Fordele ved en netværksprinter.
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 02-06-02 19:53

Hejsa!

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor fordelene ligger ved en
netværksprinter i modsætning til en alm. printer?

Kan alle OS'er tilslutte en netværksprinter eller skal man alligevel
have specielle drivere osv.?

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil skrive til mig!
Så er man godt nok en spade --> http://www.sjl.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-02 01:27

> Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor fordelene ligger ved en
> netværksprinter i modsætning til en alm. printer?

Hvis en printer er tilslutttet en PC og "delt" på netværket, skal denne PC
altid være tændt når printeren skal benyttes. Print jobs fra andre brugere
tager resourcer fra denne PC.

Er det en netværksprinter med indbygget netkort eller tilsluttet via en
"print server boks", vil der ikke være nogen dedikerede print-server PC.

> Kan alle OS'er tilslutte en netværksprinter eller skal man alligevel
> have specielle drivere osv.?

Ja, - mener du alle windows versioner ? - eller er det også incl. Mac OS og
Linux ? - der skal jo findes en driver til det pågældende OS som passer til
printeren.

Der findes visse windows-printere - som enten ikke kan benyttes som netværks
printere - eller som egner sig meget dårligt til det, det er de såkaldte GDI
(Graphics Device Interface) printere med Hiper-W driver.

--
Kristian

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 03-06-02 08:02

kran wrote:

> Ja, - mener du alle windows versioner ? - eller er det også incl.
> Mac OS og Linux ? - der skal jo findes en driver til det
> pågældende OS som passer til printeren.

MacOS og Linux inkl. Ikke at jeg har nogle af delene, men specielt
Mac er i søgelyset, når jeg snart skal have nyt udstyr, så ville det
være rart at have en printer, som også er understøttet her.

Linux er også en mulighed, men det er ikke mange producenter, som
reklamerer med at deres printere er understøttet her.

Jeg har kig på en netværksprinter fra Brother (HL1470n).
<http://www.brother.dk/printere/sub/hl1470n.htm>

/Søren

Fra : Anders Bystrup

Dato : 03-06-02 21:30

> Jeg har kig på en netværksprinter fra Brother (HL1470n).
> <http://www.brother.dk/printere/sub/hl1470n.htm>

Går også og kigger lidt på printere - hvis jeg skal have en skal den køre
via en linux printserver, hvordan er det med drivere til brother printere???

Anders

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-06-02 05:24

"Anders Bystrup" <anders@NOSPAM.redakula.net> skrev :

>hvordan er det med drivere til brother printere???

Brother HL1470n kører PCL6 (og 5e), det går fint sammen med Linux
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-02 22:08

> MacOS og Linux inkl. Ikke at jeg har nogle af delene, men specielt
> Mac er i søgelyset, når jeg snart skal have nyt udstyr, så ville det
> være rart at have en printer, som også er understøttet her.

Hvis du har et netværk er det naturlige valg en netværks printer, den kan så
benyttes både af arbejds stationer med Windows og Mac OS (hvis den
understøtter begge OS).

> Linux er også en mulighed, men det er ikke mange producenter, som
> reklamerer med at deres printere er understøttet her.

Hvis det er en printer med HP Laserjet emulering (det har de fleste laser
printere) - er der en god chance for at den kan benyttes i Linux med en HP
driver.

> Jeg har kig på en netværksprinter fra Brother (HL1470n).
> <http://www.brother.dk/printere/sub/hl1470n.htm>

Så vidt jeg kan se opfylder denne printer dine krav, - det gør nok de fleste
netværks printer der understøtter begge OS.

MVH / BR

Kristian Andersen
Erstat AT med @
http://home19.inet.tele.dk/kran

Fra : Lars Christensen

Dato : 14-06-02 10:27

"Søren Jacob Lauritsen" <devnull@nospam.sjl.dk> wrote in

> [...]
> reklamerer med at deres printere er understøttet her.
>
> Jeg har kig på en netværksprinter fra Brother (HL1470n).

Hej Søren

Jeg kan kun anbefale Brother 1470n. Jeg har selv en 1270n og den virker
upåklageligt med både windows, *nix (unix, linux og mange andre) og MacOS
over netværket.

Der følger en udemærket dansk manual med, hvor der står lige hvordan du
skal gøre for at få de enkelte OS'er til at virke.

En lidt kinky feature... Upload dine PostScript-filer via FTP direkte til
printeren, så printer den filen ud...

mvh
Lars Christensen