagt det lidt på hylden idet jeg kørte lidt surt i det efter
at have siddet og prøvet alt muligt i en uges tid. Men når jeg får styr på
mit studie tager jeg det op igen - indtilvidere får den lov til at køre det
under winblow$ selvom jeg ikke er meget for det ;o/

Men tak for de gode råd indtil videre!

Mvh
Lars

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-02-01 00:36

On Sat, 10 Feb 2001 23:09:01 GMT, Lars Kristensen wrote:

> [...]
> i sin vejledning med at omdøbe /usr/include/linux og lave en
> symbolsk link til /usr/src/linux/include/linux.

Never trust what I write..... Min fejl.

Installer atm-pakken (hent den, pak den ud og make; make install (der
står noget om at patche kernen i atm-pakkens INSTALL, ignorer bare det
- det er kun headerfilerne vi er ude efter) - så virker det.

Når jeg bliver véd med at glemme det i vejledningerne er det fordi jeg
installerede den som noget af det allerførste for år siden, og derfor
har det aldrig været nødvendigt for mig at installere den (igen)... *Suk*

Mvh.

--
"No question is too silly to ask. Adam Sjøgren
Of course, some questions are too silly to answer." asjo@koldfront.dk

Fra : Lars Kristensen

Dato : 22-02-01 22:00

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote in
<87pugd3p2q.fsf@virgil.koldfront.dk>:

> [...]
>installerede den som noget af det allerførste for år siden, og derfor
>har det aldrig været nødvendigt for mig at installere den (igen)... *Suk*

Det så det jeg er i gang med nu, men nu er der andre problemer se videre i
tråden lex - hvor?, som du jo i øvrigt har skrevet et indlæg til!

Er jeg virkelig den eneste der skal bruge flere uger på at få det skidt til
at virke?

Hvilken dist. er den mest anbefalsesværdige og hvilken kerne og hvilke
patches til at få det op at køre? Har ikke noget på systemet der skal
gemmes! Jeg skal ikke bruge grafisk brugerflade eller noget af det andet
nymodens "pjat" blot en server der kan står og køre en Apache og route
pakker videre fra localnet til I-net!

Dernæst hvilke pakker skal være installeret for at komme igennem?

Disse spørgsmål er mest fordi jeg er ved at være træt af at prøve igen og
igen, for ligepludselig at finde ud af at jeg mangler en eller anden lille
dum pakke! Det er nok noget mange ville have gavn af at vide i en kommende
version af vejledningen. (Nårh nej den er der taget patent på!) (o:

Mvh
Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 22-02-01 22:06

Den Thu, 22 Feb 2001 21:00:02 GMT skrev Lars Kristensen:
>Er jeg virkelig den eneste der skal bruge flere uger på at få det skidt til
>at virke?

Nej, men nogen af os holder os fra TeleDK's skod-atm-kort. Både CC og
WOL skulle efter sigende levere en rigtig router.

>Hvilken dist. er den mest anbefalsesværdige

Debian

>og hvilken kerne og hvilke patches til at få det op at køre?

ATM? Så find den der virker bedst sammen med atm-kortet...

> [...]
>pakker videre fra localnet til I-net!
>
>Dernæst hvilke pakker skal være installeret for at komme igennem?

Apache, iptables, ifconfig, route

De sidste to plejer at ligge i en pakke der hedder "n1" eller "net_tool"
(eller noget tilsvarende).

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - nu med thumbnails på grafiksiderne.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-02-01 22:14

On Thu, 22 Feb 2001 21:00:02 GMT, Lars Kristensen wrote:

> Er jeg virkelig den eneste der skal bruge flere uger på at få det
> skidt til at virke?

Det véd jeg ikke, men du er ikke den eneste der har haft problemer
undervejs, det har vi alle sammen

> Hvilken dist. er den mest anbefalsesværdige og hvilken kerne og
> hvilke patches til at få det op at køre?

Tjah, det kommer jo an på alt muligt, så det er svært at svare på.

Jeg bruger Debian fordi jeg godt kan lide grundlaget og måden den
bliver lavet på - og fordi den virker godt for mig (og fordi jeg har
brugt den lige siden jeg smed SlackWare 3.sumfin på porten).

Kerne og patches anbefaler jeg at bruge dem der refereres til i
vejledningen (eller nyere, hvis man kan finde dem og er
eventyrlysten).

> Dernæst hvilke pakker skal være installeret for at komme igennem?

Det har jeg ikke styr på - mon det er mere end de sædvanlige pakker
til udvikling af c-programmer?

> Disse spørgsmål er mest fordi jeg er ved at være træt af at prøve
> igen og igen, for ligepludselig at finde ud af at jeg mangler en
> eller anden lille dum pakke!

Jamen, når du finder ud af det, så installerer du den da bare? "apt-get
install flex"...

> Det er nok noget mange ville have gavn af at vide i en kommende
> version af vejledningen. (Nårh nej den er der taget patent på!)
> (o:

Inden længe bliver den nok forældet.

Mvh.

--
"Sometimes I think the surest sign that intelligent Adam Sjøgren
life exists elsewhere in the universe is that none asjo@koldfront.dk

Fra : Lars Kristensen

Dato : 22-02-01 22:39

<87k86i8lps.fsf@virgil.koldfront.dk>:

>Inden længe bliver den nok forældet.

Det var nu egentlig smileyen [ ] jeg mente der var patent på! Jeg
tror det stod i ComputerWorld eller var det Ingeniøren?

Mvh
Lars

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-02-01 22:47

On Thu, 22 Feb 2001 21:39:08 GMT, Lars Kristensen wrote:

> Det var nu egentlig smileyen [ ] jeg mente der var patent på!

Det jeg mente var at ATM-kort ikke er aktuelle i forbindelse med
NetExpres ret meget længere.

Mvh.

--
"Sometimes I feel like going home, walking in the boardroom Adam Sjøgren
Sometimes I feel like I wanna go, walk into the ballroom" asjo@koldfront.dk

Fra : frank damgaard

Dato : 23-02-01 02:38

Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:

> Det jeg mente var at ATM-kort ikke er aktuelle i forbindelse med
> NetExpres ret meget længere.

Men med Netexpress løsningen for man selv bedst mulighed for
at få konfigureret sin firewall, NAT/masquerading mv.
Disse "færdige" exkterne æsker kaldet en router, har diverse
begrænsninger af den software der er lagt ind.
For ikke at tale om at i proaccess tager tele.dk penge for at de
skal omkonfigurere leje-routeren.

Vil man have den fulde frihed (og lidt bøvl i linux opsætning?)
så er det Netexpress.
Evt. kan man lave sin egen linuxrouter med Netexpress med en midnre
udrangeret PC.

Jeg ville så blot ønske at jeg kunne bestille ADSL/Netexpress,
men TeleDK kan ikke levere til mig (de undskylder med dårlig kobber/afstand).

--
Frank Damgaard

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-02-01 09:09

On 23 Feb 2001 01:38:11 GMT, frank damgaard wrote:

> [...]

> Vil man have den fulde frihed (og lidt bøvl i linux opsætning?) så
> er det Netexpress. Evt. kan man lave sin egen linuxrouter med

Du læser ikke hvad jeg skriver. Jeg skriver alene at ATM-kortet snart
ikke længere er aktuelt i forbindelse med NetExpres.

Jeg har intet skrevet om routere eller ProAccess i stedet.

> Jeg ville så blot ønske at jeg kunne bestille ADSL/Netexpress, men
> TeleDK kan ikke levere til mig (de undskylder med dårlig
> kobber/afstand).

De kan i virkeligheden nok bare ikke lide dig

Mvh.

--
"Du har ingenting at sige Adam Sjøgren
Og det siger du så, asjo@koldfront.dk

Fra : Klaus Hagen

Dato : 23-02-01 10:24

Hvad mener du, erstattes ATM netkortet? Eller kan man benytte ethernet
indgangen i ADSL boksen.

Jeg har haft de samme problemer med at kompilere ppp-pakken pga inkonsitens
mellem versionerne af kernel headerne. For at lette tingene ville det være
rart hvis en eller anden gad at maile mig pppoatm.so så jeg kan komme
videre.

/*Klaus Hagen*/
klaus.hagen@dantecmt.com

asjo@koldfront.dk

Fra : frank damgaard

Dato : 23-02-01 18:39

Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:

> Du læser ikke hvad jeg skriver. Jeg skriver alene at ATM-kortet snart
> ikke længere er aktuelt i forbindelse med NetExpres.

Det er nok muligt, specielt hvis der kommer ny teknologi og nye æsker.
Håber bare ikke at det bliver nogle begrænsende "black-box" løsninger...

> Jeg har intet skrevet om routere eller ProAccess i stedet.

ok. Men er der mange alternativer ?
Der skal jo være en ATM->ethernet? konverter på en eller anden måde.

> De kan i virkeligheden nok bare ikke lide dig

tja den mistanke kunne man også få.
Jeg håber dog at de nye standarder og TDC's nylige ambitioner om at dække 95%
vil hjælpe lidt.

--
Frank Damgaard

Fra : Benny Pedersen

Dato : 26-02-01 02:26

Hej "frank damgaard" <frank.damgaard@no.spam>

I et brev af 23 Feb 2001 01:38:11 GMT
skrev du om Re: compilering af PPP og ATM

> [...]
> Disse "færdige" exkterne æsker kaldet en router, har diverse
> begrænsninger af den software der er lagt ind.

jo tak, på amiga er en software router ved navn miamidx at foretrakke

> For ikke at tale om at i proaccess tager tele.dk penge for at de
> skal omkonfigurere leje-routeren.

ja den kommeciele verden længe leve

> Vil man have den fulde frihed (og lidt bøvl i linux opsætning?)

linux frihed til at vælge selv, noget nyt idet ?

> så er det Netexpress.
> Evt. kan man lave sin egen linuxrouter med Netexpress med en midnre
> udrangeret PC.

jeg kan nu bedre li det med at have det hele på en maskine, nemlig min
amiga, men det er så en anden ting som ikke er så godt igen, går den en
sjælden gang ned, så er det alt der må offline en tur, men det kan jeg leve
med, for det er igen meget sjældent det kommer dertil

> Jeg ville så blot ønske at jeg kunne bestille ADSL/Netexpress,
> men TeleDK kan ikke levere til mig (de undskylder med dårlig kobber/afstand).

man kan vel godt få isdn på månen også ?

handler vel også kun om prisen

--
Benny Pedersen - Nej til slappe adsl udbyddere :)

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 22-02-01 22:31

Lars Kristensen wrote:
> Er jeg virkelig den eneste der skal bruge flere uger på at få det skidt til
> at virke?
Næh, jeg brugte også rigtig meget lang tid.
> [...]
> gemmes! Jeg skal ikke bruge grafisk brugerflade eller noget af det andet
> nymodens "pjat" blot en server der kan står og køre en Apache og route
Jeg synes, at du skal prøve debian.
Jeg kan måske hjælpe dig lidt igennem installation af debian,
kompilering af kerne og TeleDK's Netexpres.
Jeg har så sent som i forgårs geninstalleret, så det sidder nogenlunde
friskt i hukommelsen.
--
MVH.
Axel

Fra : Lars Kristensen

Dato : 22-02-01 22:41

<3A95850D.66057E48@eystein.dk>:

> [...]

>kompilering af kerne og TeleDK's Netexpres.
>Jeg har så sent som i forgårs geninstalleret, så det sidder nogenlunde

Du er nu en hjælpsom guttermand

Det kan ikke tage lang tid at hente en debian, så den tror jeg jeg prøver
nu!

Mvh

Lars

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 22-02-01 23:05

Lars Kristensen wrote:

> Axel Eystein Jensen <axel@eystein.dk> wrote in
> Det kan ikke tage lang tid at hente en debian, så den tror jeg jeg prøver
Cool
Første råd:
Når du installerer debian og kommer til punktet hvor du kan vælge mellem
simple/advanced, så vælger du advanced.
I dselect tilvælger du kun bzip2-pakken til, det er nok til at
gennemføre Netexpres-tingene...
Så kommer vi til kernen...
--
MVH.
Axel

Fra : Lars Kristensen

Dato : 25-02-01 13:49

> [...]
> simple/advanced, så vælger du advanced.
> I dselect tilvælger du kun bzip2-pakken til, det er nok til at

Jeg vil kaste mig ud i det i aften! Der er noget med at Debianen ikke bruger
RPM's så man altså bliver nød til at kompilere alt hvad man kunne finde på
at installere på sin box, er det rigtigt? Ikke fordi det betyder så meget,
tror jeg, men det er nu lidt rarere at fyre en rpm -i [pakkenavn] i hovedet
på boxen og så klare den stort set ærterne selv! (Ja jeg er mageligt anlagt)

Nå men vi prøver!

Mvh
Lars

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 25-02-01 15:11

Lars Kristensen wrote:
> [...]
> på boxen og så klare den stort set ærterne selv! (Ja jeg er mageligt anlagt)
Når du har installeret debian, vil du erfare, at debian har fede
programmer til at installere pakker med, som i øvrigt hedder deb-pakker
istedet for redhats rpm'er.
Der er apt-get og dselect, som er noget menu-agtig noget.
--
MVH.
Axel

Fra : Greforb

Dato : 25-02-01 16:21

Hvad? hilken ATM pakke, hvor findes den henne?

/Greforb

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 25-02-01 21:56

Greforb wrote:

> Hvad? hilken ATM pakke, hvor findes den henne?
>
> /Greforb
Læs vejledningen. Der er et link til atm-pakken nederst i Adam's
vejledning.

Adam's vejl.:
<url:http://www.koldfront.dk/staff/asjo/text/netexpres.html#atmpakken>

Atm-pakken:
<url:ftp://icaftp.epfl.ch/pub/linux/atm/dist/>
--
MVH.
Axel

Fra : Greforb

Dato : 25-02-01 23:13

ATM pakken (ental), der er de første 100 eller sådan noget, hvilken skal jeg
vælge?

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 26-02-01 10:05

Greforb wrote:

> ATM pakken (ental), der er de første 100 eller sådan noget, hvilken skal jeg
> vælge?
Læs følgende vejl.:
<url:http://www.koldfront.dk/staff/asjo/text/netexpres-2.4.0-test4.html>
og <url:http://www.koldfront.dk/staff/asjo/text/netexpres-2.3.39.html>
, men svaret må være :
<url:ftp://icaftp.epfl.ch/pub/linux/atm/dist/atm-0.78.tar.gz>
--
MVH.
Axel

Fra : hwchui

Dato : 04-07-01 07:25

Hi

I follow the instruction in http://www.koldfront.dk/text/netexpres.html
and I've got lanai.o installed.

When I try to compile pppd, I encount the same error as you
posted.

I also tried to link the atm.h file by

but fail to compile

then I try to download atm-0.78.tar.gz